Jump to content
MAINOS

Iv-luvat


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 165
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Toisekseen paikallinen ylilääkäri antaa luvat varmaan vaikka talonmiehelle. ;D

"pakko lapioida p*skaa" eli oon talkkari :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hui... vai että pitää kokeeseen mennä jos suomeen meinaa tulla töihin ennenkuin saa laittaa kanyylin potilaalle! Mun mielestä jokaisen sairaanhoitaja-tittelin omaavan tulisi osata ja saada kanyloida sekä antaa iv:sti ilman mitään eri lupia. Mitä tapahtuu jos tulee joku akuutti tilanne osastolla ja potilaalle tarvis saada tippa mutkun hoitajalla ei ole lupa kunnossa?

Ei täällä Ruotsissa mitään kyselty lupien perään. Kerran olin leikkuri-harjottelussa opiskeluaikana laittanut kanyylin potilaalle suomessa ja täällä niitä sitten on saanut laitella tämän tästä, samoin ottaa verikokeita ja antaa lääkkeitä/nesteitä iv. Puoliautomaattista deffaakin on meillä täällä koulutettu kaikki hoitajat käyttämään. Mites suomessa on sen laita?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puoliautomaattista deffaakin on meillä täällä koulutettu kaikki hoitajat käyttämään. Mites suomessa on sen laita?

Juu ei meillä saa suomessa käyttää puoliautomaattista deffaa kuin lääketieteen tohtorit.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puoliautomaattista deffaakin on meillä täällä koulutettu kaikki hoitajat käyttämään. Mites suomessa on sen laita?

Juu ei meillä saa suomessa käyttää puoliautomaattista deffaa kuin lääketieteen tohtorit.

hui,mikä se semmonen on?joku uus hieno ruotsalainen keksintö?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no hui... ;D en ainakaan nähnyt niitä omien työharjoitteluitteni aikana suomessa yhdelläkään sisätautiosastolla. Aattelin vaan et joko niitä on sielläkin alettu ottamaan käyttöön lähes joka osastolle niinkuin ruotsissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no hui... ;D en ainakaan nähnyt niitä omien työharjoitteluitteni aikana suomessa yhdelläkään sisätautiosastolla. Aattelin vaan et joko niitä on sielläkin alettu ottamaan käyttöön lähes joka osastolle niinkuin ruotsissa?

En tiedä kauanko harjoitteluistasi on, mutta siinä puhut asiaa että mitä Hurreissa ensin sitä Suomessa perässä. Eli kyllä ne ½automaagiset deffat ovat arkipäivää aika useassa sairaalassa joka osastolla. Käyttö ei välttämättä ole arkipäivää ja eihän se sitä tulisikaan olla.

Tippaluvista vielä että lue nyt tämä threadi vielä ajatuksen kanssa. Ne luvat eivät ole lakisääteisiä vaan sellaisia mitä työnantaja _saattaa_ velvoittaa. Jos tulee akuutti tilanne missä tarvitaan suoniyhteys, on ihan pirun sama kuka sen pillin sinne laittaa. Jotainhan on pielessä jo siinä vaiheessa jos sitä ei ole. Ja eihän se pilli ole se ensimmäinen prioriteetti kuitenkaan. Ja EDELLEEN: laskimokanylointi on temppu temppujen joukossa, jos sitä ei ole lupa tehdä, nostakoon kätensä kattoon ja sanokoot "hei, mä oon vaan töissä täällä".

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitän ja kumarran valaisevasta vastauksestasi focce  :-*, tosiaan siitä on jo reippasti yli 3 vuotta kun viimeksi suomessa sairaalaan kurkkasin eli ei ole minkäänlaista tietoa millä mallilla asiat ovat nyt. En myöskään ole päivääkään sh hommia suomessa tehnyt joten ei tullut otettua noita iv-lupa ym asioita koskaan selville. Mut nytpä selvis, tänks ...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Juuri kuulin, että meillä sairaanhoitajat joutuvat tulevaisuudessa antamaan näytön tiedoistaan ja osaamisestaan 5 vuoden välein. Ihan hyvä, että lääketuntemus testataan! Mutta... mm. nesteensiirtolaitteiston kokoaminen & letkutus pitäisi näyttää viisi kertaa...  :o Sitten oli kanylointinäyttöjä, lääkeinfuusion valmiiksi saattaminen, stoossien antaminen joitakin kertoja ja verivalmisteen antaminen pari kertaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri kuulin, että meillä sairaanhoitajat joutuvat tulevaisuudessa antamaan näytön tiedoistaan ja osaamisestaan 5 vuoden välein. Ihan hyvä, että lääketuntemus testataan! Mutta... mm. nesteensiirtolaitteiston kokoaminen & letkutus pitäisi näyttää viisi kertaa...  :D Sitten oli kanylointinäyttöjä, lääkeinfuusion valmiiksi saattaminen, stoossien antaminen joitakin kertoja ja verivalmisteen antaminen pari kertaa...

Kuka niitä kerkiää kytt.. :o siis vastaanottamaan niitä näyttöjä? Utopiaa!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri kuulin, että meillä sairaanhoitajat joutuvat tulevaisuudessa antamaan näytön tiedoistaan ja osaamisestaan 5 vuoden välein. Ihan hyvä, että lääketuntemus testataan! Mutta... mm. nesteensiirtolaitteiston kokoaminen & letkutus pitäisi näyttää viisi kertaa...  :o Sitten oli kanylointinäyttöjä, lääkeinfuusion valmiiksi saattaminen, stoossien antaminen joitakin kertoja ja verivalmisteen antaminen pari kertaa...

Ei varmaan ole kyse kyttäämisestä, vaan vieläkin on olemassa työpisteitä, joissa sh:n ei tarvitse paljoa olla tekemisissä i.v. juttujen kanssa.  Ja koska monissa shp:ssä on otettu se käytäntö, ettei opiskelijat saa "touhuta" i.v. lääkkeiden tai nesteytysten kanssa, niin jollakin tavallahan se opittu asia tulee näyttää.  Minua ainakin keljuttaa ne perusasiat, että lääkkeiden ei anneta laimentua riittävästi ja puolet tavarasta jää laimennuspulloon tai verensiirtoa aloitettaessa ja annettaessa jää ottamatta kontrollit (RR, tax) ja sitten ollaan ihmeissään, kun asiakas saa anafylaktisen reaktion... 

Jokaisessa yksikössä tai sairaalassa on myös omat lääkekäytännöt, jolloin lääke- ja i.v. koulutukseen osallistuminen kyllä on potilasturvallisuuden kannalta keskeistä.  Ne lääkkeet mitä käytetään esim. kirralla eivät ole välttämättä samoja kuin teholla:  Huolellisuutta tarvitaan läträämisessä ja annostelussa.... :D

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa koulutusta voisi, ainakin mielestäni siihen suuntaan kehittää, että esim. i.v. kanylointiin tulisi lupa koulutuksen mukana. Onhan työharjoittelujaksot jne. Silleihän se toimii lääkäreilläkin. Tää nyt on vaan mun henkilökohtainen mielipide, mutta hoitotieteen lisääminen voisi näkyä sitten vaikka yliopistokoulutuksessa. Mitä sitä enempää sh-koulutukseen. En henkilökohtaisesti usko, että on mitään merkitystä onko opisto-sh vai amk-sh. Itse opistokoulun käyneenä, tiedän, että koulutus oli jo silloin hyvin hoitotiedepainotteinen ja lääketieteen osuus jäi sitten harjoittelujaksoille. Sanon vaan. Laitoinpa juuri 3 kanyylia tällä välin kun te nukutte.  :o

..Ja oli niitä 1/2 automaattisia käytössä jo ainakin 10, 15 vuotta sitten lansseissa kun kun olin ko työssä. Mun mielestä niitä oli ihan siks kun ne oli ns palomiesystävällisiä. Ei saanu mitään vahinkoa aikaan. Mää olen luullut, että ne on nykyisin jo kaatopaikalla. Sen myötä kun vaatimustaso, koulutukset jne on kehittynyt huimasti. Ambulanssityössäkin. Onneksi. Tein aikoinaan kartoittavan tutkimuksen opinnäytetyönä erään läänin ensihoidosta. Kyllähän ne tulokset oli karmaisevia.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää nyt on vaan mun henkilökohtainen mielipide, mutta hoitotieteen lisääminen voisi näkyä sitten vaikka yliopistokoulutuksessa.

Menee ohi, mutta menkööt. Ja tää on vaan mun henkilökohtainen mielipide; ei lisää hoitotiedettä. Kyllä sitä vähemmälläkin saa yliannostuksen. Tiede sinänsä on ihan ok, mut...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ymmärtääkseni nykyään amk:ssa on muka perusteellisempi kanylointiopetus (mitä en kyllä huomannut) ja sen lisäksi tulee toimipaikkakohtaisesti näyttää se että hallitset asian ja tunnet omat taitosi ja tiedät vastuusi aloittaessasi iv-lääkityksen potilaalle... Kukin työpaikka vastaa itse siitä miten kiinnostuneita siellä ollaan hoitajien tietotaidosta iv-hoitojen suhteen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ymmärtääkseni nykyään amk:ssa on muka perusteellisempi kanylointiopetus

..kuin missä?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin opistossa (kaikilla opistoilla sama OPS) aikoinaan opetettin ja opiskeltiin niin maan perusteellisesti, että tuskin AMK:ssa missään opinnoissa voidaan sen perusteellisemmin yhtä toimenpidettä opiskella. Mutta silloin olikin tavoitteena, että kaikki sairaanhoitajat pystyvät työskentelemään kaikkialla (ja silloin myös työskenneltiin sairaanhoitajina kaikkialla ja huom! myös ensihoidossa, kun nykyään näyttää siltä ko ammattiryhmä yritetään nostaa muita ylemmäksi muistamatta ensihoidon taustaa lainkaan :nauraa:).

Tuntuu, että silloin sh-ammattikunta oli paljon yhtenäisempi ja ammattitaito paljon laaja-alaisempi, kun pystyi kiertelemään erilaisia alueita ilman, että ensimmäiseksi alettiin kyselemään suuntautumisvaihetta jne. jne. näitä nykyajan hapatuksia... :nauraa: Arvostettiin ehkä enemmän työssäoppimista valmistumisen jälkeen. Ei tarvinnut  päättää erikoistumistaan ennen kuin oli ollut töissä sillä erikoistumisalueellaan vähintään kaksi vuotta. Itsekin olisin erikoistunut ihan toiselle alueelle, jos olisin joutunut sen koulutukseen hakiessani päättämään.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää nyt on vaan mun henkilökohtainen mielipide, mutta hoitotieteen lisääminen voisi näkyä sitten vaikka yliopistokoulutuksessa.

Menee ohi, mutta menkööt. Ja tää on vaan mun henkilökohtainen mielipide; ei lisää hoitotiedettä. Kyllä sitä vähemmälläkin saa yliannostuksen. Tiede sinänsä on ihan ok, mut...

Tarkoitin, että se hoitotiede, mitä on, mkä on "pakollista" joutaa yliopistokoulutukseen. Ei niin suuressa määrin sairaanhoitajaopintoihin. Ei tartte antaa mennä ohi. Eri mieltähän voi olla. Kukapa tässä hirveesti tieteitä kaipaa. Kaikennäköiset hoitoisuusluokitukset sun muut riittää hyvin. Mutta väännetäänpä asia vielä rautalangasta niin ei jää cardiinalle epäselväksi; hoitaminen on oma tieteenala. Kaikista tieteenaloista nuorimpia. Siksi ehkä hassuntuntuista opiskella. (Ja pitääkö sen olla tieteenala ollenkaan on eri asia mutta näin vain on) Se kuka haluaa opiskella ja sitten jotenkin toteuttaa/opettaa sitä sen tieteelliseltä pohjälta (vrt. käytäntö) voi mielestäni, ja järkevintä olisi se niin toteuttaa, mennä opiskelemaan se siihen kuuluva asiasisältö yliopistoon. ****ttuako sitä sairaanhoitajille yhtä pientä kurssia lukuunottamatta opettaa. Yleissivistyksen kannalta voi olla tärkeää, että tietää hoitamisen historiasta jne...mutta mutta. Se tieteily tuntuu edelleen niin teennäiseltä. Ihan kuin olisi alansa valinnut, ei osaa luovuttaa, ja ei ymmärrä lukea lääkäriksikään. Hoidetaan ihmisiä ja tiedetään. Ei siinä tarvitse tieteillä paljonkaan. Avaruus-, lääketiede-, yhteiskunta....jne. Niistä ymmärtää sen tiede-pohjan paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: RoadAngel

ymmärtääkseni nykyään amk:ssa on muka perusteellisempi kanylointiopetus

..kuin missä?

ku esimerkiksi kaupan kassalla  ;) Siihen tekokäteen tökkiminen ei antanu muuta sisältöä ku kovan "jorman" otsaan.  :ei hyvä:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ymmärtääkseni nykyään amk:ssa on muka perusteellisempi kanylointiopetus

..kuin missä?

ku esimerkiksi kaupan kassalla  ;D Siihen tekokäteen tökkiminen ei antanu muuta sisältöä ku kovan "jorman" otsaan.  :ei hyvä:

Ehkä juu perusteellisempi kuin meidän siwan kassal mut ei muuten, hih....mut löytää ainakin hyvin suonet tuosta tekokädestä ,hih

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee ohi, mutta menkööt. Ja tää on vaan mun henkilökohtainen mielipide; ei lisää hoitotiedettä. Kyllä sitä vähemmälläkin saa yliannostuksen. Tiede sinänsä on ihan ok, mut...

Tarkoitin, että se hoitotiede, mitä on, mkä on "pakollista" joutaa yliopistokoulutukseen. Ei niin suuressa määrin sairaanhoitajaopintoihin. Ei tartte antaa mennä ohi. Eri mieltähän voi olla. Kukapa tässä hirveesti tieteitä kaipaa. Kaikennäköiset hoitoisuusluokitukset sun muut riittää hyvin. Mutta väännetäänpä asia vielä rautalangasta niin ei jää cardiinalle epäselväksi; hoitaminen on oma tieteenala.

Tarkoitin, että MENEE OHI TOPICIN, eikös tässä ollut aiheena iv-luvat??? No, menkööt! Kiitos, vaan C-vita rautalangan väännöstä, nyt tuli mullekin tämä asia sitten vihdoin viimein selväksi. Mutta eihän tätä foorumia, nyt sentään noin tosissaan tartte ottaa... :-* Calm down & relax!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ainakin HUSissa on sellainen käytäntö, että kun mennään töihin - sijainen tai vakituinen - tentitään i.v.-tentti ja sen jälkeen onnistunut kanylointinäyttö osastonlääkärille. VASTA TÄMÄN JÄLKEEN saa i.v.-luvat. Ennen näyttöä kyllä voi laittaa i.v.-lääkkeitä, mutta kanyloida ei periaatteessa sais. LUPA ON KLINIKKAKOHTAINEN eli kun ja jos toimialaa/klinikkaa vaihtaa (esim. sisuksilta kirralle), joutuu tentin uusimaan...Kuulemma tämä on ns. vallitseva käytäntö ja on ollut aina. HUSsissa kaikilla pitkäaikaisilla sijaisilla ja vakituisilla sairaanhoitajilla on i.v.-luvat. AMK-koulutus ei sisällä minkäänlaisia i.v-lupia - ei missään koulussa.  :)

Kaikki mikä ei mene nappiin, kasvattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ainakin HUSissa on sellainen käytäntö, että kun mennään töihin - sijainen tai vakituinen - tentitään i.v.-tentti ja sen jälkeen onnistunut kanylointinäyttö osastonlääkärille. VASTA TÄMÄN JÄLKEEN saa i.v.-luvat. Ennen näyttöä kyllä voi laittaa i.v.-lääkkeitä, mutta kanyloida ei periaatteessa sais. LUPA ON KLINIKKAKOHTAINEN eli kun ja jos toimialaa/klinikkaa vaihtaa (esim. sisuksilta kirralle), joutuu tentin uusimaan...

Tämä on vanhaa tietoa...eli nykyään kun sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja tai rtg-hoitaja suorittaa iv-kurssin (lähiopetuspäivä, netin tenttimateriaali itseopiskeluna sekä verkko-tentti), on se  lupa voimassa kaikissa HUS alueen sairaaloissa. Lupa vanhenee 5:ssä vuodessa, jonka jälkeen iv-luvat  tentitään uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...