Jump to content
MAINOS

Iv-luvat


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Rauhoituhan nyt vähän. Tämä tietoni perustui Ruotissa töissä olleisiin kollegoihini. Heidän sairaalassa oli käytäntönä se, että jos lääkäri määräsi puhelimessa lääkettä, niin toisen hoitajan tuli varmistaa se määräys. Eli lääkäri kertoi lääkemääräyksen myös sille toiselle hoitajalle.

Kuulemma oli niiden sairaalassa ihan käytäntönä joka puolella. Ja syytä en tosiaan tiedä, mutta niin ne teki. Ja se tuntui musta todella oudolta. Sama juttu Englannissa kaikkialla, kuulemma...

No toisaalta voi olla hyväkin juttu, oli kielimuuria tai ei. Jos lääkäri jostain syystä määräisisikin väärän annostuksen ja sh menisi sen antamaan niin lakituvassa olisi varmasti hyötyä siitä että olisi kaksi vastaan yksi -tilanne. Eihän se mikään outo tilanne päivystävien nuorten lääkäreiden kanssa puhelimessa ollessa että joutuu hitaasti artikuloiden toistamaan että haluatko tosiaankin että annan 10ml morfiinia s.c 40kg painavalle mummolle?

Kyse ei lienee kuitenkaan ole kielimuurista, vaan ihan vakiintuneesta käytännöstä. Ettei vaan tapahdu virheitä ja pelataan ihan oikeasti varman päälle kun pari ihmistä saa sen määräyksen yhden sijaan. Kieltä osaamattomat lääkärit ja hoitajat ovat kohta ihan oikea ongelma Suomessakin. Itse on henk. koht. kaipaa yhtää Olgaa tai Svetlanaa hoitajaksi tai lääkäriksi jos suomen kielen taito on mitä on.

Laki ei kuitenkaan laske iv-lääkityksen kuuluvan sairaanhoitajan ammattitaitoon ja koulutukseen ilman eirillislupaa. Meillä kun on vielä se vanha lääkintöhallituksen yleiskirje käytössä joka ohjeistaa tämän asian. Laki sallii ainoastaan lääkäreiden ja hammaslääkäreiden lääkitä potilaita ilman erillistä lupaa.

Eli joku muutos ja roti asiaan on toivottavasti tulossa? Ja überklinikat poistuvat historiaan...

Lääkintöhallitusta ei ole ollut enää vuosiin, mutta sen antamia yleiskirjeitä noudatetaan yhä. Ja laittomaksi lääkärintoimen harjoittamikseksihan se menee jos ilman lupia lääkitään. En usko, että tähän lakiin tehdään mitään muutosta. Koska Suomalainen sairaanhoitajakoulutus on tasoltaan naurettavan ja surkean luokkaa, niin ilman lisäkoulutusta ei kenelläkään ole asiaa iv-lääkitsemiseen. Minun mielipide asiasta.  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 165
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eli siis jos potilas menee silmiesi edessä värinään, et saa iskeä jos sulla ei ole lupalappua? Viiveet ennenkaikkea :) On deffaus toki yleensä lääkärin jobi (cv:t yms), mutta kyllä elotonta pitäs saada iskeä kuka tahansa joka sen osaa.

Juuh, ilman lupaa et tee mitään. Elvytyksessäkään et saa antaa iv:sti adrenaliinia ellei lääkäri määrää sitä. Tämä on Husin elvytyskooridinaattori Leila Saaren kanta asiasta. Jos lääkäriä ei ole paikalla, eikä näy, et saa elotonta edes lääkitä.

Lahdessa muistaakseni oli ppkl jossa hoitajat eivät saa defibrilloida millään laitteella ilman lääkäriä. Ja Helsingissä on monen monta sairaalaa jossa vuodeosastoilla ei tule kuuloonkaan, että hoitajat defibrilloisivat kammiovärinän. Viiveistä viis, mutta luvat pitää olla ja se on lääkärin hommaakin sitä paitsi.  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lahdessa muistaakseni oli ppkl jossa hoitajat eivät saa defibrilloida millään laitteella ilman lääkäriä.

Jos Lahdessa on joskus sellainen ppkl ollut, niin se ei ole voinut olla kuin terveysaseman ppkl tai korkeintaan Lahden kaupungin sairaalan pkl, joka ei ole enää toiminnassa. En usko, että PHKS:n henkilökunta ikinä suostuis tommoiseen.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lahdessa muistaakseni oli ppkl jossa hoitajat eivät saa defibrilloida millään laitteella ilman lääkäriä.

Jos Lahdessa on joskus sellainen ppkl ollut, niin se ei ole voinut olla kuin terveysaseman ppkl tai korkeintaan Lahden kaupungin sairaalan pkl, joka ei ole enää toiminnassa. En usko, että PHKS:n henkilökunta ikinä suostuis tommoiseen.

Muistaakseni ihan PHKS:n hoitajat kertoivat, että he eivät defibrilloi. Vai oliko se sittenkin kaupungin sairaala? Nyt en tähän hätään muista, mutta kuitenkin ihan oikea sairaala oli kyseessä.

Ja hoitajien suostumisen varaan en laske mitään. Suostutaanhan me jo nyt kaiken maailman idioottimaisuuksiin...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuten kirjoitin aikaisemmin niin mitäköhän oikein siinä on takana kun lääkäriltä täytyy pyytää erillislupaa kanyylin laittoon? Kyllä sh:n koulutus täytyy riittää. Ryhdistäytykää nyt hyvät kolleegat.  angry.png Te osaatte tän homman. Kyseenalaistakaa nyt vähän mihin tämä lekurilta lappu että "SH osaa pistää neulan..." oikein pohjautuu. Tuskin löytyy yhtään mistään mitään tutkimusta siitä että sh ei sitä voisi tehdä, ilman lääkärin kirjoittamia lupia. Syyt löytyy jostain ihan muualta tälläiseen kyykyttämiseen.

Itse kannatan kyllä suuresti iv. lupia. On tuossa tullut nähtyä muutama "tuore" sh, joilla ei ollut mitään hajua siitä, mitä lääkkeitä/nesteitä iv-teitse annetaan. Kyllä siinä vaiheessa kun toinen tulee sanomaan et "potilas ei ota noita tabletteja, emmä saa niitä mitenkään annettuu, niin eiks o sama jauhaa ne ja laittaa keitiksessä tippumaan -  nytko sillä on toi kanyylikin" ni johan alkaa tuntumaan kummalta. ja kävin kyllä tohtorille toteamassa, että kovastikin saapi tenttiä nämä ennen lupien antamista. Kanyylin laittoon ei lääkäri tuu tuijottamaan, riittää kun sen suoneen saa ja joku käy kattomassa et se sielä on.

Että ei näytä kaikistellen koulutus riittävän. Se että lääkäri varmistaa, että hoitaja tietää mitä sinne iv. teihin saa laittaa ei ole ollenkaan hassumpi juttu.

Meillä kyse ei niinkään ole tekniikasta, kyllähän sen neulan yleensä saa sinne suoneen survottua, vaan siitä, että hoitaja oikeasti tietää mitä varten iv tiet aukaistaan ja mitä sinne laitetaan ja miksi.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kannatan kyllä suuresti iv. lupia. On tuossa tullut nähtyä muutama "tuore" sh joilla ei ollut mitään hajua siitä, mitä lääkkeitä/nesteitä iv-teitse annetaan. Kyllä siinä vaiheessa kun toinen tulee sanomaan et "potilas ei ota noita tabletteja, emmä saa niitä mitenkään annettuu, niin eiks o sama jauhaa ne ja laittaa keitiksessä tippumaan -  nytko sillä on toi kanyylikin" ni johan alkaa tuntumaan kummalta.

Ja mä kun olen sitä mieltä et 3,5vuotinen koulutus pitäisi riittää näiden asioiden perusteiden osaamiseen. En tiedä olenko jo "ruottalaistunut" tässä asiassa niin pahasti et ihan oikeasti mun mielestä tämä kuuluu sairaanhoitajan (vasta-valmistuneenkin) osata. Ja kun tätä asiaa kahvipöydässä täällä jahkasin niin meinasi mennä kahvit aika monelta sh:lta, sh.opisk., lääkäriltä, kandilta etc. väärään kurkkuun. Ei mahtunut heidän maailmankuvaan. Ja ei taida SÖSsi enää palkata yhtään ainutta suomalaishoitsua. Tsori.

Ja miksi sitten ph/lh:t ei voi saada jatkossa i.v lupia? Jos se kerran tentitään sairaanhoitajiltakin valmistumisen jälkeen? Ja sh:den taso valmistuneilta sh:lta on tota mitä Ketorin juuri kertoi?

Muoks: Ja tämä perusteiden osaaminen valmistumisen jälkeen ei titenkään sulje pois sitä etteikö sh hakeutuisi aina tietyin väliajoin koulutukseen asioiden kertaamiseksi. Ja joissain paikoissa missä käytetään ns. perusliusten ja i.v lääkkeiden lisäksi joitain i.v lääkkeitä täytyy tietenkin pystyä jo intron aikana tarjoamaan koulutuksen ky. lääkkeistä ja käyttötavoista etc. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lahdessa muistaakseni oli ppkl jossa hoitajat eivät saa defibrilloida millään laitteella ilman lääkäriä.

Jos Lahdessa on joskus sellainen ppkl ollut, niin se ei ole voinut olla kuin terveysaseman ppkl tai korkeintaan Lahden kaupungin sairaalan pkl, joka ei ole enää toiminnassa. En usko, että PHKS:n henkilökunta ikinä suostuis tommoiseen.

Kaupungin sairaalassa on aina ollut ihan erilainen kulttuuri kuin PHKS:ssa, mutta nykyäänhän kaikki erikoislääkärijohtoinen päivystystoiminta on keskitetty PHKS:n myös naapurikuntien osalta, joten ei enää kannata edes miettiä, että miten kaupungin sairaalan ppkl:lla joskus ammoisina aikoina toimittiin. Ja kun Lahessa puhutaan "hoitajista", niin aika usein tarkoitetaan apu-/perus-/lähihoitajia - ei sh:a, joten sikäli tuo muistikuva saattaakin olla totta. Vertauksen ja topicin vuoksi; Lahessa ei  hoitaja saa myöskään iv-lupia, mutta sairaanhoitaja saa  ::).

En ikinä usko, että PHKS:n ppkl:n mitkään hoitajat katsois vierestä, jos potilas tarvitsee defibrillointia eikä lääkäriä ole paikalla. Kyllä siellä myös lääkärit luottavat tosi pitkälle hoitajien ammattitaitoon - eikä syyttä! Eikä ole kyse mistään tehtävien siirrosta ammattikunnalta toiselle ja siihen suostumisesta ilman lisäpalkkaa, vaan ihan tilanteeseen asianmukaisesti reagoimisesta (siis myös muissa kuin deffaus-asioissa) ja myös oman työn sujuvuudesta; yksinkertaisista asioista ei kannata tehdä liian byrokraattisia ja aikaavieviä - sitähän sairaalamaailmassa riittää jo muutenkin.

Ja kuten kirjoitin aikaisemmin niin mitäköhän oikein siinä on takana kun lääkäriltä täytyy pyytää erillislupaa kanyylin laittoon? Kyllä sh:n koulutus täytyy riittää. Ryhdistäytykää nyt hyvät kolleegat.  angry.png Te osaatte tän homman. Kyseenalaistakaa nyt vähän mihin tämä lekurilta lappu että "SH osaa pistää neulan..." oikein pohjautuu. Tuskin löytyy yhtään mistään mitään tutkimusta siitä että sh ei sitä voisi tehdä, ilman lääkärin kirjoittamia lupia. Syyt löytyy jostain ihan muualta tälläiseen kyykyttämiseen.

Olen tavallaan samaa mieltä sekä Cissin että Ketorinin kanssa. Koulutuksessa pitäisi olla tiukempia lääkehoidon vaatimusten suhteen niin, että koulutus takaisi myös osaamisen. Mutta kun opetuksen määrä ei ole sama kuin opitun määrä eikä kaikkien osaamisen tasosta voida olla niin varmoja, niin pitää sitten luoda joku systeemi työelämään, jolla osaaminen varmistetaan. Mutta onko lääkäri se oikea henkilö antamaan sen luvan - kukas sen takaa, ettäkö se lääkäri sen iv-sydeemin hallitsee? On sitä heitäkin joka lähtöön...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei taida SÖSsi enää palkata yhtään ainutta suomalaishoitsua. Tsori.

Jostain syystä en pidä sitä minään tappiona. Tsori.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei taida SÖSsi enää palkata yhtään ainutta suomalaishoitsua. Tsori.

Jostain syystä en pidä sitä minään tappiona. Tsori.

Kyllä mä pidän sitä tappiona että suomalaisessa sairaanhoitaja koulutuksessa on niin perustavanlaatuisia puutteita että suomalainen sairaanhoitaja ei pärjäisi osaamisellaan muualla kuin koti Suomessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä pidän sitä tappiona että suomalaisessa sairaanhoitaja koulutuksessa on niin perustavanlaatuisia puutteita että suomalainen sairaanhoitaja ei pärjäisi osaamisellaan muualla kuin koti Suomessa.

Höpö höpö. Kyllä se Suomalainen sairaanhoitaja pärjää kaikkialla maailmassa todella hyvin töissään. Otahan ne Ruotsinlipun väriset lasit pois silmiltä ja mieti asiaa uudestaan...  ::)

Ei se Ruotsi ja ruotsalaiset sairaanhoitajat ole se mihin meidän täällä Suomessa tulisi pyrkiä. Vähän perspektiiviä ajatuksiin niin huomaat sen toivottavasti itsekin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei taida SÖSsi enää palkata yhtään ainutta suomalaishoitsua. Tsori.

Jostain syystä en pidä sitä minään tappiona. Tsori.

Kyllä mä pidän sitä tappiona että suomalaisessa sairaanhoitaja koulutuksessa on niin perustavanlaatuisia puutteita että suomalainen sairaanhoitaja ei pärjäisi osaamisellaan muualla kuin koti Suomessa.

En tarkoittanut sh-koulutuksen puutteita vaan sitä että palkkaako joku ruotsalaissairaala suomalaisia hoitajia vai ei. Oli syy mikä hyvänsä. Henkilökohtaisesti mulle on aivan sama mitä siellä ruotsissa tapahtuu tai mitä Kaarlen alamaiset meistä ajattelee. Tsori.

Ja kun tätä asiaa kahvipöydässä täällä jahkasin niin meinasi mennä kahvit aika monelta sh:lta, sh.opisk., lääkäriltä, kandilta etc. väärään kurkkuun. Ei mahtunut heidän maailmankuvaan. Ja ei taida SÖSsi enää palkata yhtään ainutta suomalaishoitsua. Tsori.

Aikamoinen valta sun sanalla siellä ruottissa on kun yhden kahvipöytäkeskustelun jälkeen suomalaishoitsujen palkkaaminen loppuu. Antaako ne sulle nyt kenkää kun olet itsekkin suomalaishoitsu?

Kyllä sun pitäs tietää suomen hoitajakoulutuksen taso. Vai oletko lukenut sairaanhoitajaksi siellä ruotsissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höpö höpö. Kyllä se Suomalainen sairaanhoitaja pärjää kaikkialla maailmassa todella hyvin töissään. Otahan ne Ruotsinlipun väriset lasit pois silmiltä ja mieti asiaa uudestaan...  ::)

Ei se Ruotsi ja ruotsalaiset sairaanhoitajat ole se mihin meidän täällä Suomessa tulisi pyrkiä. Vähän perspektiiviä ajatuksiin niin huomaat sen toivottavasti itsekin.

Mä puhuin maailmasta en Ruotsista... Ja en jaksa nyt vängätä asiasta enempää mutta kyllä i.v lääkityksen/kanyylin laiton perusteet täytyy olla sen verran hallussa jo koulusta valmistuessa ettei sitä tarvitse tentata heti käytäntöön tullessa. Ja tämä on mun mielipiteeni asiasta ;D. Ja aika karmea oli toi Ketorinin esimerkki sh:sta joka olisi voinut edes ajatella murskaavansa lääkkeet ja laittavansa sen keittiksestä tippumaan :-... Siitä on ihan pakko kaikkien sairaanhoitajien tällä foorumilla olla samaa mieltä. Ja onhan meistä suurin osa foorumilla hengaavista jo ammattilaisia joten meillä on myös vastuu siitä että tulevaisuuden sh:den osaaminen vastaa työelämän vaatimuksia. Ja koulutustahan on täällä foorumillakin kritisoitu olan takaa. Tämä voisi olla seuraava parannusehdotus koulutukseen.

Ja vaikka mä asun ja elän Ruotsissa niin se ehkä on laajentanut mun maailmankuvaani muttei ole ottanut sitä pois ettenkö olisi 100% suomalainen. Ja haluan jatkossakin olla ylpeä maailmalla suomalaisesta koulutustasosta ja osaamisesta. Mutta toi i.v -lääkitys on kyllä täällä Ruotsissa osattava; sitä ei kukaan tule tenttimään ja kysymään että osaatko vai etkö. Ja se hoitaja joka mokaa saa siitä sitten ihan vastata lakituvassa, ei auta itkeminen "mut ku meillä Suomessa..."

Aikamoinen valta sun sanalla siellä ruottissa on kun yhden kahvipöytäkeskustelun jälkeen suomalaishoitsujen palkkaaminen loppuu. Antaako ne sulle nyt kenkää kun olet itsekkin suomalaishoitus?

Kyllä sun pitäs tietää suomen hoitajakoulutuksen taso. Vai oletko lukenut sairaanhoitajaksi siellä ruotsissa?

SÖSissä, en puhunut koko maasta ja kyllä Ruotsalaiset on ollut siinä luulossa et tämä kuuluu sh:den osaamistasoon myös Suomessa.

Luin sh:ksi Suomessa mutta olin sekä kirran että anestesian jaksot vaihdossa Ruotsissa. Luojan kiitos. Ja se oli muuten osastonhoitajan ja lääkärin yhteen lausuma kysymys "no osaatko sinä..." ja toi vastaus rauhoitti ne. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.v lääkityksen/kanyylin laiton perusteet täytyy olla sen verran hallussa jo koulusta valmistuessa ettei sitä tarvitse tentata heti käytäntöön tullessa.  Tämä voisi olla seuraava parannusehdotus koulutukseen.

Ja suurimmalla osalla valmistuvista onkin hallussa... ja he, joilla ei ole, eivät välttämättä edes tunnista sitä ettei homma ole hallussa, eikä siinä silloin koko amk-koulutusta auta syyttää. Nythän on niin helppo päästä joihinkin amk:n, että Ketorinin kuvaileman "tumpulankin" on mahdollista jostain saada amk-tutkinto. Ja kun työvoimapula on jo totta, niin koulutusmääriä vaan lisätään riippumatta siitä, onko olemassa edes potentiaalisia hakijoita...

Vai millä tavalla tässä asiassa voitaisiin kehittää suomalaista terveysalan koulutusta? (jos tulee hyviä ehdotuksia, lupaan toteuttaa niitä viimeistään ensi lukuvuonna elleivät ole jo käytössä)

Olis muuten kiva tietää, että paljonko esim. iv-lääkkeiden annosteluvirheitä tulee ilmi Suomessa tai Ruotsissa vuosittain? Varmistetaanko iv-lupamenettelyllä lääkehoidon laatua? Toisaalta lääkehoitokin on sellaista, mikä vaati sekä osaamis- että aikaresursseja. Se, että virheitä tapahtuu voi johtua myös kiireestä eikä niinkään osaamattomuudesta.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä puhuin maailmasta en Ruotsista... Ja en jaksa nyt vängätä asiasta enempää mutta kyllä i.v lääkityksen/kanyylin laiton perusteet täytyy olla sen verran hallussa jo koulusta valmistuessa ettei sitä tarvitse tentata heti käytäntöön tullessa. Ja tämä on mun mielipiteeni asiasta ::). Ja aika karmea oli toi Ketorinin esimerkki sh:sta joka olisi voinut edes ajatella murskaavansa lääkkeet ja laittavansa sen keittiksestä tippumaan :-... Siitä on ihan pakko kaikkien sairaanhoitajien tällä foorumilla olla samaa mieltä. Ja onhan meistä suurin osa foorumilla hengaavista jo ammattilaisia joten meillä on myös vastuu siitä että tulevaisuuden sh:den osaaminen vastaa työelämän vaatimuksia. Ja koulutustahan on täällä foorumillakin kritisoitu olan takaa. Tämä voisi olla seuraava parannusehdotus koulutukseen.

Niitä samanlaisia säheltäjiä on sekä Suomessa että Ruotsissa. Valtaosa valmistuneista sairaanhoitajista osaa iv-asiat ihan tyydyttävästi. Se, että Suomessa on erillinen iv-koulutus työpaikoilla on ihan hyvä asia. Saadaan jokaiselle sairaanhoitajalle edes suunnilleen samanlainen tieto- ja taitotaso. Ja kun meillä kuitenkin yhä on tämä lääkintöhallituksen yleiskirje joka sanoo suunnilleen siten, että lääkäri voi delegoida iv-lääkkeen annon riittävän koulutuksen ja tietotason omaavalle henkilölle. Kukaan muu kuin lääkäri ja hammaslääkäri ei saa antaa lääkettä omin lupinensa potilaalle. Siksi pitää tentata ja testata. Ruotsin laeista ja säännöistä en tiedä, mutta näin täällä Suomessa on. Ja se asia on ihan koulussa ainakin minulle opetettu.

Ja vaikka mä asun ja elän Ruotsissa niin se ehkä on laajentanut mun maailmankuvaani muttei ole ottanut sitä pois ettenkö olisi 100% suomalainen. Ja haluan jatkossakin olla ylpeä maailmalla suomalaisesta koulutustasosta ja osaamisesta. Mutta toi i.v -lääkitys on kyllä täällä Ruotsissa osattava; sitä ei kukaan tule tenttimään ja kysymään että osaatko vai etkö. Ja se hoitaja joka mokaa saa siitä sitten ihan vastata lakituvassa, ei auta itkeminen "mut ku meillä Suomessa..."

Samalla tavalla sitä Suomessa istutaan käräjillä jos kämmäät lääkkeiden kanssa. Oli sulla mitkä luvat ja laput ja liput tahansa. Ruotsalainen sairaanhoitajakoulutus ei tasan tarkkaan ole ylivertaista Suomalaiseen koulutukseen nähden. Erilaista se varmasti on, mutta ei se lintukodon koulutus tee niistä überhoitajia.

Ehkäpä Ruotsissa luotetaan sairaanhoitajakoulujen iv-opetukseen liikaa. Ehkä Ruotsin lainsäädäntö sallii automaattisesti sairaanhoitajien iv-lääkityksen. Suomen lainsäädäntö ei salli. Siksi pitää olla erillinen koulutus ja luvat. Sillä saadaan jonkinlainen homogeeninen taso aikaan hoitajien taidoissa.

Nykyinen lainsäädäntö ei tarkoita sitä, että Suomalainen sairaanhoitajakoulutus oli aivan onnetonta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta onko lääkäri se oikea henkilö antamaan sen luvan - kukas sen takaa, ettäkö se lääkäri sen iv-sydeemin hallitsee? On sitä heitäkin joka lähtöön...

  ::alas::

Niitä samanlaisia säheltäjiä on sekä Suomessa että Ruotsissa. Valtaosa valmistuneista sairaanhoitajista osaa iv-asiat ihan tyydyttävästi.

Niin miksi lääkäri testaamaan sh:den i.v osaamista? überlääkärit varmasti osaa asiansa siinä missä überhoitajatkin mutta eikö olisi ihan oikeuden mukaista että myös lääkäreiden osaamista testattaisiin? Ja kuten Cardina kirjoitti niin on ihan monenlaista lääkäriäkin yhtälailla kentällä kuin sh:takin. Ja sen mukaan varmaan me kaikki ollaan saatu mitä oudoimpia määräyksiä, niin tippoihin kuin lääkkeisiinkin. Ja ne väärät ehdotukset yleensä stoppaa pätevään hoitajaan. Ja ne määräykset jotka on mennyt ihan potilaaseen asti saadaan lukea lehdestä.

Ja suurimmalla osalla valmistuvista onkin hallussa... ja he, joilla ei ole, eivät välttämättä edes tunnista sitä ettei homma ole hallussa, eikä siinä silloin koko amk-koulutusta auta syyttää.

Vai millä tavalla tässä asiassa voitaisiin kehittää suomalaista terveysalan koulutusta? (jos tulee hyviä ehdotuksia, lupaan toteuttaa niitä viimeistään ensi lukuvuonna elleivät ole jo käytössä)

Jaa-a kun en Suomessa noita oppinut. Ja kiva kuulla et suurin osa osaa myös Suomessa, kirjoittelu oli aiemmin sen suuntaista et ei osaisi.  Mut väistämättä tulee mieleen se että jos se kerran on täällä Ruotsissa jo kentälle tullessa osattava, niin se on osattava. Eli koulu ei voi täyttää siihen kuluvaa aikaa millään muulla ja ajatella että "voivat tenttiä luvat sitten käytännössä..."

Olis muuten kiva tietää, että paljonko esim. iv-lääkkeiden annosteluvirheitä tulee ilmi Suomessa tai Ruotsissa vuosittain? Varmistetaanko iv-lupamenettelyllä lääkehoidon laatua? Toisaalta lääkehoitokin on sellaista, mikä vaati sekä osaamis- että aikaresursseja. Se, että virheitä tapahtuu voi johtua myös kiireestä eikä niinkään osaamattomuudesta.

En ole missään nähnyt tilastoja jotka olisi kerätty aiheiden mukaan mutta tossa linkki Socialstyrelsenin sivulle.  Ne alkoi tossa muutama kuukausi sitten tekemään ns. fallstudier jossa vakava hoitovirhe käydään läpi kohta, kohdalta, mikä meni vikaan. Tulee varmasti sisältämään jatkossa monta opettavaista tarinaa käytännön työelämästä. Ja varmasti myös i.v mokiakin.

http://www.socialstyrelsen.se/Patientsakerhet/specnavigation/Erfarenheter/Fallstudier/index.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta onko lääkäri se oikea henkilö antamaan sen luvan - kukas sen takaa, ettäkö se lääkäri sen iv-sydeemin hallitsee? On sitä heitäkin joka lähtöön...

  ::alas::

Niitä samanlaisia säheltäjiä on sekä Suomessa että Ruotsissa. Valtaosa valmistuneista sairaanhoitajista osaa iv-asiat ihan tyydyttävästi.

Niin miksi lääkäri testaamaan sh:den i.v osaamista? überlääkärit varmasti osaa asiansa siinä missä überhoitajatkin mutta eikö olisi ihan oikeuden mukaista että myös lääkäreiden osaamista testattaisiin? Ja kuten Cardina kirjoitti niin on ihan monenlaista lääkäriäkin yhtälailla kentällä kuin sh:takin. Ja sen mukaan varmaan me kaikki ollaan saatu mitä oudoimpia määräyksiä, niin tippoihin kuin lääkkeisiinkin. Ja ne väärät ehdotukset yleensä stoppaa pätevään hoitajaan. Ja ne määräykset jotka on mennyt ihan potilaaseen asti saadaan lukea lehdestä.

Koska meillä on yhä tämä lääkintohallituksen yleiskirje käytössä joka määrää, että lääkäri voi tarvittaessa delegoida lääkkeen annon esim- sairaanhoitajalle. Siksi sen iv-osaamisen testauksen on oltava lääkäreiden tekemä, koska lääkärit ovat ainoita jotka saavat potilaita lääkitä. He siis eivät anna hoitajille lupaa omin päin lääkitä ketään, vaan antavat hoitajien toimia "apukäsinään". Viimeinen vastuu lääkitsemisestä on aina lääkärillä. Jos lääkäri antaa lääkemääräyksen joka aiheuttaa epäsuotuisan reaktion potilaalle, niin ei hoitaja siitä ole vastuussa, vaan lääkäri. Jos hoitaja mokaa ja antaa väärää lääkettä väärälle potilaalle, niin silloin hoitaja vastaa. Ja asiasta tekee jonkin asteen ylilääkäri myös vastineen. Koska joku iso pamppu on sen luvan myöntänyt millä se hoitaja on lääkkeen antanut. Ja silloin kysytään, että miten tämän hoitajan tietotaito-taso on varmistettu. Ja jos mitään testausta ja koulutusta ei olisi ollut ennen sitä, niin silloin heiluisi myös tohtoreiden pallit.

Ja ennen kaikkea potilaan etu on se, että hoitajat ovat saaneet ihan puhdasta lääketieteellistä koulutusta lääkkeistä. Silloin on yksi porras lisää siinä ketjussa estämässä potilaan saamasta väärän ja mahdollisesti vahingollisen lääkeannoksen.

Ja kuitenkin lääkäreiden koulutuksessa lääkeasiat ovat hieman syvällisempiä kuin sairaanhoitajakoulussa missään maassa. Siksi lääkärit ovat niitä asioita jotka iv-lääkityksen osaavat oikeasti kunnolla. Ja tältä pohjalta he ovat päteviä arvoimaan hoitajien taitoja ja tietoja.

Miten tämä asia on Ruotsissa hoidettu? Onko Ruotsalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa selkeästi enemmän lääketieteellisiä aineita ja salliikko Ruotsin lait ja asetukset sairaanhoitajan iv-lääkityksen suoraan koulun penkiltä valmistuttua?

Suomessa rakastetaan lakeja, ohjeita, sääntöjä ja asetuksia. Lupia pitää olla ja ilman niitä ei saa tehdä mitään.  >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy nyt oikein pähkäillä tätä Cissinkin kantaa tässä iv-lupa-asiassa, koska Suomessahan on mitä isommasta talosta on kyse, sitä tarkemman seulan takana nuo luvat. Ja kaikki muunkinlaiset luvat. Se voi tuntua hassulta, mutta Cissille, joka on sh, sen ei pitäisi olla niin vaikea asia ymmärtää. Minun mielestä on hyvä, että asioista ollaan tarkkoja, potilaat saavat varmistetusti, näiltäkin osin, turvallista hoitoa. Mitä enemmän ja korkeammalle koulutetut on talon työntekijät, sen pisemmälle viety on vaatimustaso kyseessä olevissa asioissakin. Peräkylän terveyskeskuksessa, jonkalaisessa olen itsekin ollut töissä, iv asiat hoidatettiin mieluiten sairaankuljettajilla, heillä kun tk-malliin oli kaikkien käsityksen mukaan tehtävään soveltuvin koulutus ja työkokemus. Kaikissa tehtävissä toimenpiteissä, varsinkin kun menetelmä on invasiivinen, sen suorittaminen on helpompaa kun asiaan on a) kokemusta ja cool.png rutiinia. On siksi ymmärrettävää ettei esimerkiksi kaikki lääkärit laittele spinaaleja tai epiduraaleja. Ja että sairaankuljettajilla on pikäaikaisosaston sh:a enemmän sitä rutiinia hoitaa homma. Olen kuitenkin nähnyt niitä laittamisia laidasta laitaan tyyliin taso 0 ja taso 100. Niinpä väitänkin, että Cissi sun kanta on intoilua ja että vaikka Ruotsissa onkin hieman erilainen hoitamiseen liittyvä kulttuuri, on Suomen käytännöillä paikkansa ja että en ainakaan itse haluisi niitä muutettavan. Niin kauan kuin itsekin voi joutua esimerkiksi leikkaukseen tahi vakavaan onnettomuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäänpäs vielä tähän keskusteluun; Sairaalat, TK:t, vuodeosastot jne.. joka paikassa erilaista, erilaiset lääkkeet, erilaiset tarpeet. Siksikin klinikka kohtainen / työpaikka kohtainen iv. osaaminen on tarpeen. Myönnän kyllä ihan reilusti, etten varmastikkaan enää ihan kaikkea muista esim. teholla käytettävistä lääkkeistä - kovasti joutuisi kertaamaan.

Jostain syystä mulle nyt ei mene toi Cissin kanta kaaliin (lienee mun korvien välissä jo liikaa sahanpurua  >:D ). Cardinaa vapaasti lainaten, ei koulu voi taata opiskelijan oppimista, mutta opettaa voi. Valitettavasti todellakin, näitä muutamia "puupäitä" on alalle eksynyt, joiden kaaliin ei tieto taida mennä takomallakaan. Jostain syystä ne nyt onnistuvat luovimaan itsensä koulusta läpi, usein miten jopa hyvin arvosainoin - eli ulkoa oppiminen on helppoa mutta tiedon käyttäminen käytännössä mahdotonta - jos nyt edes enää muistavat lukemaansa valmistuttuaan. SIKSI on mielestäni hyvä että klinikka/talokohtaisesti lääkitysasian tieto/taito varmistetaan. Mielestäni tämä takaa HOIDON LAADUn ja estää ikäviä virheitä sattumasta!! Mieluummin siis ennakoidaan, kuin surraan.

Minä en ainakaan itse katsonut, että minun ammattiataitoani kyseenalasitetaan tehdessäni iv. tentin - päin vastoin - sain mustaa valkoisella pomollekkin että homma on hallussa.  Jotta ei ottannut mun ammatti-identiteettini minkäänlaista kolausta moisesta.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuitenkin nähnyt niitä laittamisia laidasta laitaan tyyliin taso 0 ja taso 100.

Niin, minäkin. Harvemmin sitä kuitenkaan tulee kollegaa avustettua ja katsottua samalla siinä vieressä, mutta ppkl:lla ja os:lla lääkärit aina tarvitsevat kanyylin laitossa(kin) assarin  ;D ja siinä sitä on nähnyt sitä lääkäreiden osaamistasoa. Ja jotkut heistäkin ovat olleet niin arvonsatuntevia (keikkalääkäreitä) ettei voi antaa periksi useamman yrityksen jälkeen ja antaa sh:n laittaa sitä kanyylia.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten tämä asia on Ruotsissa hoidettu? Onko Ruotsalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa selkeästi enemmän lääketieteellisiä aineita ja salliikko Ruotsin lait ja asetukset sairaanhoitajan iv-lääkityksen suoraan koulun penkiltä valmistuttua?

Eu säädösten mukaan lääketiedettä ja hoitotiedettä. Ruotsin lait ja asetukset sallivat sh:n suorittaman i.v lääkityksen suoraan koulun penkiltä, mutta  täällä on olemassa erikoissh:tutkinto joka on 40ov:ta ja esim. teholle, anestesian ja leikkaussalin puolella se pitää olla suoritettuna. Työnantajasta riippuen on myös Suomen 20ov. riittänyt tiettyihin pesteihin, tietenkin työkokemus myös auttaa asiaa.

::alas:: Myös vastaus tohon. 

Lisäänpäs vielä tähän keskusteluun; Sairaalat, TK:t, vuodeosastot jne.. joka paikassa erilaista, erilaiset lääkkeet, erilaiset tarpeet. Siksikin klinikka kohtainen / työpaikka kohtainen iv. osaaminen on tarpeen. Myönnän kyllä ihan reilusti, etten varmastikkaan enää ihan kaikkea muista esim. teholla käytettävistä lääkkeistä - kovasti joutuisi kertaamaan.

Tottakai työpaikka koulutusta on täälläkin. Tukholman Landstingetin puolella joka kolmas viikko saavat sh:t käyttää halumallaan tavalla komptetenssinsa ylläpitämiseen. Perehdytys jaksolla päiviä voi olla enemmän, tarpeen mukaan. Ja kukaan ei tule tenttimään mitä olet opiskellut tai lukenut opintopäivilläsi. 

Suomessa rakastetaan lakeja, ohjeita, sääntöjä ja asetuksia.

Niin mäkin luulin ennenkuin muutin tänne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eu säädösten mukaan lääketiedettä ja hoitotiedettä. Ruotsin lait ja asetukset sallivat sh:n suorittaman i.v lääkityksen suoraan koulun penkiltä, mutta  täällä on olemassa erikoissh:tutkinto joka on 40ov:ta ja esim. teholle, anestesian ja leikkaussalin puolella se pitää olla suoritettuna. Työnantajasta riippuen on myös Suomen 20ov. riittänyt tiettyihin pesteihin, tietenkin työkokemus myös auttaa asiaa.

No Ruotsissa tilanne on sitten aivan eri kuin Suomessa, jos suoraan koulun penkiltä tullut sairaanhoitaja saa ihan luvan kanssa antaa iv-lääkettä. Suomessahan se ei ole mahdollista. Siksi täällä pidetään iv-koulutus ja tentit yms. Tämä nyt taitaa olla jo asiasta jankkaamista...  ;D

Suomessahan ei enää pysty erikoissairaanhoitajaksi valmistua. Erikoistumisopintoja kyllä on, mutta mitään titteliä tai sen kummempaa gloriaa ei niiden käymisestä saa. Ruotsissa ilmeisesti näkee palkassaan paremmin jos on näitä erikoistumisopintoja käynyt? Jos ne kerta ovat pakollisia mikäli haluaa johonkin paikkaan töihin.

Oman ylihoitajani kommentti erikoistumisopinnoistani oli jotakuinkin tällainen: "Mitäs meni sellaiseen koulutukseen, miksi luulet että talo tulisi vastaan työ- ym. asioissa koska koulutus ei ole pakollista jne. Ja lisää palkkaa on turha toivoa..."

Tottakai työpaikka koulutusta on täälläkin. Tukholman Landstingetin puolella joka kolmas viikko saavat sh:t käyttää halumallaan tavalla komptetenssinsa ylläpitämiseen. Perehdytys jaksolla päiviä voi olla enemmän, tarpeen mukaan. Ja kukaan ei tule tenttimään mitä olet opiskellut tai lukenut opintopäivilläsi. 

Nythän Suomeenkin tuli laki joka velvoittaa työnantajaa lisäkouluttamaan henkilökuntaa. Oliko se peräti kolme koulutuspäivää per vuosi. Niihin kyllä sitten lasketaan kaikenmaailman osasto- ym. tunnit joita meillä on kaksi kappaletta viikossa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvemmin sitä kuitenkaan tulee kollegaa avustettua

No ei tule ei, vaan yleensä itsekseen teipit sun muut suussa ja molemmissa käsissä, suit sait sukkelaan sujautetaan paikoilleen ja pois.... Assari olis luxusta  ;D

Eu säädösten mukaan lääketiedettä ja hoitotiedettä. Ruotsin lait ja asetukset sallivat sh:n suorittaman i.v lääkityksen suoraan koulun penkiltä, mutta  täällä on olemassa erikoissh:tutkinto joka on 40ov:ta ja esim. teholle, anestesian ja leikkaussalin puolella se pitää olla suoritettuna. Työnantajasta riippuen on myös Suomen 20ov. riittänyt tiettyihin pesteihin, tietenkin työkokemus myös auttaa asiaa.

Tuosta sun kirjoituksesta saa sen käsityksen, että Ruotsissa olisi jotenkin tasokkaampaa sh koulutus, kuin Suomessa. Saattaapihan se niin ollakin, mutta mun mielestä, siis miten olen asian kuullut kaveriltani ruattista, koko palvelurakenne ja kulttuuri on niin erilainen ettei voi heti suoraan verrata. Monissa asioissa, esim eri tasoisten hoitajien suorittamat työtehtävät menevät niin ristiin, ettei vertaaminen maasta toiseen, niinkuin se nyt on tehty, anna totuudenmukaista kuvaa varmaan kummankaan maan hoitosysteemeistä. Minkälainen on työpisteesi esim potilasrakenteeltaan Cissi ? Tämä seuraava kirjoittamasi tuli jostain syystä mieleen ja mietin vaan että mahdatko itse paljon iv-lääkitysten kanssa olla tekemisissä.

Ja se mikä mua ärsyttää on se että heti jos hetkeksikin helppaa militantta -asenteesta ja on nainen, eli tekee jotain naisille tyypillistä puuhaa esim. kastelee kukat ja nyppii pois kuolleet kukat parvekeloodista asiakkaiden välillä niin sen jotenkin oletetaan vaikuttavan siihen kuinka kova voin olla sairaanhoitajana esimerkiksi motivaatio keskustelussa asiakkaan kanssa. Se että olen 10min. sitten hoitanut kukkasia ei näy keskustelussa ja siinä kuinka  konfrontoiva on keskustelussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en ainakaan itse katsonut, että minun ammattiataitoani kyseenalasitetaan tehdessäni iv. tentin - päin vastoin - sain mustaa valkoisella pomollekkin että homma on hallussa.  Jotta ei ottannut mun ammatti-identiteettini minkäänlaista kolausta moisesta.

Meillä kyseessä ei ollut edes mikään varsinainen tentti. Pikemminkin tulisi puhua opetustilanteesta. Tunti vastavuoroista kyselyä puolin ja toisin lääkärin kanssa. Ikään kuin päivitettiin tiedot uuden työpaikan lääkkeitä vastaaviksi, puhuttiin talon tavoista ja jos ei tiennyt että mihin reseptoriin joku lääke menee niin se kyllä kerrottiin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälainen on työpisteesi esim potilasrakenteeltaan Cissi ? Tämä seuraava kirjoittamasi tuli jostain syystä mieleen ja mietin vaan että mahdatko itse paljon iv-lääkitysten kanssa olla tekemisissä.

Ja se mikä mua ärsyttää on se että heti jos hetkeksikin helppaa militantta -asenteesta ja on nainen, eli tekee jotain naisille tyypillistä puuhaa esim. kastelee kukat ja nyppii pois kuolleet kukat parvekeloodista asiakkaiden välillä niin sen jotenkin oletetaan vaikuttavan siihen kuinka kova voin olla sairaanhoitajana esimerkiksi motivaatio keskustelussa asiakkaan kanssa. Se että olen 10min. sitten hoitanut kukkasia ei näy keskustelussa ja siinä kuinka  konfrontoiva on keskustelussa.

Miten ihmeessä yleiskeskutelu i.v luvista liittyy siihen missä mä olen töissä? Ei se sitä faktaa muuta että Ruotsissa sh:n on osattava i.v lääkitys koulusta tultua ja se on myös lainsäädännöllisesti sh:n hommia. Kuten olen joskus aikaisemminkin sulle huomauttanut niin yritä opettella väittelemään asiasta älä mene henkilökohtaisuuksiiin, vähän ammattillisuutta kiitos.

Ja koska i.v:t kuuluvat täällä sh:n vastuulle  niin on tullut annettua. Ja ky. työpaikassakin annettiin i.v.tä jos oli työvuoro akuutin puolella.   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...