Jump to content
MAINOS

Huumeidenkäyttäjien hoito


Vieras: -tiiniz-

Recommended Posts

Vieras: -tiiniz-

Olen kohta menossa harjoitteluun jossa olen tekemisissä päihteiden ja huumeiden väärinkäyttäjien kanssa.

Alkoi sitten kiinnostamaan tämä ensihoidollinen puoli huumeiden yliannostuksissa. Mistä löytyisi hyvin tietoa hoidosta kentällä? Itse huumeistahan on tietoa vaikka kuinka paljon, mutta entä se HOITO?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mistä löytyisi hyvin tietoa hoidosta kentällä? Itse huumeistahan on tietoa vaikka kuinka paljon, mutta entä se HOITO?

Jos siis kentällä tarkoitetaan ensihoidon kenttää, niin käytännössä vain bentsoille ja opiaateille löytyy vastalääkkeet joita käytetään intoksikaatioissa. Bentsoille flumatseniili (Lanexat) ja opiaateille naloksoni (Narcanti). Muistaakseni annostelu meni jotenkin näin: naloksonia 0,4mg:n erissä ad. 2mg ja flumatseniilia 0,2mg:n erissä ad 2mg.

Muuta ihmeellistä ja erikoista spesifiä hoitoa ei huumausaineintoksikaatioille (tai huumausaineita käyttäville) potilaille oikein voi tarjota kentällä. Normaalit peruselintoimintoja tukevat hoidot tarvittaessa ja se on aika pitkälti siinä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos siis kentällä tarkoitetaan ensihoidon kenttää, niin käytännössä vain bentsoille ja opiaateille löytyy vastalääkkeet joita käytetään intoksikaatioissa. Bentsoille flumatseniili (Lanexat) ja opiaateille naloksoni (Narcanti). Muistaakseni annostelu meni jotenkin näin: naloksonia 0,4mg:n erissä ad. 2mg ja flumatseniilia 0,2mg:n erissä ad 2mg.

Muuta ihmeellistä ja erikoista spesifiä hoitoa ei huumausaineintoksikaatioille (tai huumausaineita käyttäville) potilaille oikein voi tarjota kentällä. Normaalit peruselintoimintoja tukevat hoidot tarvittaessa ja se on aika pitkälti siinä.

Naloksoni 0,4mg erissä ad. 2mg, intoksikaatioissa tarvittaessa ad 10mg.

Flumatseniili 0,2mg, toistetaan tarvittaessa minuutin välein ad 3mg.

Oireenmukainen hoito on suurimmassa osassa käytäntö. Usein kentällä taktikoidaan etenkin opiaatti-yliannostusten kanssa, eli titrataan naloksonia vain sen verran, että poka alkaa hengittää itsenäisesti ja kuskataan polille. Tämä johtuu kahdesta seikasta. Ensinnäkin naloksonin vaikutusaika on lyhyt suhteessa suoneen piikitettäviin opiaattipohjaisiin huumausaineisiin, eli mikäli poka herää eikä suostu lähtemään hoitoon (harvoin suostuvat), hänet pitäisi lääkitä vielä i.m.:sti pistetyllä naloksoniannoksella. Toiseksi, narkeilla on paha taipumus ruveta toisinaan aggressiivisiksi kun niiden pöllyn pilaa. Kun poka vasta polilla herää, on yleensä vartija ja leparit jo paikalla. Ja tarvittaessa kaveria voidaan hoitaa siihen asti, että tilanne tasoittuu pitoisuuksienkin suhteen.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naloksoni 0,4mg erissä ad. 2mg, intoksikaatioissa tarvittaessa ad 10mg.

Flumatseniili 0,2mg, toistetaan tarvittaessa minuutin välein ad 3mg.

Oireenmukainen hoito on suurimmassa osassa käytäntö. Usein kentällä taktikoidaan etenkin opiaatti-yliannostusten kanssa, eli titrataan naloksonia vain sen verran, että poka alkaa hengittää itsenäisesti ja kuskataan polille. Tämä johtuu kahdesta seikasta. Ensinnäkin naloksonin vaikutusaika on lyhyt suhteessa suoneen piikitettäviin opiaattipohjaisiin huumausaineisiin, eli mikäli poka herää eikä suostu lähtemään hoitoon (harvoin suostuvat), hänet pitäisi lääkitä vielä i.m.:sti pistetyllä naloksoniannoksella. Toiseksi, narkeilla on paha taipumus ruveta toisinaan aggressiivisiksi kun niiden pöllyn pilaa. Kun poka vasta polilla herää, on yleensä vartija ja leparit jo paikalla. Ja tarvittaessa kaveria voidaan hoitaa siihen asti, että tilanne tasoittuu pitoisuuksienkin suhteen.

Riippuu hoito-ohjeista, meillä 0,8mg iv ja tarv. 0,4mg im, eikä yritetä saada narkkeja poleille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli sennonn olo että tuskin tarkoitetaan kentällä tapahtuvaa hoitoa... Olisikohan kysessä narkomaanien laitoshoito? Vieroitusoireiden hoito..... Subutex, metadoni. Ja muita lääkkeitä esim psyykelääkkeitä ja rauhoittavia (usen päihdeongelman lisäksi myös psykiatrisia potilaita. Luepa alan kirjoista tai heitä sama kyssäri psykiatrian foorumille. Voivat tietää paremmin. Mie en ainakaan mistään mittään tiedä.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys oli juuri ensihoidollinen puoli yliannostuksissa. Eli laitoshoidoista ei kysytty herra 47 eli arviosi itsestäsi oli oikea.

Ensihoito-oppaassa ja taskuoppaassa on hoidot, koeta etsiä ne käsiisi Tiiniz.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Riippuu hoito-ohjeista, meillä 0,8mg iv ja tarv. 0,4mg im, eikä yritetä saada narkkeja poleille...

Alkoi kiinnostamaa, että kuinka paljon mahtaa palstalaisilla olla kokemusta ko. potilaista ?

Ensinnäkin mahdollinen lääkeyliannos (yleensä p.o) ja i.v opiaatteja (yleensä subutex tai heroiini) käyttävä potilas ovat kaksi täysin eri potilasryhmää. Naloksoni tehoaa erittäin hyvin heroiiniin sekä tietty i.v opiaatteihin (morfiini, fentanyyli, alfentaliini yms.). P.O opiaatteihin (bubrenorfiini, tramadoli, kodeiini, dekstropropoksifeeni yms.) taas anto- / ottomuodosta huolimatta naloksoni tehoaa huonommin.

Narkkareilla naloksonin antamisessa tulee olla todellakin varovainen, koska heille tulee liika-annostelun yhteydessä helposti pahojankin (jopa hengenvaarallisia) vierotusoireita. Itse olen oppinut ko. potilailla annotelemaan I.V naloksonia hyvin pieninä annoksina 30-40 sek välein kunnes oma hengitys palautuu ja tajunta alkaa korjaatumaan. On lähes hoitovirhe dumpata narkilta heroiinin / subutexin vaikutus kokonaan pois. Narkkeja jätetään todella usein kuljettamatta ja tällöin asiasta sovitaan yhdessä potilaan kanssa ja annetaan lisäannos naloksonia i.m. Mikäli potilaalle ei saada tippaa (kuten usein ei saada), annetaan tällöin naloksoni i.m tai s.c. Silloin annos on yleensä vähintään tuo ampulli eli 0,4 mg.

Kannattaa myös pitää mielessä, että naloksonin antaminen ei ole ensisijainen toimenpide !

Jos taas kyseessä spontaani p.o lääkemyrkytys ei narkkarilla, niin naloksonia voi antaa huolettomammin ja usein tarvitaan todella isojakin annoksia (useita ampulleja). Naloksonin antamiseen liittyy harvoin ongelmia mutta flumatseniilin kanssa kannattaa olla pidättyväisempi, mikäli ei ole varmaa tietoa mitä potilas on syöpötellyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu hoito-ohjeista, meillä 0,8mg iv ja tarv. 0,4mg im, eikä yritetä saada narkkeja poleille...

Alkoi kiinnostamaa, että kuinka paljon mahtaa palstalaisilla olla kokemusta ko. potilaista ?

Ensinnäkin mahdollinen lääkeyliannos (yleensä p.o) ja i.v opiaatteja (yleensä subutex tai heroiini) käyttävä potilas ovat kaksi täysin eri potilasryhmää. Naloksoni tehoaa erittäin hyvin heroiiniin sekä tietty i.v opiaatteihin (morfiini, fentanyyli, alfentaliini yms.). P.O opiaatteihin (bubrenorfiini, tramadoli, kodeiini, dekstropropoksifeeni yms.) taas anto- / ottomuodosta huolimatta naloksoni tehoaa huonommin.

Narkkareilla naloksonin antamisessa tulee olla todellakin varovainen, koska heille tulee liika-annostelun yhteydessä helposti pahojankin (jopa hengenvaarallisia) vierotusoireita. Itse olen oppinut ko. potilailla annotelemaan I.V naloksonia hyvin pieninä annoksina 30-40 sek välein kunnes oma hengitys palautuu ja tajunta alkaa korjaatumaan. On lähes hoitovirhe dumpata narkilta heroiinin / subutexin vaikutus kokonaan pois. Narkkeja jätetään todella usein kuljettamatta ja tällöin asiasta sovitaan yhdessä potilaan kanssa ja annetaan lisäannos naloksonia i.m. Mikäli potilaalle ei saada tippaa (kuten usein ei saada), annetaan tällöin naloksoni i.m tai s.c. Silloin annos on yleensä vähintään tuo ampulli eli 0,4 mg.

Kannattaa myös pitää mielessä, että naloksonin antaminen ei ole ensisijainen toimenpide !

Jos taas kyseessä spontaani p.o lääkemyrkytys ei narkkarilla, niin naloksonia voi antaa huolettomammin ja usein tarvitaan todella isojakin annoksia (useita ampulleja). Naloksonin antamiseen liittyy harvoin ongelmia mutta flumatseniilin kanssa kannattaa olla pidättyväisempi, mikäli ei ole varmaa tietoa mitä potilas on syöpötellyt.

Niin. Mulla on jokunen opiaattiöveri sattunut uran aikana kohdalle (yli 20, alle 40). Toi Narcanti tehoaa äärimmäisen huonosti jos lainkaan noihin subutex-veikkoihin (siperia opettaa). Näiden kohdalla pitää olla varpaillaan. Ja myös subutex iv. pistää huomattavasti helpommin kuupan uudelleen sekaisin hoidon jälkeen, jopa tuntien kuluttua. Tulisi vaan se vanha kunnon heroiini takaisin... :)

Olen samoilla linjoilla siitä pikkuannosten titrailusta, eli 0,08 iv n. 20sek välein, kunnes sinerrys lakkaa. Jos jätän potilaan kuljettamatta (99% hereille saaduista) niin 1-2 ampullia narcantia subcutikseen ja kehotus liikkua julkisilla paikoilla tai hakeutua johonkin porukkaan, jotta avun hälyttäminen mahdollista, jos tajunta hiipuu. Itse en ainakaan suostu ottamaan seurauksia tällaisen potilaan hoidosta, en sitten millään. Siksi varovaisuutta.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Joo, eli ihan sairaalan ulkopuolista hoitoa tarkoitin (kuten suurin osa ymmärsikin). Kiitos vastauksista! Kun nyt kohta olen enemmän näiden potilaiden kanssa tekemisissä niin mietin vain miten heitä hoidetaan ennen kuin pääsevät esim. sairaalan polille asti. Kyllähän tuosta naloksonista olen kuullut, mutta juuri toisten omat kokemukset ovat kivaa ja kiinnostavaa luettavaa. Vähän ajattelin vielä yrittää aihetta opiskella :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...