Jump to content
MAINOS

Nestehoito ja muut iv-asiat


Hoitsu-06

Recommended Posts

Olen vastavalmistunut hoitsu, ja tulevat iv-nestehoitoon liittyvät asiat hieman hermostuttaa.

Mielestäni en ole saanut koulutuksen aikana tarpeeksi valmiuksia iv-kanyloinnista ja käytännön nestehoidosta ja iv-lääkehoidosta.

Pyydän kokeneempia vastaamaan ajatuksiini  ;). Lääkärihän määrää yleensä iv-lääkkeet ja nestehoitoon liittyvät jutut. Mutta, kun lääkäriä ei ole esim. osastolla paikalla, tuleeko hoitajan osata toimia ns. itsenäisesti ja aloittaa esim. perusnesteytys, mikäli potilaalla esim. kuivumisen merkkejä ilman että on otettu labroja tms. tutkimuksia tehty?? Ja kuuluuko perusnesteytyksen aloittamiseen muita kuin keittosuolan tiputtaminen??

Itseä ahdistaa myös iv-kanylointi, josta surkea vähän kokemusta koska opiskelu aikana sitä ei saa harjoitella oikeilla potilailla tarpeeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kiitos vinkistä! Itselläni on samojen tekijöiden tekemä Hoitamisen taito, jossa kyllä teoriassa on käsitelty aihetta. Mutta tarkoitankin käytännön työn kannalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kanyloinnin oppii tekemällä. Ja tekemällä, ja tekemällä. Ei siellä koulussa kuitenkaan ehdi tarpeeksi pistellä että sen osaisi, siihen pätee sama kuin muihinkin hoitotoimenpiteisiin, eli parisataa kertaa harjoitella pitää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nestehoidosta on olemassa ihan oma kirjansa...Olikohan nimeltään joku neste- ja ravitsemushoito tai jotain... Oli tosi hyvä ja siinä oli tosi kattavasti aiheesta...Harmi ku en muista sitä nimee....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nestehoidosta on olemassa ihan oma kirjansa...Olikohan nimeltään joku neste- ja ravitsemushoito tai jotain... Oli tosi hyvä ja siinä oli tosi kattavasti aiheesta...Harmi ku en muista sitä nimee....

Kaksi näyttää löytyvän

A. Kari: Parenteraalinen nestehoito, perustietoa nestehoidosta lääkäreille ja sairaanhoitajille, Pharmacia 1994

H. Rautava-Nurmi: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY 2003

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nestehoidosta on olemassa ihan oma kirjansa...Olikohan nimeltään joku neste- ja ravitsemushoito tai jotain... Oli tosi hyvä ja siinä oli tosi kattavasti aiheesta...Harmi ku en muista sitä nimee....

Kaksi näyttää löytyvän

A. Kari: Parenteraalinen nestehoito, perustietoa nestehoidosta lääkäreille ja sairaanhoitajille, Pharmacia 1994

H. Rautava-Nurmi: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY 2003

Tack! :P

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ainahan voi itseensä treenata tippaa ja katetrointia, ainakin krapulan ja kaljakellunnan varalle(jos on niin ujo)...?

Kyllä sitä jos tipan laittoa itseensä harjoittelee, loppuu pahasti kädet kesken. Tietty varmasti onnistuu, mutta ihon fiksointi saattaa jäädä vähän vaillinaiseksi, ja viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi letkusto yhdistää, saattaisi verta lorahtaa vähän pöksyille  :nauraa:

Tuota katetrointia en itselleni tekisi vaikka mikä olisi  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi letkusto yhdistää, saattaisi verta lorahtaa vähän pöksyille  :-X

Käsi pystyyn niin eihän sieltä mitään tuu...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ainahan voi itseensä treenata tippaa ja katetrointia, ainakin krapulan ja kaljakellunnan varalle(jos on niin ujo)...?

Tietty hieman noloon valoon voi joutua kun uudelle osastolle menee käsi/kädet reikiä täynnä..

Mitään en käytä ;)

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ainahan voi itseensä treenata tippaa ja katetrointia, ainakin krapulan ja kaljakellunnan varalle(jos on niin ujo)...?

Tietty hieman noloon valoon voi joutua kun uudelle osastolle menee käsi/kädet reikiä täynnä..

Mitään en käytä :)

Kuka tyhmä sitä nyt itseään...pitää juottaa kaveri känniin ja tökkiä sitä sitten kun se sammuu. Tai jos ei sammu, niin saa kyllä siinä samalla vähän harjoitusta siinäkin, miten humalaista tai dementikkoa kanyloidaan... :nauraa:

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Muakin nuo iv-asiat hermostutti melkoisesti siirtyessäni terkkarin vuodeosastolle yli viiden vanhainkotivuoden jälkeen. Mulla oli kuitenkin nuo kanylointiasiat siinä mielessä hanskassa, että suoritin viimeisen harjoittelun sisätautiosastolla, jolla hoidettiin myös runsaasti infektiopotilaita. Joten noita kanyyleja sai tökkiä harva se päivä useampia kuin yhden, ja opiskelijat laitettiin kyllä mieluusti pistelemään, jos vaan omaa kiinnostusta riitti (Kiitokset vaan Seinäjoen sairaalan os:lle 31 tai 32, ne muista kumpi oli :) ) Eli jotain oli takaraivoon jäänyt, vaikka aikaa välissä kuluikin melkoisesti. Mutta harjoittelua tuo kanylointi kyllä vaatii, ja jos toden sanoo, niin mua se kyllä hiukan jännittää vieläkin, vaikka mieletäni olenkin ihan kelpo pistäjä :) Johtuneeko siitä, attä asiaan luotiin kouluaikoina melkoiset paineet, ja toimenpidettä pidettiin "temppujen temppuna"!

Noista nesteistä, yleensähän lääkäri määrää, mitä pannaan menemään, mutta esimerkiksi meillä, kun päivystysaikana lähin lääkäri on 30 km päässä, voi laittaa kanyylin ja nesteen tippumaan oman harkintansa mukaan. Varmintahan se tietenkin vastuuasioiden takia olisi soittaa sille päivystäjälle (joka ei tiedä potilaasta mitään), ja kysyä tai ehdottaa jotain, mihin lääkäri sitten antaa suostumuksensa. Keittosuolaa olen joskus laittanut ilman lääkärin määräystä, Ringer on myös ihan hyvä varsinkin ripuloinnin tai oksentelun takia kuivuneelle. Glukoosilitkun olen pari kertaa laittanut hypoglykeemiselle yövuorossa, ja soitin vasta sitten päikkärille kysyäkseni lisäohjeita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Ikinä ei tee virhettä jos laittaa ekaksi tipaksi nakkelin", sanottiin

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo nakkeli pitäs olla kaikista varmin... Joskus olen kuullut, ettei ringeriä saisi laittaa esim. sellaiselle potilaalle, jolle on tiputeltu veriä, tms. sillä se voipi vahingoittaa noita punasoluja (punasolut "räjähtää"?).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo nakkeli pitäs olla kaikista varmin... Joskus olen kuullut, ettei ringeriä saisi laittaa esim. sellaiselle potilaalle, jolle on tiputeltu veriä, tms. sillä se voipi vahingoittaa noita punasoluja (punasolut "räjähtää"?).

Täh? Kyllähän niitä laitellaan litrakaupalla...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo nakkeli pitäs olla kaikista varmin... Joskus olen kuullut, ettei ringeriä saisi laittaa esim. sellaiselle potilaalle, jolle on tiputeltu veriä, tms. sillä se voipi vahingoittaa noita punasoluja (punasolut "räjähtää"?).

Täh? Kyllähän niitä laitellaan litrakaupalla...

En oo minäkään moisesta kuullu ja on varmaan yks meijän suosituin neste... :D

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo nakkeli pitäs olla kaikista varmin... Joskus olen kuullut, ettei ringeriä saisi laittaa esim. sellaiselle potilaalle, jolle on tiputeltu veriä, tms. sillä se voipi vahingoittaa noita punasoluja (punasolut "räjähtää"?).

Tämä mihin viittasit on reaktio, joka tapahtuu suurilla määrillä hypotonista nestettä eli siis alle sen 0,9%NaCl -pitoisuudella, kun elimistö pyrkii tasaamaan solujen välillä olevan pitoisuuseron. Jos solun ulkopuolella on laimeampi pitoisuus kuin solun sisällä, solu imee itseensä nestettä ja lopulta hajoaa, kun solun seinämät eivät kykene venymään kasvaneen tilan tarpeen mukana.

Päinvastainen reaktio saadaan suurella määrällä hypertonista nesteettä solun ympärillä, jolloin solu "kuivuu rusinaksi" kun se koittaa nostaa pitoisuutta solun sisällä työntämällä nestettä ulos.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä mihin viittasit on reaktio, joka tapahtuu suurilla määrillä hypotonista nestettä eli siis alle sen 0,9%NaCl -pitoisuudella, kun elimistö pyrkii tasaamaan solujen välillä olevan pitoisuuseron. Jos solun ulkopuolella on laimeampi pitoisuus kuin solun sisällä, solu imee itseensä nestettä ja lopulta hajoaa, kun solun seinämät eivät kykene venymään kasvaneen tilan tarpeen mukana.

Päinvastainen reaktio saadaan suurella määrällä hypertonista nesteettä solun ympärillä, jolloin solu "kuivuu rusinaksi" kun se koittaa nostaa pitoisuutta solun sisällä työntämällä nestettä ulos.

En normaalisti nussi pilkkua, mutta nyt on pakko korjata. Solu ei yritä aktiivisesti tätä, näin vaan tapahtuu. Ilmiö on nimeltään osmoosi, ja siihen liittyy veden liittyminen pitoisuudesta vahvempaan päin puoliläpäisevän kalvon läpi (tässä tapauksessa solukalvo). Eli solu ei itse yritä balansoida mitään, vesi vaan joko tulvii soluun tai karkaa sieltä, aiheuttaen sen mitä Hölö yläpuolella sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En normaalisti nussi pilkkua, mutta nyt on pakko korjata. Solu ei yritä aktiivisesti tätä, näin vaan tapahtuu. Ilmiö on nimeltään osmoosi, ja siihen liittyy veden liittyminen pitoisuudesta vahvempaan päin puoliläpäisevän kalvon läpi (tässä tapauksessa solukalvo). Eli solu ei itse yritä balansoida mitään, vesi vaan joko tulvii soluun tai karkaa sieltä, aiheuttaen sen mitä Hölö yläpuolella sanoo.

http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?pos=-11678

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa ihmiset...käytättekö aina infuusiolaimennuksissa lääkkeensekoituskanyylia?? Siis kun on lagenulassa kuiva-aine, joka sekoitetaan esim. keittikseen? Entäpä, teettekö letkutuksen siinä vaiheessa, kun olette ks. tavalla (lääkkeensekoityskanyylia käyttämällä) sekoittaneet lääkkeen ja infuusionesteen keskenään, eli kun olette tehneet laimennuksen ja lääke on ns. letkutusta vaille valmis annettavaksi potilaalle?

angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa ihmiset...käytättekö aina infuusiolaimennuksissa lääkkeensekoituskanyylia?? Siis kun on lagenulassa kuiva-aine, joka sekoitetaan esim. keittikseen? Entäpä, teettekö letkutuksen siinä vaiheessa, kun olette ks. tavalla (lääkkeensekoityskanyylia käyttämällä) sekoittaneet lääkkeen ja infuusionesteen keskenään, eli kun olette tehneet laimennuksen ja lääke on ns. letkutusta vaille valmis annettavaksi potilaalle?

angry.png

Ööö... Joo?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa ihmiset...käytättekö aina infuusiolaimennuksissa lääkkeensekoituskanyylia?? Siis kun on lagenulassa kuiva-aine, joka sekoitetaan esim. keittikseen? Entäpä, teettekö letkutuksen siinä vaiheessa, kun olette ks. tavalla (lääkkeensekoityskanyylia käyttämällä) sekoittaneet lääkkeen ja infuusionesteen keskenään, eli kun olette tehneet laimennuksen ja lääke on ns. letkutusta vaille valmis annettavaksi potilaalle?

angry.png

Lagenulassa olevan lääkkeen laimennan yleensä ruiskua ja neulaa apuna käyttäen.. :) letkutetaan vasta sitten kun infuusio on sekoitettu ja valmiiksi käyttöön saatettu..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...