Jump to content
MAINOS

Vaitiolovelvollisuus !


janina

Recommended Posts

Kuinka moni tietää mitä tietoja vaitiolovelvollisuus koskee ? Missä tilanteissa se lakkaa olemasta ? Milloin meillä taas on puolestaan ilmoitusvelvollisuus ?

Yllättävän usein pienessä kaupungissa kuulee asioita joita ei pitäisi kuulla  :-X

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 166
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kuinka moni tietää mitä tietoja vaitiolovelvollisuus koskee ? Missä tilanteissa se lakkaa olemasta ? Milloin meillä taas on puolestaan ilmoitusvelvollisuus ?

Yllättävän usein pienessä kaupungissa kuulee asioita joita ei pitäisi kuulla  :-X

"Vaitiolovelvollisuus ei estä ilmaisemasta tietoja, joiden ilmaiseminen on yksittäistapauksessa tarpeen hengelle tai terveydelle vaarallisen tapahtuman välttämiseen." (http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaitiolovelvollisuus)

Samaisella sivulla oli myös, että ehdoton vaitiolovelvollisuus koskee vain luterilaisen seurakunnan työntekijöitä.

Omaisena oon saanu yhdeltä pieneltä paikkakunnalta tietoja joita ei mulle olisi saatu kertoa. Samoja tietoja koitin aikoinani hankkia pk-seudulla, mutta eipä irronnu. Itse en uskaltais kertoa mitään kenenkään omaisille, mutta oon tosi kiitollinen, että joskus käytetään enemmän tervettä järkeä...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on tuon suomenkielisen wikipedian ongelma. Kun ei ole tarpeeksi editoijia, artikkeleista tulee epäluotettavia. Eiköhän se ehdoton vaitiolovelvollisuus koske myös esim katolisten tai protestanttien rippiä. Ja luoa tietää mitä muuta. Vaitiolovelvollisuutta on kuitenkin kahdenlaista. Lain määräämää ja ammattietiikkaan kuuluvaa. Tietääkseni pappien vaitiolovelvollisuudesta on määrätty laissa, mutta veikkaanpa että se ehdottomuus tulee kirkon sisäisestä säännöstöstä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin jos rikos on sellainen, että se on törkeä (tiedäppä se sitten etukäteen suomalaisessa oikeusistuin systeemissä) lakkaa vaitiolovelvollisuus ja tulee velvollisuus kertoa. Toinen asia on tietty alaikäisen terveyteen kohdistuvat uhat. Äiti intoksikaationa ppkl/ambulanssi ja tiedossa, että kotona alaikäinen (jokainen käyttäköön järkeä mihin rajan vetää, laki vetää 18v) pitää siitä ilmoittaa sosiaalitoimelle elikkäs päivystysaikana polliisi.

Hankalia asioita joista ei tiedetä tarpeeksi. 

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Nostetaas tätä topicia taas vähän ylemmäs. Ja tehdään pieni gallup aiheesta:

MITÄ EROA MIELESTÄSI ON VAITIOLOVELVOLLISUUDELLA JA SALASSAPITOVELVOLLISUUDELLA?

Mulla on tähän ihan oma näkemys, mutta enpäs piruuttanikaan lausu sitä ääneen ennen kuin kuulen teidän versiot.  ;D

Ja sen verran tuohon, että koska se vaitiolovelvollisuus loppuu, niin laissa sen verran sanotaan vaitiolovelvollisuudesta, että se ei pääty silloinkaan, vaikka henkilön virkasuhde päättyisi. Eli siis vaitiolovelvollisuus on kaiketi elinikäinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta me olemme vaitiolovelvollisia potilaiden/asiakkaiden suhteen. Olemme siis vaiti heidän asioistaan ulkopuolisille ja vain potilaan/asiakaan luvalla kerromme heidän asioistaan .

Tämä ei kylläkään toteudu mitenkään vanhusten kohdalla eikä  varsinkaan muistiongelmaisten vanhusten kohdalla. Kerromme voinnit ja tutkimus tuloksia lähiomaisille. Ihan skarppien kohdalla en kyllä kerro, vaan siirrän puhelun potilaalle itselleen.

Toimin yleisen käytännön mukaan. Tiedän toimivani lain kirjaimen harmaalla alueella.

Salassapitovelvollisuus ei mielestäni kuulu meille, vaan oikeuslaitoksen puolelle. Menikö ihan metsään?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hoitajillahan on vaitiolovelvollisuus... asiakirjat on taas määritelty salassa pidettäviksi... tai jotain. mutta alkuperäiseen kysymykseen. vaitiololvelvollisuus on aikas iso juttu eikä sitä saa rikkoa järin helposti. vaitiolovelvollisuuden saa rikkoa jos siten voi ehkäistä laissa määritellytn riittävän suuren rikoksen. jotenkin niin se menee... esim. jos potilas sanoo aikovansa tappaa vaimonsa/miehensä, täytyy siitä ilmoittaa poliisille. jos potilas sano myyneensä eilen heroniiniä 2 kiloa, en ole varma täyttyykö kriteerit. en tiedä, onko rikos riittävän suuri, ja toiseksi, sen kertominen poliisille ei ennaltaehkäise rikosta. eli en tiedä vastausta alkuperäiseen kysykykseen, mutta tiedän idean, ja osaan tarvittaessa ottaa selvä. jos kohdalleni tulee tilanne, missä en tiedä miten toimia, otanpa yhteyttä TEHY:n lakimieheen tms.

muutoinhan vaitilolovelvollisuus on simppeli juttu. potilaan asioista puhutaan vain niille, joille potilas anta luvan kertoa.

- sh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskustelussa vaitiolovelvollisuudesta yllättävän vähälle huomiolle näyttävät jäävän kanssapotilaat. Heitä

mikään vaitiolovelvollisuus ei sido. Montakohan kertaa se klassinen esimerkki "höpöttivät (puoli)julkimopotilaasta

bussissa" meneekin sujuvasti hoitohenkilökunnan piikkiin...? Milläs kaikki pysyisi salassa naapurivuoteilta 10 äijän

salissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaitiolovelvollisuuden saa rikkoa jos siten voi ehkäistä laissa määritellytn riittävän suuren rikoksen.

Rikoksen täytyy olla sellainen, että tuomio on vähintään 6v ehdotonta vankeutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Salassapitovelvollisuus ei mielestäni kuulu meille, vaan oikeuslaitoksen puolelle. Menikö ihan metsään?

No sen verran metsään, että kyllä meitä (alan työntekijät+opiskelijat) sitoo salassapitovelvollisuus.

Esimerkkinä vaikka;

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559

17 §

Salassapitovelvollisuus

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaitiolovelvollisuuden saa rikkoa jos siten voi ehkäistä laissa määritellytn riittävän suuren rikoksen.

Rikoksen täytyy olla sellainen, että tuomio on vähintään 6v ehdotonta vankeutta.

Ongelmia tulee tästä esimerkiksi silloin kun poliisi kyselee sairaalasta rötöstelijöiden tai rattijuoppojen perään. Kyllä tietysti noissakin tilanteissa hoitaja pystyy soveltamaan rikkomatta lakia... :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja mitäs tällä tarkoitat? kerrot potilaan olevan hoidossa kertomatta kuitenkaan? itse ainakin ystävällisesti toteaisin poliisille, että meitä hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus, joten en voi kertoa mitään. siis mikäli potilas on kieltänyt kertomasta sairaalassa olostaan. ei ole meidän tehtävä ruveta soveltamaan tai miettimään omissa päissämme, että kyllä se tieto nyt poliisin kuitenkin olisi hyvä saada.

- sh -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse ainakin ystävällisesti toteaisin poliisille, että meitä hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus, joten en voi kertoa mitään. siis mikäli potilas on kieltänyt kertomasta sairaalassa olostaan. ei ole meidän tehtävä ruveta soveltamaan tai miettimään omissa päissämme, että kyllä se tieto nyt poliisin kuitenkin olisi hyvä saada.

Pari kertaa olen joutunut tässä suhteessa lakia rikkomaan eikä hävetä yhtään. Jos kaveri lähtee 3 promillen kännissä autolla liikenteeseen tai jos murhaajalla on "haku päällä" niin autan kyllä poliisia, sanoi laki sitten mitä tahansa.

ja mitäs tällä tarkoitat? kerrot potilaan olevan hoidossa kertomatta kuitenkaan?

Sanon niin kuin eräs vanhempi kollega "vaitiolovelvollisuus sitoo meitä enkä voi kertoa mitään, mutta jos olisin poliisi niin tulisin kyllä käymään täällä sairaalassa..."
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka moni tietää mitä tietoja vaitiolovelvollisuus koskee ?

Toivottavasti joka ikinen alan työntekijä.

Tätä toivon minäkin

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sen pitäisi kaikkia koskea, mutta itse en henkilökohtaisesti menis mistään hinnasta arkaluonteisien asioiden kanssa omaan tk:een, kun olen työssä siellä ollessni kuullut, miten tuttujen asioita puidaan kahvilla! Huomautin asiasta silloin puhujille ja heidän pomolleen. En tiedä otettiinko asia puheeksi koskaan..

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienten paikkojen "etuja"... Täytyy myöntää että vaihtaessani toimipistettä isommasta pienempään, tyrmistyin siitä, kuinka vatvotaan potilaiden asioita ja sukulaisuussuhteita suu vaahdossa... Ehkä siinä on silti sekin, että isommassa paikassa ne potilaat ei oo sillä tavalla tuttuja, eikä kenenkään ventovieraan asiat sillä tavalla kiinnosta.

Toisaalta, olen ollut vieläkin pienemmässä paikassa töissä, siellä ihan oikeasti kaikki tunsi toisensa, eikä siellä harrastettu moista vatvomista. Riippuu varmaan paikastakin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa media on mennyt todella röyhkeäksi. Onnettomuuksien yms. jälkeen toimittajat soittavat teholle ja esittelevät itsensä sairaalan tiedotusvastaavaksi ja pyytävät tietoja. En anna kenellekään tietoja enää puhelimitse. Keskellä yötä tiedotusvastaava voi soittaa ja kysyä infoa. Mutta enää en voi olla varma että se on juuri hän joka soittaa. Eli tietoa ei heru. Tulkoot käymään ovella, niin voi varmistaa asian. Kenenkään äänestä ei voi tuntea isossa talossa kuka on kukin.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tämä vaitiolo/salassapitovelvollisuus tulisi toteuttaa osastolla olevan vangin kanssa? Onko vartijalla oikeus kuulla kaikki vankia koskevat asiat? Onko tästä jokin lain sovellutus olemassa?

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tämä vaitiolo/salassapitovelvollisuus tulisi toteuttaa osastolla olevan vangin kanssa? Onko vartijalla oikeus kuulla kaikki vankia koskevat asiat?

Ei ole! Hoitoon liittyvät asiat kuuluvat vain hoitoon osallistuville ja potilaan luvalla hänen läheisilleen. Vartijan tehtävänä ei ole osallistua millään tavoin potilaan hoitoon.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tämä vaitiolo/salassapitovelvollisuus tulisi toteuttaa osastolla olevan vangin kanssa? Onko vartijalla oikeus kuulla kaikki vankia koskevat asiat?

Ei ole! Hoitoon liittyvät asiat kuuluvat vain hoitoon osallistuville ja potilaan luvalla hänen läheisilleen. Vartijan tehtävänä ei ole osallistua millään tavoin potilaan hoitoon.

Sen takia just kysyin, kun tuota vaitiolovelvollisuutta on vankien tapauksissa joskus todella vaikea toteuttaa. Välillähän vartijat pysyvät koko ajan potilashuoneen ulkopuolella, mutta toisinaan he taas tulevat aina hoitajan kanssa yhdessä huoneeseen tai ovat siellä koko ajan. (olen itse päätellyt, että syy tähän saattaisi olla potilaan mahdollinen väkivaltainen tausta tai potilas saattaa olla potentiaalinen karkaaja. Hoitohenkilökuntahan ei tietenkään saa tietää potilaan vankilassa olon syytä, ellei pot. sitä itse kerro.)

Eli käytännössä vaitiolovelvollisuuden toteutuminen on mahdotonta.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tämä vaitiolo/salassapitovelvollisuus tulisi toteuttaa osastolla olevan vangin kanssa? Onko vartijalla oikeus kuulla kaikki vankia koskevat asiat? Onko tästä jokin lain sovellutus olemassa?

Mielenkiintoinen kysymys. Vanki on hieman eri asemassa kuin ns. tavallinen kansalainen. Vangin itsemääräämisoikeutta ja muita oikeuksia on rajoitettu kun hänet on tuomittu vankilaan. Hän ei esim. saa määrätä omasta vapaudestaan, hän ei saa pitää vapaasti yhteyttä ulkopuolisiin eikä hän saa pitää hallussa rahaa tai maksuvälineitä mielensä mukaan.

Vankeuslain kymmenennen luvun toinen momentti sanoo seuraavaa:

Tilapäinen hoito ja tutkimus vankilan ulkopuolella

Jos sairasta tai vammautunutta vankia ei voida asianmukaisesti hoitaa tai tutkia vankilassa, hänet on lähetettävä tarpeellisen valvonnan alaisena tilapäisesti vankilan ulkopuolelle hoitoon tai tutkimukseen.

Itse ymmärtäisin asian niin, että vartijalla on päätösvalta siihen mikä on tarpeellinen valvonta. Jos hän päättää, että vankia ei voi päästää silmistään hetkeksikään, niin silloin hänellä on oikeus olla vangin kanssa koko ajan. Vanginvartijoita kuitenkin sitoo vaitiolovelvollisuus vankien asioista, joten tuskinpa tietosuojasta muodostuu ongelma.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalle kohdalla kävi tapaus, jossa olin sairaalassa hoidettavana ja siellä oli opiskelukavereita harjoittelemassa.  Kuinka ollakaan yksi heistä oli mennyt hölöttämään siitä muille luokkakavereille. Sen verran alkoi vituttamaan tilanne joten otin opettajaan yhteyttä asian tiimoilta ja pyysin huomauttamaan tätä opiskelijaa. Ei sillä, että mun leikkaus ja hoito olisi ollut mitenkään noloa itselleni mutta se suu pidetään supussa vaikka kuinka mieli tekisi kertoa.  Ainakin meidän koulussa nuorisopuolella täytysi enemmän panostaa tuohon vaitiolovelvollisuuteen. Nyt kun olen siirtynyt aikuispuolelle niin ainakin vaikuttaisi siltä, että heillä on homma hanskassa.

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle taas kävi niin, että sairaalasta ja sairauslomalta palattuani ( epäonnistunut alkuraskaus), Tuttu papparainen vanhainkodissa otti osaa ja kyseli vointeja... :o

Riitti, että kerroin asiasta rapsalla työkaverille ja jätin heidät noloilemaan keskenään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...