Jump to content
MAINOS

Mitä olet itse tehnyt tilanteen parantamiseksi?


Asswiper

Recommended Posts

Foorumilla on usein puhuttu liittojemme ja yleensäkin hoitajien hampaattomuudesta. Olen itsekin ilmaissut täällä aika tiukkaan sävyyn mielipiteeni Tehyn hampaattomuudesta, ja olen myös tehnyt selväksi, mitä mieltä olen hoitotyön kehittämisestä (=töiden lisäämisestä).

Asia on kuitenkin niin, että meistä jokaisella on  aihetta katsoa peiliin, on meidän oma vikamme, että palkkaus ja työolot ovat niin surkeat. Olemme äärimmäisen hiljainen ammattikunta, keskenään osataan kyllä purnata, mutta mitään ei tehdä tilanteen parantamiseksi.

Nyt kysynkin teiltä: mitä olette itse tehneet asian korjaamiseksi?

Itsekin myönnän, että olisin varmasti voinut olla 100 kertaa aktiivisempi. En ole saanut aikaiseksi kuin pari vihaisensävyistä kirjettä sairaanhoitajaliitolle, olen myös pyrkinyt tekemään selväksi kaikille läheisilleni, miten surkeassa asemassa me hoitajat olemme. Sen lisäksi olen myös kieltäytynyt töistä niillä osastoilla, missä asiat ovat pahimmin v*tuilla. Muuta en ole saanut aikaiseksi, ellei sitten lasketa tätä purnaamista mitä olen pitänyt täällä foorumilla ja koulussa.

Vastuu edunajamisesta on kuitenkin meillä itsellämme. Jos olemme tyytymättömiä, meidän tulee se ilmaista niille, jotka ovat asiasta vastuussa. Vai onko asia sittenkin niin, ettei mitään halua etujen parantamiseksi edes ole?

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen pyrkinyt vaikuttamaan yleisönosastokirjoittelulla sekä eroammalla Tehystä perusteltuani heille miksi sieltä eroan ja palauttamalla jäsenkorttini.

Liitto on ollut jäsenistönsä näköinen, passiivinen.

Jkv:n olen aiheesta kirjoitellut myös tänne.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eronnut Tehystä, ollut aktiivinen omalla työpaikalla, opetellut lukemaan TESiä yms. säännöksiä, kieltäytynyt lisätyöstä, osallistunut työpaikan palkkaneuvotteluihin. Ja tietysti kirjoittanut tänne ja v*><uilut kolleegoille.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työelämässä olen ollut sen verran vähän vielä ettei siellä uskalla oikein pomolle vielä suuremmin narista... Koulun aikana käynyt yhden kurssin missä käytiin näitä työsuhteisiin liittyviä juttuja läpi monelta kannalta... Ihan yleishyödyllistä tietoa... :(

Koulutuksesta ja sen epäkohdista on tullut maristua niin koulutusohjelman johtajalle kuin rehtorille asti.. Eli voisin väittää etten jää ihan tuppisuuksi jos asia on oikeasti mennyt päin peetä... Turha änistä jos asioita ei uskalla viedä eteenpäin....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eronnut Tehystä

Miten se parantaa tilannetta? Liitot on ainoa alan duunareita yhdistävä virallinen  organisaatio, hyvässä ja pahassa. Äh, antaa olla...  :(
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohta minut varmaan teilataan, mutta onneksi olen sitkeää sorttia... :)

Itse olen nimittäin yrittänyt parantaa alan arvostusta ja palkkausta lähtemällä mukaan Tehy:n toimintaan. Siinäkin organisaatiossa alkaa väki vaihtumaan ja uusien tuulien mukana vaihtuu ajatukset ja toiminta siihen suuntaan mitä itse haluan. Tai ainakin toivon sinisilmäisenä niin. Jäsenkortti pysyy ja kannustan kollegoita ja tuttuja lähtemään mukaan toimintaan ja äänestämään uusia ja nuoria (itse ikinuori :()mukaan, että saadaan siitä liitosta sen näköinen kun toivottaisiin. Minusta on harmi, että rivit ei pysy kasassa ja sitä energiaa mitä täälläkin käytetään ei aleta käyttämään vaikuttamiseen. En kyllä näe minään vaikuttamisena sitä, että heitetään jäsenyydet roskiin ja itsekseen maristaan kahvihuoneessa tai lietsotaan toisiamme täällä foorumilla. Se pitää tuoda julkiseen keskusteluun, että meitä v.....aa tämä. Työnantaja se vasta onnelliseksi tuleekin, kun erotaan kaikki ammattiliitoista...sitten viedään kun pässiä narussa koko hoitajakaartia eikä sitä edes kukaan huomaa.

Olipa paatosta...helpotti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikutusmahdollisuudet ovat aika vähissä..Jos alat pitämään liikaa meteliä epäkohdista olet aika pian ei-toivottu henkilö ja sijaisuudet loppuvat siihen.

Senpä vuoksi me pätkätyöntekijät olemme hyviä työntekijöitä työnantajan mielestä-meidän on parempi pitää suumme kiinni jos haluaa töiden jatkuvan. Perheellisenä ei sitä viitsi alkaa leikkimään toimeentulon kanssa ja tietää kuitenkin,ettei yksinään mihinkään pysty!

Olen ollut eri työnantajilla ja täytyy sanoa,että luottamusmiehet ovat myös passivoituneet täysin. Muutaman kerran olen kääntynyt luottamusmiehen puoleen ja kysynyt neuvoa, kun olen kokenut vääryyttä. Vastaukseksi olen saanut vain sen,että jos tästä nostat äläkän työsi loppuvat siihen...jos kysyt neuvoa pääkonttorista vastaukseksi saat,että he eivät puutu paikallisiin ongelmiin-että silleen...Paha sitä on yksin lähteä tappelemaan tuulimyllyjä vastaan. Ja kun ne viran-ja toimenhaltijat, joilla sitä sananvaltaa olisi pitävät suunsa kiinni ja jatkavat nightingalen aikaisella mentaliteetilla....Hiljaa myönnytään kaikkeen mitä työnantaja määrää. Suostutaan vapaapäiviltä töihin paikkaamaan sairaslomaa,kun ulkopuolista sijaista ei saa ottaa. Pienellä napinalla

alistutaan siihen ,että lomat pätkitään miten sattuu jne.jne..Tehtäväsiirrot lääkäreiltä hoitajille vain laajenevat,mutta aina löytyy niitä idiootteja,jotka suostuvat tekemään lääkäreiden töitä-kun se on niin hienoa...

Itse olen myös ajatellut lähteä mukaan tehyn toimintaan-ei se täällä parane. Mutta työelämä vetää kyllä olon niin tiskirätiksi usein,että ei sitä kovin aktiivinen jaksa olla..

Kahvipöydässä kyllä parannetaan maailmaa mutta tosi paikan tullen suut  napsahtavat kiinni angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olipa paatosta...helpotti!

Jos kaikki ajattelis kuten sinä Sofi, TEHY olisi paljon parempi liitto. :( Eroamalla liitosta se ei parane.

Kahvipöydässä kyllä parannetaan maailmaa mutta tosi paikan tullen suut  napsahtavat kiinni angry.png

Nimenomaan. Tämä on se suurin ongelma koko meidän alalla. Tosin paikan tullen kaikki on hiljaa. Se on monesti livenä nähty. :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kaikki ajattelis kuten sinä Sofi, TEHY olisi paljon parempi liitto. :D Eroamalla liitosta se ei parane.

-Mua huolettaakin eniten se et Tehyä tämä jäsenten eroaminen ei tunnu huolettavan millään tavalla. Ainakaan sen eteen ei tehdä mitään muuta kuin syytellään rikkureiksi ja huonoiksi hoitajiksi.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukava nähdä, että jotkut ovat tehneetkin asioille konkreettisesti jotain. Itse en ole liitosta eronnut (eivätkä vielä ole erottaneetkaan) vaan tehnyt liiton suuntaan pirun selväksi sen kykenemättömyyden hoitaa sille kuuluvia tehtäviä. Eroaminen ei ole mielestäni ratkaisu mihinkään suuntaan. Työpaikalla olen yksinkertaisesti kieltäytynyt tekemään mitään pässi ja naru-juttuja eikä ole sen koommin ehdoteltukaan semmoisia. Työnjohto tietää, että minua on turha kysellä heidän nurmikoitaan leikkelemään, joten he kysyvät seuraavaa (ja ikävä kyllä aina löytyy joku joka suostuu angry.png) Töitä on ollut ja sopimusta halutaan jatkaa ja jatkaa. (Itse tosin aion kieltäytyä kirjoittamasta.)Olen myös ollut useaan otteeseen yhteydessä eri tahoihin esim. palkkaus asioiden yms epäkohtien tiimoilta. Harmittavan usein vaan törmää pelkuruuteen ja nöyristelyyn. Ihminen on kova keksimään "tekosyitä" joka tilanteeseen. Alkaa tuntumaan, että hoitohenkilökunta ansaitsee kaiken sen ja vain sen minkä se nyt saa.  Itse olen pyrkinyt työpaikalla aktiivisesti pitämään ihmiset hereillä ja estämään heitä vaipumaan arjen keskinkertaisuuteen ja taipumaan sekä venymään miten kulloinkin on muka tarve.  Hyvä että Tehy kiinnostaa uusia ihmisiä ja saataisiin liitto "siivottua" lampaista ja tilalle leijonia. Itselläni tätä mahdollisuutta ei ole kun opiskelut vetävät eri suuntaan. Toisaalta tuntuu turhalta purnata epäkohdista vaikka en itse tule koskaan mahdollisista parannuksista hedelmää kantamaan, mutta pistää veren kuohumaan ihmisten yleinen nöyristely ja saamattomuus maailmalla. Tämä ei sitten saa aiheuttaa kenellekään loukatuksi tulemisen fiilistä ja jos aiheuttaa niin siitä aiheutuvan energian voi vaikka käyttää kahvihuoneessa marisemiseen   :D

Ai niin ja suurin terroriteko, jonka aion toteuttaa koko järjestelmää kohtaan on yhden miessairaanhoitajan likvidointi järjestelmän hampaista.

"Elämä on juuri niin kauan tarpeellista kuin se kestää"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kysynkin teiltä: mitä olette itse tehneet asian korjaamiseksi?

Liittynyt Tehyyn.  :D

Mäkään en usko, että eroamalla liitosta hyötyis mitään. Nyt ainaskin on toivoa, että joku ajaa mun asioita.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin ja suurin terroriteko, jonka aion toteuttaa koko järjestelmää kohtaan on yhden miessairaanhoitajan likvidointi järjestelmän hampaista.

-Miksi?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan sen eteen ei tehdä mitään muuta kuin syytellään rikkureiksi ja huonoiksi hoitajiksi.

Missä TEHY on sanonut eronneita jäseniä huonoiksi hoitajiksi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä en oo muuta tehny ku kieltäydyin tekemästä yhtään mitään muuta kun työvuorolistaan oli merkitty. Tai mitään lisähommia jos niitä piti omalla ajalla palkatta väsätä.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä...Kuinka monella alalla tehdään ilman lisäkorvauksia projektitöitä, joilla kehitetään työn toteuttamista ja menetelmiä...ja mitä hyötyä on erikoistumiskoulutuksista esim. kipuhoitajiksi, kun palkka pysyy kuitenkin samana? Minusta on ihan älytöntä,että esim. diabeteshoitajat tekevät lääkärin työtä ilman lisäkorvausta-näin ainakin täällä meillä!

Mutta kun jotkut suostuvat-työnantajahan on vain tyytyväinen...ja kun annat pikkusormen siinähän menee koko käsi! Ja näitä löytyy joka työpaikalta, joille työnantajan hyvä on se tärkein-ja jos joku uskaltaa vastustaa, sen tietää miten siinä käy :D

Sama linja koskee myös esim. yötyökorvauksia-työnantaja päättää saavatko hoitajat korvaukset aikana vai rahana..ja sehän on sellainen juttu, että työntekijän pitäisi se valinta tehdä..

Samoin lomien pätkiminen on työehtosopimuksen vastaista hommaa. Ja tätä tehdään sen vuoksi,että sijaismäärärahat ovat minimissä..Kukaan ei mieti pitkäaikaisia vaikutuksia hoitajien jaksamiseen..ja ne sairaslomathan sitten halvoiksi tulevat.

Mutta sehän on sitä hyvää henkilöstöpolitiikkaa...;) ja saa kokea aitoa työniloa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotain on yritettävä. Hanttiin laitetaan jos linssiin yritetään sahailla, niin kauan kuin omilla tolpilla seison, oli vieressä kollegoja linjassa seisomassa tahi ei.

- rupesin luottamusmieheks ja tehy-aktiiviksi

- lopetin ylimmäräiset työnantajan hömpötysten tekemiset

- kehotan aktiviisesti muitakin työntekijöitä niin tekemään, jokapäivä

- autan jäseniä

- tiedotan

- 3 virkavalitusta oon tapellut asianajajan kanssa työnantajaa vastaan, hyvällä tuloksella 3-0

- yhden ulosmarssin isä

- hakeuduin työnantajan yhteistoimintajärjestelmän avainpaikalle jossa pääsee suorii puheisiin

- jaksan jankuttaa liittoon kuulumisen puolesta

- en sorra ei jäseniä, kohteliaasti olen vain antamatta lm-palveluita¨

Siinä alkua. Suomessa on vapaus järjestäytymiseen, liittoon saa kuulua tahi olla kuulumatta. Mutta sangen selvää on, jos ei olisi ammattiliittoja eipä olisi hoitajillakaan paljon mitään. Mua saa liekittää, saa olla vapaamatkustaja, mutta yhdessä ollaan vahvempia. Kun sukupolvet vaihtuu tässä pikku hiljaa, niin kyllä se asenne "anna, autan ilmaiseksi" loppuu.

Reippaasti vaan suuta auki epäkohdista, suomessa on kumminkin mieleipiteisiin vapaus. Ja lakia löytyy sen taaksen joka nostaa esiin epäkohtia. No hätä.

sellasta kevättä

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun sukupolvet vaihtuu tässä pikku hiljaa, niin kyllä se asenne "anna, autan ilmaiseksi" loppuu.

Tuohon mäkin uskon vakaasti.  :peukku:

Ois pitäny tehdä myös topic siitä, mitä on tehnyt tilanteen hankaloittamiseksi, kun kaikki tuntuu tietävän niitä hoitajia, mut kukaan ei myönnä olevansa sellainen.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

J- rupesin luottamusmieheks ja tehy-aktiiviksi

- lopetin ylimmäräiset työnantajan hömpötysten tekemiset

- kehotan aktiviisesti muitakin työntekijöitä niin tekemään, jokapäivä

- autan jäseniä

- tiedotan

- 3 virkavalitusta oon tapellut asianajajan kanssa työnantajaa vastaan, hyvällä tuloksella 3-0

- yhden ulosmarssin isä

- hakeuduin työnantajan yhteistoimintajärjestelmän avainpaikalle jossa pääsee suorii puheisiin

- jaksan jankuttaa liittoon kuulumisen puolesta

- en sorra ei jäseniä, kohteliaasti olen vain antamatta lm-palveluita¨

[me=Osku]nostaa hattua[/me]

Tollasia vaikuttajia lisää, hyvä!  :peukku: Ja sitten sanotaan ettei yksittäinen jäsen voi vaikuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä TEHY on sanonut eronneita jäseniä huonoiksi hoitajiksi?

-No jaa, olisko just noilla sanoilla mutta Oulun alueen dokumentissa TV:stä nää piti kuitenkin eronneita ties minä valehtelijoina ja tai muuna paskasakkina. Mutta ehkä toi Oulun alueen ongelmat on enempi alueellinen ongelma?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut Tehyn jäsenenä koko ammattiurani ajan(15vuotta) Aluksi erittäin passiivisena. Vähitellen aloin käydä ammattiosastomme kevät-ja syyskokuksissa, joissa sain paljon tärkeää tietoa ao:n toiminnasta sekä ajankohtaisista asioista.

Neljä viimeistä vuotta olen kuulunut ammattiosastoni hallitukseen, jossa vastaan tiedottamisesta.

Olen aktiivisesti tiedottanut asioista ja pyrkinyt pitämään jäsenistömme asioista ajantasalla mm- päivittämällä kotisivumme aktiivisesti.  JOka ammattiosastolla on mahdollisuus saada kotisivut käyttöönsä. JOko teidän ao:lla on?

Vuoden alusta olen aloittanut luottamusmiehen hommat. Harmittaa kovasti lukea luottamusmiesten passiivisuudesta. Itse kyllä aion olla jäsenistön tukena "niin hyvässä kuin pahassa". Olen oikeasti innostunut asiasta, tosin vielä melko vihreä, mutta koko ajan koulutuksissa käyn yms.

Kyllä minä "paasaan" täällä työpaikalla työkavereilleni monesta asiasta, jotta menisi asiat perille. Meidän ei todellakaan tarvitse suostua kaikkeen työantajan vaativat mm lisä-ja ylityöt. Ei saa olla liian kiltti!! angry.png

Minusta Tehystä eroaminen ei ole mikään vaikutuskeino.Tietty se on osoitus liitolle sen toimimattomuudesta, mutta mikä on sitten se vaihtoehto?? Olla järjestäytymätön vai yrittää itse vaikuttaa asioihin? Kaikki ovat tervetulleita mukaan toimintaan.

Nyt STTK:lla on menossa jäsenhankintakampanja "Ketjureaktio" joka on näkynyt mm. tiedotusvälineissä. Kyllä liitton kannattaa kuulua. Vain joukkovoimalla voimme yhdessä saada muutosta aikaan.

Valittaminen ei auta!!!! :pommi:

Ajattele teepannua. Vaikka se on

kaulaansa myöten kuumassa nesteessä,

niin ei kun viheltää vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ammattiliitosta eroaminen ei mielestäni paranna kenenkään asioita. Itse olen kuulunut aina liittoon, entiseen KTV:hen eli nykyiseen JHL:n, joka liittona on Suomen suurin ammattiliitto tällä hetkellä. Joukkovoima, moniammatillisuus ja "miehisyys" toivottavasti vievät etuja eteenpäin...ainakin yhtä hyvin kuin muut perinteiset "hoitaja-ammattiliitot". Kun osallistun oman ammattiosastoni toimintaan, pysyn ajantasalla alani tapahtumista ja toimin yhteistyöryhmän jäsenenä yhteistoimintaelimissä omassa työorganisaatiossani niin koen tekeväni "jotain" asioiden eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äänestin jaloillani ja muutin ulkomaille.Ollessani Suomessa en mennyt töihin jos ei ollut määräyskirjaa, vaikka työvuoro oli merkitty. Ilmoitin itseni niinä päivinä työttömäksi.

Nykyään mieliharrastuksiini kuuluu työhakemusten lähettely Suomeen. Kovasti saan työtarjouksia, mutta olen aina kysynyt, kun palkasta puhutaan, että olen kiinnostunut vain kokopäivätyöstä. Palkan perusteella te tarjotte minulle vain puolipäivätyötä.

mm. HUS ei enää vastaa hakemuksiin. Taidanpa alkaa kiusata vaikka TAYSia seuraavaksi.

Toinen harrastus on ollut Jaanalle kirjoittelu, mutta viimeisen Jaanan vastauksen jälkeen sekin harrastus on jäänyt pois.

Kolmanneksi olen kirjoitellut lukuisia meilejä kansanedustajille, mutta se oli tylsää, koska vain harvat vastasivat.

Mitähän seuraavaksi keksisi, on nimittäin sen verran antoisaa touhua.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...