Jump to content
MAINOS

työilmapiiri muissa pohjoismaissa


Vieras: syrra

Recommended Posts

Tuli mieleeni sanoa niille jotka haluavat ruotsiin tai norjaan esim.kesätöihin että kokeilkaa ihmeessä.

Olen ollut useaan otteeseen ruotsissa ja tällä tälläkin hetkellä.Miksi viihdyn? Työtaakka ei ole yhtä rankka kuin suomessa.Hoitajia on useampi potilaita kohden.Jos joku on sairas,työt seisoo kunnes tilalle saadaan lomittaja.Suomessa joutuu jopa yksin hoitaja tekemään työt toisen puolesta jos kollega sairastuu. Tyttäreni ( lähihoitaja) oli oslossa vuoden ja palasi tampereelle.Työskenteli 2 vuotta siellä ja nyt on takaisin oslossa.Syynä onneton palkka,liian kova työmäärä ja työilmapiiri raskas. Nyt ollut oslossa puoli vuotta ja sanoi että taitaa mennä tovi ennenkuin palaisi hoitotyöhön suomeen. Olen hyvin ylpeä saamastani koulutuksesta suomessa.Suomalainen sairaanhoitaja on vankan ammattitaidon omaava.Jo pelkästään sillä pärjää vaikkei kielitaito sujuisikaan perfektisti. Täällä koen että saan todella käyttää taitojani hyödyksi.Hoitotiede on edelleen "lapsen kengissä"Suomalaiset etenee täällä urallaan huomattavasti nopeammin kuin muissa maissa koulutuksen saaneet.Katsokaapas vaikka rekrytointifirmoja ja pomoja; useimmin suomalainen nimi.Siis kohtuu palkoille päästään aika pian kun meillä on ammattitaitoa joka huomataan.Täällähän on yksilölliset palkat joten osaamisesta maksetaan. Joten suosittelen lämpimästi piipahtaan kesätöissä suomen rajojen ulkopuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toi on kyllä jännä juttu kokonaisuudessaan...yhtään negatiivista kirjoitusta en ainakaan Norjassa olleilta ole lukenut tai kuullut. Toiset palaa Norjaan Suomessa jonkin aikaa oltuaan ja toiset ei edes viitsi tulla enää monen vuoden Norjan jälkeen Suomeen kokeilemaan... :(

Itsekin perheen kanssa Norjaan muuttoa suunnitellaan. Tällä hetkellä vuoden päästä kesä tuntuu aika realistiselta, kun pitää järjestellä myös miehelle työ, lapsille koulut jne.  :- Ruotsin kieltäkin täytyy sitä ennen petrata, tuntuu olevan aika ruosteessa.

Mutta viime kesän kokemukset ja maisemat Norjasta ei vain haihdu. Sinne mieli koko ajan halajaa...Tietysti kun on siellä arjessa, eikä lomalla, voi olla fiilikset toisenlaiset, mutta kai ne maisemat silti jaksaa ilahduttaa... :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen pohjois-norjassa töissä ja ikäväkseni pitää todeta että työilmapiiri on hurjaa vauhtia menossa kohti suomen oloja... potilaat lisääntyy koko ajan, ovat entistä raskaampia hoidettavia, jatkuvasti pitää säästää, säästää säästää, ihmiset on loppu ja sairaslomia on hurjasti... ja sijaisia ei ole joten muut paikkaavat vajetta... kuulostaa varmaan tutulta suomessa työskenteleville... viime syksynä kun aloitin, paikka oli vielä mukavan leppoisa ja rauhallinen... enää se on vain haavekuva siitä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...