Jump to content
MAINOS

Kokemuksen syvä rintaääni: EI HOITOALALLE!!!


Hoitsu-06

Recommended Posts

En voi sanoa että palkan takia tätä jobia teen..rahan takia työtä tekijät, siirtykää vaikka insinööriksi lukemaan.

Minkä takia sinä sitten teet töitä? Ei niillä potilaiden kiitoksilla tai hyvin menneillä keikoilla leipää osteta, vaikka ne kuinka lämmittäisivät mieltä.

No joo, aika mustavalkoista, olisko  :o

Luulisin ideana olevan, että ne jotka haluavat rikastua eli rahan takia alalla olevan, on kenties valinnut väärän ammatin valinnu.

Tottakai kaikki tarvitsee työstä palkan, ei kukaan kai Äiti Teresaa leiki, mutta ei tätä työtä kyllä rahan takia tehdä. Palkka minkä saa, sillä elää, mutta ei siitä ainakaan perheellisellä jää mitään ylimäärästä.

Jos vertaa palkkoja esim. insseihin, niin okei  :-X

En voi ymmärtää. Kyllä minäkin työstäni pidän, ja se on valitettavan isossa osassa elämässäni, mutta kyllä mä tätä silti ihan rahasta teen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
En voi ymmärtää. Kyllä minäkin työstäni pidän, ja se on valitettavan isossa osassa elämässäni, mutta kyllä mä tätä silti ihan rahasta teen.

Valitsit siis ihan palkan perusteella alan  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En voi ymmärtää. Kyllä minäkin työstäni pidän, ja se on valitettavan isossa osassa elämässäni, mutta kyllä mä tätä silti ihan rahasta teen.

Valitsit siis ihan palkan perusteella alan  ;)

En todellakaan, mutta edelleen teen tätä rahasta.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voimia mulle huonoina päivinä antaa se jos saan jonkun toisinaan hengissä sairaalaan, tai jos potilas tulee käymään henk.koht asemalla kukkien kera ja kiittää hengen pelastamisesta, sillä mä jaksan taas pitkää.

Mielenkiinnosta kysyn, että kuinkahan usein näin käy? Olettaisin että melko pitkään saa yksillä kukilla jaksaa...?

Juuri toi yksi potilas konjakkipullon erään keikan jälkeen. Ensimmäisen. Eli tasaisesti jaettuna se on peräti 0,16 ml per päivä näillä minun työvuosilla. Enemmän on pomo tarjonnut.

Keikan jälkeen aika nopeasti unohdan mitä sillä on tapahtunut. Jotkut vakiopotilaat nyt muistaa mutta eipä juuri muuta.

Alkuun tein tätä suuren paatoksen lumoissa, sitten tuli perhe, auto ja asunto ja viimeisenä prinsessa. Tarkoitus olisi jättää jälkeläisille velaton kamppä ja muuta perintöä. itse jos saisi jotain matkailtua yms. niin kiva on. Eli kyllä se raha aika tärkeä on.

Tosin tämä kyllä on ihan ok ammatti enkä minä kai muutakaan enää osaa. Keikkaa ei jaksa omien töiden päälle heittää vaan teen ihan muuta terapian nimissä.  

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisin ideana olevan, että ne jotka haluavat rikastua eli rahan takia alalla olevan, on kenties valinnut väärän ammatin valinnu.

Tottakai kaikki tarvitsee työstä palkan, ei kukaan kai Äiti Teresaa leiki, mutta ei tätä työtä kyllä rahan takia tehdä. Palkka minkä saa, sillä elää, mutta ei siitä ainakaan perheellisellä jää mitään ylimäärästä.

Jos vertaa palkkoja esim. insseihin, niin okei  ;)

Minä vertaan omaa palkkaani tutun rakennusmiehen, tehdasiivoojan sekä rekkakuskin palkkaan. Haluaisin että palkkatasoni olisi edes jossakin määrin samalla tasolla heidän kanssa ettei hävettäisi niin lujaa kun kavereiden kanssa puidaan palkka-asioita...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä vertaan omaa palkkaani tutun rakennusmiehen, tehdasiivoojan sekä rekkakuskin palkkaan. Haluaisin että palkkatasoni olisi edes jossakin määrin samalla tasolla heidän kanssa ettei hävettäisi niin lujaa kun kavereiden kanssa puidaan palkka-asioita...

Tottakai mäkin haluaisin ja olen valmis tekemään sen eteen, että palkat nousee.  Liian aliarvostettunahan tässä hoitoala ollut jo pitkään ja lähes hyväntekeväisyyttä tehdään edelleen.

Hain takaa, näköjään ulosantini pettää pahemman kerran, sitä, että vaikka haluan riittävän korvauksen työstäni elääkseni ja ollakseni en kuvittele, että mikään palkkojen nousu nostaisi palkkatasoani it-alan luokkaan. Eli siis en rikastu, vaikka elän.

Siis mielestäni tälle alalle tulo on jonkun muun kuin rahan innoittamaa. Mutta en siis yhtään väheksy rahan merkitystä...

Toivottavasti saitte jotain tolkkua, koska ei näköjään ihan mun viestit tahdo olla ihan selkeesti riipustettuja  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: pete peitsi

Palkat nousevat vain fanaattisen ja pirullisen hyvin suunnitellun lakon avulla. Leikkaukset on pistettävä jäihin. Lakkoon tarvitaan vain pieni ydin ryhmä, jonka palkat on taattava loppuun asti liiton puolesta. Se onkinmahdollista, koska ryhmä on pieni. Mitään häpeää ei saa olla mukana, kun palkkaa vaaditaan. Ei tarvita muuta selitystä, kuin nyt palkan on noustava ja periksi eim anneta ennekuin se on noussut. Muut perustelut on toistettu jo lukemattomia kertoja, eikä se mitään ole auttanut. Kova kovaa vastaan ja piru irti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu... Kiitosta hoitoalalla saa tosiaankin odottaa. Eli jos suunnilleen ainoa motiivi hoitoalalle lähtemiselle on se, että suuressa auttamishalussaan toivoo ja odottaa saavansa kyltymättömästi kiitosta tekemästään työstä, niin sanoisin että mettään menee niin että oksat ropisoo... Hyvässä lykyssä toiminnastasi ei valita ainoastaan asiakas vaan myös omaiset, niin sanotut työKAVERIT ja lääkärit.... Mutta onneksi ala jossain määrin myös palkitsee tekijäänsä! Ja ajatteluhan ei todellisessa elämässä voi ollakaan näin mustavalkoista, kun se täällä foorumeilla joskus on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylläpäs mun tekstit saikin mielenkiintoisia ajatuksia esille. Aluksi haluankin sanoa Jade78, että kiitos. Taisit tosiaan olla ainoa joka edes halusi ymmärtää tekstini. Toisekseen aloin kirjoittamaan lähinnä senkin perusteella mitä esim. Hoitsu-06 oli kirjoittanut. Mielestäni tämäkin palsta on tarkoitettu jokaisen oman mielipiteenkin sanomiseen, siis asiat MUN OMIA MIELIPITEITÄ. Jos jotakuta haittaa kovasti, että oikeasti nautin työstäni ja oikeasti olen otettu että joku jopa oikeasti mua välillä kiittää siitä mitä teen. Sanoinko, että niitä tulee joka päivä, no ei. Paskaa myös sataa ja usein niskaan, aina joku vinoilee, haukkuu, sano kuinka en edes yritä jne. jne. Mutta pitääkö mun niitä nyt vaan ajatella ja ottaa jokaisesta itteeni. Oikeesti, jos niin alan tekee niin en todellakaan pitkään pötki. Korkeintaan alan vihaamaan tätä työtä. Eihän se mun vika ole jos ei joillekin näin käy.

Ja tosiaankin tuosta palkkaus asiasta. Joo en ole tyytyväinen palkkaani, mutta edelleen sen takia tätä tee. Oon myös kokeillu muita aloja, mutta hetken päästä tässä sitä taas oltiin. Niinkuin Jade78  asian ymmärsit, tosiaankin en tällä itseäni rikastuta. Saan kuitenkin elettyä hyvää elämää. Kenelle se sitten minkälaista onkin. Jos itse pelkästään tätä rahan takia teet niin haloo!! Päätitkö lähteä tosiaan hoitajaksi vain siksi et pakko jotakin työtä tehdä?? Oikeasti, onko näin että ihmiset ajattelee näin? Olen sitten varmaan kyllä outo lintu, anteeksi siitä mutta en osaisi asiaa ihan noin ajatella.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos itse pelkästään tätä rahan takia teet niin haloo!! Päätitkö lähteä tosiaan hoitajaksi vain siksi et pakko jotakin työtä tehdä?? Oikeasti, onko näin että ihmiset ajattelee näin? Olen sitten varmaan kyllä outo lintu, anteeksi siitä mutta en osaisi asiaa ihan noin ajatella.

Kiteytetään asia nyt vaikka siten, että jos palkan maksu loppuu, niin saa vaikka sata orpolasta kuolla nälkään osastolle, mutta minua ei siellä näy.

Tykkään kyllä tehdä työtä, mutta surkeaa palkkaani ei voi eikä saa perustella sillä, että se on mun "kutsumustyö", tai että mä tykkään työstäni. Ilmaiseksi mä en tekisi tätä päivääkään.

Kutsumus ei elätä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sori jos menee vähän OT, mutta mun mielestä hoitoalan työt ei oo niitä "pahimpia" ja huonoiten palkattuja. Olen tehnyt (tosin minimaalisen vähän) laitospyykkärin työtä. Ei ole mitään kovin kivaa olla pienessä pesuhuoneessa joka on täynnä vanhusten eritteitä täynnä olevia vaatteita, pelkkä haju on sellainen ettei siihen totu. Ihan eri asia vaikka pestä jonkun mummon takapuolta kun olla huoneessa jossa on kymmenen säkillistä paskasia vaatteita joita täytyy lajitella ja pahimmat paskat täytyy pestä pois ennen kuin laittaa koneeseen. Työhuoneessa on kuvottavan hajun lisäksi kamala melu ettei esim. radiota voi päällä, joten tulee tylsää jo tunnissa kun ei voi jutella kenellekkään. Lisäksi palkka on vielä huonompi kuin lähihoitajan.. Tuohon työhön verrattuna hoitoalan työt on luksusta, mä ainakin nostan hattua laitospyykkäreille/laitoshuoltajille! Nekin ansaitsisi paljon parempaa palkkaa kun työolosuhteet on mitkä on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti tuntuu siltä että olet vielä nuori. Itse monella alalla työskennelleenä voin sanoa että kaikki nuo negatiiviset asiat löytyy myös muilta aloilta. Viihtyminen omalla alalla on myös korvien välissä. Mieti positiivisia asioita ja keskity niihin. Kuka muu työtäsi arvostaa ellet sinä itse. Keskity työssäjaksamiseen että jaksat antaa itseäsi.

Voimia työhösi, toivottavasti löydät onnen jostain muualta sitten!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sori jos menee vähän OT, mutta mun mielestä hoitoalan työt ei oo niitä "pahimpia" ja huonoiten palkattuja. Olen tehnyt (tosin minimaalisen vähän) laitospyykkärin työtä..../.... Lisäksi palkka on vielä huonompi kuin lähihoitajan.. Tuohon työhön verrattuna hoitoalan työt on luksusta, mä ainakin nostan hattua laitospyykkäreille/laitoshuoltajille! Nekin ansaitsisi paljon parempaa palkkaa kun työolosuhteet on mitkä on...

Monet paikat ovat varmasti huonommin palkattuja kuin hoitoala. Mutta kuinka pitkä koulutus oli vaateena? ts. kuinka monta vuotta kitkuttelit opintotuella ja mahdollisesti otit lainaa, joka sitten valmistumisen ja töihin pääsyn jälkeen nakertaa kivasti joka kuukausi lompakkoasi madaltaen kuukausittaista tienistä, mulla n. 100€, korkotasosta riippuen. Ja hoitoala rasittaa erillailla, se että värjää koneellisen pyykkiä ei tapa ketään, siitä jää tuskin edes työtodistukseen merkintää. Väärän väriset napit väärälle potilaalle ja saatat hoitoalalla ollessasi joutua jopa oikeuteen vastaamaan teoistasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylläpäs mun tekstit saikin mielenkiintoisia ajatuksia esille. Aluksi haluankin sanoa Jade78, että kiitos. Taisit tosiaan olla ainoa joka edes halusi ymmärtää tekstini.

Siitä tässä mun mielestä nyt ainoastaan onkin kyse että mitenkä asian HALUAA ymmärtää. Mä ainaki tajuun teidän pointin

Kutsumus ei elätä.

Höh! Ei tässä kutsumuksesta oo kukaan mitään puhunu. Mun mielestä kivempi silti verrata itteensä niihin jotka saa vielä pienempää palkkaa ja tekee vielä paskempaa duunia ku niihi jotka saa hillitttömät liksat tekemättä juuri mitään. Ei V***ta yhtää niin paljoo.

Mä en myöskään tee töitä ilman palkkaa ja valitsen keikkapaikan sen mukaan kuka maksaa eniten. Mut en silti vaihtais itselleni epäsopivampaan duuniin pelkästään paremman palkan takia niinkuin ei näemmä moni muukaan.

Ja kelta-takin teksitin vois lukee kokonaisuudessaan eikä takertua yhteen lauseeseen. Otetaanhan siinä toki kantaa palkkaukseen ja yleiseen arvostukseen

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä voisin kyllä tehdä töitä ihan sillä "palkalla", että mulle annettais ruoka ja asunto. Se riittäis mulle. Koska en ole tosiaankaan niin hirveästi palkan perään. Eikä tässä maailmassa kai kukaan mitään rahaa haluaiskaan, jos sitä ilmankin pärjäis. Mutta kun niin ei ole, rahaa tarviit kohta jopa vessassa käyntiin. Mikä ennen maksoi 5 markkaa, maksaa nyt 5 euroa. Se jos mikä pistää vituttamaan ja raskaasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

työ/työpaikka on sellaista helvettiä kun sen itse haluaa olevan.

Totta siinä mielessä että työolosuhteisiin ja toimenkuviin pystyy kyllä jossakin määrin vaikuttamaan. Mutta alan isoimmat möröt eli palkkaus ja huono johtajuus ovat sellaisia asioita joihin yksittäinen rivityöntekijä ei pysty vaikuttamaan kuin marginaalisesti.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Karoliina

Mä olen lähihoitaja ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Täytyy myöntää, että olen itsekin miettinyt jo monta kertaa, että teinkö virheen lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Olen aika vähän ollut työelämässä, koska täällä päin missä asun, ei ole tarjolla hoitoa-alan työtä. Kun joku paikka tulee avoimeksi sinne on monta kymmentä menijää. Sijaisuuksia olen tehnyt vanhainkodilla. Olen tosiaan miettinyt pitäisikö vaihtaa alaa jo tässä vaiheessa. Minua ainakin pelottaa se vastuu mikä hoito-alalla on. Se on kaikkein suurin mörkö mun mielessä että jos antaa vahingossa vaikka väärät lääkkeet tai vastaavaa asiakkaalle. Kamalaa. Minkälaista palkkaa te saatte lähihoitajana ja/tai sairaanhoitajana? Onko sairaanhoitajan palkka kuinka paljon suurempi kuin lähihoitajan?

Kyllä minä ainakin teen oli ala mikä vaan niin työtä rahan takia, eihän sitä muuten elä! Mutta kyllä mun mielestä ainakin lähihoitajan palkka on paljon parempi verraten johonkin toimisto/kauppa/laitossiivoojaan taikka johonkin kaupan myyjään. Jos olen väärässä niin kertokaa, vaihtaisin mielelläni alaa jos palkka on parempi näillä aloilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

kysyisinkin mikä sai sinut hoitoalalle Hoitsu 06 kun on aika nekatiivinen asenne. ???Mulle tämä on enemmän kutsumus ja halu auttaa sitä joka apua tarvitsee koska joskus voi olla itse sen avun tarpeessa *pyhimys*Töitä saa kyllä tehdä ja paljon mutta onpan ainkin töitä millä elättää perheen. Ja voi saada toisen ihmisen päivän hyväksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tämä on enemmän kutsumus ja halu auttaa sitä joka apua tarvitsee koska joskus voi olla itse sen avun tarpeessa

Allekirjoitan.

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tämä on enemmän kutsumus ja halu auttaa sitä joka apua tarvitsee koska joskus voi olla itse sen avun tarpeessa Töitä saa kyllä tehdä ja paljon mutta onpan ainkin töitä millä elättää perheen. Ja voi saada toisen ihmisen päivän hyväksi

Niin... Juuri tätä asennetta olen kaipaillut ihmisiltä. Nykyajan trendi kun tuntuu olevan se, että työnteosta ei kuulu nauttia, aina pitää jostain valittaa ja töissä käydään ainoastaan rahan takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tämä on enemmän kutsumus ja halu auttaa sitä joka apua tarvitsee koska joskus voi olla itse sen avun tarpeessa Töitä saa kyllä tehdä ja paljon mutta onpan ainkin töitä millä elättää perheen. Ja voi saada toisen ihmisen päivän hyväksi

Niin... Juuri tätä asennetta olen kaipaillut ihmisiltä. Nykyajan trendi kun tuntuu olevan se, että työnteosta ei kuulu nauttia, aina pitää jostain valittaa ja töissä käydään ainoastaan rahan takia.

Palkka, kutsumus ja töissä viihtyminen ei ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita. Tottakai töissä pitää viihtyä ja siitä pitää tykätä, eihän sitä muuten jaksa. Mutta suurin osa meistä käy töissä ansaitakseen elantonsa perheelleen, siksi toi kutsumus tuntuu nykyisin lähinnä kirosanalta. Jos haluisin vaan auttaa avun tarpeessa olevia ihmisiä ja tehdä vapaaehtoistyötä, silloin menisin SPR:lle tai muuhun vapaaehtoisjärjestöön, en ansiotöihin. Jos on kovatuloinen puoliso jolta tulee rahaa perheeseen tms, toki kutsumuksella on silloin helppo jeesustella. Mun ainakin pitäs elättää 5 hengen perhe tällä työllä. Sillä kutsumuksella tai kivan olon tunteella kun ei lapsilta nälkä lähde.

Mä voisin kyllä tehdä töitä ihan sillä "palkalla", että mulle annettais ruoka ja asunto. Se riittäis mulle. Koska en ole tosiaankaan niin hirveästi palkan perään.

Minä en. Tollasella sopparilla pääsis varmaan johonkin vapaaehtoisjärjestöihin töihin. Varmaan kyselemällä selviäis.

Työllä ei tarvitse rikastua, mutta hoitajallakin on oikeus saada riittävää palkkaa perheensä elättämiseen kohtuullisella elintasolla, joka taas arvioidaan ympäröivän yhteiskunnan mukaan. Mielestäni Suomessa se tarkoittaa ettei puurohiutaleiden hintaa tarvitse vertailla, vaikka lihatiskillä hintoja katsookin. Eikä omistusasunnon tarvitse olla kiinni perinnön saamisesta, vaan se pitää pystyä maksamaan omalla työllään, vaikka perheessä olisi lapsiakin. Tällä hetkellä tuo ei toteudu hoitajien kohdalla, paitsi jos on osannut valita paremmin palkatun kumppanin

Toi on niin totta. Kutsumuksella ei sitä asuntoakaan osteta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...

Kun katsoo tilinauhaa ja tajuaa sen ihan oikeasti olevan koko kuukaudelta alkaa väkisinkin itkettää...

Niin, mutta olet tainnut unohtaa laskea mukaan kutsumus-lisän? Kyllä se sitten, katso, iloksi muuttuu. Paitsi, että

...

Kutsumuksella ei sitä asuntoakaan osteta.

Niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En edes minä kävisi töissä täysin ilman palkkaa, vaikka joskus varmaan opiskeluaikana sellaisissa "sfääreissä" olinkin että olisin voinut SILLOIN sen vaikka tehdäkin. Eihän siinä nyt ole mitään mieltä, toki työstä pitää korvaus saada, ja mielellään sellainen, että sillä saa kaupasta muutakin kuin näkkileipää. MUTTA silti työssä pitää viihtyä, palkasta viis. En ala lääkäriksi, koska se työ ei minua tippaakaan kiinnosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kutsumus

Ääk! Kirosana!!  ;D

Mikä kutsumus? Mä läksin tälle alalle kun satuin pääsee kouluun ja tiesin,että 100% varmasti saa töitä..se kiinostus tuli tossa koulun ohella. Jos hoitoala ei nappaa niin sitten vaihtaa alaa,asia on niin yksinkertainen. Ei kenenkään ole pakko hoituroida jos pahalta tuntuu.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...