Jump to content
MAINOS

Iv-luvat


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Meille on tulossa tentti I.V-hoidosta ja I.V lääkkeistä. Tähän asti on riittänyt, kun on näyttänyt lääkärille kanyloinnin ja näytön olen antanut yli 10 v sitten. Eli kysymys mistä löytyy viimeisin tieto I.V lääkehoidosta/nestehoito ja kanylointi. Meillä tämä tentti suoritetaan jatkossa kolmen vuoden välen.

Olisin kiitollinen jos jollakin olisi hyviä linkkejä tai tietoa kirjallisuudesta.

Kys luettiin tenttiin kirja neste- ja ravitsemushoito. Hitsi kun en enää muista tekijöitä. Aika tiivis paketti asiaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 165
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meille on tulossa tentti I.V-hoidosta ja I.V lääkkeistä.

Olisin kiitollinen jos jollakin olisi hyviä linkkejä tai tietoa kirjallisuudesta.

Neste-ja ravitsemushoito, Rautava, Nurmi ym. 2000 WSOY

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertaakaan en tenttejä ole läpi käyny sitten kouluajan, täällä maalla tk.ssa (ja lanssissa) ei näytä niin hirveesti vaadittavan...Paitsi että nyt on alettu tekemään kirjalliset luvat ja tunnutaan vetävän JÄLLEEN KERRAN rajan vetoa PH/LH versus SH!!

Eli sairaanhoitajat saavat luvat mutta perushoitsut eivät, vaikka ph.t joutuvat esim yövuoroissa antilooppeja tiputtelemaan..ja kanyloinnit onnistuu...

omituista...

The Ämmä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sairaanhoitajat saavat luvat mutta perushoitsut eivät, vaikka ph.t joutuvat esim yövuoroissa antilooppeja tiputtelemaan..ja kanyloinnit onnistuu...

omituista...

Mä en aina ymmärrä tätä ainaista ihmettelyä (jota aina ihmettelee nimenomaan ph:t ja lh:t) miksei ph:t saa tehdä kaikkea samaa kuin sh:t. Miksi sitten on kaksi eri koulutusta, porrastettu koulutusjärjestelmä?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Aikoinaan tk:ssa ph kieltäytyivät heille tarjotusta koulutuksesta ja mahdollisista iv-luvista sen takia, että palkkaa ei tullut lisää vastuun lisääntyessä. Jos joku ph suoritti luvan niin kyllä sitä sitten tökittiin puukolla mennen tullen (mokomakin petturi). Nämä iv-luvan saaneet tosin useammat jatkoivat saikkareiksi jatkossa kuten allekirjoittanutkin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun meillä I.V/nestehoidosta ja lääkkeistä koulutus ja tentti tulossa niin perushoitajilla sama koulutus kuin sh:lla niin halutessaan eli jos suorittavat tentin ja näytön hyväksytysti niin lupa irtoaa. ainaskin johtava ylöilääkäri näin ilmoitti, tosin ilman mitään lisäkorvausta. No enhän mäkään saikkarina saa moisesta hommasta mitään lisäliksaa. Toisaalta hyvä juttu jos työnantaja kouluttaa saapahan ainaskin lisää ulottuvuutta omaan työhönsä. Sivusta seuranneena olen huomannut, että meillä ph/lh rintamalla alkanut jo tuo "selkään puukotus" vaihe sillä meidän osastolla 18 ph/lh joista vain 3 lähti mukaan em. koulutukseen ja arvatkaapa onko nuo 3 kuullut useita v... mäisiä puheita ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Millaiset teidän tentit käytännössä ovat olleet ? Laskuja ? Millaisia ? Kanyylin laitto näyttö ?

Kys:ssa on kuuleman mukaan ihan 'protokolla' minkä mukaan mennään, millaisia laskuja lie konkreettisesti ? Olisi hauska kuulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kys iv-tentti: Ensin tulokastentti, johon luetaan noin 50 sivua talon omaa materiaalia ja kirja neste- ja ravitsemushoidon perusteet. Tentti on 40 kys, joista 20 lääke ja 20 nestehoitoa käsitteleviä. Perusjuttuja, esim. kanyylinkoon valinnasta. Molemmista saatava oikein 15/20. kaksi lääkelaskua oli, jossa  valmiit vastausvaihtoehdot. Ihan helppoja, pääteltävissä olevia. Esim. paljon saa vaikuttavaa ainetta, kun syö sen ja sen verran lääkettä jne. niitä oli kaksi.

Tämän jälkeen sitten alkaa osastolla "vanhan" sairaanhoitajan perehdytyksenä lääkkeisiin tutustuminen ja kanylointi näyttö tehdään lääkärille. Sitten varataan suulliseen tenttiin aika os.ylilääkärille, jolle tentitään klinikan iv-lääkkeitä lähinnä keskustelumuodossa. Kaikkea ei tarvitse todellakaan tietää, mutta pitää ymmärtää miksi ja miten lääkettä käyttää jne.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lueskelin tuota ensihoitajan kommenttia i.v/nestehoidostaj a jäin ihmettelemään missä on noin paljon aikaa henkilökunnalla ja lääkäreillä käyttää aikaa ja resursseja em. asioiden järjestämiseksi ei siksi että ne eivät olisi tärkeitä. Meillä luento ja tentti toukokuun aikana kaikki  osaston sh ja muutama ph ja aikaa joka käsittää luennot ja tentin on varattu vain 2½ tuntia. Missäpäin olet työssä ensihoitaja, koska teillä on aikaa noin ruhtinaallisesti käyttää i.v juttuihin.

Näin ironisena kevennyksenä lopuksi: olen usein todennut että sairaala ja varsinkin sen osastot toimivat vallan mainiosti ilman potilaita ja kaikille riittää silti töitä eli potilaat tuntuisi olevan välttämätön paha.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kys päivystysalueella nyt. Missään muualla ei ole näin tarkasti tentattu. Mutta kys on kuuluisa siitä, ettei siellä esim. opiskelijat saa pistää mitään eikä laimentaa edes antibiotteeja opiskeluaikana. Opiskelu alkaa vasta työhön tultua, joten siitä tämä pienoinen souvi. Niin ja unohdin. Sitten on vielä syventävä luento, mulla kesällä 4 h ja omalla ajalla...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kys on kuuluisa siitä, ettei siellä esim. opiskelijat saa pistää mitään eikä laimentaa edes antibiotteeja opiskeluaikana. Opiskelu alkaa vasta työhön tultua

Luvalla sanoen hieman outo käytäntö... Milläs opit jos et opiskeluaikana saa tehdä? Kyllä mua opiskelijana ottais pattiin... Nyt oon itse kentällä ja ainoa rajoitus on se, etten saa laittaa i.v.stoosseja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kiellettiin äskettäin opiskelijoilta laittamasta tippaa. Syynä yhden potilaan tekemä valitus, koska opiskelija ei saanut kanyylia ensi yrittämällä. Naurettavaa. Missä sitä sitten harjoitellaan? Kielto ei tietenkään koske lääketieteen opiskelijoita (jotka yleensä on huonompia laittamaan niitä)....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kiellettiin äskettäin opiskelijoilta laittamasta tippaa.

Häh???  :o  Mitä JÄRKEÄ, kysyn minä! Onko tuo käytäntö oikeasti tullut jäädäkseen - vai liekö pelkkä ilmiö?

Kuten Osku sanoit, jos ei sitä tipanlaittoa saa harjoittelun aikana opetella niin milloin sitten??

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tuo käytäntö oikeasti tullut jäädäkseen - vai liekö pelkkä ilmiö?

Voimassa kuulemma toistaiseksi, virallista ohjetta tulossa myöhemmin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kiellettiin äskettäin opiskelijoilta laittamasta tippaa. Syynä yhden potilaan tekemä valitus, koska opiskelija ei saanut kanyylia ensi yrittämällä.

Minä olen aina painottanut opiskelijoille, että kysytään potilaalta lupa pistää, vaikka on opiskelija... vielä yhtään kieltävää vastausta ei ole tullut, eikä myöskään valituksia. Hyvä tapa, ja aina riittää ihmisiä, jotka antaa harjoitella pistämistä yms. toimenpiteitä... potilaallahan on oikeus myös kieltäytyä.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tottakai on oikeus kieltäytyä. Mutta jos potilaalta asianmukaisesti luvat saa niin ei luulis olevan ongelma. :o

Elikkä kyseessä ollut taas ns. vaikeat potilaat, luokitukseen kuuluvat potilaat, joilla ei ole parempaa tekemistä kuin valittaa. :-

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

  koska opiskelija ei saanut kanyylia ensi yrittämällä. Naurettavaa.

Entäs hoitaja joka ei saa ensiyrittämällä tippaa---> iv-luvat jäähylle??

Vaikka ainahan pätevä hoitaja tipan laittaa ekalla yrityksellä vaikka silmät kiinni...... :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samasta asiasta ilmeisesti lähtenyt meillä, kun Oskun päässäkin tuo iv-kielto opiskelijoille. Joku virhe on sattunut. Aiheesta on puhuttu useastikin. Itsestäni hurjaa touhua. Opiskelija ei saa laittaa, mutta valmistuttuaan saa tyrkkiä mitä vain ja eikä kukaan enää ees valvo. Mielummin niin, että yhdessä ohjaajan kanssa harjoitellaan kuitenkin. Sitäpaitsi, silloin virhe on ohjaajan, jos se tapahtuu, esim. vääränä lääkeannoksena opiskelijalle. Ohjaajanhan on tarkoitus valvoa opiskelijan tekemisiä. Esim. katsoa mitä lääkettä se opiskelija aikoo pistää ja paljon ja onko antotapa jne. oikea.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä pohjoisen suunnalla myös eräässä isossa päivystyksessä kielletty opiskelijoiden tipanlaitto harjoitteluissa. Muilla osastoilla ja leikkurissa kyllä saa laittaa ja laikkaussalissa erityisesti patistetaan etenkin eh-opiskelijoita tipanlaittoon. Oman opiskelun aikana olen kyllä päässyt kanylointia riittävästi harjoittelemaan kiitos sakuharjoitteluiden ja ylimääräisten leikkaussaliharjoitteluiden.

Sairaalan sisäiset i.v. luvat hoituu neljän tunnin koulutuksella jonka jälkeen käsittääkseni osastonlääkärin haastattelu ja kanyloinnin näyttö (ei kuulema tartte onnistua ekalla kerralla  :D) Talon sisällä joka osastolle tentittävä omat luvat. Nyt kuitenkin suunnitelmissa yksi yhteiden testaus joka kävisi koko talon sisällä.

No niin, hoitajatäti rokottaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Jyväskylässä myös ehdoton tippakielto opiskelijoilla, määräys tuli hallintoylihoitajalta, sen kummempia perusteluja ei. Silloin kun tippaluvat lähtivät lain piiristä pois ja sairaanhoitopiirit sai itse määritellä ehtonsa, meillä oli yleiskirjeessä "iv-koulutuksen saanut sairaanhoitotoimen harjoittaja" joka nyt muutettiin muotoon "iv-koulutuksen saanut sairaanhoitajatutkinnon suorittanut". Eli paperit pitäis olla kädessä. Hankalaahan se on hoitotyötään esim. keikoilla ja kesällä tehdä kun pitäisi periaatteessa hakea joku toinen hoitamaan omia hommiaan. Entäs jos osastolla ei ole ketään tippalupalaista paikalla, soitetaanko päivystävä narkkari antamaan antibiootit? Ehkä ei.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

soitetaanko päivystävä narkkari antamaan antibiootit? Ehkä ei.

Eihän sillä kavereita saa, mutta siitä niille maksetaan ja kyllä lääkärikunta pitää siitä huolen et luvat on kohta voimassa, ei ne sitä kauan jaksa!!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa riitti pelkkä amk-tutkinto iv-lupiin... yllätyksekseni  ;) perusteltiin sillä että amk-koulutus sisältää enemmän lääkehoitoa ja -oppia sekä laboraatioharjoituksia kuin esim. opistokoulutus. En osaa sanoa sisältääkö vai ei mutta tuntuu sitten ainakin siltä, että opistokoulutuksessa sitä ei ole ollut ollenkaan, niin vähän itse koin amk-tutkinnossa noita opiskelevani...

Kuten onkin tullut esille, niin talokohtaiset tavat... Sairaanhoitajaopistossa oli vähintäänkin yhtä paljon laboraatioita ja lääkehoitoa kuin AMK:ssa (voi olla, että jopa enemmän AMK:sta riippuen, koska opistoilla oli kaikilla sama valtakunnallinen opetussuunnitelma - AMK:lla koulukohtaiset, vaikkakin EU-direktiivien ja opetusministeriöiden säätelemät).

Joissakin paikoissa olen saanut luvan työkokemukseni perusteella jo heti työpaikkahaastattelussa. Toisissa paikoissa olen toiminut lähes 20 vuotta voimassa olleen iv-luvan kanssa (ei väliä, vaikka olisin ollut viimeiset 15 vuotta esim. pörssissä duunissa, kukaan ei kysele mitään), joissakin olen antanut näytön ja nyt kun haluan vielä laajentaa reviiriäni, niin menen vielä kiltitsti kerran (ainakin) kaksipäiväiseen iv-koulutukseen, niin ompahan taas yhret luvat lisää. Että kyllä luvissa löytyy.

Ja olen ollut kirurgisella osastolla, missä sairaanhoitaja ehdottomasti ei saa laittaa kanyylia, vaikka kuinka osais ja olis luvat. Talokohtainen tapa, nääs. On se semmosta räpellystä, kun lääkäri laittaa ja sh avustaa, siinä on ainakin 2 kättä liikaa, joilla olis tekemistä muutenkin...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissakin paikoissa olen saanut luvan työkokemukseni perusteella jo heti työpaikkahaastattelussa. Toisissa paikoissa olen toiminut lähes 20 vuotta voimassa olleen iv-luvan kanssa (ei väliä, vaikka olisin ollut viimeiset 15 vuotta esim. pörssissä duunissa, kukaan ei kysele mitään)

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...