Jump to content
MAINOS

Muiden arvostaminen


nursio

Recommended Posts

Kaveri oli meikussa lääkintävaksina, ja otti vastaan potilasta omaisen kera, Omainen selitteli hienostuneesti pitkät tovit pokan verenpaine, ym. lääkityksiä ja aikaisempia sairauksia. Sitte se lopetti, ja puhutellessaan kaveriani sanoi: " niin, siis pitää saada yksityishuone, tehän varmasti voitte järjestää.. (katsoi nimineulaa) ...öö, LÄÄK......mitä? VAHTIMESTARI!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

ois potilas tulossa teidän OSlle. Mä vastaan puhelimeen: "OS X lähihoitaja NN" kun toisesta päästä kuuluu: "Onko siinä sh, jolle voisin potilaan taustat selvittää?" Ja mä siihen: "On, mut voit sä mullekin kertoa jos haluat sen potilaan tänne OSlle!"  ::)

Ja tapahtunut monia kertoja! Opin sitten minäkin olemaan vain hoitaja...

Hassua ja harmillista. Tiedon vois sanoa muillekin kuin sh:lle.

Minua taas hlökoht. ärsyttää, kun meidän os:_lla lh:t ja la:t eivät vastaa puhelimeen. Itsellä jos on suu täynnä ruokaa ja telefooni kahden metrin päässä ja lh/ph istuu puhelimen vieressä, niin varmasti ei perse eikä käsi nouse vastaamaan. Ärsyttää. Sitten pitää aikuiselle ihmiselle sanoa, että viittikkö vastata puhelimeen. Ja ruoka pärskyy ympäri pöytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen erittäin tyytyväinen, kun ei nykyisessä duunissa ole muita kuin sairaanhoitajia, en yksikertaisesti jaksa enää näitten lähihoitajien määkimistä siitä, ettei arvosteta etc.

Toisaalta ei meille pääsekään jos ei oo sh ja miellään ruotsinkielinen, hyvä niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Pistänpä minäkin oman lusikkani soppaan...

Minäkään en ymmärää miksi hoitoalalta vaikuttaa löytyvän niin paljon kateutta ja toisten väheksymistä. Kuten minde kirjoitti:

Kukaanhan meistä ei ole korvaamaton, mutta itse kyllä arvostan jokaista työpariani, koska tiimissä työskennellään... hoitoketju on niin vahva kuin sen heikoin lenkki on... joten työnteosta ei tule mitään, jos ei luota toisen ammattitaitoon...

Jos työkavereita ei arvosta tai heihin ei luota, siinä järkkyy muukin kuin vain sen hetken fiilis - koko ilmapiiristä voi tulla outo/hankala, ja siinä saattavat kärsiä jo potilaatkin. Periaatteessa voisi ajatella, että 'älkää olko väleissä ellette halua, mutta katsokaa kuitenkin että hoidatte potilaat'. Toisaalta omasta mielestäni on itsestään selvää, että niihin työkavereihin pitää luottaa ja heitä pitää arvostaa sinä mitä he ovat. Henkilökemiahan ei aina voi osua kohdalleen  ;), mutta sekin on ammattitaitoa että sentään pystyy tekemään töitä jonkun kanssa.

(Kuulin joskus jonkun sanovan: "Kaikkia täytyy ymmärtää, vaikkei heitä hyväksyisikään" - ihan hauska muunnelma alkuperäisestä)

Kyllä minun mielestäni se on pitkälti hoitajasta kiinni millälailla häntä kohdellaan ja arvostetaan. Ihan sama onko lh vai sh, jos osaa olla terveesti ylpeä ammatistaan ja osaamisestaan. Kun tekee työnsä hyvin on muiden ihan turha natkuttaa toisen koulutuksesta.

Koittakaa ny hyvät hoitajat tulla keskenänne toimeen, näitä töitä ei hirveästi tartte huonontaa enää ilmapiirillä kunnes kaikki on viimesen päälle burn out!

Kyytimies on ihan oikeassa mitä eri hoitajien omaan arvostukseen tulee. Miten voi antaa toisille kuvan, että on hyvä/osaava hoitaja jos jopa itse väheksyy itseään (tai aina olettaa muiden niin tekevän)? Pitää uskoa itseensä ja varmistua omasta osaamisestaan niin paljon, että itse voi pitää itseään ammattitaitoisena.

Ja vielä lainatakseni kyytimiestä: yritetään nyt tulla toimeen, jooko? Kuten sanottu, vihamielisyydet sun muut vain latistavat tunnelmaa ja laskevat kaikkien mielialaa. Ja miten me voimme koskaan kuvitella parantavamme hoitoalan arvostusta (esim. palkkojen kautta) ellemme pysty pitämään yhtä ja puhaltamaan yhteen hiileen?!  angry.png  Riippumatta siitä, ollaanko sh/lh/th/eh-shAMK/ph/pm-sk/lvm/etc...........  O:-)

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Olen kesätyöpaikassani kokenut osastonsihteerin simputuksen, mutta että vielä aikuisten ammattilaisten kesken esiintyy säälittävää jaottelua ja selkään puukottamista? En todellakaan voi ymmärtää, miten hoitajat jaksavatkin arvostella ja piikitellä muita; tuleeko siitä muka hyvä mieli itselleenkään? Tuskin! Täytyy olla aika huono itsetunto, jos on oikein etsimällä etsimässä vikaa jokaisesta opiskelijasta, työntekijästä, sijaisesta jne ja juoruilee niistä kahvihuoneessa oikein loistavalla akkakokoonpanolla  :- No, ehkä minäkin karaistun, kun menen ensimmäiseen harjoitteluun tutustumaan "oikeaan työhön". Toivottavasti en kyynisty, niin kuin monet hoitajat näköjään joutuvat pakostakin tekemään. Ovatko soveltuvuustestit menneet aivan mönkään, kun näitä ilkeitä arvostelijoita on valittu hoitoalalle, vai onko meininki tällaista kaikissa työpaikoissa?  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä luulen, että huonokäytös muita kohtaan ei ole vain meidän alan ongelma. Samanlaista se jo joka paikassa missä ihmisiä koolla. Ikävä kyllä ;D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä allalla sellaiset työyhteisöt joissa on vähän miehiä on pahimpia. Naiset on tosi ilkeitä toisilleen, puukot lentelee selkään etc. Jostain syystä muuta ukko toimipisteessä muuttaa tätä asiaa parempaan suuntaan. En tiedä onko kaikkialla, mutta tämä perustuu omaan empiiriseen kokemukseeni (hi**o että on jäänyt hieno sana mieleen hoitotieteen luennoilta) ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Tiukka perustutkimus todistaa päivastaista: puhdas naisyhteisö työskentelee parhain työottein ja reiluimiin ( Vahtera&al). Tämä ikuisesti pyörivä folklore naisten huonommuudeta jatkaa vain kulkuaan. Naisvihasta saa lukea uutisista melkein päivittäin, nyt fokuksessa päivähoitojutut.

Näonpä kirjoitin, vaikka poikani joutui suht turhasta asiasta napit vastatusten vanhemman sh:n kanssa. Lääkkeet oli jaettu väärin, ja poikani pyysi nöyrästi vain lupaapalauttaa oikeat rohdot paikoilleen. Kumma kyllä takaa-ajo jatkuu päivästä toiseen. Olisko sitten kantsinut oman mielenrauhan takia antaa Alman tropit Hiljalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä muuta ukko toimipisteessä muuttaa tätä asiaa parempaan suuntaan. En tiedä onko kaikkialla, mutta tämä perustuu omaan empiiriseen kokemukseeni

Samanlaiset kokemukset myös minulla. Ja tästähän naiset puhuvat itsekin usein, varsinkin niissä työyhteisöissä jossa on pelkästään naisia. Toivovat että "saataisiin mies tilannetta rauhoittamaan."

Olen aikanaan työskennellyt paljonkin työyhteisöissä jossa on ainoastaan miehiä. Ongelmia ja ristiriitoja kyllä sielläkin osaa olla, mutta riitojen ratkaiseminen on jotenkin suorempaa ja takanapäin puhuminen vähempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olen hyvin selvästi huomannut sen, että miehet tekevät meiningin paljon suoremmaksi/rehellisemmäksi kuin naiset. Varsinkin pelastuslaitokset tuppaavat olemaan aika miespainotteisia, ja siellä hallitseva meininki on usein NIIN paljon rennompaa kuin esim. sairaaloiden osastoilla (jotka yleensä ovat täynnä naishoitajia).

Tosin läppäkin on usein näissä mieskeskeisissä yhteisöissä aika paljon rankempaa ja pervompaa. Jostain syystä se ei minua kuitenkaan häritse (vaikka nainen olenkin) - päin vastoin  --> jos tyypit ovat kivoja se on mielestäni pelkästään hauskaa. Monet (nais)ystävistäni päivittelevät joskus miten minä jaksan kuunnella noita miesten juttuja ja 'onko tuo nyt mielestäsi oikeasti hauskaa?'. En jaksa olla mikään tiukkapipo töissä käytävien keskusteluiden suhteen - mielestäni tilanteista pitää vain repiä irti kaikki mahdollinen huumori.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykkan puolella ei myöskään olla tiukkapipoja. Tätä työtä jaksaisi jos ei huumori lentäisi. Tosin.....meillä aika tasapuolisesti sekä miehiä että naisia..

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...