Jump to content
MAINOS

Hypnomitade käytännössä?


Fiu

Recommended Posts

En tiedä, luinko huonosti, mutta kukaan ei tainnut mainita etomidaatin käyttökelpoisuudesta myös cardioversiossa. Rajaava tekijä tietenkin saatavuus, mutta ainaskii sairaalamaailmassa sitä toiset anelääkärit tykkäävät käyttää. Varsinkin kammiotakykardiassa, kun potilas hereillä.

Mutta toi viimeinen lause ei avaudu nuorelle hoitsulle, selvitä vähän. Eli miten potilas voi olla unessa ja hereillä yhtäaikaa, kun kaikki kardioversiot missä minä olen ollut on tehty unessa, ja siihenhän se etomidaattikin on tehty?

Niin, jos potilas ei ole hereillä ennen etomidaattia ja rytminä on VT niin kyseessä lienee elvytys ja eri hoitokaaviot... =)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: takapäivystäjä

Niin, jos potilas ei ole hereillä ennen etomidaattia ja rytminä on VT niin kyseessä lienee elvytys ja eri hoitokaaviot... =)

Ei minusta kyseessä ole elvytystilanne jos pulssi tuntuu  :nauraa: No pilkkua pilkkua. Tajuan toki mitä tarkoitit. VT potilas on usein hereillä ja VT ei läheskään aina ole hemodynaamisesti labiili, kuten usein luullaan. Huonopaineiselle kyllä on turvallista antaa ihan bentsoakin. Esim. midatsolaami titraten on yleisessä käytössä ja ei pienillä annoksilla juuri paineita pudota. Ja iskun jälkeenhän RR harvoin on enää ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, jos potilas ei ole hereillä ennen etomidaattia ja rytminä on VT niin kyseessä lienee elvytys ja eri hoitokaaviot... =)

Ei minusta kyseessä ole elvytystilanne jos pulssi tuntuu  :nauraa: No pilkkua pilkkua. Tajuan toki mitä tarkoitit. VT potilas on usein hereillä ja VT ei läheskään aina ole hemodynaamisesti labiili, kuten usein luullaan. Huonopaineiselle kyllä on turvallista antaa ihan bentsoakin. Esim. midatsolaami titraten on yleisessä käytössä ja ei pienillä annoksilla juuri paineita pudota. Ja iskun jälkeenhän RR harvoin on enää ongelma.

Olen suhtautunut näihin VT-kääntöihin suurella kunnioituksella sen jälkeen, kun kerran humautettiin olosuhteiden pakosta propofoli-linjalla ja sen jälkeen käännettiin. Kääntyihän se totaaliblokiksi. Ja paineet nollaan.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Olen suhtautunut näihin VT-kääntöihin suurella kunnioituksella sen jälkeen, kun kerran humautettiin olosuhteiden pakosta propofoli-linjalla ja sen jälkeen käännettiin. Kääntyihän se totaaliblokiksi. Ja paineet nollaan.

Niin. Kumpi sitten pahempi. Ite olisin ehkä mieluummin tunnin totaaliblokissa kuin VT:ssä. Blokkiahan on helppo hoitaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen suhtautunut näihin VT-kääntöihin suurella kunnioituksella sen jälkeen, kun kerran humautettiin olosuhteiden pakosta propofoli-linjalla ja sen jälkeen käännettiin. Kääntyihän se totaaliblokiksi. Ja paineet nollaan.

Edelleen nuori hoitsu tippuu kärryiltä. Eli miten se että paineet meni käännössä nollaan liittyy siihen mitä hypnoottia käytettiin?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen suhtautunut näihin VT-kääntöihin suurella kunnioituksella sen jälkeen, kun kerran humautettiin olosuhteiden pakosta propofoli-linjalla ja sen jälkeen käännettiin. Kääntyihän se totaaliblokiksi. Ja paineet nollaan.

Edelleen nuori hoitsu tippuu kärryiltä. Eli miten se että paineet meni käännössä nollaan liittyy siihen mitä hypnoottia käytettiin?

Propon jälkeiset + totaaliblokki = (tässä tapauksessa) matala RR, eli tietenkin toivottiin sinusta kun käännettiin, mutta saatiinkin huonosti kierrättävä, laiska 35/min sykkivä rytmi.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen suhtautunut näihin VT-kääntöihin suurella kunnioituksella sen jälkeen, kun kerran humautettiin olosuhteiden pakosta propofoli-linjalla ja sen jälkeen käännettiin. Kääntyihän se totaaliblokiksi. Ja paineet nollaan.

Niin. Kumpi sitten pahempi. Ite olisin ehkä mieluummin tunnin totaaliblokissa kuin VT:ssä. Blokkiahan on helppo hoitaa.

Jos kaikki menee kuten kirjassa, niin helpompi kai vt on hoitaa (humaus + sähkö) kuin totaaliblokki (sedaatiota, peissausta, atropiinii, dopaa ymsyms hierontaa)  ;D mutta ei tollanen 30-35 totaaliblokkikaan top 10 rytmäritoivelistalle mene... Öiseen aikaan valitsisin mieluummin sen Vt-käännön  ;)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Jos kaikki menee kuten kirjassa, niin helpompi kai vt on hoitaa (humaus + sähkö) kuin totaaliblokki (sedaatiota, peissausta, atropiinii, dopaa ymsyms hierontaa)  ;) mutta ei tollanen 30-35 totaaliblokkikaan top 10 rytmäritoivelistalle mene... Öiseen aikaan valitsisin mieluummin sen Vt-käännön  :)

Ei auta atropiini, eikä dopamiinikaan ole kyllä järkevää hoitoa totaaliblokissa. Tottakai se CV on helppo ja yksikertainen toimenpide (onnituessaan) mutta kyllä tahdistus on ihan yhtä helppoa ja siinä ei ole vastaavaa riskiä kuin siinä VT:ssä. Lätkät kiinni, kone jauhamaan ja titraillaan bentsoa ja / tai opiaattia jotta potilas sietää toimenpiteen. Älliähän ei tarvi ottaa mäelle samoin kuin CV:ssa.

Miksi muuten annoitte propoa matalapaineiselle VT potilaalle ? Pienellä annoksellahan sitä kyllä joskus käytetään mutta useammin kentällä on käytetty bentsoa tai etomidaattia jos paineet vähänkään ohkaiset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kaikki menee kuten kirjassa, niin helpompi kai vt on hoitaa (humaus + sähkö) kuin totaaliblokki (sedaatiota, peissausta, atropiinii, dopaa ymsyms hierontaa)  8) mutta ei tollanen 30-35 totaaliblokkikaan top 10 rytmäritoivelistalle mene... Öiseen aikaan valitsisin mieluummin sen Vt-käännön  :)

Ei auta atropiini, eikä dopamiinikaan ole kyllä järkevää hoitoa totaaliblokissa. Tottakai se CV on helppo ja yksikertainen toimenpide (onnituessaan) mutta kyllä tahdistus on ihan yhtä helppoa ja siinä ei ole vastaavaa riskiä kuin siinä VT:ssä. Lätkät kiinni, kone jauhamaan ja titraillaan bentsoa ja / tai opiaattia jotta potilas sietää toimenpiteen. Älliähän ei tarvi ottaa mäelle samoin kuin CV:ssa.

Miksi muuten annoitte propoa matalapaineiselle VT potilaalle ? Pienellä annoksellahan sitä kyllä joskus käytetään mutta useammin kentällä on käytetty bentsoa tai etomidaattia jos paineet vähänkään ohkaiset.

Etomidaattia ei yllättäen ollut käytössä saikkuvankkurissa, jossa silloin palvelin, eikä muutenkaan saatavilla. Rapifen ja stessu taas pitää kynttilän himmeänä jonkin verran pidempään. Ja lekurin konsultaation mukaan tietty toimittiin (MH01).

Tuosta atropiinista: kyllä sitä noille totaaliblokkisille aika rutiinistikin ad vagolyysi työnnetään, mutta aika olemattomin tuloksin (kuten sanoit). Ja itse vaivan hoitohan se ei tosiaankaan ole vaan tahdistimen ne tarvitsevat. Itse olen törmännyt myös tähän dopatukeen aika usein, niin kentällä kuin sairaalamaailmassakin, ei tietenkään millään megaluokan annoksilla. Joskus sitä kipeetäkin pumppua täytyy hieman piiskata  :(

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olin viime syksynä harjoittelussa tehostetun valvonnan osastolla siellä käytettiin kaikille hengityskoneessa oleville sedaatioon diprivan-infuusiota. Matalapaineisilla meni siinä sivussa sitten noradrenaliinia ja/tai dopamiinia ja/tai dobutamiinia. Yritin kysellä juurikin tästä diprivanista että eikös se oo vähän huono matalapaineisille, mutta en saanut siihen varsinaisesti vastausta.Eli kysymykseni kuuluu onko se eri asia käyttää propoa matalapaineisen pitempiaikaiseen sedaatioon, kuin yleisanestesian induktioon matalapaineisella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin viime syksynä harjoittelussa tehostetun valvonnan osastolla siellä käytettiin kaikille hengityskoneessa oleville sedaatioon diprivan-infuusiota. Matalapaineisilla meni siinä sivussa sitten noradrenaliinia ja/tai dopamiinia ja/tai dobutamiinia. Yritin kysellä juurikin tästä diprivanista että eikös se oo vähän huono matalapaineisille, mutta en saanut siihen varsinaisesti vastausta.Eli kysymykseni kuuluu onko se eri asia käyttää propoa matalapaineisen pitempiaikaiseen sedaatioon, kuin yleisanestesian induktioon matalapaineisella?
Ei se sitten siinä sedaatiossa enää nappaa että joudutaan ottamaan toinen infuusiomaatti käyttöön sitä pumppua piiskaamaan. Etomidaatti on Suomessa kallista, propofoli halvempaa kuin lähdevesi. Ja nuo peruspumppulääkkeet kuten norri ovat myös halpoja. Mutta siiriöysli, kokeile vaan pistää etomidaatti-infuusio ja sedatoida sillä. Epätasaista, ihmeellistä, puolihereilläolohan siitä vain tulee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin viime syksynä harjoittelussa tehostetun valvonnan osastolla siellä käytettiin kaikille hengityskoneessa oleville sedaatioon diprivan-infuusiota. Matalapaineisilla meni siinä sivussa sitten noradrenaliinia ja/tai dopamiinia ja/tai dobutamiinia. Yritin kysellä juurikin tästä diprivanista että eikös se oo vähän huono matalapaineisille, mutta en saanut siihen varsinaisesti vastausta.
Propon kanssa pelataan tehopotilaan sedaatioissa varmaan eniten. Usein siihen yhdistetään se opiaatti-infuusiokin. Propon eduksi täytyy tunnustaa sen vaikutuksen nopea loppuminen infuusion lopettamisen jälkeen. Ei kumuloidu ja potilaat (yleensä) herää nopeesti pitkänkin infuusion jälkeen. Matalat paineet ei yleensä ole ongelma infuusiossa, kun täytetään ja käytellään sitä painetta nostavaa troppia. Bolusteltaessa propoa ne paineen dippaukset on yleisiä, mutta hoidettavissa em.keinoin. Dobutamiini on inotrooppi ja sitä en oo nähny käytettävän pelkkään paineennostoon vielä kellään. Norri ja dopamiini on käyttökelpoisempia siihen tarkoitukseen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...