Guest msh -79 Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Eilisessä kolesterolia käsittelevässä TV ohjelmassa tuotiin esille stressihormonien kolesterolin verisuoniin kerryttävää vaikutusta.Siinä on yksi syy ,miksi msh:n ammattissa olevilla miehillä esiintyy paljon sydän ja verisuonitauteja.Sanokaa minun sanoneen. (Sama prosessi on meneillään myös nähtävästi masennnusta sairastavilla ,koska masennus altistaa sydän ja verisuonitaudeille.Luultavasti voisi asettaa kysymyksen-vaikuttavatko masennuksessa myös stressihormonit tuohon kehitykseen ?) Elinajan odotteen ollessa alhaisempi työolojen stressavuuden vuoksi on ollut mitä suurin vääryys kohottaa eläkeikää ,saati sitten vielä alentaa eläkettä ja saattaa eläkeläiset kokemaan rankka elintason lasku-PALKAKSI raskaista työvuosista. Vanha työtoveri tuli vastaan EKAssa ja kyseli: "no onko sulla vielä monta työvuotta,vai joko olet eläkkeellä ;)) Kerroin ,että oikeastaan minulla olisi eläkkelle 5,5 v. ,mutta kun sattuukin nyt olemaan 9,5 v. "Sinuna mä tappaisin itseni ;) " ,sanoi Pentti. tilastot: www.stat.fi elinajan odote
Guest msh -79 Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 http://www.stat.fi/til/ksyyt/2000/ksyyt_2000_2004-11-22_tau_001.xls keskiarvo on 51,4 vuotta miesten ammateissa ja msh:lla 48,7 eli oikea luku on 2,7 v. pölyiset (kankaan pöly ,metallin pöly,puunpöly,siivous ja pesula -alat ovat siellä elinajan alapäässä) (Monia pölyjähän msh:nkin ammattiin sisältyy,kuten vaatepöly,huonepöly joka muodostuu suurimmmaksi osaksi vaatteista ja tekstiileistä sekä huonosti toimivista ilmastointijärjestelmistä.) Tupakan savu ei liene niitä pienimpiä haittoja psykiatrisella osastolla.Passiivinen tupakointi lienee suurin vaara meillä terveydellemme..
Guest msh -79 Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Eilisessä kolesterolia käsittelevässä TV ohjelmassa tuotiin esille stressihormonien kolesterolin verisuoniin kerryttävää vaikutusta.Siinä on yksi syy ,miksi msh:n ammattissa olevilla miehillä esiintyy paljon sydän ja verisuonitauteja.Sanokaa minun sanoneen.(Sama prosessi on meneillään myös nähtävästi masennnusta sairastavilla ,koska masennus altistaa sydän ja verisuonitaudeille.Luultavasti voisi asettaa kysymyksen-vaikuttavatko masennuksessa myös stressihormonit tuohon kehitykseen ?)Elinajan odotteen ollessa alhaisempi työolojen stressavuuden vuoksi on ollut mitä suurin vääryys kohottaa eläkeikää ,saati sitten vielä alentaa eläkettä ja saattaa eläkeläiset kokemaan rankka elintason lasku-PALKAKSI raskaista työvuosista.Vanha työtoveri tuli vastaan EKAssa ja kyseli: "no onko sulla vielä monta työvuotta,vai joko olet eläkkeellä :D)Kerroin ,että oikeastaan minulla olisi eläkkelle 5,5 v. ,mutta kun sattuukin nyt olemaan 9,5 v."Sinuna mä tappaisin itseni 8) " ,sanoi Pentti.tilastot:www.stat.fi  elinajan odoteRiitaisa suhde käy sydämelleSTT-DPA Parisuhderiidat voivat käydä sydämen päälle.Amerikkalaisen Utahin yliopiston tutkimus osoittaa ,että nahistelu lisää verisuonitukosten riskiä.Tutkijat tarkkailivat videokameroilla aviopareja,kun he keskustelivat mahdollisista riidanaiheista kuten rahasta,lastenkasvatuksesta ja lomasuunnitelmista.Heidän valtimoidensa kovettumista seurattiin tietokoneella.Tulosten mukaan etenkin miehet kärsivät suhteesta,jossa jompikumpi osapuoli oli hallitseva.Naiset taas sairastuvat ,jos mies käyttäytyy vihamielisesti.
Guest msh -79 Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Jäi olettamukseni pois: Rinnastaisin kyllä aviolliset riidat yhtähyvin psykiatrisella osastolla ilmeneviin riitoihin ,joita kyllä riittää jokaiselle päivälle.Riidat ovat kuluttavia ja kuten tutkimuksessakin tulee ilmi ,ne vaikuttavat sydän ja verisuonisairauksien kehittymiseen.Verenpaine nousee ,rintaan pistää,huimaa(Oma työssäpärjäämisstrategiani on viimevuosina ollut suuntautuminen ajattelemaan juuri sitä ,miten välttää riitoja.Jokaisen potilaan kohdalla ne keinot ovat yksilöllisiä ,mutta on tietysti olemassa myös yleispäteviäkin seikkoja).Osaston miehitys, nimenomaan mieshoitajien määrän on oltava sellainen,että levottomalla osastolla saadaan rauha maahan pelkällä useamman hoitajan asiaanpuuttumisella-keskustellen ensin ja viimeksi voimaan turvautuen.Yksi mies levottomalla osastolla vuorossaan on mielestäni työturvallisuuden laiminlyönti työnantajn taholta.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.