Jump to content
MAINOS

Vaitiolovelvollisuus !


janina

Recommended Posts

Eihän vaitiolovelvollisuutta saa rikkoa kun ainoastaan lastensuojelulain puitteissa!!

Tai jos on kyse rikoksesta, josta voi saada vähintään kuuden vuoden vankeusrangaistuksen eli esim törkeä pahoinpitely tai törkeä raiskaus. Seksuaalinen hyväksikäyttö tai tavallinen pahoinpitely ei sitä ole.

Mä olen kuullut että se raja on 7 vuotta. No voi se olla kuusikin. Eli toisin sanoen ollaan vaitiolovelvollisia ihan kaikesta ja kaikille. Mä olen vähän miettiny tätäkin foorumia että tuleeko täällä rikottua vaitiolovelvollisuutta. Mene ja tiedä. Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene. Ja entä kouluissa? kun jaetaan koemuksia harjoittelupaikoista? Niissä tilanteissa rikotaan vaitiolovelvollisuutta, eikö?

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 166
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eihän vaitiolovelvollisuutta saa rikkoa kun ainoastaan lastensuojelulain puitteissa!!

Tai jos on kyse rikoksesta, josta voi saada vähintään kuuden vuoden vankeusrangaistuksen eli esim törkeä pahoinpitely tai törkeä raiskaus. Seksuaalinen hyväksikäyttö tai tavallinen pahoinpitely ei sitä ole.

Mä olen kuullut että se raja on 7 vuotta. No voi se olla kuusikin. Eli toisin sanoen ollaan vaitiolovelvollisia ihan kaikesta ja kaikille. Mä olen vähän miettiny tätäkin foorumia että tuleeko täällä rikottua vaitiolovelvollisuutta. Mene ja tiedä. Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene. Ja entä kouluissa? kun jaetaan koemuksia harjoittelupaikoista? Niissä tilanteissa rikotaan vaitiolovelvollisuutta, eikö?

Olen pohtinut samaa, että joskus se raja on hiuksen hieno ja vaatii meiltä tarkkuutta mitä puhutaan ja missä.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene.

Yksi esimerkki; jos potilaasi lähtee kielloista huolimatta 3 promillen kännissä autolla moottoritielle - mitä teet? Lain mukaanhan pitäisi olla vaitiolovelvollinen mutta minä ainakin tulen edelleenkin rikkomaan tuollaisessa tilanteessa lakia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene.

Yksi esimerkki; jos potilaasi lähtee kielloista huolimatta 3 promillen kännissä autolla moottoritielle - mitä teet? Lain mukaanhan pitäisi olla vaitiolovelvollinen mutta minä ainakin tulen edelleenkin rikkomaan tuollaisessa tilanteessa lakia.

Nimetön ilmoitus poliisille ihan siviilinä

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene.

Yksi esimerkki; jos potilaasi lähtee kielloista huolimatta 3 promillen kännissä autolla moottoritielle - mitä teet? Lain mukaanhan pitäisi olla vaitiolovelvollinen mutta minä ainakin tulen edelleenkin rikkomaan tuollaisessa tilanteessa lakia.

Tämähän on siinä mielessä eri asia, että vaikka tuostakin pelkillä sakoilla selviäisi (?), niin siinä on jo muiden turvallisuus suuressa vaarassa eikä vaan enää tämän törttöilijän. Hyvä esimerkki, johon itsekin kyllä reagoisin samalla tavalla. Saattaisin vielä sanoa asiakkaalle, että jos nyt lähet ajamaan autolla, niin soitan poliisille. Näin ollen hän tietää jo tekojensa seuraukset etukäteen (mikäli nyt 3 promillen olotilassa niitä ymmärtää..).

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On toi kyllä tosi törkeää mitä aiemmilla sivuilla puhuttiin, että esim pomo ilmoittaa "ulkopuolisille" jostakin keskenmenosta tai vastaavasta. Ite varmaan pistäsin jutun "tutkittavaksi", eli esimiehen vastuuseen moisesta. Meillä (töissä kunnallisessa vanhainkodissa) ainakin on kielletty kertomasta mitään toisiin hoitajiin liittyvistä asioista. (ja tietysti asukkaid4n asioista vaitiolovelvollisuus on itsestään selvyys, ainakin suurimmalle osalle.)

Mulle ainakin on opetettu, ettei osastolta saisi edes kertoa koska joku tietty hoitaja tulee töihin jos joku soittaa ja kysyy. Ite ainakin pyysin yhtä toimittajaa jättämään soittopyynnon (otin hänen teidot ylös) kun kyseli työkaverin kotinumeroa ja työvuoroja jotain haastattelua varten....

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa kun Mitään ei sais puhua Kenellekkään. Käytännössä se ei kyllä elämässä ihan niin tiukasti aina mene.

Yksi esimerkki; jos potilaasi lähtee kielloista huolimatta 3 promillen kännissä autolla moottoritielle - mitä teet? Lain mukaanhan pitäisi olla vaitiolovelvollinen mutta minä ainakin tulen edelleenkin rikkomaan tuollaisessa tilanteessa lakia.

Kun olin katkolla töissä niin ajatelin asian silleen että kun päihtymys johtaa uloskirjoittamiseen niin ei se enää ole potilas, vaan mikälie rattijuoppo. Poltin joka kerta kun vain huomasin känniläisen ajelijan. Niin "ex-potilaan" kuin saattajat/vierailijat.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle ainakin on opetettu, ettei osastolta saisi edes kertoa koska joku tietty hoitaja tulee töihin jos joku soittaa ja kysyy. Ite ainakin pyysin yhtä toimittajaa jättämään soittopyynnon (otin hänen teidot ylös) kun kyseli työkaverin kotinumeroa ja työvuoroja jotain haastattelua varten....

No joo, kun ei koskaan voi tietää kuka langan päässä oikeasti on (ellei sitten ole jotain aina toistuvia, soittajia, esim pieni lapsi langan päässä).

Kyllä multakin alkoi kerran joku hämärästi puhuva mies kysellä työkaverin vuoroja, en todellakaan kertonut, ja myöhemmin ilmeni, että oli vissiin ihan hyvä, että en kertonut. Jos on jotain asiaa, niin voi ottaa yhteyttä suoraan ko hlöön, ja jos ei ole yhteystietoja, niin siihen varmaan on hyvä syy, tai sitten tosiaan voi jättää omat tietonsa, jotka voin vaikka soittaa työkaverille, jos nyt jotain kiireellistä on...

Näin toivoisin että meneteltäisiin minunkin yhteystietojeni kanssa...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep! Mulle kävi entises duunipaikassa niin.... että joku TORVI  ;) työkamu meni ja antoi asiakkaalle mun henkilökohtaisen kännykkänumeron. Voi jee ja pyhä yksinkertaisuus. Tää asiakas kuului mun päivätoimintaryhmään ja halusi ilmoittaa ettei saavukkaan ryhmään. Mua pänni aika lujasti kun himassa olen ja joku asiakas soittaa työasioissa.

Meni muuten sen jälkeen sielläkin työpaikassa jakeluun se että henkilökunnan puhelinnumeroita EI anneta kenellekkään! saati nyt potilaille tai asiakkaille tms. Vahinkohan se tietty oli ja ajattelemattomuutta , mut kyl mä vähän kiehahdin.

Toivottavasti nää jutut alkais olla jo itsestäänselvyyksiä. Mun mielestä tää kuuluu kans vaitiolovelvollisuusjuttuihin.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli eräs "ihana" miespotilas joka kovasti kyseli mun ja erään toisen hoitajan tietoja, pettyi kovasti kun sanoin nimet ja totesin että jos kiinni meidät haluaa saada, niin sairaalasta löytää, että me emme anna henkilökohtaisia tietoja missään tapauksessa kenellekään potilaalle. Silti tämä mies lähetteli ties mitä työkaverilleni ja hankki muutkin tiedot. Tapaus päättyi siihen että osastonhoitajamme lähetti miehelle tiukan mutta asiallisen kirjeen, että ei hoitajia saa ahdistella, me teemme vain työtämme. Sen jälkeen olen ollut hyvin tarkka siitä mitä asioita kerrotaan ja mitä ei. Oma  puhelinnumeroni on salainen, joten vetäisin varmaan palollisen herneitä nenään jos joku sen eteenpäin antaisi.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs kun koulun ulkopuolinen luennoitsija (siis sairaanhoitaja) kertoo esimerkin potilaasta kertoen samalla hänen koko nimensä, hoidon syyn ja hoidon jälkeisen tilanteen? Jäi lievästi sanottuna kismittämään kun kyseinen potilas sattui vielä olemaan oma tuttu... Voiko tuosta tehdä valitusta johonkin?

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tämän aiheen pitäisi pysyä aina otsikoissa.

Sain tässä yhtenä päivänä harmaita hiuksia, kun eräs tuttavapariskunta oli meillä käymässä. Tämä nainen, joka tekee hoitoapulaisen hommia vanhusyksikössä, kysyä höläytti kaikkien kuullen: "Asuuko Matti Mattila (nimi tähän hätään keksitty) nykyään siellä sinun työpaikassasi? Siirsivät sen meiltä pois."

Mielestäni, ja lain mukaankin, asiaton kysymys. Meitä oli sentään monta henkilöä siinä kuulemassa. Vastasin vain, etten vaitiolovelvollisuuden vuoksi puhu asiakkaista nimeltä.

Tämän henkilön mielestä kotiväen kesken saa puhua asiakkaista!! H****tti  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaitiolovelvollisuus. Tyylikäs ja ytimekäs sana. Kun lukee tämän koko viestiketjun, niin hyvin saa vastauksen myös "harmaisiin" alueisiin, ja jos ei tiedä mitä saa kertoa tai ei, niin ei kerrota, ollaan hiljaa, vedotaan vaitiolovelvollisuuteen ja otetaan asioista selvää. Näin siis työmaalla.

Siviilissä se on helppoa: pidetään yksinkertaisesti suu kiinni!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän aiheen pitäisi pysyä aina otsikoissa.

Sain tässä yhtenä päivänä harmaita hiuksia, kun eräs tuttavapariskunta oli meillä käymässä. Tämä nainen, joka tekee hoitoapulaisen hommia vanhusyksikössä, kysyä höläytti kaikkien kuullen: "Asuuko Matti Mattila (nimi tähän hätään keksitty) nykyään siellä sinun työpaikassasi? Siirsivät sen meiltä pois."

Mielestäni, ja lain mukaankin, asiaton kysymys. Meitä oli sentään monta henkilöä siinä kuulemassa. Vastasin vain, etten vaitiolovelvollisuuden vuoksi puhu asiakkaista nimeltä.

Tämän henkilön mielestä kotiväen kesken saa puhua asiakkaista!! H****tti  angry.png

Pienehköllä paikkakunnalla, missä kaikki tuntee toistensa asiat nämä tiedustelut ovat lähes päivittäisiä; asiakkaat toisistaan, tuttavat asiakkaista, sukulaiset tuttavistaan... angry.png

Eikö ne pirulaiset ymmärrä, ettei tietoja heru!!!

Tapanani onkin sanoa, oli kyse sitten tutusta tai tuntemattomasta, että vaitiolovelvollisuuteeni nojaten en koskaan tunne ketään enkä tiedä mistään mitään...

Ja usein utelijat hyvin tietävät, ettei mitään saa puhua, kokeilevat vaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tähän väliin mieleen ihan elävä esimerkki kaupungin X kotihoidosta, missä asiakkaina sisarukset, jotka siis asuvat kumpikin omassa talossaan, suunnilleen kilometrin päässä toisistaan. Olkoon heidän nimensä vaikka Maija ja Pirkko. Pirkko tietää, että kotihoito käy Maijan luona, ja myös Maija tietää, että kotihoito käy Pirkon luona. Meiltä kodinhoitajilta sitten kysyvät kumpainenkin aina vuorollaan, että "oletkos sinä tänään käynyt Pirkon / Maijan luona?" Eihän me kh:t voida sanoa kenen luona ollaan käyty. On se vaan jotenkin välillä niin koomista, kun koitat siihen sitten jotenkin ympäripyöreästi vastata, että voi olla että olen, voi olla että en, en muista. Useimmiten sanon että sori vaan, en saa sanoa kenellä olen käynyt koska minulla on vaitiolovelvollisuus.

Eräänä kertana olin sitten käynyt aamupäivällä Pirkon luona ja olin iltapäivästä menossa Maijalle. Heti kun pääsin ovesta sisään, ilmoitti Maija minulle, että "Pirkko soitti ja kertoi että sinä olit tänään käynyt siellä." ;D Mitäpä tota nyt kieltämään, onhan se asiakas osannut lukea mun nimeni kotivihosta ja kumpikin mut jo nimeltä tuntee. Todella vekkuli parivaljakko meillä. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just jäin miettimään tota että koulussa luennoitsija/muu kertoo jonkin tositapauksen muille. Ajattelin vain,että koulussa usein PBL-istunnoissa yms.muissa oppitilanteissa opettajat kysyvät omia kokemuksia oppilailta,niin miten tapauksista kerrotaan niin ettei vaitilovelvollisuus rikkoudu?vai saisiko näistä kokemuksista ollenkaan puhua,tyyliin"mun harjoittelupaikas oli yks mummo olla on alzheimer ja se teki sitä tätä ja tota ja sillä oli semmosii ja tämmösii käytösoireita ja tämmönen ja tommonen lääkkeetön hoitomuoto auttoi sitä".Eli missä menee tässäkin raja,nimiähän kukaan ei tietenkään kerro. Meille sanottiin että näissä tilanteissa voidaan keskustella kokemuksista,mutta niin että asiakasta ei pysty tunnistamaan kerrotusta asiasta.Ja mulle sattui vielä silleen käymään,että olin töissä ensin palvelutalossa, ja kun vaihdoin kesäks osastolle niin sinne tuotiin eräs asukas joka oli ollut siellä palvelutalossa jossa olin töissä aikasemmin.En puhunut mitään potilaan asioista,mutta mainitsin töissä hoitajille että olin hoitanut ko. potilasta aikasemmas paikas,rikoinko tällä vaitiolovelvollisuutta?  cry.png vaikeita asioita...

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs kun koulun ulkopuolinen luennoitsija (siis sairaanhoitaja) kertoo esimerkin potilaasta kertoen samalla hänen koko nimensä, hoidon syyn ja hoidon jälkeisen tilanteen? Jäi lievästi sanottuna kismittämään kun kyseinen potilas sattui vielä olemaan oma tuttu... Voiko tuosta tehdä valitusta johonkin?

Toivottavasti teit ilmoituksen tosta?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mulle sattui vielä silleen käymään,että olin töissä ensin palvelutalossa, ja kun vaihdoin kesäks osastolle niin sinne tuotiin eräs asukas joka oli ollut siellä palvelutalossa jossa olin töissä aikasemmin.En puhunut mitään potilaan asioista,mutta mainitsin töissä hoitajille että olin hoitanut ko. potilasta aikasemmas paikas,rikoinko tällä vaitiolovelvollisuutta?

Kyllä potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten kesken voi potilaaseen liittyvistä asioista keskustella. Ja potilaan hoitohistoriahan on juuri tuollainen asia; hyvähän heidänkin on tietää että sinulla on ko. potilaasta kokemuksia entuudestaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tähän väliin mieleen ihan elävä esimerkki kaupungin X kotihoidosta, missä asiakkaina sisarukset, jotka siis asuvat kumpikin omassa talossaan, suunnilleen kilometrin päässä toisistaan. Olkoon heidän nimensä vaikka Maija ja Pirkko. Pirkko tietää, että kotihoito käy Maijan luona, ja myös Maija tietää, että kotihoito käy Pirkon luona. Meiltä kodinhoitajilta sitten kysyvät kumpainenkin aina vuorollaan, että "oletkos sinä tänään käynyt Pirkon / Maijan luona?" Eihän me kh:t voida sanoa kenen luona ollaan käyty. On se vaan jotenkin välillä niin koomista, kun koitat siihen sitten jotenkin ympäripyöreästi vastata, että voi olla että olen, voi olla että en, en muista. Useimmiten sanon että sori vaan, en saa sanoa kenellä olen käynyt koska minulla on vaitiolovelvollisuus.

Eräänä kertana olin sitten käynyt aamupäivällä Pirkon luona ja olin iltapäivästä menossa Maijalle. Heti kun pääsin ovesta sisään, ilmoitti Maija minulle, että "Pirkko soitti ja kertoi että sinä olit tänään käynyt siellä." :( Mitäpä tota nyt kieltämään, onhan se asiakas osannut lukea mun nimeni kotivihosta ja kumpikin mut jo nimeltä tuntee. Todella vekkuli parivaljakko meillä. :(

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kysyt siskoksilta suoraan saako toiselle kertoa asioita. Ja oikeastaan ovat taineet kantansa jo ilmaista. Saahan ihmisen asioista kertoa vaikka Turun torilla jos on lupa.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tähän väliin mieleen ihan elävä esimerkki kaupungin X kotihoidosta, missä asiakkaina sisarukset, jotka siis asuvat kumpikin omassa talossaan, suunnilleen kilometrin päässä toisistaan. Olkoon heidän nimensä vaikka Maija ja Pirkko. Pirkko tietää, että kotihoito käy Maijan luona, ja myös Maija tietää, että kotihoito käy Pirkon luona. Meiltä kodinhoitajilta sitten kysyvät kumpainenkin aina vuorollaan, että "oletkos sinä tänään käynyt Pirkon / Maijan luona?" Eihän me kh:t voida sanoa kenen luona ollaan käyty. On se vaan jotenkin välillä niin koomista, kun koitat siihen sitten jotenkin ympäripyöreästi vastata, että voi olla että olen, voi olla että en, en muista. Useimmiten sanon että sori vaan, en saa sanoa kenellä olen käynyt koska minulla on vaitiolovelvollisuus.

Eräänä kertana olin sitten käynyt aamupäivällä Pirkon luona ja olin iltapäivästä menossa Maijalle. Heti kun pääsin ovesta sisään, ilmoitti Maija minulle, että "Pirkko soitti ja kertoi että sinä olit tänään käynyt siellä." :nauraa: Mitäpä tota nyt kieltämään, onhan se asiakas osannut lukea mun nimeni kotivihosta ja kumpikin mut jo nimeltä tuntee. Todella vekkuli parivaljakko meillä. :D

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kysyt siskoksilta suoraan saako toiselle kertoa asioita. Ja oikeastaan ovat taineet kantansa jo ilmaista. Saahan ihmisen asioista kertoa vaikka Turun torilla jos on lupa.

Munkaan mielestä tuossa ei ole mitään ongelmaa, mutta meillä on niin hulluja kodinhoitajia, että heidän mielestään tuossa on ongelma. Vaikka lupa toisella käymisestä kertomisesta on periaatteessa annettu, niin meidän tiimin työntekijöiden mukaan vaitiolovelvollisuus on edelleen voimassa myös näiden kahden asiakkaan välillä. Ja kuten myös maassa maan tavalla, niin tiimissä tiimin tavalla. Voi hohhoijaa... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tähän väliin mieleen ihan elävä esimerkki kaupungin X kotihoidosta, missä asiakkaina sisarukset, jotka siis asuvat kumpikin omassa talossaan, suunnilleen kilometrin päässä toisistaan. Olkoon heidän nimensä vaikka Maija ja Pirkko. Pirkko tietää, että kotihoito käy Maijan luona, ja myös Maija tietää, että kotihoito käy Pirkon luona. Meiltä kodinhoitajilta sitten kysyvät kumpainenkin aina vuorollaan, että "oletkos sinä tänään käynyt Pirkon / Maijan luona?" Eihän me kh:t voida sanoa kenen luona ollaan käyty. On se vaan jotenkin välillä niin koomista, kun koitat siihen sitten jotenkin ympäripyöreästi vastata, että voi olla että olen, voi olla että en, en muista. Useimmiten sanon että sori vaan, en saa sanoa kenellä olen käynyt koska minulla on vaitiolovelvollisuus.

Eräänä kertana olin sitten käynyt aamupäivällä Pirkon luona ja olin iltapäivästä menossa Maijalle. Heti kun pääsin ovesta sisään, ilmoitti Maija minulle, että "Pirkko soitti ja kertoi että sinä olit tänään käynyt siellä." :( Mitäpä tota nyt kieltämään, onhan se asiakas osannut lukea mun nimeni kotivihosta ja kumpikin mut jo nimeltä tuntee. Todella vekkuli parivaljakko meillä. :)

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kysyt siskoksilta suoraan saako toiselle kertoa asioita. Ja oikeastaan ovat taineet kantansa jo ilmaista. Saahan ihmisen asioista kertoa vaikka Turun torilla jos on lupa.

Munkaan mielestä tuossa ei ole mitään ongelmaa, mutta meillä on niin hulluja kodinhoitajia, että heidän mielestään tuossa on ongelma. Vaikka lupa toisella käymisestä kertomisesta on periaatteessa annettu, niin meidän tiimin työntekijöiden mukaan vaitiolovelvollisuus on edelleen voimassa myös näiden kahden asiakkaan välillä. Ja kuten myös maassa maan tavalla, niin tiimissä tiimin tavalla. Voi hohhoijaa... :D

On ongelma. Jos Turun torilla(kin) aiot ihmisen asioista puhua, niin kannattaa varmistaa, että puhut vain  _omista_  asioistasi ja silloinkin on parasta olla only yksin koko näytelmän esittäjä. Ei sellaista lupaa olekaan, joka olisi jatkuvasti ja kaikkialla voimassa oleva, koskien kaikkea laajhasti.

Kyllä minäkin näen asian niin, kuin teidän tiimissä asia on sisäistetty. Ymmärtänet sen (toivottavasti) sosionomiopintojesi edetessä.

Olen otsakkeen aiheesta keväällä lukaissut laajemman ja tiukemman kannanotot jossakin jota en nyt muista.

Ja tuohon opeen, jonka luentoanti oli juorupohjainen, kantelu .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tähän väliin mieleen ihan elävä esimerkki kaupungin X kotihoidosta, missä asiakkaina sisarukset, jotka siis asuvat kumpikin omassa talossaan, suunnilleen kilometrin päässä toisistaan. Olkoon heidän nimensä vaikka Maija ja Pirkko. Pirkko tietää, että kotihoito käy Maijan luona, ja myös Maija tietää, että kotihoito käy Pirkon luona. Meiltä kodinhoitajilta sitten kysyvät kumpainenkin aina vuorollaan, että "oletkos sinä tänään käynyt Pirkon / Maijan luona?" Eihän me kh:t voida sanoa kenen luona ollaan käyty. On se vaan jotenkin välillä niin koomista, kun koitat siihen sitten jotenkin ympäripyöreästi vastata, että voi olla että olen, voi olla että en, en muista. Useimmiten sanon että sori vaan, en saa sanoa kenellä olen käynyt koska minulla on vaitiolovelvollisuus.

Eräänä kertana olin sitten käynyt aamupäivällä Pirkon luona ja olin iltapäivästä menossa Maijalle. Heti kun pääsin ovesta sisään, ilmoitti Maija minulle, että "Pirkko soitti ja kertoi että sinä olit tänään käynyt siellä." :( Mitäpä tota nyt kieltämään, onhan se asiakas osannut lukea mun nimeni kotivihosta ja kumpikin mut jo nimeltä tuntee. Todella vekkuli parivaljakko meillä. :D

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kysyt siskoksilta suoraan saako toiselle kertoa asioita. Ja oikeastaan ovat taineet kantansa jo ilmaista. Saahan ihmisen asioista kertoa vaikka Turun torilla jos on lupa.

Mutta kannattaa miettiä, millaisia asioita kertoilee... Vaikka sisaruksista kyse onkin. En minä ainakaan haluaisi sisareni tietävän kaikki intiimimmät vaivani vaikka läheisesti yhteydessä oltaisiinkin.

Itse rajoittaisin kertoilemiset -vaikka lupa olisikin- terveisten viemisiin ja mainintaan, sisarella kaikki ok!

Mutta Turun torilla... ei ikinä, oli lupa eli ei!

Usein meillä on sellaisia tilanteita, että asiakkaat lähettävät perheelleni terveisiä (ennestään tuttuja). Minä en katso tätäkään luvaksi paljastaa käyntipaikkojani ja asiakkaitteni henkilöllisyyttä. Kotona en puhu mitään tai mainitsen vaan että terveisiä, mutta en sano mistä! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin meillä kysytään potilaalta jo hoidon alussa, kenelle tietoja terveydentilasta saa antaa.

Jos lupa on kysytty ja asioista sovittu niin eihän siinä mitään ongelmaa ole. Hehän voivat hyvinkin olla toistensa lähimmät omaiset.

Jos sisar ei halua tietojaan kerrottavan niin sitten toimitaan niin.

Telkkarissa on ohjelmia missä lääkärit selittävät jonkun hoitamansa ihmisen vaivaa ja ihminen esiintyy siinä ihan omalla naamallaankin. Joskus kyseessä on potilas joka ei itse ole suostumustaan voinut edes antaa (mm.kehitysvamman takia), vaan suostumuksen on antanut holhooja.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...