Jump to content
MAINOS

Hoitotason potilas?


-VF-

Recommended Posts

Kaksi ht-potilasta = molemmilla mm. nitro-infuusio... Mun mielestä ihan perusteltu hoitotason siirto, lähettävän lääkärinkin puumerkein varustetussa kaavakkeessa potilaat määrätty kuljetettavan hoitotason siirtoautossa.

Tuli lähinnä tuon kommentin luettuani mieleen, että mitä se sellainen hoitotason potilas käytännössä tarkoittaa? Jos potilaalla on nitrotippa ja monitorivalvonta, niin onko se sitä hoitotasoa?

Asetus sairaankuljetuksesta määrittelee:

hoitotason sairaankuljetuksella valmiutta aloittaa potilaan hoito tehostetun hoidon tasolla ja toteuttaa kuljetus siten, että potilaan elintoiminnot voidaan turvata.

Olisi kiva tietää, että mikä käytännössä tekee potilaasta hoitotason potilaan?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: takapäivystäjä

Olisi kiva tietää, että mikä käytännössä tekee potilaasta hoitotason potilaan?

Nyt laitoit kuule sellaisen kysymyksen, että huh.. Voisin heittää vastaan, että mikä on elämän tarkoitus  8)

Samalla voisi perustellusti kysyä, mikä tekee jostakin henkilöstä hoitotason sairaankuljettajan tai mikä tekee yksiköstä hoitoyksikön. Tässä on sellainen aihe, että taitaa tulla pitkähkö topikki  ::hakkaa päätä seinään::

3....2....1.......nyt saaa aloittaa :ruoskii:

Ai niin. Omat kriiteerit ko. käsitteille ovat todennäköisesti kovemmat kuin kellään palstalaisella......

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin. Omat kriiteerit ko. käsitteille ovat todennäköisesti kovemmat kuin kellään palstalaisella......

voiko tuon suomentaa että: oma ammattitaitoni on todennäköisesti kovempi kuin kellään palstalaisella?  :-X

Mun mielestä mikään ei tee potilaasta hoitotason potilasta. Eri tasoiset yksiköt voivat vain hoitaa potilasta eritasoisesti :happy:

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

voiko tuon suomentaa että: oma ammattitaitoni on todennäköisesti kovempi kuin kellään palstalaisella?  :-X

Mistä moinen käsitys ? Jos mä äänestin Saulia pressaks, niin tarkoittaako se automaattisesti sitä, että MINÄ olisin Tarjaa pätevämpi presidentti ?

Ai nii, en äänestänyt myöskään Vanhasta, en halunnut Liikasta Suomen pankkiin, minusta Ollilan seuraajaksi olisi ollut parempikin vaihtoehto, meijän ensihoidon vastuulääkäri on todella epäpätevä...vain muutamia mainitakseni

Mitähän duunia rupeisin ensi viikolla tekemään ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä mikään ei tee potilaasta hoitotason potilasta. Eri tasoiset yksiköt voivat vain hoitaa potilasta eritasoisesti :happy:

Näinhän se menee. :-X :)

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä moinen käsitys ? Jos mä äänestin Saulia pressaks, niin tarkoittaako se automaattisesti sitä, että MINÄ olisin Tarjaa pätevämpi presidentti ?

Ai nii, en äänestänyt myöskään Vanhasta, en halunnut Liikasta Suomen pankkiin, minusta Ollilan seuraajaksi olisi ollut parempikin vaihtoehto, meijän ensihoidon vastuulääkäri on todella epäpätevä...vain muutamia mainitakseni

Mitähän duunia rupeisin ensi viikolla tekemään ?

huh.gif Nojoo, toi nyt vaan oli typerä heitto..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos pystyt kuljettamaan potilaan jollain muulla koodilla kuin A/B/C 783 ja A/B/C 744 ja ymmärrät mikä idea on koodilistalla ja sinun työpanoksellasi, niin alkaa vaikuttamaan hyvältä! :-X :nauraa:ja vielä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi ht-potilasta = molemmilla mm. nitro-infuusio... Mun mielestä ihan perusteltu hoitotason siirto, lähettävän lääkärinkin puumerkein varustetussa kaavakkeessa potilaat määrätty kuljetettavan hoitotason siirtoautossa.

Tuli lähinnä tuon kommentin luettuani mieleen, että mitä se sellainen hoitotason potilas käytännössä tarkoittaa? Jos potilaalla on nitrotippa ja monitorivalvonta, niin onko se sitä hoitotasoa?

Asetus sairaankuljetuksesta määrittelee:

hoitotason sairaankuljetuksella valmiutta aloittaa potilaan hoito tehostetun hoidon tasolla ja toteuttaa kuljetus siten, että potilaan elintoiminnot voidaan turvata.

Olisi kiva tietää, että mikä käytännössä tekee potilaasta hoitotason potilaan?

Minä ymmärsin asian niin, että tässä tarkoitetaan nimenomaan keskus/ yliopistosairaalasta tapahtuvaa siirtoa toiseen sairaalaan jatkohoitoon.

Ja nythän kaikessa viisaudessaan on ainakin kys:n siirtopapereissa ilmeisesti kolme ruksausvaihtoehtoa; paaritaksi, perustaso ja hoitotaso.

Ainakin näissä Kys:n siirroissa täällä ilmeisesti on tosiaan niin, että jos potilaalla on vaikka nitrotippa niin se vaatii hoitotason auton siirtoon. Samoin, jos verta on vasta tiputeltu / tiputellaan potilaaseen. Tai jos tarvii lääkitä yms.

Tämä seikka saa tietysti siirtoja tekevän hoitotason miehen paukuttelemaan henkseleitään, kun pääsee oikeuksiinsa. Ruksi oikeassa kohdassa kun tekee ihmeitä itsetunnolle.

Siitä pääseekin siihen tosiseikkaan, ettei kovinkaan moni yksikkö nollatunnuksistaan huolimatta valitettavasti yllä minusta hoitotasolle. Ei miehitykseltään, eikä keikkojen perusteella. Jos täällä Pohjois-Savossa ajatellaan, niin ehkäpä Kuopion, Varkauden ja Iisalmen ja ehkäpä vielä Siilinjärven 190:t voivat täyttää näitä hoitotason kriteerejä. Keikkamäärä oikeiden kipeiden potilaiden kohdalta ei tosin välttämättä niilläkään nouse kovin korkeaksi.

Tätä ajatellen olen sitten samaa mieltä siitä, että eritasoiset yksiköt voivat hoitaa potilasta eritasoisesti. Mutta jakoa pitää täällä pitkien välimatkojen maassa jatkaa yksiköiden välillä aluekohtaisesti myös perustason yksiköiden hoitomahdollisuuksien osalta. Ei voida jakaa yksikön varustusta ja hoitomahdollisuuksia tyyliin elvarilääkkeet=perustaso ja muut= hoitotaso.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin näissä Kys:n siirroissa täällä ilmeisesti on tosiaan niin, että jos potilaalla on vaikka nitrotippa niin se vaatii hoitotason auton siirtoon. Samoin, jos verta on vasta tiputeltu / tiputellaan potilaaseen. Tai jos tarvii lääkitä yms.

Tämä on sitten minun oma mielipide, mutta joku nitrotippa tai veren tiputelu ei ole tehostetun hoidon tasoa, mitä tällä hoitotason sairaankuljetuksella asetuksessa tarkoitetaan.

Sairaalan osastoilla on käveleviä potilaita jotka menevät kanttiiniin punasolupussiensa tai nitrotippojensa kanssa. On vaikea kuvitella mikä potilassiirrosta tekee tehostetun hoidon tasoisen jos ulcuspotilaalla on punasolut tippumassa ja potilas siirretään toiseen sairaalaan.

Oma näkemykseni on se, että tehostetun hoidon tasoinen siirto on sellainen, jossa potilas on esim. respiraattorissa monien tukitippojen kanssa. Tai potilaan hemodynamiikka on niin epävakaa että se vaatii matkan aikana lääkitystä tai muuta hoitoa.

Ihan turha se on paukutella henkseleitä siirron "kovuudesta" jos kuljetetaan potilasta nitrotipassa TK:sta sairaalan polille. Ainakin täällä Helsingissä yksityiset perustason yksiköt kuljettavat päivittäin potilaita joilla on useita I.V.-infuusioita menossa sairaalasta toiseen. Ja autoissa ei tasan tarkkaan ole hoitotason luvilla olevia henkilöitä töissä ja mitään lääkkeitä ei ole autossa mukana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS:lla on siirtojen suhteen kriteerit ja niiden mukaan pitäisi pelata. Sairaankuljettajan velvollisuus on selvittää ennen siirtoa mahdolliset uhkatekijät. Kriittisesti sairaan potilaan siirrosta vastaa lääkäri/sairaala, joka siirran määrää. Tarvittaessahan sairaala panee matkaan hoitajan ja/tai lääkärin saattajaksi. Hupaisaa on joskus ollut, kun olen ollut sairaalan vastuulla sairaanhoitajana ilman hoitotason lupia saattamassa potilasta sairaalasta toiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS:lla on siirtojen suhteen kriteerit ja niiden mukaan pitäisi pelata. Sairaankuljettajan velvollisuus on selvittää ennen siirtoa mahdolliset uhkatekijät. Kriittisesti sairaan potilaan siirrosta vastaa lääkäri/sairaala, joka siirran määrää. Tarvittaessahan sairaala panee matkaan hoitajan ja/tai lääkärin saattajaksi. Hupaisaa on joskus ollut, kun olen ollut sairaalan vastuulla sairaanhoitajana ilman hoitotason lupia saattamassa potilasta sairaalasta toiseen.

Joo, HUS:lla on varmaan jotkut kriteerit siirtojen suhteen, mutta kun yksityinen halvimman tarjouksen antanut palveluntarjoaja alkaa potilaita siirtämään, niin sairaankuljetuksen taso putoaa roimasti, oman kokemukseni mukaan. Sairaalasiirrot ovat kyllä Helsingissä täysin oman onnensa ojassa, kuka halvimmalla homman tekee, saa sen myös tehdä.

Lähettävä sairaalahan se vastaa potilaan hoidosta niin kauan kunnes potilas on vastaanottavassa sairaalassa. Eli käytännössä Helsingissä pitää jonkun lähteä potilasta saattamaan jos halutaan hoidon taso halutaan ylläpitää myös siirron aikana.

Ja näillä saattavilla henkilöillä ei tarvitse olla minkään valtakunnan hoitotason lupia kun he kuitenkin toimivat lähettävän sairaalan valtakirjalla. Eli jos itse lähden saattamaan potilasta jonnekin, niin saan antaa kaikkia lääkkeitä mitä lähettävän sairaalan lääkäri minun antaa luvan antaa potilaalle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Josko nitrotippa = hoitotaso perustuisi siihen, että ruiskupumput eivät kuulu perustason auton välineistöön ja näin siirtoon pitäisi saada kyseinen vempain lainaksi sairaalasta. Nyt kun siirto on hoitotasoinen on kyseinen laite autossa.  ;D

Niin eihän se pelkkä valmiiksi ladattu vemputin tarvitse hoitotason saattajaa. Ja ihan rehellisiä, jos ollaan niin ei varmaan ihan oikeita hoitotasoisia yksiköitä ole suorittamassa siirtoja (pelkästään/pääasiallisesti). Eikös se mennyt niin, että pitää olla riittävästi potilaskontakteja, temppuja jne, että hoitatason osaaminen säilyy. Se ei varmaan siirroilla kovasti kasva.  :-X

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kun yksityinen halvimman tarjouksen antanut palveluntarjoaja alkaa potilaita siirtämään, niin sairaankuljetuksen taso putoaa roimasti

...niin mihin tätä tason putoamista verrataan?Kyseenalaistatko tällä kommentilla palveluntarjoajan työntekijöiden pätevyyden?Mikä olisi sitten oikea linja lähteä näitä "tehosiirtoja" hoitamaan? HelPel? Siellä kun ne isot pojat piileksii.... :-

Muokkaus:Lainaukset

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kun yksityinen halvimman tarjouksen antanut palveluntarjoaja alkaa potilaita siirtämään, niin sairaankuljetuksen taso putoaa roimasti

...niin mihin tätä tason putoamista verrataan?Kyseenalaistatko tällä kommentilla palveluntarjoajan työntekijöiden pätevyyden?Mikä olisi sitten oikea linja lähteä näitä "tehosiirtoja" hoitamaan? HelPel? Siellä kun ne isot pojat piileksii.... :-

Vertaan sitä hussin oman autokeskuksen tasoon. Privaattipuolen autoissa kun välineitäkin joutuu lainailemaan jotta kuljetus onnistuu. Ja lääkkeistä ei ole tietoakaan. Ja jos halutaan lääkitä niin mukaan on laitettava hoitaja.

Palomiehet voisi heittää huitsin kuuseen lääkkeellisen ensihoidon ja sairaankuljetuksen parista.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ei hussin bussiinkaan ole joka yksikköön eksynyt lääkeluvallista. Välineet on kyllä ihan ok heillä, se on totta. Väellä on ollut aikamoinen vaihtuvuus, että kaikilla ei ole välttämättä kokemusta kunnon tehosiirrosta. Mutta pitempää siellä työskenteneillä on aika rautainen kokemus vaativistakin siirroista.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalan osastoilla on käveleviä potilaita jotka menevät kanttiiniin punasolupussiensa tai nitrotippojensa kanssa.

Öö, ei kai nitrotipan kanssa ketään päästetä juurikaan sängystä liikkeelle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalan osastoilla on käveleviä potilaita jotka menevät kanttiiniin punasolupussiensa tai nitrotippojensa kanssa.

Öö, ei kai nitrotipan kanssa ketään päästetä juurikaan sängystä liikkeelle?

Kyllä niitä tuolla Meilahden kanttiinissa näkyy nitrotippojensa kanssa köpöttelevän. Kyllähän se minussa hieman hilpeyttä herättää aina silloin tällöin. Niinhän sitä voisi luulla, että vuodepotilaana pitäisi silloin olla...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ite ketää oo laskureitten tai pumppujen kanssa meikun kanttiinissa nähny....karanneet ovat jos sinne asti on päässy :P...ei muuta kun älytön riski..mut joku fiksu on sanonu et "riskejä on otettava" ;)

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ite ketää oo laskureitten tai pumppujen kanssa meikun kanttiinissa nähny.

Ai, kyllä mä ainakin niitä tipanlaskijoiden kanssa kahvia ryystäviä potilaita siellä näen lähes joka kerta kun siellä olen. ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ite ketää oo laskureitten tai pumppujen kanssa meikun kanttiinissa nähny.

Ai, kyllä mä ainakin niitä tipanlaskijoiden kanssa kahvia ryystäviä potilaita siellä näen lähes joka kerta kun siellä olen. ;)

Itselleni kun sairaalamaailma ei ole niin tuttu, niin käytetäänkö todella tippalaskureita nitroinfuusioden annosteluun? Tuntuu vaan aika hurjalta, kun siinä on kuitenkin niin monen muuttujan takana, ettei koko påse lirahda kertaheitolla suoneen, mut kuten jo sanottiin, riskejä on otettava ja jos luonnonvalinta ei pelaa niin jätetään homma lekureille... =)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni kun sairaalamaailma ei ole niin tuttu, niin käytetäänkö todella tippalaskureita nitroinfuusioden annosteluun? Tuntuu vaan aika hurjalta, kun siinä on kuitenkin niin monen muuttujan takana, ettei koko påse lirahda kertaheitolla suoneen, mut kuten jo sanottiin, riskejä on otettava ja jos luonnonvalinta ei pelaa niin jätetään homma lekureille... =)

Ihan yleisesti nitroinfuusio menee tipanlaskurin kautta. Harvoin sairaalassa nitroinfuusio ruiskupumpun kautta edes menee.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni kun sairaalamaailma ei ole niin tuttu, niin käytetäänkö todella tippalaskureita nitroinfuusioden annosteluun? Tuntuu vaan aika hurjalta, kun siinä on kuitenkin niin monen muuttujan takana, ettei koko påse lirahda kertaheitolla suoneen

Käytetään, jopa terveyskeskuksissa. Itse olen kyllä sitä mieltä että yksinkertainen on kaunista, ihan aina ei laskureita ja ruiskupumppuja edes tarvita. Joskus jopa pärjätään ihan perinteisellä dinit-suihkeella..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ite ketää oo laskureitten tai pumppujen kanssa meikun kanttiinissa nähny.

Ai, kyllä mä ainakin niitä tipanlaskijoiden kanssa kahvia ryystäviä potilaita siellä näen lähes joka kerta kun siellä olen. ;)

Eikös epiduraalin kanssa saa hortoilla missä vaan? Ja ite ainakin hoilotin ympäri sairaalaa Venogamma-tipan kanssa, lisäsin aina nopeutta laskuriin kun tarve oli... Mutta jotenkin tekis mieli nitroinfuusiopotilas laittaa monitoreihin, mutta niinhän mä laitan kaikki.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...