Jump to content
MAINOS

Mitä olet itse tehnyt tilanteen parantamiseksi?


Asswiper

Recommended Posts

Toinen harrastus on ollut Jaanalle kirjoittelu, mutta viimeisen Jaanan vastauksen jälkeen sekin harrastus on jäänyt pois.

-No mitäs Jaana vastasi?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

-Ai niin joo..

Mitähän tämä tarkoitti tai tarkoittaa:

Ammattijärjestön vahvuus on sen jäsenkunnassa. Vapaamatkustajiakin myös terveydenhuollon ammattilaisissa on, mutta jos haluaa vaikuttaa omaan työhönsä, työolosuhteisiin ja palkkaukseen se onnistuu parhaiten järjestäytymällä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole ollut mitään vaikutusta sillä että erosin. Itse on asiat neuvoteltu työnantajan kanssa. Palkkakaan ei seuraa TESiä vaan itse on saatu neuvoteltua se paremmaksi.  Sen verran osaan lukea TES että en kaipaa luottamusmiestä sitä minulle selittämään. Silkkihuivia en kaipaa. Työttömyysturva tulee muualta. Ongelmatilanteissa on kysytty neuvoa tutulta lakimieheltä.

Ihan hyvin on siis pärjätty ilman AO:ta tai liittoa.

Ja mitä todellakin tarkoittaa tuo vapaamatkustaja? Missä lukee että kaikkien pitää kuulua ammattiosastoon? Vaikuttamisen kanavia on muitakin kuin liikaa politisoitunut liitto.

Kun TEHY lopettaa politiikan, alkaa tekemään ihan aikuisten oikeasti jotain hoitajien tilanteen parantamiseksi niin sitten saatan liittyä ihan kannatuksen vuoksi.

Tallberg on saanut enemmän yhdessä keväässä aikaan kuin JLP koko kautensa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa on voimassa on voimassa työehtosopimusten yleissitovuus. Kuulut tai et liittoon, saat työehtosopimusten määrittelemät korotukset. Silloin syntyy myös vapaamatkustaja tilanne. Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimukset ja niihin kuulumattomat saavat saman hyödyn. Ja niin, eihän kenenkään tarvitse kuulua liittoon, sen oikeuden takaa perustuslaki, samalla kuin sen, että saa järjestäytyä.

Jos kukaan ei kuuluisi liittoon eli liittoa ei olisi. Silloin olisi terveydenhuollon palkkatilanne vielä huonompi. Sillä tällä hetkelläkin suostutaan suoraan siihen mitä työnantaja tarjoaa eli pähkinöihin. Poikkeuksiakin tottakai on, kuten sinä Söppe, varmasti pärjäät ilman liittoakin. Eikä siinä ole mitään huonoa tai pahaa. Mutta kaikille ei ole samanlaisia henkilökohtaisia kykyja ja verkostoja kuin sinulla. Eli en usko tilanne korjaantuisi jos jokainen terveydenhuollon ammattilainen olisi oman onnensa nojassa.

Sitten ihan pieni tekninen juttu: Ammattiliiton keulakuva on eittämättä puheenjohtaja. Mutta ennenkuin kaadamme sontaa puheenjohtajan selkää, kannattaisi varmaan miettiä päätösvaltaa liitossa. Puheenjohtaja ei päätä yksin mitään. Päätösvalta on valtuustolla ja toimeenpanovalta hallituksella. Ja jos katsotaan TUPO-neuvottelujen ajankohtina tehtyjä päätöksiä, niin liiton päättäjät tekevät päätökset esim. työtaistelusta sen pohjalta miten jäsenistö on valmis seisomaan niiden takana. Siitä voi meistä jokainen miettiä miten vahva on ketju joka murtuu heikossakin vastatuulessa tai josta puuttuu lenkkejä!

Sitten vielä kaikille "Miksi Tehy ei tee mitään"- sloganin rakastajille. Tehy ei ole ulkopuolinen toimija vaan se olemme me liiton jäsenet. Eli peiliin katsominen antaa helpoimman ja nopeimman vastauksen kysymykseen.

että näin

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunnustan... En ole tehnyt juuri mitään maata mullistavaa tilanteen muuttamiseksi  ::nukkuu::.

Paitsi pitänyt kiinni omista oikeuksistani ja velvollisuuksistani työsopimukseeni ym. liittyvissä asioissa.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni siitä, että en ole ollut kovinkaan innokas toimimaan sen laajemmin asioiden parantamiseksi (...ainakaan vielä)

Ois kai siistii antaa periksi juu. Toteais vain kylmästi: Ei tästä mitään tuu! Lähtis kävelemään, painais oven kiinni perässään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten vielä kaikille "Miksi Tehy ei tee mitään"- sloganin rakastajille. Tehy ei ole ulkopuolinen toimija vaan se olemme me liiton jäsenet. Eli peiliin katsominen antaa helpoimman ja nopeimman vastauksen kysymykseen.

Nimenomaan. Liitto ei ole mikään ulkopuolinen instanssi minkä tehtävä on tarjoilla kaikki valmiina pöytään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari päivää sitten neuvottelin yh:n kanssa kesäduunin palkasta. Hän/talo ei halunnut joustaa ja maksaa lähellekään sitä mitä pyysin. Talo on sitten ilman tätä (pitempiaikaista)sijaista. Joutuu varmaan tekemään keikkalaisena nuo samat työt, lisä&ylityökorvauksien kera. Säästöä sekin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liityin vuodevaihteessa liittoon,  koska muutos parempaan alkaa sisältä. Suurten puolueiden kähminnät liiton johdossa on saatava loppumaan ja valtapelin sijaan johdon pitäisi sitoutua alan palkkojen ja sitä kautta myös työvoiman saatavuuden parantamiseen. Yritän saada muutkin ymmärtämään tätä työpaikalla, jotta seuraavassa puhelinäänestyksessä langat kävisivät kuumina. Puheenjohtajaksi haluaisin aidon hoitajan, enkä hyvin toimeentulevaa hienostorouvaa.   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutos on tultava sisältäpäin, sekä liitossa että työnantajapuolella. Itse otin valtuutettuna yhteyttä suoraan sosiaali- ja terveystoimen johtajaan ja keskustelimme rakentavassa hengessä ns. sijaispoolin/varahenkilöstön perustamista kuntaamme. Jos asia ei edelleenkään etene, teen aiheesta valtuustoaloitteen, jolloin asia on pakko käsitellä kaupunginhallituksessa, kyseisissä lautakunnissa ja valtuustossa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

J- rupesin luottamusmieheks ja tehy-aktiiviksi

- lopetin ylimmäräiset työnantajan hömpötysten tekemiset

- kehotan aktiviisesti muitakin työntekijöitä niin tekemään, jokapäivä

- autan jäseniä

- tiedotan

- 3 virkavalitusta oon tapellut asianajajan kanssa työnantajaa vastaan, hyvällä tuloksella 3-0

- yhden ulosmarssin isä

- hakeuduin työnantajan yhteistoimintajärjestelmän avainpaikalle jossa pääsee suorii puheisiin

- jaksan jankuttaa liittoon kuulumisen puolesta

- en sorra ei jäseniä, kohteliaasti olen vain antamatta lm-palveluita¨

[me=Osku]nostaa hattua[/me]

Tollasia vaikuttajia lisää, hyvä!  ;D Ja sitten sanotaan ettei yksittäinen jäsen voi vaikuttaa.

Wau ja hatun nosto Wapun aikaan! Niin sitä pitää toimia, joukkovoimalla yhteisten asioiden etten. Ei saa unohtaa työväenliikkeen aikaansaannoksia ja ammattiyhdistystoiminnalla aikaan saatuja työolosuhteita ja työehtoja.Työehtosopimusten yleissitovuuden ansioista kaikki saavat kaikki neuvotellut edut, kuulut sitten liittoon tai et!(Toisinkin voisi olla) Liittoon kuuluminen on mielestäni asenne kysymys ja se että kunnioittaa niitä henkilöitä ja heidän työtään, jotka näitä asioita ovat hoitaneet vuosikymmenien ajan. Liitot maksavat näiden henkilöiden kulut jäsenmaksuistamme ja osa maksuista palautuu omalle yhdistykselle, joka sitten päättää niiden jakamisesta erimuodoissa jäsenilleen takaisin. Sitä paitsi palkankorotusta on turha hakea jäsenmaksujen kautta, koska maksut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.

Vaikka kuinka osaisi ihan itse lukea TES-sopimuksia ja neuvotella oman palkkansa niin pitää muistaa että  joku on laatinut yhteistyössä joidenkin kanssa tuon TES:n ja tehnyt sen sinulle valmiiksi luettavaan muotoon!!! Myös yhdessä on päätetty että sitä noudatetaan! (Tämäkään ei ole itsestään selvyys ihan joka maassa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä äänestin jaloillani, kun alkoi työpaikan touhu muuttumaan veemäiseksi. Nyt kyseinen työnantaja on liiton lakimiehen hampaissa.

Ite oon uudessa työpaikassa ja onnellinen täällä  ;D!

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä liittoon kuulumisen puolesta ja siitä, että me olemme liitto ja voimme vaikuttaa siihen mitä siellä ajetaan, jos halutaan. Ikävä kyllä, valitettavan moni ei halua eli puhutaan kyllä takana päin mutta ei olla valmiita omalla nimellä ja naamalla toimimaan. Varmasti suurin osa esim. luottamusmiehistä on ns. kunnon porukkaa eli asiallisesti osaavat toimia, mutta itsellä kokemus yksityiseltä puolen siitä, että luottamusmies vakituinen ja 20 v talossa ollut, niin ei paljon kiinnostanut sijaisten ongelmat. Useasti pyysin neuvoa ja apua sen suhteen, että sijaisuuteni olisi kuulunut vakinaistaa ( yli 3v sijaisena syyllä ylimääräinen perushoitaja = laitonta), mutta hän aina "unohti" asian. Muitakin samanlaisia työsopimuksia talossa oli. Otin yhteyden suoraan Tehyyn jolloin aloin saamaan asiallista tietoa ja rohkaisua asiasta. Harmillista ja oma moka, kun otin yhteyttä niin myöhään, että toimenpiteistä en enää itse hyötynyt, en tiedä ovatko muut samassa asemassa olleet jatkaneet asian eteenpäin viemistä.  :-Mutta siis pointtina se, että luottamusmiehen tuella olisi tämäkin asia hoitunut hiukka nopeammin ja muutenkin paremmin.

Kyllähän asian olisi voinut hoitaa itsekin, mutta silloin vasta valmistuneena ja tietämättömänä liiton tuki oli tarpeen. Kaiken työelämää koskevan tiedon olen saanut tehyn koulutuksen kautta, johon olen aktiivisesti osallistunut. Koulussa ei puhuttu mistään pätkätyöllisyydestä mitään, kaiken on saanut itse opetella ja valmistautua. Olisi hyvä sielläkin jonkun vähän valmistaa siihen todellisuuteen mitä hoitoalalla kohtaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

puhutaan kyllä takana päin mutta ei olla valmiita omalla nimellä ja naamalla toimimaan.

Naulan kantaan. Kahvipöydässä jne on helppo uhota.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

- rupesin luottamusmieheks ja tehy-aktiiviksi

- lopetin ylimmäräiset työnantajan hömpötysten tekemiset

- kehotan aktiviisesti muitakin työntekijöitä niin tekemään, jokapäivä

- autan jäseniä

- tiedotan

- 3 virkavalitusta oon tapellut asianajajan kanssa työnantajaa vastaan, hyvällä tuloksella 3-0

- yhden ulosmarssin isä

- hakeuduin työnantajan yhteistoimintajärjestelmän avainpaikalle jossa pääsee suorii puheisiin

- jaksan jankuttaa liittoon kuulumisen puolesta

- en sorra ei jäseniä, kohteliaasti olen vain antamatta lm-palveluita

:D

Olen ollut työsuojeluvaltuutettuna yksityisessä Sosiaalipalvelualan työpaikassa. Yksinkertaisesti meillä mätti kaikki mahdollinen ja vähän mahdotonkin. On siis tullut tehtyä vähän sitä sun tätä.

- yhteistyötä luottamusmiehen kanssa

- soiteltua tai laitettua sähköpostia liitton tai työsuojelupiiriin harva se viikko

- etsittyä ja välitettyä tietoa

- kouluttautunut

- valittanut lääninhallitukseen (nykyinen aluehallintovirasto) ja kaupungin päättäjille

- valistanut omaisia (eettisesti haastavaa toisinaan)

- annattiosaston puheenjohtajaan ollut yhteydessä

- Sanonut Ei ja perustellut, perustellut ja perustellut.

- kannustanut työkavereita vastustamaan vääriä ja epäoikeude mukaisia päätöksiä ja ratkaisuja

- auttanut, neuvonut

Aktiivisia ihmisiä tarvitaan. Ja niitä jotka uskaltavat sanoa: ei käy. Tämä on väärin.

Surullista että niin monesti joku toinen tekee ja hiljaisesti hyväksyy sen minkä eteen itse yrittää tehdä töitä ja nähdä vaivaa. Asiat tuodaan sitten niiden helposti hyväksyvien työntekijöiden kautta muille "tiedoksi" vain siksi että työnantaja sanoi niin. Unohdetaan että ihmisiä hekin ovat eivätkä aina oikeassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa kuulla, että olet luottamusmiehenä työntekijöiden puolestapuhuja! Työpaikallani (MedOne) on luottamusmies, joka on täysin johdon "juoksutyttö" ja vielä ylpeä siitä. Osastokokouksessa on itse "pikkupomo" ylistänyt hänen taitojaan ja kokemustaan. Tämä luottamusmies (perushoitaja) on toiminut oh:n sijaisena, ollut irtisanomassa hoitajia, hoitaa hallinnollisia tehtäviä ym. eli tekee hänelle kuulumattomia hommia ja käyttää luottamusmiestointaan aivan väärin. Ei ihme, jos työntekijöillä ei ole sanavaltaa ja heitä erotellaan mennentullen. Työnantaja hymyilee ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa kuulla, että olet luottamusmiehenä työntekijöiden puolestapuhuja! Työpaikallani (MedOne) on luottamusmies, joka on täysin johdon "juoksutyttö" ja vielä ylpeä siitä. Osastokokouksessa on itse "pikkupomo" ylistänyt hänen taitojaan ja kokemustaan. Tämä luottamusmies (perushoitaja) on toiminut oh:n sijaisena, ollut irtisanomassa hoitajia, hoitaa hallinnollisia tehtäviä ym. eli tekee hänelle kuulumattomia hommia ja käyttää luottamusmiestointaan aivan väärin. Ei ihme, jos työntekijöillä ei ole sanavaltaa ja heitä erotellaan mennentullen. Työnantaja hymyilee ;D

Jatkot tästä tuonne: http://hoitajat.net/foorumi/topic/11733-luottamusmiehen-erottaminen-yksityissektorilla-tsn/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä työpaikalla jo pystyy vaikuttamaan asioihin omalla asenteellaan. Ite en ole niitä hiljaisia hoitajia, jotka vierestä seuraa epäoikeudenmukaisuuksia vaan oon tarvittaessa valmis puolustamaan myös omaa työkaveria mikäli tilanne sen vaatii ja niitä tilanteita on ollut. En pelkää myöskään sanoa asioista esimiehelle, jos tilanne sen vaatii, koska tiedän, että asiasta sanon aina. Valitettavan usein olen joutunut törmäämään epäoikeudenmukaisuuksiin työpaikallani enkä siis itseni puolesta vaan myös työkavereiden ja sijaisten puolesta ja tilanteet on olleet niin vakavia, että liittoon ollaan jouduttu oleen yhteydessä useempaan otteeseen. Ite en hyväksy millään muotoa epäoikeudenmukaisuutta itselleni, enkä työkavereillekaan ja ne on olleet asioita, joista olen älähtänyt kyllä. Oma mielipide siis on, että esimiehellekin on uskallettava antaa palautetta face to face. Rohkeesti kannattaa myös ottaa yhteyttä liittoon ja kertoa oman työpaikan ongelmista ja miten neuvotella liiton kanssa oikeista toimintatavoista. Tehyltä olen saanut hienosti tukea vaikeissa asioissa :). Hoitoalalla ei kannata tyytyä seinäruusun osaan ja olla hiljaa. Hiljaisia kun ei tällä alalla kuulla. Sen verran tuore Tehyläinen olen kuitenki vielä, etten ole ehtinyt kunnolla perehtyä aluetoimintaan, mutta kiinnostusta löytyy kyllä ja mahdollisuuksien mukaan aion osaa ottaa.

Äänestää kannattaa myös vaaleissa. Tosin probleema on kyllä se, että mihin puolueeseen tai poliitikkoon voi enää luottaa??? Viimeksi niinkuin aina ennenkin olen äänestänyt henkilöä, en puoluetta. Seuraavissa vaaleissa tulen kiinnittämään huomiota puolueeseen, en henkilöön ja Kokoomus ei tule enää se puolue olemaan. Oli niin iso pettymys viime vaalit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten vaikuttaa lisääntyvä keikkalaisten määrä? Onks se alalla hyvä vai paha kehitys?

Työpaikalla ainakin huono mun mielestä vakinaisen silmin, kun keikkalaisen ei tarvitse sitoutua mihinkään eikä varsinainen osaston yhteishenki ja työhyvinvointi pääse muodostumaan. Yksityiset käyttää jo nyt enemmän keikkalisia kuin vakituisia just tämän "hajoita ja hallitse" - periaatteen mukaan.

Oon ollut myös keikkalaisena ja ihan hyviä kokemuksia ollut ja itse saa valita paikat. Jotenkin rentoa hommaa. Monethan äänestää irtisanomalla itsensä (meikä mukaanluettuna) ja aloittaa keikkailun - ihan hyvä sekin.

Onks se kuitenkaan hyväksi koko ammattikuntaa ajatellen :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni tuo vaikuttaa potilasturvallisuuteen suuresti. Ajattelen, että ihan outo hoitaja tulee keikalle, ei saa perehdytystä, ei tunne paikkoja, ei tunne ketään...tämä on vain medonen kokemus, siellähän pelataan niin, että keikkalaiset saavat itse valita vuoronsa ennen vaki väkeä =(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikanaan ajattelin, että miksi Tehy ei tee mitään, kuten hirveän moni meistä. Tulin kait sitten jotenkin "uskoon", eli aloin miettimään sitä, että en voi itkeä, jos toisaalta ole valmis antamaan omaa panostustani. Lähdin sitten plm vaaleihin, syrjäyttäen pitkälle yli 20 vuotta pestissä olleen jne. Tässä tehtävässä olen reilusti yli 3000 tehyläisen edunvalvoja jo toista kautta. Teot sitten puhukoot puolestaan. Tämän lisäksi läksin reilu vuosi takaperin Tehyn päätäntään mukaan, koska ajattelin, että niiden, jotka päättävät meidän tärkeimmät asiat, eli TES:t tulee ymmärtää jotain siitä, mitä päättää. En tarkoita, etteikö aikaisemmin ole kaverit tajunneet, mutta halusin itsekin nähdä sen, mitä se tarkoittaa... Noh, tällä mennään ja tekemistä tulee riittämään. Onneksi hyvä verkosto aina muistuttaa minua, mikä on se suunta, johon tähdätään...

Nyt sitten on taas aika lähteä itse tekemään. Tehyläisessä kentässä valitaan tänä syksynä ne kenties tärkeimmät ihmiset toimimaan, ammattiosastojen hallitusten jäsenet ja puheenjohtajat. He ovat tärkeimmät, koska heillä on paikallisesti valta päättää, mistä neuvotellaan ja mistä sovitaan. Tämän vuoksi sinne kannattaa uusien ja innokkaiden lähteä kehittämään ja kenties muuttamaan toimintaa. Siellä on ihmisillä ja ajatuksilla oikeasti merkitystä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Mun mielestä työpaikalla jo pystyy vaikuttamaan asioihin omalla asenteellaan" Olen joskus ollut samaa mieltä mutta medonella tuo on mahdotonta vaikka kuinka yrittäisit niin sinut kyllä keinolla millä hyvänsä lyödään maahan :itkee:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt sitten on taas aika lähteä itse tekemään. Tehyläisessä kentässä valitaan tänä syksynä ne kenties tärkeimmät ihmiset toimimaan, ammattiosastojen hallitusten jäsenet ja puheenjohtajat. He ovat tärkeimmät, koska heillä on paikallisesti valta päättää, mistä neuvotellaan ja mistä sovitaan. Tämän vuoksi sinne kannattaa uusien ja innokkaiden lähteä kehittämään ja kenties muuttamaan toimintaa. Siellä on ihmisillä ja ajatuksilla oikeasti merkitystä!!!

Sulla on Vapaa hyvä tyyli vaikuttaa! Pitää vaan muistaa että kaikkien ei tarvitse lähteä ay-politiikkaan mukaan, omaan työhön ja omiin etuihin vaikuttaa voi muullakin tavalla. Meillä on tapana ajaa oman työyksikön asioita johtoryhmälle esityksiä tekemällä ja tarvittaessa poliitikkoja lobbaamalla. Ei ehkä valtakunnallisesti yhtä vaikuttavaa toimintaa kuin Vapaalla, mutta hyvinkin konkreettisia tuloksia saa tälläkin tavalla aikaiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni tuo vaikuttaa potilasturvallisuuteen suuresti. Ajattelen, että ihan outo hoitaja tulee keikalle, ei saa perehdytystä, ei tunne paikkoja, ei tunne ketään...tämä on vain medonen kokemus, siellähän pelataan niin, että keikkalaiset saavat itse valita vuoronsa ennen vaki väkeä =(

Täysin samaa mieltä. Paitsi että meillä vuorot on ainakin aikaisemmin ollut toisinpäin - vakihenkilöstö valitsee vuoronsa/tekee itse työlistat, sijaiset ottaa ne mitkä on pakko ottaa. Noh, nyt en edes tiedä pitääkö mun tehdä itse vuorot vai ei, sitä ei ole kerrottu - nythän olen pitkäaikainen sijainen (3 kk oli lyhyt kuulemma). Pitääpä kysästä joku päivä...

Perehdytys on kaiken a ja o. Kokemuksesta voin sanoa, että on yhtä helvettiä olla töissä kun kukaan ei ota vastuuta siitä. Liikaa vaivaa kuulemma...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...