Jump to content
MAINOS

Potilaan kääntäminen


Vieras: msh -79

Recommended Posts

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä ,joissa potilaan voisi vyöryttää kyljeltä toiselle ilman nostelua ?

Liian helppoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä ,joissa potilaan voisi vyöryttää kyljeltä toiselle ilman nostelua ?

Liian helppoa?

Vie enemmän tilaa sellaiset sängyt. Ja mitä enemmän yks potsku vie tilaa, sitä vähemmän ahtaaseen huoneeseen saadaan muita potskuja... jne. säästöä. Kerde-logiikkaa vaan tosin.  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä ,joissa potilaan voisi vyöryttää kyljeltä toiselle ilman nostelua ?

Liian helppoa?

Vievät liikaa tilaa ja joissakin hoitotoimissa joutuisi kovasti kurkottelemaan ja nimenomaan käyttämään selkää ns. nostokurkena -> vielä kuormittavampaaa...

Jos teet ergonomisesti oikein apuvälineitä (esim. liukulakana alle ja painon siirto jalalta toiselle) hyödyntäen, niin sun ei tarvii nostaa vaan liuttaa  ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä ,joissa potilaan voisi vyöryttää kyljeltä toiselle ilman nostelua ?

Liian helppoa?

Oletko yrittänyt vyöryttää/kierittää, kyllä siinä vasta hiki nousee 100kg veltoa lihaa ja valittavaa kovasti, joten eiköhän kapea sänky ja kaksi reipasta nostaja mol puolin sänkyä poikkilakanoista  kiinni ja reipas nosto ja se on siinä.  :nauraa:

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä nyt tulikin mieleen et tehdään miten teidän työyksiköissä tuo vuodepotilaan vaippojen vaidot? Yksin vai kaksin? Avokki kävi tuossa keikkaa heittämässä vanhanikotiin ja siellä parityöskentelyä ei kukaan harrastanut, on kuulemma puolet hitaampaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä nyt tulikin mieleen et tehdään miten teidän työyksiköissä tuo vuodepotilaan vaippojen vaidot? Yksin vai kaksin? Avokki kävi tuossa keikkaa heittämässä vanhanikotiin ja siellä parityöskentelyä ei kukaan harrastanut, on kuulemma puolet hitaampaa!!

Jos potilas on kevyt tai voi jotenkin auttaa kääntelyä niin sillon voi mennä yksinkin... Riippuen tietty tilanteesta, joskun nää aivohalvauspuolet on niin arkoja että yksin kääntely ois verrattavissa potilaan kiduttamiseen. Jos potilas on täysin veltto tai kookas niin tottakai mennään yhdessä hoitamaan... Paitsi sillon ku aivan karsee kaaos osastolla ja yksinkertasesti se ei oo mahdollista...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Fysiikan lakien mukaan vyöryttäminrn on vähemmän energiaa vaativaa kuin nostaminen.

Vyörytteleminen on oiva keino ja joskus ainoakin - kun ei ole sitä "toista" hoitajaa auttelemassa...Nostamisen (ja oman itsensä rikkomisen) välttämiseksi olen kokenut hyväksi keinoksi siirtää potilasta vuoteessa ylöspäin potilaan omaa painovoimaa käyttäen; sängyn päätypuolta pikkasen alaspäin, komennus potilaalle koukistaa jalkoja ja ponnistaa hiukan jaloillaan kun samaan aikaan vetää kevyesti potilasta ylöspin... Tosin tämäkään ei aina toimi - useissa tapauksissa kyllä. Liukulakana on fiksu keksintö, mut sitä ei kaikkialla (=meidän firmassa<= HUSissa) ole.   :happy:

Kaikki mikä ei mene nappiin, kasvattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liukulakana on fiksu keksintö, mut sitä ei kaikkialla (=meidän firmassa<= HUSissa) ole.  :happy:

Kyllä niitä HUSissakin saa tilaamalla pyykkitilauksen mukana  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä niitä HUSissakin saa tilaamalla pyykkitilauksen mukana  :-X

Kuulemma ei "kuulu kiintiöihin" - ainakaan tuossa työyksikössä...Päätalossa kylllä on - vaan ei meijän talossa. Taitaa tosiaan olla kiinni tilaajasta - ei tilattavista tuotteista.  :-

Muokkaus:Lainaukset

Kaikki mikä ei mene nappiin, kasvattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä ,joissa potilaan voisi vyöryttää kyljeltä toiselle ilman nostelua ?

Liian helppoa?

Jos ei ole liukulakanaa+poikkilakanaa käytössä, niin kääntäminen silloinkin onnistuu ilman vyöryttämistä ja nostamista. Mulle koulussa opetettiin: Hoitajan on sormensa laitettava yhteen, kun hän koskee potilaaseen, ettei potilaalle tule sellaista tunnetta kuin hoitaja kopeloisi häntä (sormet harallaan). Kääntäminen onnistuu, kun kääntää siten, että hoitajalla toinen käsi on potilaan lantiolla ja toinen hänen hartialla (painopisteet ja suurimmat kitkat). Kunnolliset otteet on oltava, eikä riuhdota potilasta olkapäästä ja lantion kyljestä. Kääntäessä ei työnnetä, vaan vedetään eli sinne puolen hoitaja menee mihin potilaan nokankin olisi mentävä. Kääntäminen myös huomattavasti helpottuu, jos potilas saa sen puoleisen jalkansa koukkuun, mihin päin häntä ei olla kääntämässä. Kokeilkaa, että miten itse kääntyisitte selin makuulta kylkiasentoon, niin hoksaatte miten potilaan kädet olisi laitettava. Alimmaksi menevä käsi siis tarpeeksi kauas pään viereen ja toinen käsi vaikkapa vatsan päälle. Kannattaa huomioida, että se alimmaksi jäävä käsi on hyvässä asennossa, eikä jää painon alle. Usein voi jäädä unohduksiin se, että potilaan pää on aluksi käännyttävä siihen suuntaan mihin häntä ollaan kääntämässä.  Kun laittaa potilaalle tyynyn selän taakse, niin hän pysyy paremmin kylkiasennossa. Kun potilas on saatu kylkiasentoon, niin hänen lantiota voi vähän vetäistä molemmin käsin taaksepäin, niin potilaan asento muuttuu paremmaksi. Vuode kannattaa säätää tarpeeksi korkealle ennen kuin aletaan kääntämään potilaista.  Ja vuoteen kaiteet lopuksi laitetaan tarvittaessa ylös ja vuode säädetään lopuksi taas alas. (Jos potilas tippuu, niin hänen ei tarvitse niin korkealta pudota).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä nyt tulikin mieleen et tehdään miten teidän työyksiköissä tuo vuodepotilaan vaippojen vaidot? Yksin vai kaksin? Avokki kävi tuossa keikkaa heittämässä vanhanikotiin ja siellä parityöskentelyä ei kukaan harrastanut, on kuulemma puolet hitaampaa!!

Kyllä ne vaipat on vaihdettu vuodepotilaille parityöskentelyä harrastaen. Useinhan sitä on muutakin tekemistä kuin vain vaipan vaihto. Tosi hankalaa on yksin saada esim. vaihdettua vanhukselle puseroa, poikkilakanaa yms. Jotku vanhukset myös panevat vastaan, kun heidän vaippaansa kajotaan. Vuodepotilaiden kohdalla asentohoitokin on tosi tärkeää ja nopeampaa sekin on, kun on kaksi hoitajaa tekemässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei hankita leveitä sänkyjä...

No sellainenkin tuli vielä mieleen, että kuinka leveitä osastoilla olevat ovet yleensä on!? ..siellä missä itse tällä hetkellä työskentelen, niin ei kyllä mene enää yhtään leveempää punkkaa ovesta. Sitten jos sänkyä joutuu kääntää käytävän ahtauden takia heti ovesta tultua, niin ahdasta on...

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...