Jump to content
MAINOS

Lähihoitajien ammattitaito


Vieras: Järkyttynyt

Recommended Posts

Vieras: Sairaan hyvä hoitaja

Nyt kirjoitit kyllä osittain asiaa ja osittain sellaista mikä sai karvat nousemaan.Itse lähihoitajana työskentelen myös ja itse olen sitä mieltä,että oli ikä mikä hyvänsä lääkäriin on päästävä,jos vointi romahtaa akuutisti.Omakohtaisesti voin kertoa,että 95-vuotias Mummoni meinattiin "tappaa" vuodeosastolle janoon/nälkään.Sh totesi vain,kun jatkohoitoja kyselin,että jossain vaiheessa vaan periksi on annettava.Mummolla oli vatsakipuja ja ei siksi syönyt mitään.Tippaa ei oltu laitettu,koska ei halunnut.Kysyin,että onko kukaan jutellut hänen kanssaan tai katsellut miten syö vastasi kyseinen sairaanhoitaja,ettei aikaa ole.Vaadin päästä jatkohoitoon ja seuraavana päivänä soitin lääkärille joka lähettikin Mummon eteenpäin.Keskussairaalassa aloitettiin tippa ja löytyi syy vatsakipuhin sekä 4 viikon jälkeen yllätys olikin suuri Mummo pääsi kotiin kävelevänä,syövänä pirteänä.Kannatti siis taistella! Meillä lähihoitajat ottavat verikokeita,jakavat lääkkeitä jne.Esimies tason ongelma tämä on mikäli ei saa riittävästi koulutusta.Itse myös,jos huomaan,ettei valmistunut lähihoitaja osaa jotain,opastan niin oppii.Jaksamista kaikille ja hyvää joulun odotusta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
5 tuntia sitten, Vieras: Hoitaja kirjoitti:

Tässähän aloittaja nimenomaan kertoo, että hänen tämänhetkisellä työpaikallaan tämä "lähihoitaja ongelma" on. Lisäksi mainitsee, ettei edes koske kaikkia ko paikan lähihoitajia. Ja että on työskennellyt luotettavien ja ammattitaitoisten lähihoitajien kanssa aiemmin. Tämä ei mielestäni ole yleistämistä, kun kerran mainitaan ongelman olevan havaittavissa vain kyseisellä työpaikalla.

Otsikko voi vaikuttaa yleistävältä, mutta tulisi ottaa huomioon että otsikko on aina vain suuntaa antava, kertoo mistä itse teksti on kirjoitettu. Otsikon on tarkoitus olla lyhyt ja selkeä ja itse asian löytyä tekstistä (otsikkoon ei kuulu sisällyttää kaikkia aiheen rajauksia, vaan itse pääaihe). Jos tässä tapauksessa otsikkoon olisi kirjoitettu lisäksi rajaus, minkä ryhmän lähihoitajista puhutaan, olisi otsikosta tullut heti puolet pidempi.

Aloittaja ei mainitse, onko vienyt asiaa esimiehelle vai ei. Tämmöisistä asioista kun ei voi siviilissä puhua kenen tahansa kanssa, jollei halua mustamaalata koko paikkaa, on mielestäni ymmärrettävää että aloittaja hakee vertaistukea nimenomaan hoitajille tarkoitetulta keskustelualustalta anonyymisti, jolloin kukaan ei voi kyseistä työpaikkaa tunnistaa. Tämä vaikuttaa omaan silmään avunhuudolta, siltä että aloittaja haluaa purkaa asiaa puolueettomien kanssa. Sen sijaan että kollegaa tuettaisiin, niin täällä vedetään hernettä nenään ja ehdotetaan työpaikan vaihtoa ja ties mitä.

Ikävää että tilanne on mennyt tähän tilanteeseen, ettei kollegoilta voi hakea tukea ja kertoa asioista niin kuin ne on, ilman että syttyy hirveä sota. 

Hyvin analysoitu, näin minäkin tekstin ymmärsin ja olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Tämä kirjoitus on tilanteesta hänen työpaikaltaan. Nyt keskustelu on kärjistynyt jotenkin lähihoitajat vastaan sairaanhoitajat. Työyhteisöissä kärsii kaikki työntekijät, ammatista riippumatta, hieman heikomman ammattitaidon omaavista työntekijöistä. Olkoon sitten sh tai lh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aivan loistavia lähäreitä jotka tietävät vaikka mitä, ja on sairaanhoitajia jotka tietävät vaikka mitä! Sitten on myös päinvastoin. Itse Olen kokenut vastaavaa eri paikoissa, nimenomaan vanhainkodeissa ja kotihoidossa myös. Lähihoitajana minut "kivitettiin" työpaikalla kun uskalsin varovasti kysyä miksi, kun esim. Vanhuksella alkoi mustumaan varpaista nilkkaan asti, lämpöraja oli reiden puolessa välissä, eikä kukaan suostunut lähettämään vanhusta sairaalaan vaikka kivut ilmeisiä. Minulle sanottiin että kyllä se kuolee 3 päivän kuluessa, lämpöraja ja mustumat nimittäin etenivät, minun ei edes annettu antaa hänelle särkylääkettä. Olin vastavalmistunut ja vielä todella arka, uskoin kun kokeneemmat näin kertoivat. Sanoin tästä esimiehelle, esimies sanoi että en ymmärrä ja olen sinisilmäinen. Menin kertomaan toisen osaston sh:lle, joka oli kauhuissaan ja lähetettiin vanhus päivystykseen. Vanhus olisi kuollut, useita tukoksia jaloissa. Kirurgisesti avattiin tukokset ja mummeli eli vielä 6 vuotta tämän jälkeen, sitten olikin jo reilu 90v. Tämän jälkeen minua työpaikkakiusattiin rajusti, koska olin toiminut työyhteisöä vastaan. Olen nähnyt kuinka hiivaa hoidetaan viilillä, tästä ei toki ole sinällänsä haittaa, mutta ei meidön rooli ole tunkea viiliä asukkaan emättimeen. Näitä kokemuksia löytyy huimasti! Kun valmistuin terveydenhoitajaksi hiljattain, vastaan on tullut völinpitämättömyyttä, esim. Ensin toisen lääkkeet murskataan kipossa ja kippoon tulee heti toisen asukkaan lääkkeet perään ilman että kippo pestään välissä. Kysytään tekstiviestillä onko vaarallista jos antaa 10 x annoksen diapamia vanhukselle ja kollega julistaa kaikille 2018 luvulla kuinka mpr aiheuttaa autismia ja muut uskovat ja kertovat eteenpäin että ammattilainen kertoi näin. Sitten toisessa paikassa oltiin mitattu vanhukselta 80/60 verenpaineita jo kuukauden ajan, jonka sattumoisin huomasin rutiinitarkastuksella kotihoidossa ja asukas vaikutti voivan huonosti. Kukaan ei ollut ilmoittanut kenellekään. Useampi henkilö oli mitanneet näitä arvoja eivätkä olleet reagoineet niiden olevan poikkeavia. Hemoglobiini oli 80. Ambulanssiin, rouva oli vuotanut sisäisesti koko tämän ajan. Tuli todella pahat haukut ambulanssin työntekijöiltä ja myöhemmin lääkäriltä. Shoot the messenger. Kyllä luottamus on hävinnyt jonkin verran näiden kokemusten myötä. Ainakin siten että tuplatsekkaus ja keskittyy tekemään oman työn paremmin! Mutta sitten tosiaan kohtaan myös aivan mahtavia hoitajia kaikinpuolin, joilta haluaa imeä kaiken opin! Osaamista on myös erilaista! tällaiset virheet ovat tosi inhottavia sellaisille lh/sh/th, jotka pyrkivät tekemään työtä ammattitaidolla. Jotenkin myös harmittaa että lh/sh/th välillä on kamalaa kilpailua ja arvostelua. "lähäri ei osaa" "sh noussut koulutus hattuun", turhaa leimaamista kaikinpuolin. Mun mielestä ollaan kaikki yhdessä terveydenhuollon "paskaveneessä", tarkoitan et haasteita riittää että työnsä voi tehdä edes jotenkin hyvin. Sh/th on opiskellut enemmän hoitoalaa, silkka fakta, joten tietyistä asioista tietoa on enemmän, Mutta ei tosiaan meinaa että osaisi kaiken paremmin! Ammatista huolimatta, kun huomaat korjattavaa, korjaa! 🙂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Hoitsu kirjoitti:

Hyvin analysoitu, näin minäkin tekstin ymmärsin ja olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Tämä kirjoitus on tilanteesta hänen työpaikaltaan. Nyt keskustelu on kärjistynyt jotenkin lähihoitajat vastaan sairaanhoitajat. Työyhteisöissä kärsii kaikki työntekijät, ammatista riippumatta, hieman heikomman ammattitaidon omaavista työntekijöistä. Olkoon sitten sh tai lh.

Tämä!!!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liian paljon näitä

Itse lähihoitajana seuraan tätä kollegoiden juuri kuvailemaasi touhua.. mutta tässä myös mukana sairaanhoitaja, joka ei tuon kuvaileman lisäksi osaa edes lääkehoitoa... juuri kuvailemasi ibumax/burana sama tapahtui paracetamolilla, että ei voinut antaa kun eri niminen paratabs/panadol, eikä myöskään tiennyt että 2x500g on 1g.... ja en edes halua mainita miten järkyttävällä tolalla saattohoito voi olla..

tai epilepsiakohtaukseen laitetaan stesolidin tilalle microlax, kuuleman mukaan sama asia... tai verensokeri 2.1, tajunnan taso alhainen.. "pistetään 8ky novorapidia, koska papreissa lukee että pitää pistää..) tämän sain estettyä onneksi... kaltoinkohtelua sh ja lh:lta. Ja usein kun niiden sairaanhoitajien pitäisi olla tiimin tukinuora, ovat itseään täynnä olevia patalaiskoja perustyötä vältteleviä vätyksiä. Luullen olevan lääkäreitä. Ammattitaidottomuus näkyy joka puolella tittelistä riippumatta. Enkä usko, että tämä muuttuu, ellei oikeasti seulota kunnolla ne jotka kouluihin hakee, koulujen opetusta parannettava. Selkeät toimintatavat työnantajalta, enemmän koulutusta, sekä esimies/paikan johto olisi oikeasti tietoinen mitä se työ on ja miten sitä kehitetään.

Alalla on hyviä hoitajia, valitettavasti ne jäävät näiden idioottien varjoon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kannanotto.

Olen itse valmistunut kunnon lähihoitajaksi 2006. Vaihdoin ammattia pankkitoimihenkilöstä ja sain kiitettävät arvosanat. Olen nyt kulkenut omaa polkua kotihoidosta,laitoshuollosta palvelutaloon ja ympärivuorokautiseen hoivaan lähihoitajana. Osaan työni ja olen ollut koko ajan valmis kehittämään itseäni. Olen käynut Kaikki ammattiin liittyvät täydennyskurssit ja Sieluni halajaisi sairaanhoitajaksi vieläkin ennen eläkeikää,vaik on ikää ja mahdollisuus vaik jäädä kohta eläkkeelle. Huomio. Kentällä liikkuu erinomaisia Lähihoitajia,jotka Osaavat tehdä saman kuin vadtavalmistunut sairaanhoitaja,näkevät kertakaikkiaan leveämmin olkapäin koko tilanteen esmes vanhustenhoidossa. Täällä liikkuu eri- ikäisiä samaa ammattinimikettä käyttäviä hoitajia,jopa puolen vuoden täydennyskoulutuksella kodinhoitajasta lähihoitajaksi. Toisaalta17 v pääsee ilman elämänkokemusta,saatikaan työkokemusta lähihoitajaksi itkukurkukussa ykkös arvosanalla.Summasummarum. Itse opiskelin lähihoitajan monipuolisen ammattitaidon 3 vuoden aikana äärettömän motivoituneena ja aiemmin todella vaadittiin opiskelijan Osaavan tutkintoon liittyen monipuolisesti.Nyt ei kun odottelemaan Pääsykoetutkinnon elvytystä. Näiss hommissa ei pärjää,tai sit oot muutenkin ilman käsitystä,mitä tatkoittaa hoitaa Ihmistä tänä päivänä,joka tarvitser Rakkautta,lämpöä ja Huolenpitoa. Näissä olosuhteissa,joissa hoitajat ovat useinkin erimielisiä jo pelkästään erilaisten koulutustaustojen vuoksi. Tätä porukkaa johtavat myös Hyvin eri Tasoiset Esimiehet😀💚

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut mielestäni artikkeli mitenkään loukkaava/alentava lähihoitajia kohtaan, vaan kirjoitti ihan omasta kokemuksestaan. Totta tietenkin on, ettei kaikki sh:aan osaa/tiedä kaikkea, mutta tässä ei ollut siitä kysymys. En lähärinä tätä lainkaan itseeni ottanut, ihan ok kirjoitus👍

Miksi jonkun pitäisi tästä älähtää?😏😞

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja
16 tuntia sitten, Vieras: Hoitsu kirjoitti:

Hyvin analysoitu, näin minäkin tekstin ymmärsin ja olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Tämä kirjoitus on tilanteesta hänen työpaikaltaan. Nyt keskustelu on kärjistynyt jotenkin lähihoitajat vastaan sairaanhoitajat. Työyhteisöissä kärsii kaikki työntekijät, ammatista riippumatta, hieman heikomman ammattitaidon omaavista työntekijöistä. Olkoon sitten sh tai lh.

Minun mielestä ei ole millään muotoa erikoista että keskustelu kärjistyi. Oli keskustelupalsta mikä hyvänsä niin lähihoitajien ammattitaitoa ollaan jatkuvasti kyseenalaistamassa ja yleistykset on enemmän kuin tavallisia, mutta että nyt vielä täälläkin.

Aloittajan tekstissä on ihan oikeaa asiaa johon pitäisi puuttua mutta otsikko ja monin paikoin esiintyvät piikittelyt ei edesauta minkäänlaista ammattiryhmien välistä keskustelua.

En näe mitenkään tärkeänä sitä että piti mainita ammattinimike kun noita kuvaillunlaisia tapauksia on sekä sairaanhoitajissa että lähihoitajissa, nyt nousi taas älytön myrsky kun asian olisi voinut hoitaa neutraalisti. Sitä aloittaja tuskin edes yritti, sääliksi käy sen paikan lähihoitajia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin työskentelee lähihoitajia ja sairaanhoitajia meidän yksikössä ja kaikki osaavat hommansa loistavasti. Vaikka koulutus ja työharjoittelu ovat erittäin tärkeitä ammattitaidon saamiseksi, niin teidän kannattaisi ehdottomasti panostaa paljon enemmän uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja vanhojen työntekijöiden lisäkouluttamiseen. Meillä uusia, koulutettuja työntekijöitä perehdytetään tehtäviin vähintään kuusi kuukautta, jopa vuosia. Kaikki asiat opetetaan ja sitten vielä varmistetaan, että työntekijä osaa kaikki hänen työhönsä liittyvät osa-alueet hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällaisia kirjoituksiahan kaivataan tänä päivänä. Arvostus on näemmä kirjoittajalla toisia kohtaan nolla. Onneksi on kaltaisiasi superhoitajia pelastamassa meiltä taidottomilta hoitajilta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajana olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Toki kaikista ammattikunnista löytyy epävarmoja ja osaamattomia henkilöitä, mutta useammin näitä nähdään lähihoitajan ammattikunnassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne suurimmat ongelmat paikassa kuin paikassa johtuvat lähes aina asenteesta. On kuitenkin myös minun mielestäni selvästi ollut viime vuosien aikana havaittavissa, että lähäreiden koulutuksen ja näin ollen myös osaamisen taso on laskenut huimasti. 10-15v. sitten lähäri oli aika rautainen ammattilainen jolla oli laaja-alaista osaamista varsinkin kokemuksen karttuessa. Nykyisin lähäri on "kuka tahansa joka kouluun haluaa", nopeutetusti ja suurelta osin etänä tai itsenäisesti koulutettu raakile, joka tuupataan tekemään paineistettua ja vastuullista työtä usein ilman kunnollista perehdytystä. Olen itse lh:sta monimuotona sh:ksi kouluttautunut, ja jotain kertoo kai koulutuksen tilasta esim. pääsyvaatimukset: 6v sitten monimuoto-sh-opintoihin vaadittiin lh-tutkinto ja vähintään 2v alan kokemusta. Nyt kumpaakaan ei enää vaadita, ja koulutus on samaa lukuunottamatta alun 6kk kestävää "tiivistettyä" tahtia jossa opiskellaan muutama päivä viikossa ja tehdään sitten yksi 5vkon ns. perusharjottelu. Tällä pyyhkäistään pois se lh:n tutkinto ja 2v kokemus. Sitten ollaan kyllä ihmeissään esim. oman työpaikkani kaltaisissa paikoissa, joissa ei lähäreitä ole, kun pitäisikin haltsata myös se perushoito. Koulutuksen vähentäminen ja alalle soveltuvuuden/pääsykokeiden käyttämättömyys ajaa meidät vielä isoihin ongelmiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: No nii-in!
1.12.2018 klo 23.08, Vieras: Lähihoitaja kirjoitti:

Minun mielestä ei ole millään muotoa erikoista että keskustelu kärjistyi. Oli keskustelupalsta mikä hyvänsä niin lähihoitajien ammattitaitoa ollaan jatkuvasti kyseenalaistamassa ja yleistykset on enemmän kuin tavallisia, mutta että nyt vielä täälläkin.

Aloittajan tekstissä on ihan oikeaa asiaa johon pitäisi puuttua mutta otsikko ja monin paikoin esiintyvät piikittelyt ei edesauta minkäänlaista ammattiryhmien välistä keskustelua.

En näe mitenkään tärkeänä sitä että piti mainita ammattinimike kun noita kuvaillunlaisia tapauksia on sekä sairaanhoitajissa että lähihoitajissa, nyt nousi taas älytön myrsky kun asian olisi voinut hoitaa neutraalisti. Sitä aloittaja tuskin edes yritti, sääliksi käy sen paikan lähihoitajia. 

"Oli keskustelupalsta mikä hyvänsä niin lähihoitajien ammattitaitoa ollaan jatkuvasti kyseenalaistamassa ja yleistykset on enemmän kuin tavallisia, mutta että nyt vielä täälläkin."

Nimenomaan! Ja jossain pitäisi kellon kilistä, kun kerran lähihoitajien ammattitaitoa ollaan jatkuvasti kyseenalaistamassa/kritisoimassa! Tämä on jo niin yleinen puheenaihe, että täytyyhän siinä olla jo jotain tutkimisten tarvetta, eihän se nyt vaan voi olla niinkään, että valtaosa lähihoitajista on hyvin ammattitaitoisia, mutta heistä vaan puhutaan jatkuvasti  pahaa??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei. Kyllä sh puoleltakin löytyy kaikenlaista tallaajaa. Kivuista ei välitetä. Potilaille ei puhuta vaan tiuskitaan. Meillä oli pääsykokeet mutta silti opiskelijoita joiden ei olisi kouluun pitänyt päästä. Yksi kysyi ekana päivänä mitä tarkoittaa empatia. Ihminen pystyy aika hyvin näyttelemään fiksumpaa kuin on. Ja ehkä koulutuksellakin on jotain tekemistä ja harjoittelupaikoissa, mua harvemmin perehdytettiin. Itse on kaikki pitänyt oppia kuuntelemalla ja kyselemällä. Tosin haukkua muistettiin aina säännöllisin väliajoin. Kiusaaminen on Yleistä joka paikassa hoitoalalla ja jos pomo lähtee siihen mukaan kuten yleensä tapahtuu niin sitten onkin taas uuden työpaikan etsimisen vuoro.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse töissä yksityisellä. Lähihoitaja ja olen huomannut puutteita hoitotyössä! Kasvoja, käsiä ja kainaloja ei tarkisteta tai pestä pesulapuilla joka päivä. Tukkaa ei harjata. Samat vaatteet päällä suihkupäivään saakka tai kunnes on kunnolla likaantunut, oli kyseessä vuodepotilas tai ei. Pesuvoiteen käyttöä ei suositella enää kuin vain uloste tapauksissa. Vaippaa ei saa vaihtaa kuin 2xpvä jotta vaipat riittävät seur tilaukseen saakka. Vuodepotilaita ei nosteta ajanpuutteen takia sängyistään. Hampaita ei pestä koska potilas jo iäkäs. Jos lakanat likaantuvat, ne vaihdetaan vasta suihkupäivänä. Lääkitys, haavanhoito, Labrat ja jatkokontrollit täytyy aina varmistaa esimiehen kautta vaikka työntekijätkin osaisivat. Ei omaa lääkäriä. sh ja esimies ovat sama ja hän harvoin paikalla mutta puhelimen avulla tavoitettavissa. Häneen ei saa aina yhteyttä. Sairaanhoitajia käy satunnaisesti töissä. Käytämme TK-palveluita. Teenkö itse liikaa jos pesen ne kasvot päivittäin tai pesen hampaat vaikka niitä on enää 4 jäljellä? Vaihdan paidan koska hiki haisee vaikka paita päällisin puolin on siisti. Koen tekeväni väärin kun ilman esimiehen lupaa annan kipulääkettä, vaikka minulla on oikeus ja osaan lääkitä. Koen tekeväni väärin kun kyselen labra-arvoja tai varaan potilaalle aikaa lääkäriin. Koen tekeväni väärin vaikka tekisin oikein. En ole täydellinen minäkään. Meillä työntekijät tekee parhaansa, jotkut sieltä mistä aita on matalin. Ei osata omin päin toimia kun on jäänyt tapa ainaisesta varmistelusta. Mielestäni tämäkin esimiehen ongelma jos yhteisössä ei käytännöt toimi. Asia on ollut paperilla mutta muutosta ei ole tapahtunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt lhna vuodeosastolla ja aika usein tuli vanhuksia kotihoidosta tai asumisyksiköistä. Ja auta armias ne tekohampaat. Mikä siinä on että niitä ei pestä tai oteta suusta kuin harvakseltaan? Kamalan hajuisia ja näköisiä puuroklönttejä jne.löydöksiä. suuontelo punainen ja kipeä. Kumma juttu.

 

Sitä säästää rahaa ku tekee asiat kunnolla. Ylimääräinen infektio = lisää yhteiskunnan varojen kulumista.

 

Että niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

kammottava threadi lukea. syyttelyä ja potilaiden kärsimystä täynnä. Tuollaiseen maailmaan olen sitten minäkin astumassa.

Ei muuta, kun armollisen Jumalan siunausta, sekä Hänen läsnäoloansa potilaille ja hoitajille.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...