Jump to content
MAINOS

Munasarja kasvaimen poisto tähystyksellä


Vieras: Sissi79

Recommended Posts

Miten tällainen toimenpide vaikuttaa lasten saantiin jos esim. poistettu kasvain on ollut omenan kokoinen?

Ja jos leikkauksen yhteydessä on poistettu kolmasosa munatorvesta ja osa toisesta munasarjasta? Miten se leikkaus tehdään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Paras tähän vastaaja on varmaan leikannut lääkäri, koska hän on siellä sisällä ollut ja nähnyt miten putket jatkossa toimivat.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen tiedän että toimenpide on tehty nukutuksessa ja tähystämällä vatsanpeitteiden läpi.

Miksi muuten gynen leikkaukset tehdään nykyisin puudutuksessa? Vastatkaan tietämättömälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen tiedän että toimenpide on tehty nukutuksessa ja tähystämällä vatsanpeitteiden läpi.

Miksi muuten gynen leikkaukset tehdään nykyisin puudutuksessa? Vastatkaan tietämättömälle.

Mitä tarkoitat, gynen leikkaukset? Kaikki mammillatason alapuolella tehtävät toimenpiteet voidaan periaatteessa tehdä puudutuksessa. Poikkeuksen tekevät leikkaukset jossa tarvitaan hyvää relaksaatiota, l. suolistoon tai syvälle vatsaonteloon kohdistuvat toimenpiteet.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi muuten gynen leikkaukset tehdään nykyisin puudutuksessa? Vastatkaan tietämättömälle.

No ei kaikkia gynekologisia leikkauksia tehdä puudutuksella. Paikallispuudutuksella voidaan tehdä esim. TVT, mutta kohdunpoisto, myoomien höyläys ym. on ainakin tähän astisissa työpaikoissani tehty nukutuksessa. Jos myooma on kohdunsisäinen ja hysteroskopian kautta poistettavissa, olen kuullut jonkun joskus (klassinen esimerkki) tehneen höyläyksen korkeahkossa spinaalissa, mutta pääsääntöisesti suosittaneen nukutusta juuri hyvän relaksaation vuoksi. Kohtu reagoi aika ärhäkkäästi ja seurauksena voi olla perforaatio -> ei hyvä asia. Uusien sterilisaatiospiraalien asetuskin tapahtuu (missä tapahtuu) polilla, siinä voidaan puudutella kohdunnapukkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

itse olen harjoittelee parhaillaan NKL:n Los:lla jossa tehdään isoja gyneleikkauksia, pääsääntönä on sielä aina nukutus, oli laparatomia, laparaskopia tai alatiekyseessä. TVT, TOT, TVT-O, yms muut ulkosynnyttimien pienet pattileikkaukset voidaan tehdä paikallispuudutuksessa. ja usein tehdäänki.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

kohdunpoisto, myoomien höyläys ym. on ainakin tähän astisissa työpaikoissani tehty nukutuksessa.

Naistentautien polilla harjoittelen ja mun kokemukseni on, että kaikki vastaantulleet vaginaalisesti tehtävät leikaukset (hysterektomiat ja esim. prolift-leikkaukset) on suunniteltu puudutuksessa tehtäviksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kohdunpoisto, myoomien höyläys ym. on ainakin tähän astisissa työpaikoissani tehty nukutuksessa.

Naistentautien polilla harjoittelen ja mun kokemukseni on, että kaikki vastaantulleet vaginaalisesti tehtävät leikaukset (hysterektomiat ja esim. prolift-leikkaukset) on suunniteltu puudutuksessa tehtäviksi.

Juu, jos esim. kohdunlaskeuman takia on suunniteltu tehtävän hysterektomia alateitse niin puudutuksessa se yleensä tehdään. Hysteroresektoscopioita sen sijaan en ole nähnyt enkä kuullut tehtävän muuten kuin nukutuksessa juuri em. syistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse nähnyt vain yleisanestesia tehtäviä vaginallisia hysterektomioita. nkl:n los:lla. ehkä minun kohdalla on tullut vain ya potilaita.. emt. pitää kysyä anelääkäriltä maanantaina :)[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.03.07 - klo:22:37


Naistentautien polilla harjoittelen ja mun kokemukseni on, että kaikki vastaantulleet vaginaalisesti tehtävät leikaukset (hysterektomiat ja esim. prolift-leikkaukset) on suunniteltu puudutuksessa tehtäviksi.

no nii tänään varmistin asian anelääkäriltä ja ei todellakaan tehdä kaikkia vagina hystorektomioita suunnitellusti puudutuksessa. sellaista sääntöä ei talolla ole. se on aina siitä kiinni mitä gynekologi markkinoi potilaalle, potilaan asa luokituksesta ja kumpi olisi hänelle parempi puudutus vai nukutus, joskus tehdään myös puudutus + kevyt nukutus. ja loppupeleissä potilas itse päättää haluaako olla hereil vai nukutukses.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

No ei varmaankaan ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä, mutta pointtini olikin, että kohdunpoisto ei ole aina yleisanestesiassa tehtävä operaatio.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no nii tänään varmistin asian anelääkäriltä ja ei todellakaan tehdä kaikkia vagina hystorektomioita suunnitellusti puudutuksessa.

Joka talossa on omat tapansa ja muualla suomessa ei todellakaan toimita aina samalla tavalla kuin nkl:lla. Esim. TYKS:n synnytys ja naistentautien klinikan leikkausosastolla (voi lyhentää myös nkl los) vagilaalinen hysterektomia tehdään aina jos se on mahdollista puudutuksessa samoin lähes kaikki alatieoperaatiot hysteroskopiaa lukuunottamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...