Jump to content
MAINOS

Hoitajille reseptioikeus


dino

Recommended Posts

Mä en kirjoita yhtään respetiä ilman lisä palkkaa!

On tietty paljon tilanteita,joissa olen pyytänyt lääkärin kirjoittamaan asiakkaalle mm. ab kuurin, tai rokotteen tai malaria lääkityksen, ilman että lääkäri tietää asiakkaasta mitään. Nykyisin olen hieman tätä käytäntöä vastaan, koska lääkäri nappaa yleentä näistä hommista palkkiot ja hoitaja jää nuolemaan näppejä. Nykyisin laitan asiakkaan lääkärin vo:lle, koska tehkööt hän sen arvion asiasta.

Toinen juttu on noi rokotteet. Työparini lääkäri lähettää vastaanotoltaan luokseni asiakkaat, joiden rokotuksista ei ymmärrä... tämän jälkeen minä päätän, mitä rokotetaan ja lääkärikirjoittaa aineet! Tämä on aika nurinkurista. Välillä myös tämä lääkäri soittaa minulle vapaa-ajallaan, että heidän lapsen jääkiekkovalmentaja on lähdössä sinne ja sinne, että mitä rokotteitä suosittelisin!!!! Onhan tässä se puoli, ettei lääkärikään voi kaikkea tietää, mutta pitäs tietää aineet joita kirjoittaa, mihin ja miksi!  ;) :D

Tiedän toki terveyskeskuksia, joissa hoitajalla on kamala reseptipino laatikossa: rokotteet sekä vti, ihotulehdus, silmätulehdus tms. lääkkeille.

Pääs multa piru irti  ;D

Kyllä se siitä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nykypäivän sairaanhoitajakoulutus ei anna tietoperustaa edes siihen, miten resepti tulisi kirjoittaa. Saatika sairauksien hoitoon tai diagnostiikkaan liittyviin asioihin.

Yhtään provoilematta, oikeasti silkasta mielenkiinnosta kysyn...Poikkesiko se opiston opintosuunnitelma miten? Mä olen ollut luulossa että sama koulutus kuin nykyään, lukuunottamatta tän päivän aaämkoo liitettä?

VF tuskin tarkoitti että opistoaste antaisi sen parempia eväitä siihen. Käsitit varmaan väärin.

Se vahvistaisikin epäilyjäni luetun ymmärtämisestäni  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän toki terveyskeskuksia, joissa hoitajalla on kamala reseptipino laatikossa: rokotteet sekä vti, ihotulehdus, silmätulehdus tms. lääkkeille.

Tämä taitaa olla aika yleistä, tosin siihen malliin mihin mä törmäsin, oli lekuri vaan latonut blankkoja valmiiksi allekirjoitettuja/leimattuja reseptejä sinne laatikkoon. Siinä mallissa sai sitten hoitaja leikkiä lääkäriä ihan koko Pharmacan laajudella. Tästä vinkkelistä katsottuna se reseptin kirjoitusoikeus lisäisi potilasturvallisuutta, olettaen että sen voisi saavuttaa jollain jatkokoulutuksella, nykyinen sh-koulutus ei tähän tehtävään anna tarpeeksi teoriapohjaa. Lisäksi sen avulla voitaisiin saada lisäresursseja lääkäreille, jotta he voisivat omalta osaltaan keskittyä paremmalla ajalla vaikeampien pt. tapausten tilanteen setvimiseen.

Tosin suurin kysymys on: Mitä tästä sitten maksetaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kun olen työskennellyt aina esh:n puolella ja seurannut vierestä tätä varmistuksen varmistusta, niin en tosiaan kovin moneen vaivaan uskaltaisi lähteä lääkettä määräämään. "mitäs jos se onkin jotain muuta, jota en huomannut/ymmärtänyt??" on asia joka pyörii mielessä useikin, etenkin kyyti puolella. Eli mun mielestä vain erikoiskoulutetuille sairaanhoitajille voisi reseptin kirjoitusoikeuden antaa. Ja siitä tietenkin tehtäväkohtainen palkan lisä.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietysti ministeri pitää hoitajien reseptioikeutta hyvänä asiana, koska siten saataisiin hoitajat taas tekemään yksi lisätyö. Ja lisäpalkkaa on turha kai odottaa, varsinkin jos TUPO-kierroksella(tai lakolla, mitä kannatan) saadaan pienikin korotus. Perusteluna olisi vaan, että "kun saitte lisää palkkaa, niin sen eteen pitää tehdä lisää töitäkin"(joka taas kumoaa palkankorotuksen).

Siinä mielessä reseptioikeus olisi hyvä asia(toki suositan lisäkoulutusta), että monesti hoitajat tietävät lääkkeistä ja annostuksista enemmän, kuin ekaa kertaa sijaisuutta tekevät kandit. Ja potilaan etuna olisi se, että ei tarvitsisi odottaa sh:n vastaanoton jälkeen kahta tuntia lääkärille, että saisi reseptin esim. infektioon, joka hoidetaan suositusten mukaan antibiooteilla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä taitaa olla aika yleistä, tosin siihen malliin mihin mä törmäsin, oli lekuri vaan latonut blankkoja valmiiksi allekirjoitettuja/leimattuja reseptejä sinne laatikkoon. Siinä mallissa sai sitten hoitaja leikkiä lääkäriä ihan koko Pharmacan laajudella. Tästä vinkkelistä katsottuna se reseptin kirjoitusoikeus lisäisi potilasturvallisuutta, olettaen että sen voisi saavuttaa jollain jatkokoulutuksella, nykyinen sh-koulutus ei tähän tehtävään anna tarpeeksi teoriapohjaa. Lisäksi sen avulla voitaisiin saada lisäresursseja lääkäreille, jotta he voisivat omalta osaltaan keskittyä paremmalla ajalla vaikeampien pt. tapausten tilanteen setvimiseen.

Tosin suurin kysymys on: Mitä tästä sitten maksetaan?

Ilman lisäkoulutusta ja -palkkaa en suostuisi. Taas sh:lle lisäduunia ilman lisäpalkkaa. Kuinkahan paljon niitä "pikkuhommia" alkaa ollakaan? Vuosien varrella "huomaamattta" kertynyt jo aika määrä. Mikäs siinä jos koulutus, vastuu ja palkkaus ovat ajan tasalla myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jossain uutisissa mainittii, että Tehyn J-LP oli puoltamassa tätä asiaa? Eipähän asian yhteydessä mainittu sanallakaan lisäkoulutuksesta tai korkeammasta palkasta!!!!

Iselläni ei ole siihen hommaan riittäviä taitoja, joten eipä sitä tarvitse myöskään tehdä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en myöskään aio kirjoittaa yhtään reseptiä. En vaikka saisin parempaa palkkaakin. Palkan on ensin noustava vastaamaan nykyistä työn vaativuutta ja sitten on saatava reseptien kirjoittamiseen ihan oikeasti koulutusta. Siis koulutusta tunnistamaan potilaan tarvitsema lääkitys eikä siis opastusta siitä, mitä siihen reseptilappuun oikein rustataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se kumma että hoitajien toimenkuva leviää kuin Jokisen eväät joka suuntaan eikä se tosiaan näy ainakaan siellä palkkakuitissa. Minä ehdottaisin että tehdään vaihtokaupat: voin minä pari reseptiä kirjoittaa hyvää korvausta vastaan jos lääkäri puolestaan tekee vaikka aamupesut tai jakaa lääkkeet, ja tietenkin ilman mitään korvausta  >:D

Ärsyttää se että aina tuntuu löytyvän sellaisia kollegoita jotka lähtevät näihin lääkärileikkeihin ilman palkankorotusta, vaikka koulutuksen toki saavatkin eli opiskelevatkin ihan "ilman eestä". Esimerkkinä vaikkapa sairaanhoitajat, jotka tekee ultraäänitutkimuksia: yritä siinä olla kovana ja mankua lisää liksaa kun aina on joku muu "takinkääntäjä" joka suostuu tekemään ilman lisäpalkkaa ja tietty saa sitten sen paikan, ja nyt sitten joissain paikoissa hoitajat jo tekee ultraäänitutkimuksia ja ainakin minun kuuleman mukaan korvaus on vain nimellinen.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä. Pitäisi vain lopettaa se "uhrautuminen". Koulutuksen jäljiltä saa vaan kauheat tunnontuskat, jos ei jotain hommaa hoida niin kuin pitäisi -> mulla on ylikehittynyt omatunto. Pitäisikö hakeutua hoitoon?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä. Pitäisi vain lopettaa se "uhrautuminen". Koulutuksen jäljiltä saa vaan kauheat tunnontuskat, jos ei jotain hommaa hoida niin kuin pitäisi -> mulla on ylikehittynyt omatunto. Pitäisikö hakeutua hoitoon?

Ei kannata pelätä että noi uhrautujat olisi jotenkin sukupuuttoon kuolemassa...Ainakin minun luokallani noin 90% on just sitä kastia, että mitä tahansa, niin tänne vaan, minä hoidan hommat---ja pelkällä kutsumuksella  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ärsyttää se että aina tuntuu löytyvän sellaisia kollegoita jotka lähtevät näihin lääkärileikkeihin ilman palkankorotusta, vaikka koulutuksen toki saavatkin eli opiskelevatkin ihan "ilman eestä". Esimerkkinä vaikkapa sairaanhoitajat, jotka tekee ultraäänitutkimuksia: yritä siinä olla kovana ja mankua lisää liksaa kun aina on joku muu "takinkääntäjä" joka suostuu tekemään ilman lisäpalkkaa ja tietty saa sitten sen paikan, ja nyt sitten joissain paikoissa hoitajat jo tekee ultraäänitutkimuksia ja ainakin minun kuuleman mukaan korvaus on vain nimellinen.

Ne on ne nuoret, ne nuoret lääkärihoitajat. Ammattitaidon kehittämisessä ei ole mitään pahaa mutta kuten sanoin, palkkaus lisätehtävien mukaan. Vai mihin ihmeeseen me kuvitellaan repeävämme  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...