Jump to content
MAINOS

Potilaan kuolemasta kolmet sakot


Jone

Recommended Posts

Vantaan käräjäoikeus tuomitsi päiväsakkoihin röntgenhoitajan, röntgenhoitajaopiskelijan ja röntgenlääkärin hoitovirheestä, joka aiheutti potilaan kuoleman. Tapahtuma sattui Peijaksen sairaalassa kesällä 2004.

41-vuotias naispotilas oli mennyt suoliston varjoainekuvaukseen, jossa opiskelija oli asettanut katetrin vahingossa muualle kuin peräsuoleen. Barium-nimistä varjoainetta käytettäessä tutkimuksen suorittanut röntgenlääkäri huomasi kohdun ja munasarjojen olevan täynnä varjoainetta. Barium on tappavaa jopa pieninä annoksina, mikäli sitä joutuu verenkiertoon. Potilaalla todettiin limakalvorepeymä, jonka kautta varjoaine joutui verenkiertoon. Potilas menehtyi elvytysyrityksestä huolimatta.

Keskustelua lisää HS:n sivuilla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Huh, tuo kuulostaa jo suhteellisen pahalta  :-X. Mutta mitenkä joku voi laittaa katikan peräsuolen sijasta emättimeen  :-X... Tämä vähän alkoi ihmetyttään. Sen kyllä ymmärrän, että naisilla monesti tavis virtsakatetri menee helposti väärään osoitteeseen, mutta luulisi että ei peräsuoleen tarkoitettua katikkaa voisi niin helposti väärin laittaa...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vantaan käräjäoikeus tuomitsi päiväsakkoihin röntgenhoitajan, röntgenhoitajaopiskelijan ja röntgenlääkärin hoitovirheestä, joka aiheutti potilaan kuoleman. Tapahtuma sattui Peijaksen sairaalassa kesällä 2004.

41-vuotias naispotilas oli mennyt suolistotähystykseen, jossa opiskelija oli asettanut katetrin vahingossa muualle kuin peräsuoleen.

Hmm... Ompas kummallinen tapaus... Luulisi että opiskelija nyt erottaa mihin reikään sen katetrin tunkee mutta onko sitten taustalla jokin väärinkäsitys mahdollisesti??

Tuokin on muuten jännä että aina painotetaan että opiskelija toimii oman vastuunsa puitteissa mutta viime kädessä ohjaaja on vastuussa hänen tekemisistään. Jutusta päätellen opiskelijakin on saanut tässä tapauksesa kantaa vastuunsa tapahtuneesta... Ei sillä että sanoisin sen olevan väärin, toki pitää tietää mitä tekee ennen ku menee tekemään niin opiskelijana/hoitajana mutta silti...  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jutusta päätellen opiskelijakin on saanut tässä tapauksesa kantaa vastuunsa tapahtuneesta...

Jep, hoitaja ja opiskelija saivat 40 päiväsakkoa ja lääkäri 20...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikohan kiireellä mahdollisesti mitään vaikutusta kyseiseen mokaan??? :-

Ois kai siistii antaa periksi juu. Toteais vain kylmästi: Ei tästä mitään tuu! Lähtis kävelemään, painais oven kiinni perässään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saikohan hyvän arvosanan harjoittelujaksolta? (jos haluat, voit kuvitella tähän hymiön jolla on suunpielet alaspäin)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä anatomian ja fysiologian tunneilla voitais painottaa sen löytämistä. Lähde etenemään alaspäin selkärankaa ja se "kyseinen" aukko on ensimmäisenä. Ellei ole jokin anomalia... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeks nyt vaan, mutta mahtoi olla harvinaisen kädetön opiskelija kyseessä. Eipä ihmekään, jos ei oikein löydy tota luottoa. Koko tapaus itsessään on ihan järkyttävä.  ::D: On varmasti kaikien osapuolten elämä pilalla. Mulla ainakin olisi.

Potilaan kannalta on enää aivan sama, saavatko opiskelija, hoitaja tai lääkäri sakkoja tai Herra ties minkälaisia tuomioita. Ne ei potilasta takaisin tuo.

Onko se terveydenhuolto yleisesti, joka tässä on retuperällä, vai hoitajien koulutus, vaiko jo valmiiden hoitajien tohelointi? Alkaa tässä mietityttää, että uskaltaako sitä itse mennä hoidattamaan itseään minnekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika vaikea sanoa asiaan mitään, kun ei tiedä paremmin tapausta. Mut jotenkin olisin voinut ymmärtää paremmin sen, että opiskelija sais pienemmät sakot, kuin hoitaja. Ja täh, nukutetaaks potilaat tollaiseen vai miksei se itse mitään sanonu?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja täh, nukutetaaks potilaat tollaiseen vai miksei se itse mitään sanonu?

Potilaan kunnostahan ei kerrota tietenkään mitään, sehän on voinu olla dementti, hullu tai narkkari. Tai jos se vain luuli että tämä on ihan normaalia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai jos se vain luuli että tämä on ihan normaalia.

Sit sille on huonosti selitetty toimenpide...

Mut joo, monien sattumien summa varmastikin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut joo, monien sattumien summa varmastikin.

Ehkä näin, mutta mun mielestä ei millään puolusteltavissa. Aika räikeä hoitovirhe  :D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut joo, monien sattumien summa varmastikin.

Ehkä näin, mutta mun mielestä ei millään puolusteltavissa. Aika räikeä hoitovirhe  :D

Joo, en mä sitä väitä.  :nauraa: Ei millään puolustettavissa, mutta kaikki mahdollisuudet pitää nähdä ensin kun voi suoralta kädeltä tuomita. (Heh, vaikka oikeushan sen jo on tuominnutkin, mutta täällä siis...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin no kyllähän kaikille virheille aina löytyy taustatekijöitä mitkä tekee niistä paljon ymmärrettävämpiä. Virheitä me kaikki tehdään ja vastuumme niistä kannetaan. Näin mä ajattelen  :D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin no kyllähän kaikille virheille aina löytyy taustatekijöitä mitkä tekee niistä paljon ymmärrettävämpiä. Virheitä me kaikki tehdään ja vastuumme niistä kannetaan. Näin mä ajattelen  :D

Niinno - jos työkseen työntelee tötteröitä toisten reikiin, varmana menee tuhansista suorituksista joku joskus vahingossa/epähuomiossa väärään reikään. Varsinkin kun noita varjoainekuvauksia tehdään niin ykköseen kuin kakkoseenkin.

Eihän tuohonkaan vaadita kuin että emännällä on aukot hämäävästi vierekkäin siinä köllötellessä, ehkä läskien seassa - epävarma opiskelija saa piuhan uppoamaan jonnekin - valvojan huomio on hetken jossain muualla - ja kaikki on tyytyväisiä että sinnehän se osu ja uppos. Ei varmana oo ensimmäinen kerta kun on kahesta mahdollisuudesta upotettu sinne väärään, on niitä sattunut fiksummillekin; useimmiten tosin tilanne kyllä on varmaankin enemmän huvittava kuin kuolettava.

Aika masentavaa alottaa ammattiinvalmistautuminen "tappamalla" potilas noin legendoja synnyttävällä tavalla. Kyllä tossa saa olla pahoillaan kaikkien osapuolten puolesta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika masentavaa alottaa ammattiinvalmistautuminen "tappamalla" potilas noin legendoja synnyttävällä tavalla. Kyllä tossa saa olla pahoillaan kaikkien osapuolten puolesta...

täysin samaa mieltä

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas hyvä muistutus siitä, että opiskelijan ohjaajan tulee olla tosi tarkkana, koska vastuu viime kädessä meillä ammattihenkilöillä!!!

Paras tapa voittaa väittely on olla oikeassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas hyvä muistutus siitä, että opiskelijan ohjaajan tulee olla tosi tarkkana, koska vastuu viime kädessä meillä ammattihenkilöillä!!!

Nimenomaan... Mutta tossahan on ihan selkeesti käräjäoikeus ottanut sen kannan että myös opiskelija on täydessä vastuussa toimistaan :D! Jopa enemmän kuin toimenpiteen tehnyt lääkäri...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä anatomian ja fysiologian tunneilla voitais painottaa sen löytämistä. Lähde etenemään alaspäin selkärankaa ja se "kyseinen" aukko on ensimmäisenä. Ellei ole jokin anomalia... huh.gif

Mun toisella lapsella on sacral dimple. Enpä menis sanomaan, että selkärankaa alaspäin etenemällä eka aukko olis varmasti peräaukko. Enkä usko, että on kovin harvinaista edes, että ETENKIN tällaisissa tapauksissa opiskelija erehtyy, koska oon nähnyt yhden opiskelijan räpellyksen suppojen kanssa mun lapsen kohdalla. Sinänsä itse kyllä jaksan ihmetellä, miten kukaan erehtyy tässä, koska tuo sacral dimple on suhteellisen korkealla, mutta ehkäpä opiskelijalle tilanne on uusi, jolloin tuollaisia mokia voi käydä.

(Tän takia myös ajattelen niin, että edelleen vastuu olisi ohjaavalla hoitajalla. Riippuu tietenkin opiskelijan opintojen ja harjoittelun vaiheesta. Mut koskaan ei sais mennä olettamaan, että joku asia on niin yksinkertainen, että opiskelijankin on se osattava.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se opiskelijakin vastuussa, jos menee tekemään asioita tietämätttä sen paremmin, mitä ja miten pitäs tehdä. Ei niin tyhmä saa olla, että pelkää kysymistä, eikä ota selvää, mitä piti tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika vaikea sanoa asiaan mitään, kun ei tiedä paremmin tapausta. Mut jotenkin olisin voinut ymmärtää paremmin sen, että opiskelija sais pienemmät sakot, kuin hoitaja. Ja täh, nukutetaaks potilaat tollaiseen vai miksei se itse mitään sanonu?

-Tarvitseeko aina kaikkeen sanoa jotain?

Muoks: lisätty lainaukseen koko alkup. kirjoittajan teksti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se opiskelijakin vastuussa, jos menee tekemään asioita tietämätttä sen paremmin, mitä ja miten pitäs tehdä. Ei niin tyhmä saa olla, että pelkää kysymistä, eikä ota selvää, mitä piti tehdä.

Juridisesti ohjaaja on vastuussa opiskelijan tekemisestä kun kyseessä ei ole tahallinen vahingonteko. Kyseisestä tapauksesta en tiedä enkä siihen ota sen enempää kantaa, mutta onhan nyt selvää että erehdyksiä tapahtuu kun paljon tekee, oli opiskelija tai mikä vaan..

Eikä se ole tyhmyyttä tehdä virheitä, vaan inhimillistä, eikä aina osaa eikä ymmärrä kysyä vaikka pitäisi. Ajan kanssa nämä asiat oppii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...