Jump to content
MAINOS

Hätäkeskuslaitos haluaa hätäkoodin kännyköihin


-VF-

Recommended Posts

Hätäkoodin avulla pelastajat löytävät onnettomuustilanteessa pikaisesti tahon, jolle tapauksesta pitää ilmoittaa. Hätäkeskuslaitos toivoo kännykänomistajien lisäävän puhelimeensa erityisen hätäkoodin. Kyse on ICE-kirjainyhdistelmästä, jonka jokainen voi näpytellä kännykkäänsä lähiomaisen nimen eteen. Näin pelastajat löytävät onnettomuustilanteessa pikaisesti tahon, jolle tapauksesta pitää ilmoittaa.

ICE on lyhenne englanninkielisistä sanoista in case of emergency eli hätätapauksessa. Onnettomuuteen joutuneen ihmisen lähiomaisen löytäminen on joskus pelastajille turhan hankalaa. Tieto olisi varmasti kännykässä, mutta monilla on puhelimessaan satoja nimiä.

Lähiomaisen nopea löytäminen voi olla jopa elintärkeää, jotta ambulanssihenkilökunta saa tietoa uhrin käyttämistä lääkkeistä tai hänen sairauksistaan.

Suomen hätäkeskuslaitoksen johtaja Jyrki Landstedt kaavailee, että ICE-nimeä aletaan tehdä tutuksi suomalaisille pikapuolin. Hänen mukaansa pelastusviranomaiset saattavat järjestää aiheesta kampanjan vielä tänä vuonna.

(MTV3-STT)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lähiomaisen nopea löytäminen voi olla jopa elintärkeää, jotta ambulanssihenkilökunta saa tietoa uhrin käyttämistä lääkkeistä tai hänen sairauksistaan.

Mun ongelmaks muodostuu se, et pitäis ensin keksiä se lähiomainen joka tietäis mun lääkeaineallergiat ja muut...  ;D (Varmaan moni tältä foorumiltakin tietää paremmin mun lääkeaineallergian!  ;) )

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut toi ICE kännykässä jo jonkin aikaa. Ihan hyvä idea mun mielestä.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä suostu laittaan sitä lähiomaisen nimen ETEEN. Äpän gsm löytyy niin helposti luettelosta kun painaa vaan yhden kerran ylöspäin, jos siihen laittaa ICE eteen niin sitä pitää selata  ;D. Jos joku mun kännykkää alkaa selaan kun oon nitkahtanut niin kai se kattoo sitte kaikki nimet läpi jos se vaikka sattuis löytyyn se ICE. Joten olen reepeli ja laitan Äpän gsm ICE.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvä idis.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä suostu laittaan sitä lähiomaisen nimen ETEEN. Äpän gsm löytyy niin helposti luettelosta kun painaa vaan yhden kerran ylöspäin, jos siihen laittaa ICE eteen niin sitä pitää selata  ;D. Jos joku mun kännykkää alkaa selaan kun oon nitkahtanut niin kai se kattoo sitte kaikki nimet läpi jos se vaikka sattuis löytyyn se ICE. Joten olen reepeli ja laitan Äpän gsm ICE.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvä idis.

Mä oon miettinyt samaa, että sit menis ihan hommat sekasin jos ei puhelimesta löytyskään Miun mammaa mutta toisaalta... Äh, pitää miettiä vielä käviskö ice miun mamma...  ::ihmettelee::

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä suostu laittaan sitä lähiomaisen nimen ETEEN. Äpän gsm löytyy niin helposti luettelosta kun painaa vaan yhden kerran ylöspäin, jos siihen laittaa ICE eteen niin sitä pitää selata  ;D. Jos joku mun kännykkää alkaa selaan kun oon nitkahtanut niin kai se kattoo sitte kaikki nimet läpi jos se vaikka sattuis löytyyn se ICE. Joten olen reepeli ja laitan Äpän gsm ICE.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvä idis.

Mä oon miettinyt samaa, että sit menis ihan hommat sekasin jos ei puhelimesta löytyskään Miun mammaa mutta toisaalta... Äh, pitää miettiä vielä käviskö ice miun mamma...  ::ihmettelee::

Voisi luulla, että nimen perään laitettu ICE on turha, koska tuskin sitä kukaan sieltä etsii. Koko systeemihän perustuu siihen, että lähiomaisen numeron löytää helposti, turhia selailematta.

Itse laitoin tuon merkinnän, ja kyllä sen tekstiviestin vastaanottajan oppii nopeasti hakemaan sieltä i:n kohdalta, ja soittaessa numero on pikavalinnassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja haitanneeko se mitään, jos se äippä tai muu lähiomaiseksi valittu löytyy sieltä kännystä kahteen kertaan?

Äippä 0x0 xxx xxx  ja

ICE Äippä 0x0 xxx xxx ?

;D

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja haitanneeko se mitään, jos se äippä tai muu lähiomaiseksi valittu löytyy sieltä kännystä kahteen kertaan?

Äippä 0x0 xxx xxx  ja

ICE Äippä 0x0 xxx xxx ?

;D

Juuri näin! Omastani löytyy tuollain merkittynä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä laitoin kahteen numeroon ICE:n, näkyvät puhelimen muistiossa peräkkäin, jos toiseen ei saa yhteyttä niin voi yrittää toiseen. Ja nimiä en laittanut ollenkaan, vaan laitoin "ICE Äiti" ja "ICE Puoliso". Sitten on nämä samat numerot ihan nimillä muistiossa sitä päivittäistä käyttöä varten.

Se, että ICE lukee nimen perässä, ei ainakaan omalla kohdallani palvelisi ketään, koska muistiossa on numeroita pitkälle toista sataa, niin ei niitä kenelläkään ole aikaa ruveta käymään läpi hätätilanteessa.. Mutta jokaisen oma valintahan se on, itseltähän se on pois siinä vaiheessa kun tietoa ei löydy kun sitä tarvittaisi..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kyllä pitäis saada läpi vaikka lakina.... itselläkin tullut joskus vastaan tilanne missä olis mukava tietää lähiomainen... mutta puhelimessa on joku sata numeroa! (itse asiassa tunti sitten potentiaalinen tilanne)

Lisäsin heti omaan puhelimeen ICE koodin!!!!

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös ainakin Nokian puhelimet käyttäydy (tai joskus ainakin käyttäytyi) niin että jos on sama numero luettelossa kahdella eri nimellä niin se ei näytä ollenkaan nimeä kun ko. numerosta soitetaan?

Ja sitten sellanen asia vielä, että ei tää ICE-koodi ole tarkoitus olla mikään henkeä pelastava juttu, jos on iso hätä niin ei kellään oo just siinä kohtaa aikaa ruveta mitään potilaan puhelinta selaamaan (kai?). Ja sellastakin tuolta toiselta palstalta luin, että ihmiset kuvittelee, että tää ICE tarkoittaa sitä, että kuka vaan ventovieras jos löytää mut kadulta makaamasta, alkaa ensimmäisenä selaamaan puhelinta. Eihän tämä kai ole tarkoitus olla maallikkoauttajien käyttöön ollenkaan?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös ainakin Nokian puhelimet käyttäydy (tai joskus ainakin käyttäytyi) niin että jos on sama numero luettelossa kahdella eri nimellä niin se ei näytä ollenkaan nimeä kun ko. numerosta soitetaan?

Tämähän se on se ongelma...Mutta täytyy tunnustaa että onhan se mamma siellä jo ice-alkuliitteellä... En kehtaa olla enää laittamattakaan...  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse itseäni toistaen, laittaa ICE=(se nimi joka on puhelimessa yhteystietona joka olisi se lähiomainen), eli itselläni on puhelimessa yhteystieto Kulta jota käytän soittaessani puolisolle ja sitten on yhteystieto ICE=Kulta (jossa ei ole numeroa)

Nyt ei ole kahta eri nimeä samalla numerolla ja Kulta löytyy edelleen kohdasta KOO eikä II kuin ICE

Eli ei se ole mikään ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin heti sen ICE:n kun siitä kuulin, vaikutti niin hyvältä, mutta tuo Lassen em rautalangasta väännetty toteutusohje on kyllä myös tosi hyvä juttu, kiitos vinkistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös ainakin Nokian puhelimet käyttäydy (tai joskus ainakin käyttäytyi) niin että jos on sama numero luettelossa kahdella eri nimellä niin se ei näytä ollenkaan nimeä kun ko. numerosta soitetaan?

Ainakin useimmissa puhelimissa voi nimen kohdalle lisätä myös esim. postiosoitteen, sähköpostin jne. Tästä kohtaa löytyy myös toiminto nimeltään 'lisää merkintä'. Itse tein niin, että avasin uuden yhteystiedon (ICE) mutta en laittanut siihen numeroa, vaan kirjoitin merkintä-kohtaan "Äiti *puh.nro*". Se näkyy heti näytöllä kun luettelosta valitsee ICE:n. Näin numeroa ei löydy kahdesta yhteystiedosta ja puhelin ei mene sekaisin ;D

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aah, mihin sitä joutuis ilman tätä palstaa. Toivottavasti kenenkään henki mun käsissä ei oo tosta ICE-koodista kiinni, kun en osaa edes omaa puhelintani käyttää, saati toisten... Mutta siis noinhan se kannattaa tehdä miten eh-neito neuvoo *ryhtyy toimeen*.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä vinkki! :) Laiton ICE Koti ja lankapuhelinnumeron.

Ja kun kotona ei kukaan vastaa...

Me sinkut tietysti voisimme - riipuksia tai mitään kortteja lompakossa ei kanneta, ei ole nykyaikaa - laittaa puheviestin vastaajamme alkuun ja ICE -numeroksi puhelimen oman numeron. Kun oma puhelin siitä soitettaessa luonnollisesti on varattu, kääntyy puhelu vastaajaan, johon on voinut ladella esim. "Tämä on Pöllön vastaaja. Sairastan penisilliinillä nopeasti paranevaa sukupuolitautia, eikä minulla ole muuta lääkitystä. Jätä viesti äänimerkin kuultuasi." <piip> Kätevää, eikö totta?  :)

No joo. Ehkä palaan vielä piirustuslaudan ääreen miettimään asiaa uusiksi.  Ja ehkä tuo ICE on hieman kansainvälisempi menetelmä, ICEä markkinoidaan paikoin ulkomailla  aika aktiivisestikin. Kuitenkin siinä mukana pitäisi sitten olla se, että ICE-henkilö tietää myös oikeasti jotain sairausista ja lääkkeistä, ja ehkä useimmiten on tavoitettavissakin.

Maailmallahan on myös kaupallisia "ICE"-palveluita eli kannat esim. ICE-korttia, ja kaupallinen ICE-palvelu vastaa omaistesi puolesta ja kertoo tietosi (www.icecontact.com). Yhdelle palvelulle löysin yhden henkilön hinnan, 18 puntaa. Perhepaketti 30 puntaa + 20 puntaa vuodessa. Sopii ehkä henkilöille, joilla todenäköisyys saada vakava sairaskohtaus tms. on suuri. Palvelun etuna voi olla, että hätätilanteessa 24 h päivystävä keskus vastaa varmasti, ja jos sinne on suinkin kerrottu sairaudet ja lääkkeet, ne osataan kertoa myös oikein. Omaiseen tietysti tarvitaan usein jossain vaiheessa se yhteys.

Katsotaas tuleeko joku tällainen palvelu joskus tännekin, jolloin kortin lisäksi voi kännyyn laittaa myös ICE-tekstin hakemistoon. Nykypuhelintekniikalla saanee myös helposti erillisen ICE-vastaajan, johon voi itse kertoa viestinä sairautensa, lääkkeensä jne - ja jonka voi laittaa ICE-numeroksi. Jonka jälkeen onkin aina mukava lainailla kaverin kännykkää, kilauttaa ICE-numeroon, kuunnella viesti ja sanoa kaverille, että eipä vastannut, siinon känny takas... Joo, ehkei tämäkään idea toimi. Harmillisestihan diabetes-, epilepsia- tms. merkkejä tai SOS-rannekkeita sun muita saa joskus etsiä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Nokian ja Samsungin uusimmat puhelimet hakevat luettelosta sekä etunimen että sukunimen mukaan, joten kun sen etunimen perään laittaa "ICE" niin se löytyy puhelimesta kun hakiessa näppäilee vaikkapa ICE. Ja löytyy myöskin sillä etunimellä.

Luulisi jokaisen sairaankuljettajan osaavan luuria sen verran käyttää että se sieltä löytyy :)

Pari viikkoa sitten kun kuulin tuosta niin heti tuli otettua käyttöön, sen verran vakavat allergiat kuitenkin löytyy..  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päätin sitten itsekin lisätä puhelimeen tuon ICE- koodin. No sehän lienee tietysti turhaa, koska minun tsägällähän ei onnettomuuksia/vahinkoja satu, mutta kokonaisuudessaan hyvä ja harvinaisen yksiselitteinen käytäntö, siis niitä varten joita asia koskettaa...

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos puhelin ei huoli kahta samaa numeroa tai nimeä, voi toisen laittaa puhelimen muistiin ja toisen sim-kortin muistiin. Näin voi tehdä vanhemmissakin luureissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitettu on :P  Piti ensin vähän miettiä ken on se lähin kelle toivois ilmoitettavan..  :nauraa: hyvä systeemi jos käyttöön todella tulee.

*muoks* kirjotusvihreitä korjattu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eiköhän suomalainen pelastusalan immeinen osaa soittaa äidille, jos sellainen nimi puhelimesta löytyy. Sieltä sitten varmasti osataan ohjata soittamaan muualle, jos on tarvis.  :-X

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...