Jump to content
MAINOS

Saattohoito kotona


Vieras: Tuula

Recommended Posts

Moikkis!

oon tekemässä päättötyötä aiheesta Saattohoito kotona.

En löydä mistään vastausta siihen miten vainaja laitetaan kotona ja mitä siihen liittyy. Ja mikä on omaisten mikä henkilökunnan ja mikä vapaaehtoistyöntekijöiden tai muiden läheisten kuten ystävien osuus saattohoitoon.

2 viikon päästä pitäisi olla työ valmis eikä mimstään löydy tietoa. osaisiko kukaan vastata?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mahtaakohan kirjallisuudesta löytyäkään ihan suoria vastauksia esittämiisi kysymyksiin.

On hyvin paljon vainajan eläessään esittämistä ja omaisten toiveista kiinni, miten vainaja kotona laitetaan. Aika usein halutaan, että vainajan päälle puetaan hänelle rakkaat vaatteet tai esim. juhlapuku, leuka sidotaan ja kädet ja jalat "suoristetaan". Tilanteessa edetään hyvin pitkälle omaisten toiveiden mukaan. Yleensä ei pesuja tehdä. Saattohoidossa kuoleville ei tehdä oikeuslääketieteellistä avausta eikä poliiseja kutsuta, jos kuolema on kohdannut odotetusti. Silloin tk:n päiv. lääkäri  käy toteamassa exituksen. Tämän jälkeen otetaan yhteyttä hautaustoimistoon vainajan kuljetusta varten (ta:n kylmiöön)  Jos tilanteeseen liittyy esim. kaatuminen, on asia toisin ja poliisit on kutsuttava paikalle. Silloin poliisit ottavat ohjat käsiinsä ja järjestävät lääkärin paikalle ja vainajan kuljetukset.

Kunnittain saattaa näissäkin asioissa olla pieniä eroja. Lisäksi työnjakoon vaikuttaa se ketkä ovat loppuvaiheen hoidossa olleet mukana. Onko esim. kotisairaala ja kotihoito olleet mukana saattohoidossa.

Oletko etsinyt tietoa hakusanalla kotikuolema? Onkohan Juha Hänninen kirjoittanut jotain tähän aiheeseen liittyen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi,

Meillä oli juttua juuri saattohoidosta, ja opettaja läiskäsi melkoisen prujunivaskan. Kannattaa etsiä seuraavat lähteet ja lueskella läpi:

Sairaanhoitajalehti 7/99

Sairaanhoitajalehti 9/2003

Sairaanhoitajalehti 10/2005  (täällä jopa artikkeli "Kotisaattohoito")

Toivottavasti auttoi  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tää voi tulla liian myöhään tämä vastaus, mutta otappa yhteys esim. johonkin syöpä yhdistykseen. Heillä on koko Suomen kattava saattohoito rengas ja paljon kokemusta kotisaatto hoidosta. Itse sain heiltä paljon tietoa em. asiassa.

Varmasti jokainen vainajan laitto koti oloissa on erillainen riippuen omaisita ja heidän näkemyksistään, voima varoistaan, vainajan toivomuksista asian suhteen...

Itse haluaisin perehtyä asiaan paremmin ja haluaisin olla joskus osana tälläistä tärkeää työtä.

Itse olen työpaikallani saattohoidosta vastaava hoitaja. Vielä ei tosin olla kenenkään kohdalla täällä tehty päätöstä saattohoidosta.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...