Jump to content
MAINOS

Vaitiolovelvollisuus !


janina

Recommended Posts

Saanko soittaa lehteen, kun ohikulkeva tunnettu radiojuontaja esiintyy julkisellapaikalla olevassa kohteessa kännissä lääkärinä, ja kertoo potilaallemme mielipiteensä hänen terveydentilasta? :-D

Seiskaan vaan vihjettä;D

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 166
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

http://areena.yle.fi/video/1316709

Ohjelma alkaa kohdasta: 14:26

Linkin jutussa keskusteltiin salassapitovelvollisuudesta liittyen tilanteisiin jossa hoitaja katsoo tarpeelliseksi tuoda ilmi/esiin huonon hoidon työpaikallaan. Itsekin asiaa joutunut jokusen kerran miettimään juuri tästä näkökulmasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kysymys ja rehellinen mielipide asiasta:

Olin kirjoittanut statuspäivitykseeni, joka siis näkyy vaan kaverilistalla oleville, että "ensimmäinen elvytys". En mitään muuta; en siis yhtään mitään muuta! Ei sitä koska, missä, kuka, miten kävi, mikä sukupuoli jne. En ruotinut kenenkään kanssa statustani tai muuta vastaavaa. Tiedoissani ei myöskään lue missä olen töissä; joten elvytystilannetta ei voida yhdistää millekään osastolle.

Nyt kaverilistallani ollut ilkeä työkaverini oli kannellut statuksestani os.hoitajalle joka huomautti minulle asiasta.

Olin surullinen koska mielestäni en tehnyt mitään väärää; ja koska kyseessä oli mielestäni selkeä ilkeily ja selkäänpuukottaminen työkaverini osalta :unsure:

Kertokaa mielipiteenne mitä asiasta ajattelette.

Unelma-ammatissa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys ja rehellinen mielipide asiasta:

Olin kirjoittanut statuspäivitykseeni, joka siis näkyy vaan kaverilistalla oleville, että "ensimmäinen elvytys". En mitään muuta; en siis yhtään mitään muuta! Ei sitä koska, missä, kuka, miten kävi, mikä sukupuoli jne. En ruotinut kenenkään kanssa statustani tai muuta vastaavaa. Tiedoissani ei myöskään lue missä olen töissä; joten elvytystilannetta ei voida yhdistää millekään osastolle.

Nyt kaverilistallani ollut ilkeä työkaverini oli kannellut statuksestani os.hoitajalle joka huomautti minulle asiasta.

Olin surullinen koska mielestäni en tehnyt mitään väärää; ja koska kyseessä oli mielestäni selkeä ilkeily ja selkäänpuukottaminen työkaverini osalta :unsure:

Kertokaa mielipiteenne mitä asiasta ajattelette.

Vaikka tuossa ei varmaankaan mitään salassapitovelvollisuutta rikottu, ylipäätään kaikki työssämme tekemä tulisi suotia pois julkisuudesta. Vaikka ei näkyisi kuin kavereille, ei voida mennä takuuseen mitä nämä "kaverit" sillä tiedolla tekevät. Eli tuossakin tapauksessa joku noista työkavereistasi voi ilmoittaa tiedoissaan työpaikkansa, ja sitten joku muu kaverisi, joka ei ole työkaverisi, näkee siitä että työpaikalla x tapahtui elvytys ajankohtana y. Ja elvytys on kuitenkin toimenpiteenä enempi tunnistettava kuin vaikkapa joku "ensimmäinen tipanlaitto, jee!"

Meillä työnantajakin muistuttelee säännöllisesti noista sosiaalisten verkostojen säännöistä, että et ikinä voi olla varma kuka noi tiedot näkee. Jonkun selän takana voi olla lukijoita tai "kaveri" jakelee auliisti niitä kuviaan. Eli työasioissa tulisi melkeinpä pidäyttyä linjalle "se ois iltavuoro edessä" tai vastaavaa, eikä sitten kertoilla sen enenpää mitä siellä tapahtui.

OT, mutta toinen asia missä olen pitäytynyt hyvin ympäripyöreänä, on kirjoittelu lapsieni asioista. Ne kirjoittelut kun ovat siellä netissä todennäköisesti vielä sitten kun lapset ovat netinkäyttöiässä tai täysi-ikäisiä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä pidän myös suun supussa työasioista. FB:hen kirjoitan korkeintaan lähden pitkästä aikaa fillarilla töihin tai jään neljän päivän vapaille ;D työn sisällöstä en kerro mitään. Vaikka omaa statustani pääsee lukemaan vain kaverit, en periaatteesta kirjoita sivuille mitään, mitä en voisi kenelle tahansa kertoa.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä tuollainen tieto ei ole mitenkään vaitiolovelvollisuuden piirissä. Tuolla tiedolla potilasta tuskin pystyy profiloimaan muutakuin ne jotka on siinä keississä ollut mukana. Toisaalta, mitä väliä sillä on vaikka pystyisikin. Kuten itsekin mainitsit, potilaasta, ajasta ja paikasta ei tuotu esille mitään tietoja.

Itse en kuitenkaan yleensä facebookkiin statusta potilaitani. Ei ne kiinnosta ketään ja jos kiinnostaakin niin en voi mitään kertoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämäkin oli mielenkiintoinen juttu ja tänään sain kuulla siitä työässäoppimisen ohjaajalta. Sitten on erikseen ne potilaat joissa on Salassapitovelvollisuus. Eli juttu menisi näin jos joku soittaisi osaston kanslian puhelimeen ja kysyisi potilaasta (X) jotain ja jos potilaan tietoihin ei ole merkitty tuota Salassapitovelvollisuutta niin voidaan hänestä kertoa lähes kaikki mahdollinen, kuinka voi, milloin tullut, yms.. Ja sitten on ne potilaat esim. toinen potilas (X) jonka kohdalla on merkitty erikseen (S)alassapitovelvollisuus niin hänestä ei kerrota sanaakaan vaikka puhelimessa olisi Suomen presidentti, lähiomainen tai edes samalla osastolla työskentelevä kollega. vaikka kuinka kertoisi hetu, jne. tiedot potilaasta.

Toki luulen että kaiken tämän takana on kuitenkin se että jos Potilas(X):ssä ei ole Salassapito merkintää niin kuitenkin potilaasta kysyvän henkilön täytyy tietää jotain potilaaseen liittyvää esim. Hetu, ym. henk.koht. tietoja. kuten osoite, kaupunki, jne. ennen kuin aletaan kertomaan asioita puhelimen välityksellä kysyjälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämäkin oli mielenkiintoinen juttu ja tänään sain kuulla siitä työässäoppimisen ohjaajalta. Sitten on erikseen ne potilaat joissa on Salassapitovelvollisuus. Eli juttu menisi näin jos joku soittaisi osaston kanslian puhelimeen ja kysyisi potilaasta (X) jotain ja jos potilaan tietoihin ei ole merkitty tuota Salassapitovelvollisuutta niin voidaan hänestä kertoa lähes kaikki mahdollinen, kuinka voi, milloin tullut, yms.. Ja sitten on ne potilaat esim. toinen potilas (X) jonka kohdalla on merkitty erikseen (S)alassapitovelvollisuus niin hänestä ei kerrota sanaakaan vaikka puhelimessa olisi Suomen presidentti, lähiomainen tai edes samalla osastolla työskentelevä kollega. vaikka kuinka kertoisi hetu, jne. tiedot potilaasta.

Toki luulen että kaiken tämän takana on kuitenkin se että jos Potilas(X):ssä ei ole Salassapito merkintää niin kuitenkin potilaasta kysyvän henkilön täytyy tietää jotain potilaaseen liittyvää esim. Hetu, ym. henk.koht. tietoja. kuten osoite, kaupunki, jne. ennen kuin aletaan kertomaan asioita puhelimen välityksellä kysyjälle.

No siunatkoon sentään! Potilastiedot ovat pääsääntöisesti aina lain mukaan salassapidettäviä (joitakin poikkeuksia on)!

Tietojärjestelmässä voi olla erikseen tuollainen "salassapito"-huomautuskenttä, jonka tarkoituksena on varoittaa erityisesti, jos esim. ko. potilas ei halua mitään tietojaan kerrottavan kenellekään. Jos tuo merkintä puuttuu, se ei tarkoita sitä että tietoja voisi kertoa kenelle vaan. Kerropa nyt ohjaajallesi että tutustuu potilaslakiin 785/1992 ja erityisesti §13. Lisäksi kannattaa lukaista henkilötietolaki 529/1999 ja asiakaslaki 159/2007.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos potilaan tietoihin ei ole merkitty tuota Salassapitovelvollisuutta niin voidaan hänestä kertoa lähes kaikki mahdollinen

Onko tää muka faktaa? Rohkenen epäillä, mutta kuten tavallisestikin, epäilyni saa kumota perusteluin. Eihän potilaan nimen tietäminen voi mitenkään olla accessi potilashistoriaan, eihän?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos potilaan tietoihin ei ole merkitty tuota Salassapitovelvollisuutta niin voidaan hänestä kertoa lähes kaikki mahdollinen

Onko tää muka faktaa? Rohkenen epäillä, mutta kuten tavallisestikin, epäilyni saa kumota perusteluin. Eihän potilaan nimen tietäminen voi mitenkään olla accessi potilashistoriaan, eihän?

Hki/TerKessä tuo ei ainakaan ole faktaa.

Lähtökohtaisesti asialliset potilaat kertovat itse omista asioistaan omaisille/kavereille/what ever.

Ei-asiallisiltakin esim. henk.koht. tarkistan kysymällä sukulaissuhteen kysyjältä. Käännän asian mahdollisesti hoitajalle. Tai otan soittopyynnön ja näin saadaan lisäaikaa selvittää, kelle niitä tietoja ollaan antamassa.

S=salassapitovelvollisuus koskee näytöllä mm. osoitetietoja/hetua, potilas on tällöin syystä tai toisesta kieltänyt tietojensa eteenpäin annon. Hetu toki tulee näkyviin toisaalla, kotiosoitteen selvittää sossu, mikäli tarpeen.

Mutta muutoin tuo S ei ole siis vain se kriteeri, miten asioita kerrotaan puhelimessa ja kelle niitä kerrotaan ja miten paljon niitä kerrotaan tms.

Mitä vähempi, sen parempi, silloin kun ihminen kykenee itse sinne luuriin puhumaan. Ja vieläpä järkeviä.

Ja mainittakoot vielä, että ns. S-potilaita on erittäin harvoin. Voi mennä kuukausia, että sellaiseen ei törmää ollenkaan.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä oli muuten mielenkiintoinen päätös aluehallintovirastolta...

Tiedän kyllä että näiden tietojen antamisen kanssa tasapainoillaan päivittäin varsinkin puhelimitse tapahtuvassa keskustelussa, mutta oman selustan turvaa parhaiten niin, että potilas itse määrittelee ne henkilöt nimeltä, joille tietoja saa kertoa tai sitten antaa puhelimen suoraan potilaalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä oli muuten mielenkiintoinen päätös aluehallintovirastolta...

Tiedän kyllä että näiden tietojen antamisen kanssa tasapainoillaan päivittäin varsinkin puhelimitse tapahtuvassa keskustelussa, mutta oman selustan turvaa parhaiten niin, että potilas itse määrittelee ne henkilöt nimeltä, joille tietoja saa kertoa tai sitten antaa puhelimen suoraan potilaalle.

Noin toimitaankin varmaan suurimmassa osassa?

Samoin potilaan kieltäytyessä ilm. omaisten nimiä, niitä ei selvitellä. Jokainen saa päättää todellakin, kertoakko sairauksistaan tai edes sitä, että on sairaalahoidossa.

Vastaavasti moniammatillisesti työskennellään, kun on tarpeen tiedoksi saattaa alaikäiset lapset, exitus ja mitä milloinkin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aihetta sivuten: Jos haluan arkistoida potilastapauksia opetuskäyttöön (itseä/opiskelijoita jne varten) niin tekstimuodossahan saanen tallentaa tapahtumat niin ettei tapausta voida yhdistää alkuperäiseen. No problem there. Mutta entäs jos haluan valokuvata potilaiden vammoja tai merkittävästi hoitoon vaikuttavia asioita ympäristöstä ja käyttää niitä myös oppimista edistävästi, riittääkö potilaan suullinen lupa ja se, että retusoin kuvat siihen tyyliin että henkilöihin ei voida yhdistää? Vai pitäiskö mahdollisesti hakea sairaanhoitopiiriltä tai jostain muualta joku virallisempi lupa?

E: Typo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta entäs jos haluan valokuvata potilaiden vammoja tai merkittävästi hoitoon vaikuttavia asioita ympäristöstä ja käyttää niitä myös oppimista edistävästi, riittääkö potilaan suullinen lupa ja se, että retusoin kuvat siihen tyyliin että henkilöihin ei voida yhdistää? Vai pitäiskö mahdollisesti hakea sairaanhoitopiiriltä tai jostain muualta joku virallisempi lupa?

Hämärä mielikuva lääkintävahtimestarikurssin valokuvauksen tunnilta kertoo että aina pitäisi olla työnantajalta/palvelun tilaajalta kirjallinen lupa kaikkeen valokuvaamiseen terveydenhuollossa. Ajantasaiseen ohjeistukseen en ole viime vuosina törmännyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni on niin, että potilaalta lupa.

(Mutta esim 99% eri vammoista, leikkausten kuvista, kudosnäytekuvista jne on lääkäri vain ottanut kierrolla tms kuvan ja sitten ilman mitään pot.lupia käyttää niitä kuvia sitten luennoilla ja julkaisuissa. Eihän kukaan tunnista minkä potilaan haavasta on lähikuva otettu. Eettiset asiat sitten erikseen. Potilaan tunnistaminen on kai se pääasia. Esim oppikirjoissa jne näkee kokovartalokuvia potilaasta ja niissä on vain joskus silmät peitetty. Näissähän lupa on potilaalta varmaankin ollut.).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelukaveri huomasi aikoinaan, että oppikirjassa oli kuva hänen kehitysvammaisesta tyttärestään. Aika ikävä huomio kesken tunnin. Kuvaustilanteesta tai luvasta ei mitään tietoa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sairaalan puolella ei potilaista puhuttu kuin oman työyhteisön sisällä sekä lähiomaiseksi merkitylle. Omaiset ja potilas itse sitten kertoivat muille eteenpäin tiedot sairaalassaolosta tms.

Nykyisessä paikassani en käytäntöjä tiedä, mutta varmuuden vuoksi pidän suutani supussa. Lähiomaisille kerron jos kysyvät - vain jos tiedän henkilön olevan asiakkaan omainen. ::)

Parempi katsoa kuin katua. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli juttu menisi näin jos joku soittaisi osaston kanslian puhelimeen ja kysyisi potilaasta (X) jotain ja jos potilaan tietoihin ei ole merkitty tuota Salassapitovelvollisuutta niin voidaan hänestä kertoa lähes kaikki mahdollinen, kuinka voi, milloin tullut, yms.. Ja sitten on ne potilaat esim. toinen potilas (X) jonka kohdalla on merkitty erikseen (S)alassapitovelvollisuus niin hänestä ei kerrota sanaakaan vaikka puhelimessa olisi Suomen presidentti, lähiomainen tai edes samalla osastolla työskentelevä kollega.

Tuo kuulosti aika hurjalta. Tarkennahan vielä ohjaajalta käytäntöä!

Käytännön sovelluksena salassapito tarkoittaa, ettei potilaan asioista kerrota kuin potilaan valitsemille omaisille/läheisille. Tai jos potilas haluaa, niistä ei kerrota kenellekään. Potilaan papereita ei myöskään avata turhaan eli ei avata potilaan, jota itse ei hoida, papereita eikä lueskella niitä.

Monissa paikoissa, joissa olen nyt kiertänyt opintojen aikana, potilaalta kysytään erikseen, saako sairaalassa olosta kertoa sitä kysyvälle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muita tietoja annettaisiin potilaasta. Tämä vain mahdollistaa esim. puhelujen yhdistämisen potilaalle.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä hoidin aikanaan isäni asiat hänen sairastuessaan ja sain aina puhelimitse tiedot isän voinnista ja suunnitelluista hoidoista yms. Isä ei kuitenkaan halunnut muiden kuin lähisuvun tietävän hänen sairaalassa olostaan (halusi salata sairautensa). Hänen juuri kuoltuaan (kun olimme osastolla yhä) sisälle marssi isän joku tuttu, joka ei ollut mitenkään läheinen. Olivat alakerran neuvonnasta kuitenkin antaneet tiedon että isä on osastolla. Onneksi sairaanhoitajan hoksottimet olivat kohdillaan ja kertoi että kyseinen henkilö oli tullut ja kysyi miten menetellään. Ohjasi pois osastolta meidän toiveestamme, isä ei olisi häntä siinä tilanteessa paikalle halunnut, kun ei halunnut eläessäänkään muita kuin lähisukulaiset sairaalaan. Oli aika hämmentävä tilanne varmasti kaikille, mutta jollain tavalla näihin ois hienoa saada yhteneväinen ja toimiva systeemi että mistä kaikkialta ihmisten on mahdollista saada tietoa potilaan sairaalassa olosta. Meidän tapauksessamme siis tietojen antaminen oli kielletty muille kuin erikseen nimetyille henkilöille.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja entä kouluissa? kun jaetaan koemuksia harjoittelupaikoista? Niissä tilanteissa rikotaan vaitiolovelvollisuutta, eikö?

Meillä kun koulussa puhutaan asioista niin a) meillä on kaikilla yhtäläinen vaitiolovelvollisuus siihen mitä kuulemme siellä ja sitä opettajat jaksavat muistuttaa b) vältetään kertomasta mitään yksilöiviä tietoja, jotka eivät sinänsä liity caseen.

Ei siellä kukaan puhu että "tuo rinnakkaisluokan Eppu oli kans siellä aborttia teettämässä".

Tämän henkilön mielestä kotiväen kesken saa puhua asiakkaista!!angry.png

Ah, anoppi tekee tätä jatkuvasti, mutta siinä vaiheessa kun kyselee minulta että olenko heitä hoitanut ketä heilläkin on ollut, niin esitän autuaan tietämätöntä että en muista nimiä tai juuri tällaista casea <_<

Rasittavaa, mutta mielestäni tässä huomaa ehkä koulutuksen ja sen puutteen vaikutuksen ammatti-identiteettiin ja sitä kautta esim. vaitiolovelvollisuuteen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitähän löytyy.. itse olin tilanteessa jossa sukulainen tivasi onko sairaalaan eli minun työpaikalleni tuotu toinen sukulainen... Tämä tivaaja on myös itse ollut sairaalassa työssä, joten pitäisi varmaan tietää mitä vaitiolo velvollisuus tarkoittaa. Eikä minulta kyllä herunut vastaustta hänelle, eli kehotin ottamaan itse yhteyttä ko. henkilöön, jos haluaa tietää tämän asioista. Mutta kyllä tuollainen ärsyttää,aionakin minua! :angry:

No mitenkäs se mänkään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kaivellaanpa vanhaa ketjua... Mut melkosen surullista että vielä opiskelija-asemassa oleva (koulussa varmasti asiaa toitotetaan enemmän kuin tarpeeksi) ei ymmärrä vaitiolovelvollisuuden vakavuutta.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistaisivat koko ketjun sieltä. Itse ainakin pystyn ketjun ja aloittajan profiilin tiedoilla saamaan selville vainajan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistaisivat koko ketjun sieltä. Itse ainakin pystyn ketjun ja aloittajan profiilin tiedoilla saamaan selville vainajan.

Käläyttäisit sitten työnantajalle tuommoisen!

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...