Jump to content
MAINOS

Iv-luvat


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Kuulin eräältä sairaanhoitajalta, että amk-sairaanhoitajat saisivat automaattisesti iv-luvan valmistuttuaan. Oliko hoitaja oikeassa? Itse olen luullut, että kun valmistun, joudun suorittamaan tentin tms. ennen kuin saan (toimipaikkakohtaisen?) iv-luvan. Ja että kanylointiosaaminen pitäisi näyttää. Näinhän ainakin opistosairaanhoitajilla on käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 165
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kuulin eräältä sairaanhoitajalta, että amk-sairaanhoitajat saisivat automaattisesti iv-luvan valmistuttuaan. Oliko hoitaja oikeassa?

No ei todellakaan. Hommat jatkuu niinkuin ennenkin 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuttu sh suoritti juuri kyseiset luvat itsellen ja selitti jotakin, että ne pitää työpaikalla tehdä näyttötyyppisesti... en tarkasti tiedä, kun ei jaksanut oiken kuunnella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä mäkin ajattelin, että täytyy ne tentit yms. suorittaa ennen kuin iv-luvat saa. Oon tehny perushoitajan sijaisuuksia yliopistollisessa sairaalassa ja hiukan ihmetyttää kun oh olettaa että minunkin pitäisi iv-hoitoon osallistua, vaikka olen vielä vasta sh-opiskelija.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noi luvat on joka talossa vähän eri tavalla suoritettavissa. Kuitenkaan niissä ei kohdella amk-hoitajia mitenkään eri tavalla kuin opistotasoisia. Yritetäänkö tässä saada taas aikaan kiistely amk vs opistotaso?  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osku: Ei ollut tarkoituksena saada aikaan sellaista keskustelua. Halusin vaan varmennuksen asiaan, kun ihmettelin hoitajan kommenttia, että muka amk-hoitsut saisivat luvat automaattisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.v ja iv.v

eli onhan siinä nyt eroa saako lääkitä i.v.sti vai aloittaa nesteytys i.v.sti eli mitäs horajatte?

tsirrakuskeille sen verran:

tiedän että kaikki on alueellisesti johdettua ja luvat/konsultaatiot pitää tehdä ohjeen mukaan.

onko muualla tämmöstä harmaata aluetta kuin stadissa?eli riippuuko työnantajasta mitä saa tehdä ja mitä ei?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidäntalossa iv-luvat suoritetaan osastokohtaisesti, koska eri osastoilla lääkityksissä omat erityispiirteet esm. kirralla painotettiin kivunhoidon osaamista PCA-pumpun ja epiduraaliin lääkitseminen, keuhko-osastolla lääkäri opetti a-astrupin ottoa -> kaksi onnistunutta suoritusta ->luvat tuli pistoihin, teholla laajempi testi; inotroopit, elvytyslääkkeet, verivalmisteet jne. jne. Joten tenttejä on tullut käytyä... en pidä huonona. Hox! Teholla tenttivät myös vanhat hoitajat eli tarkistettiin, että tietämys on kaikilla ajan tasalla. Myös se on aika tarkkaan jaoteltu, mitä lääkkeitä lh/ph saa antaa esm. insuliini s.c, spirat.  :)

Ambulanssissa lääkeluvat antoi alueen ensihoidon vastuu lääkäri, myös silloin kävimme koulutuksia mm. liuotuksesta + ekg:n tulkinnasta... kanylointi ja intubointi luvat tulivat taas sairaalasta, missä kävi suorittamassa ne.

Niin, että täällä näin... 8)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko muualla tämmöstä harmaata aluetta kuin stadissa?eli riippuuko työnantajasta mitä saa tehdä ja mitä ei?

Täältä p. vaon suunnilla tilanne on sama. Jokaisella toimipaikalla on oma ohjeistuksensa. Eli toisaalla lääkettä ja toisaalla ei saa edes hanaa avata. pitää hankkia luvat paikalliselta/ toimipaikkakohtaiselta vastuu tohtorilta aina erikseen. Toisaalta täällä ei kuitenkaan ole mitää tiettyä rajoitetta lupien saamiseen, eli luvat voi olla niin ph:lla kuin sh:llakin. Eli asiat on hiukan lapsenkengissä vielä täällä.

Mites muuten muualla päin maailmaa, vieläkö joka paikassa palomies-sairaankuljettajat saa luvat?

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä luvat sairaalakohtaisia on, meinaan kun olen tentinyt kolmeen sairaanhoitopiiriin luvat.

Ja yksikään lupa ei kelpaa missään toisessa. Hiukan potutti tentiä mut sen sanon että sairaaloiden tenteissä on kyllä eroja.

Mitäpä ei tekis keikailun takia :) Jospa sit olis varaa mennä useimiten ulkomaille.  8) 

Niin ja kyllä amk saikurikin tentiin, ei niillä mitää erivapauksia ole myönetty.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ruotsin maalla ekalla viikolla kysyttiin, että osaakos hoitaja laittaa kanyylin. Vanhempi kollega näytti muutaman kerran miten se tehdään ja siitä sitten lääkitykset ja nesteytykset aloittamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitolaitos myöntää iv- ym. luvat parhaakseen katsomallaan tavalla. Oppilaitoksilla ei ole siihen sanomista oli sitten AMK tai ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin. Itse mm. olin töissä erään sairaalan polilla ja omasin tipanlaittoluvat ja luvan käyttää tiettyjä lääkeitä itsenäisesti ja osaa erikseen konsultaation perusteella. Kun sitten vaihdoin osatoa CCU:hun. Olin aluksi ilman mitään lupia. Toki se aluksi hieman hämmensi ja hankaloittikin työtä, mutta kyllä ne hommat tuli aina hoidettua. Enemmän tuntuu että asia kosketti silloin nuoren hoitsun itsetuntoa kun sitä ettei potilaat olisi saanut hyvää hoitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä lupien pitäisi siirtyä paikasta toiseen jos kyseiset luvat ollaat  myötetty johonkin sairaalaan.  8) En näe mitään järkeä et joka paikassa pitää anoa lupa antaa i.v:sti lääkettä sillä samoja lääkkeitä käytetään melkein joka suomen notkossa ja kummussa. Turhaa byrokratiaa sanon minä.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä lupien pitäisi siirtyä paikasta toiseen jos kyseiset luvat ollaat  myötetty johonkin sairaalaan.  8) En näe mitään järkeä et joka paikassa pitää anoa lupa antaa i.v:sti lääkettä sillä samoja lääkkeitä käytetään melkein joka suomen notkossa ja kummussa. Turhaa byrokratiaa sanon minä.  :)

mitäs muuta kaupungit hommat on kuin byrokratiaa? :-

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitäs muuta kaupungit hommat on kuin byrokratiaa? :-

Näihän se on byrokratia pyörittää meitä kaikkia, halusimepa tai ei siinä kummiskin pyöritään.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meidän talossa riitti pelkkä amk-tutkinto iv-lupiin... yllätyksekseni  :P perusteltiin sillä että amk-koulutus sisältää enemmän lääkehoitoa ja -oppia sekä laboraatioharjoituksia kuin esim. opistokoulutus. En osaa sanoa sisältääkö vai ei mutta tuntuu sitten ainakin siltä, että opistokoulutuksessa sitä ei ole ollut ollenkaan, niin vähän itse koin amk-tutkinnossa noita opiskelevani...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En osaa sanoa sisältääkö vai ei mutta tuntuu sitten ainakin siltä, että opistokoulutuksessa sitä ei ole ollut ollenkaan, niin vähän itse koin amk-tutkinnossa noita opiskelevani...

Juu, kyllä niitä lääkkeitä jaettiin ja blandailtiin 80-90-luvun vaihteessakin.  :P Ihan tarpeeksi niitä silloinkin opiskeltiin. Ja lukuisista työpaikoístani(sairaalat) vain yksi on tähän mennessä vaatinut iv- luvan. Ambulanssissa suoritin luvan vuonna 1990 ja hyväksyvät sen edelleenkin kun keikkaa käyn tekemässä siellä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iv-luvat ovat pelkkää Hitler-touhua. Joka klinikalle oma tentti ja tentti sama kaikille hoitajille oli kokemusta tai ei. Itse en saa talon sisällä laittaa mitään suoneen vaikka talon sakutenttit on suorittuna ja voimassa. Samoin luvat ovat muutaman muunkin shp:n alueella sairaankuljetuksessa, mutta eivät ole päteviä talon sisällä. Uskon osaavani sen tipan myös steriileissä sairaalaoloissa laittaa ja antaa sen lääkärinkin määräämän lääkkeen antaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vaan tossa äsken mieleen, josko kysyjä kysyessään amk-sh:n luvista ajatteli ensihoitoa. Ainakin Kuopiossa sakuun saa hoitotason luvat, kun ehAMK on tenttinyt Arcadan tentin. Näinhän silloin kentälle ehAMK saa iv-luvan ns. suoraan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vaan tossa äsken mieleen, josko kysyjä kysyessään amk-sh:n luvista ajatteli ensihoitoa.

Hyvin vaikea vetää hänen kirjoituksestaan sellaista johtopäätöstä :) Tuskinpa tarkoitti.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meille on tulossa tentti I.V-hoidosta ja I.V lääkkeistä. Tähän asti on riittänyt, kun on näyttänyt lääkärille kanyloinnin ja näytön olen antanut yli 10 v sitten. Eli kysymys mistä löytyy viimeisin tieto I.V lääkehoidosta/nestehoito ja kanylointi. Meillä tämä tentti suoritetaan jatkossa kolmen vuoden välen.

Olisin kiitollinen jos jollakin olisi hyviä linkkejä tai tietoa kirjallisuudesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vaan tossa äsken mieleen, josko kysyjä kysyessään amk-sh:n luvista ajatteli ensihoitoa.

Hyvin vaikea vetää hänen kirjoituksestaan sellaista johtopäätöstä ;) Tuskinpa tarkoitti.

No enpä tarkoittanutkaan, mutta ei se mitään :) En ole ensihoitoon suuntautunut, kaikkea muuta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...