Jump to content
MAINOS

seksuaalista häirintää..??


Vieras: burdock

Recommended Posts

lähinnä naurattaa tämä vaan, mut mitenhän suhtautua asiaan X, kun dementtinen vanha paappa läpsäyttelee takamukselle ja hipelöi minkä kerkeää, ja jatkuvasti saa olla sanomassa.. ja huolimatta useista vasemman nimettömän vilautteluista tämä samainen paappa on mua vaimokseen ottamassa ja jatkuvasti haluaa syliinsä tai peiton alle..:o aika hilpeetähän tämä on, mut onko muilla kokemuksia samankaltaisia? tuskin tällaselle tilanteelle mitään saa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kokemusta on...Välillä tekis mieli unohtaa ammatillisuus ja sanoa suorat sanat mutta hetken paussin pitäminen on auttanut jaksamaan ainakin vielä tähän asti...

Eipä sille voi oikein mitään, sanoa vain aina tilanteen tullen tiukasti ettei sellainen ole sallittua ja ohjata kädet omalle puolelle  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemusta on... :o

Aikoinaan valvoskelin öitä dementiayksikössä. Siinä sitt istuttiin miesten kesken kaffepöydässä ja jossain vaiheessa jutustelua alkoi pepan seudulta tuntua taputtelua ja silittelyä. Kyllä se silloin nuoren miehen "hieman" hämmensi ja taisi laittaa katsomaan peiliinkin. Näin jälkeenpäin koko juttu lähinnä naurattaa... :)

Kyllähän noilta naipuolisilta potilailta ja kollegoilta aina silloin tällöin mitä ihmeellisimpiä ehdotuksia saa... :-X Eikä siitä sen enempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivittäinhän noita kosintoja tulee ( lähinnä kuitenkin töissä ), itse koetan aina aurinkoisesti kiittää loistavasta tarjouksesta ja pahoittelen aikaisempia sitoumuksiani, joiden vuoksi joudun kieltäytymään...

Sitten kun kädet ovat levottomammat kuin puheet, niin usein auttaa se, kun kehuu, että on se hienoa kun yhdeksänkymppiset kädet toimii edelleen kuin nuorella pojalla.

Sairauden mukanaan tuomia muutoksiahan nuo ovat ja dementoituvalta mieheltä välillä loppuvat keinot tuoda esiin seuran tarvetta ja läheisyyden kaipuuta. Sitten syvältä selkäytimestä nousee tälläisiä tapoja saada kontakti toiseen ihmiseen, vaikka pohjalla ei valttämättä mitään seksuaalissävytteistä olekaan.

Ylipäätään tälläiseen perustaputteluun ja ehdotteluun on huumorin keinoin melko helppo suhtautua. Itselleni paljon vaativampi on ollut tilanne, jossa laitokseen joutunut dementoitunut mies kertoi tunnoistaan tilanteessa, ettei enää ole naista sängyssä vieressä. Hänellä oli myös harras toive vielä uusi kumppani löytää. Näissä tilanteissa omat sanat ovat joskus aika hakusessa. Vilpittömästi toki siinä toivoin ja sen hänelle sanoinkin, että vielä uusi oma kulta löytyisi, mutta aika epätodennäköistähän se armaan löytyminen sieltä vanhainkodista on.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoa saa, ei koskea.  ;) Jos joku alkaa nipistellä tai taputella persuksille, niin siitä kyllä sitten jo nätisti älähdän. Mut puhua saavat mitä lystäävät.  :nauraa: Ja ihan virkistäväähän se on, kun joku vanha papparainen flirttailee. (Eh, tai meillä se on ainakin virkistävää vastapainoa niille sitruunanaamaisille asiakkaille...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäisessä kesätyössäni Ruotsissa tein apuhoitajan sijaisuutta eräs wanha rouva tarjosi 500 kr. jos jäisin hänen luokseen yöksi. Vaikka olin köyhä opiskelija, niin oli pakko kieltäytyä tarjouksesta. Jos joku suostuisi tänään maksamaan niin...  :nauraa:

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kodinhoitaja tuli potilaan luota toimistolle naama punaisena, suihin otosta oli potilas tarjonnut 500 mk, raha olisi ollut tarpeen mutta keikka ei kelvannut :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tarjos n. kuukaus sitten osastolla suht asiallinen vanhus 120 000€ jos lähtisin sen matkaan(rahaa sillä tädillä on ja paljon!), sanoin et tuollahan saisin maksettua asuntolainan, mutta kiitos EI kiitos :nauraa:

Ai niin, sama täti kävin vielä 3 vuotta sitten 72vuotiaana kaukoidässä tuhlailemassa miehiin rahaansa...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin Inttiaikaan Tilkassa hoidossa vuodeosastolla sitkeän pneumonian vuoksi. Samassa potilashuoneessa oli yksi hieman yksioikoisempi kaveri, jolle potilastoverit tekivät kepposen: Pari huumorimiestä uskotteli sille että yksi tietty iltavuoron hoitaja tarjoaa tiettyjä intiimejä palveluja pientä korvausta vastaan.

Illalla kun kyseinen hoitaja kiersi huoneissa täyttämässä mehukannuja tms, niin tämä sankari viittoili kiihkeästi satasen seteli kiourassaan. Hoitaja sitten nätisti kysyi että mitähän asiaa mahtaa olla, ja kun kaveri kovaan ääneen kailotti palveluja oli vailla niin sai hoitajalta pari lintsaria ympäri korviaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tarjos n. kuukaus sitten osastolla suht asiallinen vanhus 120 000 € jos lähtisin sen matkaan(rahaa sillä tädillä on ja paljon!), sanoin et tuollahan saisin maksettua asuntolainan, mutta kiitos EI kiitos :nauraa:

Melko kallista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tarjos n. kuukaus sitten osastolla suht asiallinen vanhus 120 000€ jos lähtisin sen matkaan(rahaa sillä tädillä on ja paljon!), sanoin et tuollahan saisin maksettua asuntolainan, mutta kiitos EI kiitos :nauraa:

Melko kallista...

Janne; jos se ajatteli et hyvästä voi maksaa :nauraa: NOT!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne "hormoonit jyllää ikäihmisilläkin". Dementoituneen kohdalla kyse on sairauden oireesta, johon pitää suhtautua samalla tavoin kuin minkä tahansa sairauden oireeseen, ammatillisesti.

Törmään työssäni tähän asiaan jatkuvasti. Siihen tottuu ja oppii suhtautumaan.

Tärkeintä on kuitenkin,  että näissä tilanteissa dementoitunutkin säilyttää kasvonsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne "hormoonit jyllää ikäihmisilläkin". Dementoituneen kohdalla kyse on sairauden oireesta, johon pitää suhtautua samalla tavoin kuin minkä tahansa sairauden oireeseen, ammatillisesti.

Törmään työssäni tähän asiaan jatkuvasti. Siihen tottuu ja oppii suhtautumaan.

Tärkeintä on kuitenkin,  että näissä tilanteissa dementoitunutkin säilyttää kasvonsa.

Hyvä pointti, mutta mä en työskentele vanhusten kanssa

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No mä oon kohdannu seksuaalista häirintää päiväkodissa, lapsi oli 4-5vuotta (en nyt muista kumpi) ja kävi useesti kiinni perseeseen ja muutenkin tykkäs kosketella liikaakin  :P Ei ollu hauskaa vaikka siltä varmaan kuulostaa. Noh olisin voinut pukeutua johonkin säkkiin enkä kireisiin farkkuihin, mutta en ajatellut että 5-vuotiaskin voi.. 

Sitten tietysti oon kohdannut paljon häirintää "vapaalla" mutta niin varmaan kaikki naispuoleiset. Ei vaan voi mitään, onneks tääl ollaan sentään pidättyväisempiä kuin vaikka Italiassa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tällasia tapauksia aina välillä vastaantulee. Useimmiten tosin ovat sekavia papparaisia, jolla ei kaikki siis ole aivan "kohdallaan". Juuri tuossa 5min sitten yritin houkutella erästä papparaista nukkumaan, jolloin herra alkoi "flirttailemaan"  :-*. Varsinaista "yövuoron ihanuutta":  :D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samat halut ne on vanhoillakin. Niitten vaan ei tarttee enää kierrellen ilmaista tai sitten sairauttaan eivät kykene ilmaisemaan asioita hienotunteisesti. Samaan tapaan ne nuoremmatkin haluaisivat taputella hoitsuja, mutta on vielä jonkin asteinen yhteiskunnallinen paine käyttäytyä kunnolla. Nuorin lähentelijä (harjoittelussa sis. osasatolla) on ollut vajaa viiskymppinen rouva ja sen kolme huonekaveria, jotka yrittivät saada jäämään yövuoroon vähän "hoitelemaan vaivoja".  Kyllähän sitä nyt aina yhden kerkee, mutta että pitäs kokonainen huone hoidella. :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattuuhan tuota samojen potilaiden toimesta toistuvasti. Siihen on oppinu kyllä suhtautumaan jo huumorilla kun jää kuitenkin "vaan" siihen ehdotteluun ja pyllylle taputteluun. On sieltä pari kosintaaki lävähtäny, kuten monelle muullekkin työkaverille samojen papparaisten toimesta. Ei siis mitään uhkaavia tilanteita. Yleensä vääntää tyhmän hymyn naamallensa ja totee että "kiitos mutta ei kiitos". Aina ei jaksa edes vastata näille samoille papolle, on vaan kun ei ois kuullukkaan.

Joskus on sattunut useampaankin otteeseen vuoron aikana tuota kähmintää, kerran parin kanssa naurettiin vaan että ompahan valmiiksi lämmitelty kun menee kotia :) .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jep. kyllähän niitä aina joskus kohdalle sattuu.kotihoidossa töissä ollessa kävi kylvetettävä pappa saunassa käsiksi.Epä-ammatillista tai ei, nappasin pesuharjalla sormille ja ilmoitin että riittää toi tommoinen, tai loppuu kylvetys tähän.Ihan järjissäään oleva pappa että ei voi selittää sitä edes sairaudella.Eipä pappa sen jälkeren kähminyt ja oli asiallinen.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

  :- Joskus aikoinaan kuivitin yhtä sokeaa mummelia ja se tarras käsivarsista kiinni ja sanoi: "Mmmm! Ompa karvaset kädet! Saanko kopeloida...?" Ja ikää oli reilut 80! :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon auttaa jo se, kun menee silloin kyykkyyn, kun pukee toiselle housuja, sukkia, kenkiä yms. Ei tarvitse pylly pitkällä olla ja on ergonomisempaa työskentely. Kun pitää sopivaa etäisyyttä, niin ei toinen pääse kopeloimaan. Mä en kyllä voi suvaita sitä, että toinen tulee härskisti koskemaan mua. Olen siinä tilanteessa sen verran inhottava, että varmasti muistutan henkilöä hänen vaimostaan tai kerron, että et ole minun tyyppiäni. Jos ei mikään auta, niin pyydän kyllä toista hoitajaa pitämään hoidettavan käsistä kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  :- Joskus aikoinaan kuivitin yhtä sokeaa mummelia ja se tarras käsivarsista kiinni ja sanoi: "Mmmm! Ompa karvaset kädet! Saanko kopeloida...?" Ja ikää oli reilut 80! :o

Mihin ne meidän perustarpeet iän myötä katoaisi

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon auttaa jo se, kun menee silloin kyykkyyn, kun pukee toiselle housuja, sukkia, kenkiä yms. Ei tarvitse pylly pitkällä olla ja on ergonomisempaa työskentely. Kun pitää sopivaa etäisyyttä, niin ei toinen pääse kopeloimaan.

Vääntäkää mulle rautalangasta, kun mä en tajunnu miten toi nyt vähentää todennäköisyyttä joutua seksuaalisen häirinnän kohteeksi?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon auttaa jo se, kun menee silloin kyykkyyn, kun pukee toiselle housuja, sukkia, kenkiä yms. Ei tarvitse pylly pitkällä olla ja on ergonomisempaa työskentely. Kun pitää sopivaa etäisyyttä, niin ei toinen pääse kopeloimaan.

Vääntäkää mulle rautalangasta, kun mä en tajunnu miten toi nyt vähentää todennäköisyyttä joutua seksuaalisen häirinnän kohteeksi?

Potilas ei yletä koskettelemaan silloin kuin hän on istualleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikas hyvin erottaa, mikä on huumorilla heitettyä ja mikä ällöä oikeata häirintää.

Toki jollain hoitajalla voi mennä oma raja jo vitsailussa, ja silloin hänellä on täysi oikeus asiasta mainita, että hän ei kyseistä flirttiä hyväksy.

Huumoria olla pitää, varsinkin tässä duunissa, ja itse koen vaan hyvänä, jos jo tutuksi tullut pappa heittää vitsiä naimisiin menosta ym.

Kerran olen työssä ollessani kokenut, että minua oikeasti häirittiin, ja silloin annoin suoran palautteen, ja meni perille.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...