Jump to content
MAINOS

Vaitiolovelvollisuus !


janina

Recommended Posts

Erillinen kommentti viittaamatta kenenkään aikaisemman tekstiin, mutta aiheeseen liittyen:

Ongelma ei minusta ole vaitiolovelvollisuuden noudattaminen, vaan sen valvonta (mikä vaikeaa jossain määrin, myönnetään) JA se, että ei ole tehty selväksi missään mitkä rangaistukset siitä seuraa mikäli vaitiolovelvollisuutta rikot (ja narahdat siitä). Myöskin säännökset siitä milloin ei saa kertoa/puhua ja kenelle ovat osin epäselviä. Sitten kun työtovereilta kysyy niin "en mä oikein tiedä" on vastaus. Selkeyttä ja tarkennusta minusta näihin pitäisi tulla, ja se on kyllä johdon tehtävä ne tuoda esille. Ja tietosuojavaltuutetun.

Esim.

- Kenelle omaisista todella saat kertoa asukkaasta/potilaasta? Vain lähiomaiseksi merkityllekö?

- Saatko puhua kollegoiden kanssa asukkaasta/potilaasta, vaikka kyseiset kollegat eivät ole töissä samassa paikassa

Nämä asiat ainakin on itselleni epäselvät a.) siksi, ettei ole tästä mitään kirjallista ohjetta b.) kukaan muukaan ei tiedä vastausta niihin. Tympii "en mä tiedä"-vastaukset... Muitakin epäselvyyksiä on mutten jaksa niitä nyt listailla.

Noh, nyt muihin hommiin. Riittää jo. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 166
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

- Saatko puhua kollegoiden kanssa asukkaasta/potilaasta, vaikka kyseiset kollegat eivät ole töissä samassa paikassa

Et saa.

JA se, että ei ole tehty selväksi missään mitkä rangaistukset siitä seuraa mikäli vaitiolovelvollisuutta rikot (ja narahdat siitä).

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/salassapito/salassapito-_ja_vaitiolovelvollisuus

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän olisi parempi myös asioista ääneen puhua työpaikoilla ja kouluissa. Enpä usko jokaisen noita sivuja lukevan. Meillä ei edes tuosta sivusta ole koskaan mainittu.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistaisivat koko ketjun sieltä. Itse ainakin pystyn ketjun ja aloittajan profiilin tiedoilla saamaan selville vainajan.

Käläyttäisit sitten työnantajalle tuommoisen!

Ketjun aloittajan profiilista löytyy kotipaikka. Ketjussa hän kertoo tapahtuman ajankohdan ja että se tapahtui hoitokodissa. Siinä tuodaan esille myös se, että kyseessä on vanhus. Myöhemmin hän kertoo, että kyseisellä paikkakunnalla on 7 hoitokotia, mikä täsmää hänen kotipaikkakuntaansa. Paikallislehden kuolinilmoituksia seuraamalla pystyy halutessaan selvittämään vainajan nimen.

Kas näin, lyhyellä päättelyllä on identifioitu vainaja ja pienellä lisätyöllä saa varmasti kyseisellä pienellä paikkakunnalla selville, kuka opiskelee hoitajaksi ja tekee samalla keikkaa baariin ja eri hoitokoteihin. Kyllä netti on ihmeellinen asia yhdistelemään asioita.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Kenelle omaisista todella saat kertoa asukkaasta/potilaasta? Vain lähiomaiseksi merkityllekö?

- Saatko puhua kollegoiden kanssa asukkaasta/potilaasta, vaikka kyseiset kollegat eivät ole töissä samassa paikassa

Nämä asiat ainakin on itselleni epäselvät a.) siksi, ettei ole tästä mitään kirjallista ohjetta b.) kukaan muukaan ei tiedä vastausta niihin.

Potilaslaki 1992/785 antaa näihin aivan selvän vastauksen, joten sieltä löytyy tuo kaipaamasi kirjallinen ohje.

- Kenelle omaisista todella saat kertoa asukkaasta/potilaasta? Vain lähiomaiseksi merkityllekö?

V: Et kenellekään omaisista ilman potilaan suostumusta. Jos potilas on tajuton, lähiomaiselle voi antaa tietoja, ellei voida olettaa että potilas olisi tämän kieltänyt. Löytyy §13, 3.mom, kohta 4.

- Saatko puhua kollegoiden kanssa asukkaasta/potilaasta, vaikka kyseiset kollegat eivät ole töissä samassa paikassa

V: Vain niiden kolleegoiden, jotka ovat kanssasi samassa toimintayksikössä ja osallistuvat potilaan hoitoon. §13, 2.mom.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaslaki 1992/785 antaa näihin aivan selvän vastauksen, joten sieltä löytyy tuo kaipaamasi kirjallinen ohje.

Tuossa vielä linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785 .

Ja asiasta lisää:

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559

Nää ois jokaisen alan ammattilaisen hyvä lukea edes kerran läpi :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Musta tää on jo hirveen hauskaa ja toivotonta, kun säädetään uusia lakeja, joilla kuvitellaan muuttavan jotain. Tässä yksi esimerkki:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lakiluonnos%3A+Hoitajille+velvollisuus+ilmoittaa+vanhusty%F6n+ep%E4kohdista/1135264392078?cmp=nl-090311

Ilmoitus pitäisi antaa toiminnasta vastaavalle henkilölle ja kunnan vastaavalle viranomaiselle. Vakavasta epäkohdasta tai sen uhasta pitäisi ilmoittaa viivytyksettä aluehallintoviranomaiselle.

Mites tämä laki toimii vaitiolovelvollisuuden kanssa? :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitähän löytyy.. itse olin tilanteessa jossa sukulainen tivasi onko sairaalaan eli minun työpaikalleni tuotu toinen sukulainen... Tämä tivaaja on myös itse ollut sairaalassa työssä, joten pitäisi varmaan tietää mitä vaitiolo velvollisuus tarkoittaa. Eikä minulta kyllä herunut vastaustta hänelle, eli kehotin ottamaan itse yhteyttä ko. henkilöön, jos haluaa tietää tämän asioista. Mutta kyllä tuollainen ärsyttää,aionakin minua! :angry:

Vastaavanlainen tapaus on sattunut myös minulle. Joskus sairaanhoitajan valaa vannoessani päätin etten kerro potilastietoja kenellkään, en edes sukulaisille. Kunnioitan vaitiolovelvollisuuden noudattamista! *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta tää on jo hirveen hauskaa ja toivotonta, kun säädetään uusia lakeja, joilla kuvitellaan muuttavan jotain. Tässä yksi esimerkki:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lakiluonnos%3A+Hoitajille+velvollisuus+ilmoittaa+vanhusty%F6n+ep%E4kohdista/1135264392078?cmp=nl-090311

Ilmoitus pitäisi antaa toiminnasta vastaavalle henkilölle ja kunnan vastaavalle viranomaiselle. Vakavasta epäkohdasta tai sen uhasta pitäisi ilmoittaa viivytyksettä aluehallintoviranomaiselle.

Mites tämä laki toimii vaitiolovelvollisuuden kanssa? :P

Näinhän ne asiat saadaan toimimaan. Laitetaan lakiin ilmoitusvelvollisuus ja määrätään jokaiselle vanhukselle oma henkilö, joka kartoittaa palvelujen tarpeet. Ja sitten vähennetään määrärahoja ennestään ja sanotaan, ettei voi mitään, kun ei ole rahoja.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä on varmaan jo sivuttu tässä ketjussa...

Mutta onkos kukaan aatellut, että vaitiolovelvollisuutta saatetaan käyttää hyväksi ongelmien vaimentamiseen? Kukaan sos.terv.alalla oleva ei saisi puhua työhön liittyvistä asioista muulloin kuin suoranaisesti asiakastyössä.

See nothing, hear nothing, say nothing, think nothing?

Vaitiolovelvollisuus ei mun tietääkseni tarkoita etteikö epäkohdista saisi avata suutaan. Päinvastoin; niistä saa avata suutaan.

Ainoa asia että asiakkaista ei saa puhua oikeilla nimillä tai tunnistettavasti työtehtävien ulkopuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minkälaisia sopimuksia olette allekirjoittaneet?

Onko tarkoitus pistää suut kiinni? Kerran allekirjoitin yhden, jossa kiellettiin tekemästä keikkaa muulla.? Muutaman kerran olen ollut osastokokouksissa, joissa on ehdottomasti kielletty kertomasta mitään, mitä on puhuttu 'näiden seinien sisällä' vaikka asiat eivät ole koskeneet mitään firman yrityssalaisuutta eikä potilaiden salassapitovelvollisuutta...

Aivan selvästi toiset työnantajat yrittävät salassapitovelvollisuuden nimissä tukkia myös suut, ettei epäkohdat leviä...

Se on sitten taas toinen juttu, kuka uskoo, mitä hoitaja sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi pashka. Toi kaksplussan ketju olikin suljettu ja mä ku olin vääntäny siihen niin hianon vastauksen.. jospa pistääsin sitten sen tänne. :P

"Kuviohan menee näin: omainen itse tai omaiselle joku ilmoittaa löytäneensä tekstiä esim. tästä vainajatapauksesta. Omainen voi tällöin selvittää kuka on kirjoituksen takana (muistattehan että tietokoneita voidaan jäljittää). Omainen saa tuolloin ottaa yhteyttä esimieheen, joka puolestaan ottaa kyseisen hoitajan puhutteluun. Mukana voi olla ylemmän tahon johtajiakin. Omaisella on oikeus nostaa syyte, ja syyte todellakin voi mennä käräjille asti. Salassapito- ja vaitiolovelvollisuuden rikkomisen raja on häviävän pieni. Hoitaja ei kovin vahvoilla ole asiassa, koska asiasta annettu lainsäädäntö on varsin selkeä. Samoin on rangaistukset.

Seurauksena voi olla joko yksittäin tai näiden yhdistelmä: Työnantajan tekemä varoitus joista jää työntekijän tietoihin MERKINTÄ, irtisanominen jolloin lennät mahdollisesti ulos saman tien, opiskelijalla jopa opiskelupaikan menetys, Valvira voi poistaa oikeudet toimia terveydenhuollon ammattihenkilönä, voivat poistaa ammattinimikkeen käyttöoikeuden tai rajoittaa oikeuksia toimia ammatissa. Sakkorangaistus, vankeusrangaistus.

Mitä räikeämpi tapaus, sen varmemmin voi varustautua vaihtamaan alaa johonkin aivan toiseen...

Nämä ovat puhdasta faktatietoa, jonka olen pienen tutkimusreissun jälkeen löytänyt.

Niin että kannattaako riskeerata jos todella tahtoo olla hoitoalalla?"

Ai ku oliki hiano teksti. Tiivis nätti paketti, vähän kuin Edam-juusto muovissa. 8)

Ylläpito poistakoot jos teksti ei ole foorumillemme sovelias ja tarpeellinen. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just, kun mä pääsin haukkumasta 'paperijournalisteja', niin tää juttu löytyi. Ihmeiden ihme, että Aamulehti on julkaissut jotain vastaavaa ja eikä ole edes sensuroinut kaikkia kommentteja. Että 10 000 euroa sakkoa! Varo hoitaja, varo!

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194672472211/artikkeli/vanhustenhoito+puhuttaa+-+hoitajalle+riitti+7+kuukautta+mediverkolla.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olin itse vaitiolovelvollisuuden puitteissa aika kinkkisessä tilanteessa jokin aika sitten. Lähiomaiseni toimivat pienellä paikkakunnalla sijaisperheenä muuan lapselle. Yllättäen törmäsin toisella puolella Suomea tämän lapsen biologisen perheen tuntevaan henkilöön aivan toisissa yhteyksissä, minä kuitenkin työharjoittelun puitteissa. Tämä henkilö kertoi avoimesti lapsen rajuista väkivaltakokemuksista hänen biologisessa perheessään.

Tilanne oli siinä mielessä kinkkinen, että toisaalta kyseessä on toisen käden tieto. Toisaalta asiasta mainitseminen sijaisperheelle saattaisi hyödyttää merkittävästi lapsen "toipumista" koska sosiaalitoimisto ja neuvola eivät anna tälläisiä tietoja sijaisperheelle. Toisaalta missä kohti jo rikon vaitiolovelvollisuutta?

Päätin käyttää maalaisjärkeäni ja kerroin ohimennen kuulemastani asiasta. Jatkokyselyihin siitä missä kuulin ja keneltä, en vastannut mitään.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tuollaisessa tilanteessa harjoittelussa saadun tiedon paljastaminen on kuulostaa aika selkeästi vaitiolovelvollisuuden rikkomiselta?

Ja lisäksi, mikä on syy siihen, että sosiaalitoimisto ja neuvola eivät anna tietoa sijaisperheelle? Onko siinä kyse vain jostain tietosuojalaeista vai kenties lapsen parhaaksi tehdystä ratkaisusta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päätin käyttää maalaisjärkeäni ja kerroin ohimennen kuulemastani asiasta. Jatkokyselyihin siitä missä kuulin ja keneltä, en vastannut mitään.

Sinun ei olisi pitänyt tuota asiaa kertoa eteenpäin. Lapsen aikaisemmat turvattomat kotiolot eivät liene mikään salaisuus kun kerran on huostaanotosta ollut kyse. Kuten Tatyakin toi viestissään esille, on sosiaaliviranomaisella saattanut olla jopa erinomaisen hyvä syy siihen että ihan kaikkea ei ole kerrottu eteenpäin. Itse olitkin jo huomannut että kyseessä on täysin huhupuheisiin perustuvaa mutuilua asian ulkopuolisen henkilön suusta, jolla saattaa olla mitä tahansa motiiveita naapureidensa sotkujen huutelemiseen tuntemattomille ihmisille.

Ellei mitään pysty enää estämään niin ei kannata liiaksi sekaantua muiden asioihin. Tietenkin asia olisi ollut toisin jos lapsi olisi nyt perheessä jossa häntä kohdellaan kaltoin. Siinä tapauksessa itseasiassa sinulla ei ole mahdollisuutta ilmoittaa asiasta, vaan välttämätön pakko. Toipumisesta kun puhuit, mikä on se hyöty joka tuolla tiedolla saavutetaan?

Minun mielestä teit ýksiselitteisesti väärin. Mitään pykälää tai suurempaa eettistä pohdintaa en osaa perustella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jos sanomiseni on jotain vahinkoa aiheuttanut niin siitä olisi pitänyt vissiin kuulua jo. Positiivisena asiana se, että mokistaan oppii.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika kevyesti (mielestäni) suhtaudut vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen. Olitpa jo valmistunut ammattilainen, juuri ammattiin valmistunut tai vanha konkari; vaitiolovelvollisuuteen tulee suhtautua vakavasti.

Toki hyvä, mikäli opit tästä jotain...

Luoksesi tulevalla potilaalla on AINA oikeus olettaa puhuvansa ihmiselle joka ei levittele asioita missään muodossa eteenpäin. Sinä rikoit tämän luottamuksen johon potilaalla ihan lakisääteisesti on oikeus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En suinkaan suhtaudu vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen kevyesti. En kuitenkaan näe, että tuntojeni mittavampi ruotiminen tällä palstalla olisi tarpeellista.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten potilastietojen katsominen koneelta. Kun oikeasti et saa katsoa osastolla olevan potilaan tietoja etukäteen etkä jälkikäteen. Vain silloin kun potilas on sinun hoidettavanasi. Jos on joku kinkkinen tapaus niin miten voi oppia asioista jos et jälkikäteen saa yhtään mitään tietoa potilaan voinnista? Ainakin lääkärit kattoo potilaiden tietoja (toisessa sairaalassa tapahtuneita) jälkikäteen selvittääkseen tietenkin ovatko itse toimineet oíkein ja täsmääkö diagnoosit. Jos et koskaan tiedä mitä potilaalle on tapahtunut sen jälkeen kun luovutat potilaan toisen yksikön hoiviin niin ei myöskään voi oppia mitään. Vai? Ja tarkoitan nyt todella tietojen katsomista oppimistarkoituksessa, en todellakaan niin,että että serkun kaiman siskon tietoja katseltais uteliaisuudesta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos et koskaan tiedä mitä potilaalle on tapahtunut sen jälkeen kun luovutat potilaan toisen yksikön hoiviin niin ei myöskään voi oppia mitään.

En allekirjoita. Mielestäni olen kehittynyt työssäni ihan hyvin siitä huolimatta että meillä ei edes ole koko potilastietojärjestelmää käytössä.

Myönnän kyllä että välillä olisi kiva saada tietää mikä potilasta on vaivannut ja onko omat 1-x-2 osuneet oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ylilääkärin kirjallinen suositus siitä, että käykää katsomassa myöhemmin poikkeavien tapausten tekstit.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ylilääkärin kirjallinen suositus siitä, että käykää katsomassa myöhemmin poikkeavien tapausten tekstit.

Ymmärtänettä varmaan että ylilääkärinkään suositus ei aja lain edelle

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ylilääkärin kirjallinen suositus siitä, että käykää katsomassa myöhemmin poikkeavien tapausten tekstit.

Ymmärtänettä varmaan että ylilääkärinkään suositus ei aja lain edelle

Joo, kyllä ymmärretään. Mutta miten on ylilääkärin laita.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten potilastietojen katsominen koneelta. Kun oikeasti et saa katsoa osastolla olevan potilaan tietoja etukäteen etkä jälkikäteen. Vain silloin kun potilas on sinun hoidettavanasi. Jos on joku kinkkinen tapaus niin miten voi oppia asioista jos et jälkikäteen saa yhtään mitään tietoa potilaan voinnista?

Hoitajille pitäisi olla samanlainen palautejärjestelmä kuin lääkäreille, itse ainakin koen tärkeäksi sairaankuljetuksessa sen että epäselvät työdiagnoosit saa varmennuksen. Terveyskeskuksessa tämä kyllä onnistuu hyvin kun efficalle on pääsy, laitoksilla ja yksityisillä sitten käytännöt ovat vaihtelevimpia.

Ja mitä tulee noihin katseluoikeuksiin niin ei kai mikään laki varsinaisesti kiellä potilaspapereihin tutustumista hoidon jälkeen, ohjeistukset voi olla sitten paikallisesti tarkempia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...