Jump to content
MAINOS

Potilaan kuolemasta kolmet sakot


Jone

Recommended Posts

Aika vaikea sanoa asiaan mitään, kun ei tiedä paremmin tapausta.

-Tarvitseeko aina kaikkeen sanoa jotain?

Daa-a. Älä lainaa vain osaa mun tekstistä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ajatelkaa positiivisesti.

1. Oppilas oppi että reijällä ja reijällä on eroja.

2. Tuskin tekee samaa virhettä uudestaan.

3. Hoitotyö on perseestä

Jos firma on maksavinaan niin minä olen tekevinään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajatelkaa positiivisesti.

1. Oppilas oppi että reijällä ja reijällä on eroja.

2. Tuskin tekee samaa virhettä uudestaan.

3. Hoitotyö on perseestä

Vaikka tässä tapauksessa ei ihan sinne mennykkään   :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajatelkaa positiivisesti.

1. Oppilas oppi että reijällä ja reijällä on eroja.

2. Tuskin tekee samaa virhettä uudestaan.

3. Hoitotyö on perseestä

Vaikka tässä tapauksessa ei ihan sinne mennykkään  :)

Amen. Vähän niinku se Don't me menace to society while drinking your juice in the hoodin paneskelukohtaus... Ooh kulta olet niin tiukka... Väärä reikä, fool!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs jos opiskelija on ollut "ihan vihree" ja toimenpide täysin vieras ja ohjaaja on tokassu vaan että laita katetri... Ja opiskelijalle ei oo tullut mieleenkään että hei katetrin voi laittaa muuallakin kun kuspuolelle...

No joo...Tiedä häntä... Tosiaan kaamea uran alotus opiskelijalle!  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo...Tiedä häntä... Tosiaan kaamea uran alotus opiskelijalle!  :-

Niinpä, täytyy kyllä olla kauhea palo alalle, että jatkaa opintojaan ton jälkeen.  :-

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs jos opiskelija on ollut "ihan vihree" ja toimenpide täysin vieras ja ohjaaja on tokassu vaan että laita katetri... Ja opiskelijalle ei oo tullut mieleenkään että hei katetrin voi laittaa muuallakin kun kuspuolelle...

Jotenkin ajattelisin että virtsarakkokin olisi ollut parempi kuin emätin. Mene ja tiedä..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta on ihan "oikein" että myös opiskelia on pantu vastuuseen tekemästään virheestä... ihan vaikka varoitukseksi tuleville opiskelijoille, että ei luoteta liikaa siihen että mä saan tehdä mitä haluan (vaikka en osaiskaan) ku ohjaaja vastaa siitä mitä mä teen. Ja jo ihan senkin vuoksi että tajuttaisiin omat rajat/tekemisien seuraukset!!Vaikka kuin olet opiskelija, ei potilaat ole mitään "nukkeja" joilla on hyvä harjoitella! Ku on opiskelijoita (yleisesti mainittuna) jotka ovat tukkimassa sormensa joka "reikään" eikä ohjaajan silmät aina kerkee kaikkia tekemisiä vahtimaan. En tarkoita kuitenkaan sitä etei opiskelijat saisi "harjoitella", ku mitenpä muuten sitä oppii ku harjoittelemalla!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi kurja tapahtuma.  :nauraa: Tosin voisi miettiä sitäkin, että kuinka paljon opiskelijalle on kerrottu asiasta, onko hän tiennyt tarpeeksi asiasta (tietenkin pitäisi tietää, mitäänhän ei saa tehdä jos ei tiedä). Ja mitenkähän on ohjauksen laita. Eräässä harjoittelupaikassa oma ohjaajani (sh) puhui naisten sukuelimistä sanalla pylly, ja ota siitä sitten selvää mitä paikkaa tarkoittaa, omasta mielestäni pylly tarkoittaa takapuolta. ja kiire, se iän ikuinen piru niskassa huohottamassa.. onko kukaan ehtinyt katsoa mitä opiskelija tekee, oikeasti. tosin vaikka olisi kuinka yksinkertainen toimenpide, jonka opiskelijana teen, varmistan aina ohjaajaltani tai toiselta sh:lta.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika graavilta mogalta tuo kuulostaa, mutta mun mielestä siihen on silti tosi vaikea ottaa kauheen voimakkaasti kantaa, kun ei tosiaan tiedä kaikkia asiaan vaikuttaneita tekijöitä. Olisikin kiva kuulla tapahtuneesta vähän tarkemmin, 

mutta toisaalta tietysti ihan hyvä ettei asiasta ole sen näkyvämmin uutisoitu.

Virheitä tapahtuu, ja tulee aina tapahtumaan, jotkut virheet vain ovat kohtalokkaampia kuin toiset. Ainakin itse olen hyväksynyt sen ajatuksen, että jonain päivänä se virhe voi tapahtua kaikesta varovaisuudesta ja huolellisuudesta huolimatta kenelle tahansa, myös minulle. Onneksi näitä mogia tapahtuu Suomessa kuitenkin hyvin vähän.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin itse olen hyväksynyt sen ajatuksen, että jonain päivänä se virhe voi tapahtua kaikesta varovaisuudesta ja huolellisuudesta huolimatta kenelle tahansa, myös minulle.

Tällaisten asioiden etukäteen ajattelu olisi jokaiselle hoitajalle hyväksi. Ehkä nämä uralla vastaantulevat vastoinkäymiset kuten puhuttelut, TEOn yms. selvityspyynnöt ja oikeudenkäynnit eivät olisi suurempia katastrofeja ko. hoitajan kohdalla kuin tilanne oikeasti edellyttäisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikamoinen juttu... Olisiko voinut olla, ettei opiskelija edes tiennyt tarkkaan mitä piti tehdä ja mikä tutkimus jne... huh.gif En ole koko jutun tarinaa lukenut muualta, mutta aika omituista ettei edes opiskelijan kanssa ollut hoitaja tarkistanut asiaa ennen kuin varjoainetta ruvettiin laittamaan. En ole itse kovinkaan tietoinen noista röntgen jutuista (olen itse sh-opisk.), joten mielipiteeni ja arvailuni voivat olla aivan metsään meneviä  ;) 

Mielestäni opiskelijana, vaikka kuinka olisikin jo viittä vaille valmis, tulisi aina vielä varmistaa hoitajalta, että on toiminut ja tehnyt oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni opiskelijana, vaikka kuinka olisikin jo viittä vaille valmis, tulisi aina vielä varmistaa hoitajalta, että on toiminut ja tehnyt oikein.

no toi on hyvä pointti , mut ongelmalliseksi se tulee sillon jos omasta mielestä olet ohjeet ymmärtänyt ja olet VARMA et teit homman oikein. Ei sillon tuu kysyttyy et tuu kattoo mitä tein...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni opiskelijana, vaikka kuinka olisikin jo viittä vaille valmis, tulisi aina vielä varmistaa hoitajalta, että on toiminut ja tehnyt oikein.

no toi on hyvä pointti , mut ongelmalliseksi se tulee sillon jos omasta mielestä olet ohjeet ymmärtänyt ja olet VARMA et teit homman oikein. Ei sillon tuu kysyttyy et tuu kattoo mitä tein...

Tää ois hyvä mutta oon myös huomannut että ohjaajat turhautuu aika usein jos opiskelija pyytää ohjaajaa aina tarkastamaan samaisen toimenpiteen. Nimimerkillä kokemusta on.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kyllä ymmärrän sen, että ei se niin yksinkertaista aina ole, mutta itselläni on ollut (onneksi) aina, tähän asti ainakin, koko kolmen vuoden opiskelun aikana sellaiset ohjaajat, että aina on saanut vaivata ja "roikkua" heissä asian kuin asian perässä. Kyllä se joskus, kieltämättä, typerältä tuntuu kysyä ja varmistaa asiat, vaikka kuinka hyvät ohjeet on saanut, mutta itse olen aina ohjaajalleni sanonut, että nyt kun vielä olen, tosiaan, se opiskelija ja oppija, niin haluan tehdä hommat hyvin ja varmistaa asiat. Usein, kun olen jotain tehnyt ohjeiden mukaan, kerron vielä ohjaajalleni mitä tein ja miten, jotta hän voi edes näin varmistaa, että homma tuli tehtyä oikein :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hoitovirhe mikä hoitovirhe!

Mutta kyllä vois jälleen peräänkuuluttaa koulutuksen ja ohjauksen tasoa..eikös se ohjaavan hoitsun tulisi olla ihan lähi- ja katse-etäisyydellä OHJAAMASSA opiskelijaa. Eiköhän nyt kokenyt hoitaja ja lääkäri oikean reiän olisi tietänyt..ettei vaan ois opiskelijaa jätetty oman onnensa nojaan  angry.png. Tapausta tosiaan tietämättä sen tarkemmin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä anatomian ja fysiologian tunneilla voitais painottaa sen löytämistä. Lähde etenemään alaspäin selkärankaa ja se "kyseinen" aukko on ensimmäisenä. Ellei ole jokin anomalia... huh.gif

Nii kouluissakin voisi olla enemmän käytäntöä ja anatomiaa leikkaa liimaa leikkien sijaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

..opiskelija oli asettanut katetrin vahingossa muualle kuin peräsuoleen.. . Barium on tappavaa jopa pieninä annoksina, mikäli sitä joutuu verenkiertoon. Potilaalla todettiin limakalvorepeymä, jonka kautta varjoaine joutui verenkiertoon. Potilas menehtyi elvytysyrityksestä huolimatta.

Keskustelua lisää HS:n sivuilla

Entäpä - entäpä jos limakalvorepeytymä olisi ollut suolistossa, jonne kuvaus pitikin tehdä, ja homma olisi mennyt muuten ihan putkeen että aine olisi saatu suoleen, mutta potilas silti saanut saman komplikaation? Ketäs sitten tässä syytettäisiin? Enpä tiedä tuosta radiologiasta sen enempää, mutta millä ilveellä ne varmistaa ettei se barium joudu verenkiertoon, vaikka se alunperin olisi ruutattukin oikeaan reikään?! Voihan katetrin laittossa peräaukon kauttakin tökätä tai raapia suolen sisäseinämää sen verran, että limakalvo menee rikki. En tosin tiedä käyttääkö ne jotain turvakatetria, onko semmoisia? Joka tapauksessa, vaikka katetri nyt menikin väärään reikään, niin sama olisi voinut varmaan tapahtua ilman juuri tässä tapauksessa tapahtunutta virhettäkin. Voihan vinde..

Ja sitten kommentoisin sitä, että joidenkin mielestä naisten reijät löytyy vaikka silmät ummessa.. enpä tiiä, voin olla huono hoitaja sitten, mutta olen joutunut jättämään supon laittamatta kun en ole voinut varmistua osoitteesta. Yritin laittaa suppoa vanhalle rouvalle jonka pakaroiden väliin sokkona piti yrittää sohia ja lopulta minä en ottanut vastuuta siitä, että suppo menee väärään reikään vaan pyysin kollegan apuun. Ja aikani kyllä yritin kuvattua karttareittiä pitkin, mutta pakaranväli tiukka, ylimääräistä kerrosta runsaasti tiellä ja liikerajoitukset estivät kunnon pyllistämisen.  Jotta tekevälle varmasti sattuu ja se tekevä voi lopulta olla kuka tahansa meistä! Sympatiani ovat opiskelijan puolella!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sympatiani ovat opiskelijan puolella!

Samma på här. Itseänikin ottaa aivoon, että täällä on esitetty niin mielettömän jykkiä mielipiteitä asiasta, vaikka ei tiedetä kyseisen tapahtuman yksityiskohtia. Muistakaa, että kuka tahansa meistä voi olla se, joka jonain päivänä, tavalla tai toisella edesauttaa potilaan kuolemaa. Tämän mahdollisuuden hyväksyminen on mielestäni vain tärkeä osa ammatillista kasvua.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimimerkki ulkona radiografiasta.

Ihmettelen vaan, että jos ihmiseen jotain kautta ruutataan jotain anesta sisään, niin eikös se nyt hyvänen aika imeydy elimistössä joka paikkaaan, verenkiertoonkin?

Tämän lauseen jälkeen toivotte varmaan, etten ikinä, ikinä, ikinä ole töissä hoitoalalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tuo varjoaine on noin tappavaa, niin olisihan mahdollista, että peräsuolessakin olisi haavauma ja ainetta pääsisi verenkiertoon sitä kautta??

Miten tuollaista ainetta ylilpäätään voidaan käyttää turvallisesti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...