Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: aruvalla

Nuoriso-osastolla työskentelvät

Recommended Posts

Vieras: aruvalla

Käyttekö saunassa nuorten kanssa?

Olin töissä aikuisten avo-osastolla ja siellä ei kyllä saunottu potilaiden kanssa, mutta

saman sairaalan nuoriso-osastolla hoitajat menevät saunaan nuorten kanssa.

Ajattelin vain, että onko tämä yleinen käytäntö?

Itsellä ainakin voisi olla aika turvaton olo saunoa yhdessä jonkun psykoottisen nuoren tai

väkivaltaisesti käyttäytyvän kanssa. Miten teidän sairaalassa? Onko luontevaa saunoa nuorten kanssa? Voiko siitä kieltäytyä, jos tuntee itse olonsa epämukavaksi?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
krissy

Tämä nyt menee asian vierestä, sorry siitä. Mutta mun ei todella tulis mieleen mennä minkäänlaisen asiakkaan / potilaan kanssa saunaan. Lienen hieman rajoittunut, mutta selvin päin en sauno kun Kultsini kanssa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Ei kai ny kukaan sentään voi "pakottaa" saunomaan potilaiden kanssa. Mä käyn aika usein potilaiden kanssa saunalla jos olen saunapäivänä työvuorossa, mutta odotan tuvan puolella ja lueskelen Tex Willeriä tai Tekniikan maailmaa sen aikaa. Seuraavaksi tietenkin sitten joku keksii Unisex saunavuorot ja hoitajan taas mentävä lauteille punastelemaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Ei  ole ollut ongelmia saunoa potilaiden kanssa nuoriso- eikä aikuispuolella.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
reiska

Mullakaan ei ole ollut ongelmia saunoa  nuoriso- tai aikuispuolella.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Smilla

Tässä voisi todeta että varmasti riippuu paljon potilaasta, potilasmateriasta sekä hoitajista.

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä saunaan nuorten kanssa, eri asia on jos ollaan esim. uimassa ja puhutaan vaikka uimahallin saunasta. Luulen, että en olisi uimassa sillä reissulla vaan tyytysin istuskelemaan altaan reunalla.

Ompas pala purtavaksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Köpö

Oho! enpä ole koskaan ennen moisesta kuullut että hoitajat työntyisivät potilaiden kanssa saunan lauteille ;D  Ymmärrän tietysti, että jotkut potilaat voivat olla niin huonossa kunnossa ettei heitä voi päästää saunaan ilman peräänkatsojaa, mutta että hoitaja oikein saunoo potilaan kanssa? Enpä ole koskaan missään moiseen käytäntöön törmännyt.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Josko tuo olisi talo- tai osastokohtaista?

Mielestäni tuo saunominen on ihan normaalia toimintaa jossa ollaan esimerkkinä kuinka saunassa käyttäydytään, peseydytään ja "ollaan normaalisti".

Jos ei ole sinut itsensä kanssa tai on ujon sorttinen niin saunomisen voi kokea ongelmalliseksi.

Yhdessäkään työpaikassa jossa olen ollut ei ketään ole kuitenkaan pakotettu potilaiden kanssa saunomaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mieluri

Toden totta saunominen on ihan normaalia jokaviikkoista toimintaa psykiatrian puolella.On sitä lukuisien työvuosien aikana saunottu niin lasten, nuorten, aikuisten kuin geripotilaiden kanssa yhtä aikaa saunan lauteilla.Uikkarit on keksitty ja monenmoisia "saunottajan mekkoja" on ollut käytössä.Kylpylävierailut ovat sitten luku sinänsä, sillä niissä ei suvaita uimapukujen käyttöä saunoissa edes hoitajilta. Työ tekee nöyräksi ja sinuksi itsensä kanssa :P  Ja ainahan sitä sopii ajatella, että kaikesta sitä palkkaa maksetaan.....jopa saunomisesta!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

En voisi kuvitellakkaan et osaston potskujen kanssa saunanlauteille menisin. EVVK! Jollain retkellä ehkä voisi mennäkkin mut osaston saunaan mua ei sais millään. Luulen olevani sinut itseni kanssa, joten siitä ei kiinni oo  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mieluri

No en tarkoittanut että hoitaja ryntää  ekana sinne lauteille ja joka viikko päivittäin :D Tietenkin kyseessä on erikoistapaukset ja tilanteet jolloin potilas tarvitsee opastusta/tukea/hoivaa tms., jotta peseytyminen ja saunominen voisi tapahtua. Tietenkin koko saunomista pitää harkita että onko se tarkoituksen mukaista kyseisen potilaan kohdalla juuri sillä hetkellä. Osastojen saunatilat saattavat joskus sijaita sellaisissa paikoissa että valvontaa suorittavan hoitajan on oltava paikalla koko tapahtuman ajan ja saunassakin tapahtuvat tilanteet ovat loppuviimeksi vuorossa olevan vastaavan hoitajan vastuulla.

Useilla psykiatrisilla sairaaloillla on omia kesänviettopaikkoja ja  rantasaunoja, joissa saunominen ja uiminen kesäisin (jopa talvisin avantosaunassa) on aivan normaalia yhteistä toimintaa potilaiden kanssa. Elämysretkillä ja kylpylämatkoilla myös asia hoituu luonnollisesti.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Kamomilla

Viitaten tuohon otsikkoon "nuoriso-osastolla työskentelevät"...

Toisinaan on semmoisia nuoria joita ei voi sinne saunaan laskea itsekseen, sytyttelevät tupakoita saunan vastuksista, satuttavat itseään kuumiin kiviin, tai muuta vastaavaa. Silloin saunomiset jatkossa yksin/muiden nuorten kanssa on kielletty. Meillä saunotaan nuorten kanssa jos sen katsotaan olevan tarpeen. Lähinnä ne on ne meidän miehet jotka saunoo poikien kanssa, itse en ole tyttöjen kanssa saunonut vielä kertaakaan, mutta hoitokäytäntöihin meillä kuuluu että anorektikkojen kanssa hoitaja menee saunaa jos nuori saunoa haluaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: lilian3

Ite työskentelin lasten psykiatriassa. Lapset toivoivat iltaisin aika usein saunaa, joka oli myös melkoisen rentouttava ohjelmanumero. Kovat löylyt, iltapalalle ja nukkumaan. Musta oli hyvä käytäntö. :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
miamarika

HEI!

Olisiko joku niin ystävällinen ja kertoisi mitä otetaan huomioon, kun haastatellaan nuorta mielenterveys potilaana? :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Unicornu

Eikös se oo ihan potilaastakin kiinni, että haluaako hän sinne saunaan hoitajaa vai ei.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Rauha

Itse olen aikuispuolella työssä, mutta kokemukseni sieltä on, että ne jotka syystä tahi toisesta esim. saunaan hoitajan seuraa tarvitsisivat, eivät hoitajaa sinne halua. Sama pätee toistepäin, elikäs ne joille ei saattajaa tarvita voisivat sellaisen halutakin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille