Jump to content
MAINOS

Väitös: Kurkunpääputki ja -naamari korvaamaan intubointi ensihoidossa?


OldOne

Recommended Posts

Eikös sitä opeteta jotenkin silleen että pienin mahdollinen annos lääkettä olisi ideaali.

Mä voisin kuule kertoa useammankin sellasen jutun, että pyöris sullakin silmät päässä pitkään ja lähtisit vastaavassa tilanteessa todennäköisesti juoksemaan pakoon. Sen verran radikaalisti olen tuota metodia "pienin mahdollinen annos..." nähnyt toteutettavan muutaman kerran  :nauraa:

Nää on just näitä koulukuntajuttuja... Tässäkin leikkurissa toiset lekurit antaa intubointiin vaikkapa 100 mikroa fenttistä ja ohjeistavat vielä että "yritetään välttää sen antoa, että saadaan hereille"... Toiset antavat sen 500 mikroa eli 10 millin ruiskullisen ja ohjeistavat antamaan 250 mikroa lisää jos on tarvis. Mut mä oon vaan töissä täällä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: takapäivystäjä

leikkurissa toiset lekurit antaa intubointiin vaikkapa 100 mikroa fenttistä ja ohjeistavat vielä että "yritetään välttää sen antoa, että saadaan hereille"...

Ja ovat LÄÄKÄREITÄ ammatiltaan huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

leikkurissa toiset lekurit antaa intubointiin vaikkapa 100 mikroa fenttistä ja ohjeistavat vielä että "yritetään välttää sen antoa, että saadaan hereille"...

Ja ovat LÄÄKÄREITÄ ammatiltaan huh.gif

Eikun ERIKOISlääkäreitä. Lääketieteen tohtoreita.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietiskelin tässä sellaista, että jos yksiköstä löytyy tarvittavat myrkyt potilaan intubaatiokuntoon saattamiseen, niin eikö silloin pirulauta sen intuboinninkin pidä olla hanskassa? Ei se riitä, että osataan lukea paperista lääkkeiden annostukset ja sit vaan...

Ja jos suorituksia ei kerry kentällä tarpeeksi, pitää mennä leikkuriin yms. treenaamaan. Niin lääkehoitoa kuin itse intubaatiotakin. Suomessa tuskin missään yksikössä ensihoitajalle kertyy noita anestesiaintubaatioita tarpeeksi/ vuosi, että taidot olisivat sillä tasolla, kuin potentiaalisesti hengenvaarallinen hoito edellyttää. ILMA:n käyttöön (kuten jo todettu) liittyy useita sudenkuoppia ja epäyhteensopivuutta potilasmateriaalin kanssa kuten myös normiputkitukseenkin. Lopultahan kaikki ajattelevat sitä, mistä potilas hyötyy eniten, hyvä, että asioita tutkitaan korkealla ja asiantuntevalla tasolla. Muutenhan kehitys jäisi paikalleen ja uusia linjoja ei koskaan saataisi vedettyä. Tähän vielä haudanvakava ilme perään.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... ja lisäisin vielä, että olen itsekin nähnyt kentällä nohevan tk-lääkärin lykkivän potilaaseen rapid-sequence- tyyppisesti kaikki pharmacan erityislupavalmisteet niin, että itseäkin jo relaksoi. Sitten 30sek. päästä kun oltiin no intubation-no ventilation- tyyppisessä tilanteessa potilaan naama mustikkana niin alettiin hermostuneesti selaamaan lääkärin käsikirjaa kohdalta "antidootit". Mutta useimmat varmasti tietävät, että sellaista kohtaa siellä ei ole =(

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

... ja lisäisin vielä, että olen itsekin nähnyt kentällä nohevan tk-lääkärin lykkivän potilaaseen rapid-sequence- tyyppisesti kaikki pharmacan erityislupavalmisteet

Ei noita pitäisi kentälle päästääkkään  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... ja lisäisin vielä, että olen itsekin nähnyt kentällä nohevan tk-lääkärin lykkivän potilaaseen rapid-sequence- tyyppisesti kaikki pharmacan erityislupavalmisteet

Ei noita pitäisi kentälle päästääkkään  :D

Ei niin, mutta tämä kyseinen lääkäri erikoistuikin anestesiologiaan  ;D. Tarina ei kerro, missä vaiheessa erikoistumista hän oli, mutta todennäköisesti farmakologia oli suoritettu ja ilmatien hallintaa ei...

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...