Jump to content
MAINOS

Muiden arvostaminen


nursio

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

En osannu tehdä noita lainauksia, mut koittakaa ottaa selvää... Laitoin vuorosanat helpottamaan... heh-heh!

Härvelillä on ny joku ammatti-identiteettikriisi menossa

Eikä ole!!!

Ja sori jos viesteistä on saanu sen käsityksen, että mielipiteeni olis hyvästä hoitajasta se, että kuka saa laitella tippoja tai osaa tms. Ei se ole hyvän hoitajan mitta!!!

Itse en edes sano hallitsevani sitä hommaa, mielestäni kukaan ei voi sanoa hallitsevansa. Joskus onnistuu, joskus ei. Mutta se niistä Oskun TIPOISTA!  :)

OSKU: Höpöhöpö, kyllä me niitä uusitaan (muuallakin kuin lanssissa!), esim i.v luvat on talokohtaisia. Meiltäkin lähti justiinsa yks sh hesan puolelle töihin ja siellä ei kelvannu meidän talon luvat vaikka samaa HUS:sia ollaan. Eli tenttimään taas joutui.

Härveli: OK. Selväksi tuli. Sen tiesinkin ja erittäin hyvin, että kun sairaalaa vaihtaa niin voi joutua uusimaan luvat. Jos oon jossakin muutoin väittänyt niin pyydän anteeksi! Ei mullakaan nyt sentään käsitystä ollut, että vain sairaankuljetuksissa uusittais lupia...

Ajattelin vaan, että harmittaako niitä joitain harvoja kun nykyään lh:kin saa tehdä (periaatteessa) laajemmin töitä..?

OSKU: Miten niin laajemmin? Tippoja on lanssissa laitettu ennen lähiksiäkin.

HÄRVELI: HA-HAA!! Tosta sä vedit jonkun oman jutun! Siis sähän tässä taidat Osku olla sitä mieltä, että tipanlaitto kuuluu laajaan työkenttään! Mä mainitsin vain siitä, että lh saa tehdä laajemmin töitä... En väittänyt, että laaja työkenttä ois tipan laittoa! Jäit kiinni, voih...   8)

Luepa uudestaan!

Aika huvittavaa vaan jos on esim. töissä sairaankuljetuksessa (hoitoyksikkö) missä liuotetaan yms. ja sit tämä SAKUssa työskentelevä lh meneekin jonkun keikan tekemään sairaalaan niin OHO, jäipä aivot sairaalan oven ulkopuolelle etkä saakaan enää tehdä mitään.

Joskus siinä vaan säästäis ajassa (ja joskus potilastakin). Ja usein lh joka työskentelee SAKUssa, on parempi (kokeneempi) laittamaan kanyyleita kuin esim. OSlla työtä tekevä sh.

Tuon mä heitin ihan vaan esimerkkinä, noh toisaalta vähän herjallakin. Eräässä SAKUssa ollessani nimittäin olin laittamassa TIPPAa potilaalle kun siihen väliin änkes sh, joka selitti että hän laittaa sen "mulla on 13 vuoden kokemus anestesiahoitajana". Enpä kehannu inttää vastaan, tietty kun oon nuori ja fiksu. Ja tämä tapahtui eräässä TKssa, minkä OH tämä sh oli. Se tökki sitä vanhaa mummoa valehtelematta ainakin 8 kertaa, kun paikalle tuli toinen sairaankuljettaja (en muista yksityiskohtia) joka meni väliin ja sai laittaa TIPAN tälle rouvalle, joka jo siinä vaiheessa kivuissaan itki että mitä häntä näin tökitään. Se siitä 13 vuoden kokemuksesta...

OSKU: Edelleen tippa tippa. Noh olen tehnyt molemilla puolilla hommia ja laitan niitä tippoja sairaalassa vuorossa ollessani huomattavasti enemmän kuin sakussa 24h vuorossa.

HÄRVELI: Sä työskenteletkin varmasti jossakin pk-seudulla päin (tai Etelä-Suomessa, missä lyhyet kuljetusmatkat), etkä esim. Kainuussa! Hankipa siinä jonnekin korpeen, TOSI periferiaan se lääkäri! Jos on kyse esim. liuotuksesta ja koulutettu SAKU-porukka niin kyllähän sitä lääkäriä konsultoidaan sen suhteen - TIETENKIN! Mutta ei se välttämättä sitä potilasta tule itse sinne liuottamaan. Voi hyvä mies sua... Hyrynsalmella oli paikka auki, otapa vähän vapaata töistäs ja mene katsomaan mimmosta on olla lanssissa kun matkat on oikeasti PITKÄT ja oot TOSI korvessa, keskellä ei mitään. Mahtais tulla niitä teidän lääkäriyksiköitä ikävä...   :)

Kylläpä helpotti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

suomen kansalainen saa vapaasti asua missä vain suomessa.

jos nyt saisin cardiac arrestin olisi lääkäriambulanssi täällä 3minuutissa.

kaikesta tästä huolimatta vaihtaisin tämän maataloon keskellä ei mitään.....

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

suomen kansalainen saa vapaasti asua missä vain suomessa.

jos nyt saisin cardiac arrestin olisi lääkäriambulanssi täällä 3minuutissa.

kaikesta tästä huolimatta vaihtaisin tämän maataloon keskellä ei mitään.....

Tottakai saa!  8) Huvittaa vaan lukea kuinka selitetään, että lääkärit mahdollisesti tulee liuottamaan kohteeseen yms. juttua mitä ei meillä päin tapahdu. Ei tietenkään pidä itseensä ottaa (ja mitäpä se hyvejäisi?), vaan kyllä käy hermoon joskus! Se on niin pirun helppo puhua "Helsinkissä, kerrostalossa jauhaa aamulla iso patonki hampaitten välissä ja todeta ettei ne sudet vaarallisia ole, niitä pitää suojella..." Lainaten siis Veikko Huovisen sanoja.  :)

Siis ihan sama kaikissa asioissa, olipa kyse terveydenhuollosta tai susien suojelusta niin ennen kuin itse olet tuolla TOSI periferiassa ollut niin parempi, että jättää sanomata...

Kyllä sitä muutaman hukan enempi olisi viime vuonna saanut kaataa.

Enkä muuten lähde Kainuusta kuin pakolla, vaikka joskus aamupalapöydässä saattaakin nähdä ilveksen menevän pihan poikki eikä uskalla pistää koiraa yksin ulos.

Nimim. lähihoitaja, jolle karhu murahti lenkkipolulla ja pikkusen jännitti...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokseenkin tunnen sitä samaa tuskaa mitä kaikki muutkin lähärit täällä. Aivot itselläni mukana vain ajoittain (duunista riippuen).  Sitten sitä pitää varoa ettei vahingossa "tallo" miss sh:n varpaille, jolla työkokemusta 13 vuotta. Hupsista, näinkin on joskus päässyt käymään.

Hassua minusta oli se, kun lähihoitaja otti harjoittelussani potilasta vastaan. Itse menin sh opiskelijana paikalle ja lähihoitaja poistui. Kyllä muuttui omaisen ilme, kun sh. opiskelija tuli hommia hoitamaan. Enpä siihen viitsinyt enää tokaista että lh sitä itsekin olen. Ihan kuin se koko sana olis myrkkyä potilaille???!!

Kun lähdin sh:ksi opiskelemaan, eräs duuni kaveri sanoi minulle, että katokin sitten ettei likalla nouse pissi päähän ku opiskelee! mistäköhän tämä mahtoi johtua?

No eipä nuo jutut mitään. Ehkä, (mahdollisesti jonain päivänä)? meitä sitten arvostetaan enemmän, mutta toistaiseksi sh, sen olla pitää.

Jaa a saapa senkin nähdä koska tämä "kinailu" (hyvä hoitaja/ tarpeeksi hyvä hoitaja)loppuu, tuskin koskaan!

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaihdan heti kanavaa jos telkkarivisassa on joku hoitoalan ihminen.ei ne kuitenkaan mitään mistään tiedä.

maalla olis kiva asua mettän keskellä 5 min päässä palveluista näkemättä keitään muita ihmisiä ???olenko sekomassa?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paikallisessa baarissa käy kanssa yks 60v mielisairaanhoitaja.jos joku yrittääkin puhua jostain hoitoalaa sivuavasta hän nostaa metelin että vaihdetaan puheenaihetta,ei kiinnosta.työt työnä ja huvit huveina.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

maalla olis kiva asua mettän keskellä 5 min päässä palveluista näkemättä keitään muita ihmisiä ???olenko sekomassa?

Sama haave - sama tauti?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

maalla olis kiva asua mettän keskellä 5 min päässä palveluista näkemättä keitään muita ihmisiä ???olenko sekomassa?

Sama haave - sama tauti?

vissiin on,eikä oo lääkettä vielä keksitty.

perintöä odotellessa? 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ihan sama kaikissa asioissa, olipa kyse terveydenhuollosta tai susien suojelusta niin ennen kuin itse olet tuolla TOSI periferiassa ollut niin parempi, että jättää sanomata...

Vaikka täällä periferiassa toiminkin niin olen sitä mieltä että kyllä asioista oman mielipiteensä saa kertoa vaikka ei aina omakohtaista kokemusta olisikaan. Kuulijan/lukijan tehtävä on sitten laittaa nämä mielipiteet järjestykseen ja suhtautua niihin kuin parhaaksi näkee. Tietysti faktoihin nojaavat ja perustellut väitteet ovat monesti uskottavampia kuin kevyesti tehdyt "heitot"

Ja vielä Härvelille: Sun vuodatuksesti hoitoalan epäkohdista kuullostaa tutulta. Samanlaista saa lukea täältä ja samanlaista kuulee tosielämässä. Kannattaa kuitenkin muistaa että elämä ei ole reilua, ei varsinkaan byrokraattisessa sairaalamaailmassa. Joskus kun oikein ahdistaa niin kannattaa hengittää syvään, laskea vaikka kolmeen ja unohtaa epäkohdat. Näin pääset paljon helpommalla.

Tosin ymmärrän kyllä sinua toisaalta varsin paljon. Itsekin olen tänne paljon epäkohdista kirjoittanut ja varsinkin reilun vuoden takaisen tehyhärdellin ahdistukset tuli suurimmaksi osaksi purettua tänne eikä työmaalle.

Eli jos vaihtoehtona on jurputus työmaalla/kotona tai tänne kirjoittaminen niin valitse jälkimmäinen. Tietysti hyviä tapoja ja foorumin sääntöjä noudattaen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaihdan heti kanavaa jos telkkarivisassa on joku hoitoalan ihminen.ei ne kuitenkaan mitään mistään tiedä.

maalla olis kiva asua mettän keskellä 5 min päässä palveluista näkemättä keitään muita ihmisiä ???olenko sekomassa?

Tai sitten meitä on kaks?

Kyllä mullakin tekis mieli lähteä jonnekkin pidemmällä vaikka sitten Tuusulaan 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Härveli, en jaksaisi ruveta kanssasi tästä asiasta intäämään, mutta sanonpa nyt vielä pari asiaa. Tiedän miten periferiassa toimitaan. Sielläkin päätöksen liottamisesta tekee aina lääkäri, eikös vain 8) Toisekseen mitä siihen lääkäriyksikköön tulee, niin ei sitä aina ole täälläkään saatavilla. Niitä on vain yksi ja täällä pukkaa pikkasen enemmän kyytiä kuin siellä periferiassa. Ihan samalla lailla täällä konsultopidaan kuin sielläkin.

Sen tiesinkin ja erittäin hyvin, että kun sairaalaa vaihtaa niin voi joutua uusimaan luvat. Jos oon jossakin muutoin väittänyt niin pyydän anteeksi! Ei mullakaan nyt sentään käsitystä ollut, että vain sairaankuljetuksissa uusittais lupia...

kuitenkin kirjoitit:

Toisin kuin sh:t saa luvat suoraan pelkillä papereilla eikä niitä tartte uusia työpaikkaa vaihtaessa (lukuunottamatta sairaankuljetuksia).

Pikkasen riistiriitaista, eikö??

HÄRVELI: HA-HAA!! Tosta sä vedit jonkun oman jutun! Siis sähän tässä taidat Osku olla sitä mieltä, että tipanlaitto kuuluu laajaan työkenttään!

En, vaan laitoin siihen saman esimerkin mitä sinä käytit puhuessasi k.o asiasta.

Jos Härveli haluat tehdä sairaalassa sh:n hommia, niin mene kouluun. Sillä siitä pääsee. En minäkään tee kaikkea sairaalassa mitä sakussa teen.

Mutta antaa olla, mä en oikeesti jaksa haaskaa energiaani tähän väittelyyn. Se on loputon suo.

Mitä tuohon lähihoitajien arvostamiseen tulee, niin jotenkin mulle tulee sellainen fiilis että arvostatteko te itsekkään itseänne? Toinen puhuu omaisista jonka ilmeet muuttuu kun lh vaihtuu sh:ksi, toinen kokee että kohdellaan kuin ilmaa yms.

Jotenkin tuntuu että itsetunnossa, omassa itsekunnioituksessa on jotain pielessä. En minä vaan huomannut mitään tuollaista kun olin lh. Toki epäasiallisia duunikavereita aina löytyy, mutta ei nyt mistään yleisestä linjasta voi kuitenkaan puhua. Jos te aamusta iltaan hoette mantraa että teitä ei pidetä minään, kukaan ei arvosta  yms. niin ihan varmasti se alkaa oikeasti siltä ennenpitkää näyttääkkin. En minä ainakaan teilaa ketään pelkästään sen takia että hän on lh, eikä sitä mielestäni kukaan mukaan meillä tee. Jos hommat sujuu, niin se on aivan sama mitä siinä kyltissä lukee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos Härveli haluat tehdä sairaalassa sh:n hommia, niin mene kouluun. Sillä siitä pääsee. En minäkään tee kaikkea sairaalassa mitä sakussa teen.

Mä oon jo yhden koulun käynyt. Tästä jos vielä jatkan niin hakeudun pelastusopistoon!  8) No joo, jätetään sanomatta...

Pistän kuitenkin pisteen tälle keskustelulle. Kaikki (luen myös itseni mukaan, eipähän tartte alkaa inttämään...  :)) haluavat nähdä asiat vain omalta kantiltaan, ja aina ne on parempia jotka ovat samaa kuin mä... Ja meilläpäin asiat menee oikein, ei muualla ja blaadi-blaadi-blaa...

Nyt mä kuitenkin otan kimpsut ja kampsut ja lähden ajamaan kohti Paltamoa (missä se on, eikö niin?  :) Se on siellä PERIFERIASSA!), missä ei edes TV1 näy. Siellä on hyvä olla! Minä sairastuin jo (myös siihen tautiin), ja "lääkitsen" itseäni lähtemällä korpeen. Heh!

Kokeilkaa muutkin, toimii!

Hei-hei, ja hyvät pyhät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon jo yhden koulun käynyt. Tästä jos vielä jatkan niin hakeudun pelastusopistoon!  8) No joo, jätetään sanomatta...

Jos minä meen vielä kouluun, niin se ei todellakkaan ole enää tällä alalta :)

Pidähän hauskaa siellä Paltamossa.

Osku

ps. mukavaa Härveli saada tänne lisää aktiivisia jäseniä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, laitampa minäkin mielipiteeni oikeen kirjallisena. Itselläni on työparina päikkäpolilla lähes aina lh/lvm/ph... meillä työnjako itsestään selvyys. Minä teen lääkehoidot, kanyloinnit jne. jne työparini tekee kipsaukset, lastoitukset jne. jne joista minä tiedän vähemmän ja kaikkea mitä näiden toimenpiteiden väliin mahtuu tehdään yhdessä. Joskus olen pyytänyt pariani laittamaan esm. kanyylin potilaalle (tietäen, että hän hallitsee) toinen käy laittamassa ja toinen taas sanoo, ettei kuulu hänen tehtäviin, joka on ihan ok. Meillä on jaettu mitkä tehtävät kuuluvat sh:lle ja mitkä lh/lvm/ph:lle. Kukaanhan meistä ei ole korvaamaton, mutta itse kyllä arvostan jokaista työpariani, koska tiimissä työskennellään... hoitoketju on niin vahva kuin sen heikoin lenkki on... joten työnteosta ei tule mitään, jos ei luota toisen ammattitaitoon...

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minun mielestäni se on pitkälti hoitajasta kiinni millälailla häntä kohdellaan ja arvostetaan. Ihan sama onko lh vai sh, jos osaa olla terveesti ylpeä ammatistaan ja osaamisestaan. Tietysti eri toimipaikoissa on erilaiset ohjeet mitä töitä kullekin ammattiryhmälle kuuluu, se on vaan sulatettava. Kun tekee työnsä hyvin on muiden ihan turha natkuttaa toisen koulutuksesta. Toki natkutusta aina joltain tulee, se jääköön omaan arvoonsa.

Koittakaa ny hyvät hoitajat tulla keskenänne toimeen, näitä töitä ei hirveästi tartte huonontaa enää ilmapiirillä kunnes kaikki on viimesen päälle burn out!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos haluat tehdä sairaanhoitajan hommia, opiskelet sairaanhoitajaksi. Jos haluat tehdä lääkärin hommia, opiskelet lääkäriksi ja jos lähihoitajan hommia...

Mun mielestä ihan yksinkertaista! Kaikki eivät näköjään ole samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten vielä jotkut (en yleistä!) puhuu, ettei lh:t mitään osaa jne. vaikka aina joutuu uusimaan lääkeluvat yms. kun vaihtaa työpaikkaa. Näillä lähihoitajillahan pysyy tieto ja varmasti osaavat nämä jutut kun jatkuvasti kertaavat ja uusivat uusimistaan tenttejä.  Toisin kuin sh:t saa luvat suoraan pelkillä papereilla eikä niitä tartte uusia työpaikkaa vaihtaessa (lukuunottamatta sairaankuljetuksia). Ja sitten tullaan sanomaan ettei lh ole ees oikea hoitaja...

En tiedä käytäntöä, mutta kommentoin kuitenkin. Mielestäni on hyvä, että lääkelupia joutuu uusimaan ja tenttejä tekemään. Jos homman osaa niin ei kait siitä tenttimisestä ole mitään haittaa. Jos ei osaa niin ihan hyvä, että tentissä paljastuu kertauksen tarve. Pitkään alalla toimineenkin olisi välillä hyvä testata tietonsa.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mielestäni on sama kuka terveydenhuolto etc ammatti ihminen näitä lääkkeitä annostelee,kunhan hänet on siihen pystyväksi todettu.

nimimerkillä:usein "ylempiään neuvonut"

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista, miten näissä kysymyksissä usein tartutaan juuri tiettyjen toimenpiteiden suorittamisoikeuksiin ja lupiin arvostuksen mittarina. Minulle nuo kysymykset ovat aivan vieraita, kun työssäni en joudu niiden parissa painiskelemaan.

Itse hain jotain aivan muuta omalla kysymyksenasettelullani, mutta keskustelu kääntyi tähän ilmeisesti tarpeesta 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites Härveli ymmärsin että päätökset pitäis tehdä ihan itsenäsesti ja toimenpiteet hallita, eikä ole lekurikopteri  käytössä siell periferiassa.  8) En rupee väitelemään mut mites tän käyttö pitais toimintasäteen yltää kajaaniin.  http://www.pelastushelikopteri-ilmari.fi/

Vai miten tän käyttö siel päin on  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...