Jump to content
MAINOS

Yksityiset hoivakodit


Sukunajo

Recommended Posts

Olen työskennellyt yksityisellä sektorilla nyt parin vuoden ajan. Lisäksi on kokemusta julkiselta puolelta, tosin huomattavasti ajallisesti vähemmän.

Omat kokemukseni yksityiseltä sektorilta ovat pääosin positiivisia. Minua on tässä kohdin kohdannut ilmeisesti suuri onni, mitä ketjun kirjoittajien kokemuksia luin. Työpaikan omistajat ovat pääosin kannustavia ja luottavat työntekijöihinsä, eivät sekaannu liikaa ryhmäkodin toimintaan vaan antavat meille ns.rivityöntekijöille sopivasti vastuuta. Paljon on tietysti töitä tehty, jotta tähän pisteeseen on ko.paikassa päästy, mutta niinhän sitä sanotaankin, että lopussa kiitos seisoo. Pyrimme luomaan asukkaillemme onnelliset viime vuodet rikkaan elämänsä päätökseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 91
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Juuri siirtyneenä kunnalliselta puolelta yksityiselle...ainakin tuntuu että yksityisellä vielä vähempi henkilökuntaa, ja kaikessa säästetään...Ja minä kun luulin, että kaupungin palveluksessa asiat huonosti...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen ollut TÖISSÄ pelkästään yksityisellä, mutta harjoittelemassa kunnalla.. Ja mitä olen harjoitteluissa ollut, niin en työpaikkaani vaihtaisi. Meillä pieni palvelutalo, 15 asukasta. Vielä rollalla käveleviä suurin osa. Sijaisia on joskus hankala saada, mutta pääasiassa ovat hoituneet. Meillä on oma fysioterapeutti, sairaanhoitaja, toimintaterapeutti (joka siis pitää virikehetkiä asukkaille).. Ruoka tehdään muualla, vain viikonlopun ruokia pitää lämmittää uunissa/tehdä puuro.  Myös oma "siivooja" on saatu.. Meidän vastuulla on siis vanhuksien hoito sekä ulkoilutukset (kesällä asukkaat monesti istuskelevat pihalla, ja siellä myös päiväkahvit juodaan silloin tällöin). Helpotusta tuo erityisesti tuo siivooja, kun ei tarvitse enää muun työn lomassa pitää huolta siivouksesta. Kaikilla asukkailla siis omat asunnot, omat tavarat. Yhteinen tila on, jossa kaikki syövät yhdessä. Mielestäni oikein kodinomainen paikka! En itse pidä paikoista, joissa asukkaita ei oteta huomioon yksilöinä (esim. kaikki tasan klo. 7 ylös ja aamupalalle, tiettyyn aikaan vessaan, jne.) Ainahan jossakin olisi parantamisen varaa, oli se sitten työssä, palkassa tai jossain muussa, niin myös meillä.  Tyytyväinen olen, erittäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aikaisemmin ollut yksityisessä sairaalassa töissä. Ihan hyvä paikka, sai tehdä sh:n hommia. Nyt kaksi kuukautta yksityisessä hoitokodissa. Karmea paikka, akat riitelee ja asetelma on sh vastaan perushoitajat. Useampi ihminen on lähtenyt pois töistä ovet paukkuen. Edellinen sh ei kestänyt kuin 4 kk. Pitäisi hoitaa sh:n tehtävät ja olla samalla kentällä. Kiitosta ei tule hyvin hoidetusta työstä vaan haukkuja siitä, että istuskelee kansliassa. Työtoverit on kouluttamattomasta perushoitajaan. Pitkiä sairaslomia näillä ihmisillä on takana. Noi huhut on kaikkein pahimpia, puhutaan ja lasketaan kuinka paljon kukin hoitaa. Ja omaiset siinä lisää hämmentää. Ja lääkkeet antaa kuka syöttää. Nostetaan pöydän päälle, ja opiskelijatkin omin päin antavat. Viikon opiskelun jälkeen omistaja antaa dosetista antamisluvan. Kuka vastaa, jos tulee virhe. Omistajan mukaan hän vastaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

8)

Melkein 3 v olin yksityisellä.Alku meni hyvin kun hoitokodilla oli yrittäjätuki. Sen jälkeen alkoi säästö,toimittiin kuin venäjällä. Vanhoista lakanoista jopa piti pomon käskystä repiä pesulappuja.Asukkaat maksoi itse kaikesta,mutta silti piti säästää. Jopa niistä vaiposta,mehun juottaminen kesä kuumalla kiellettiin koska asukkaat virtsaavat pomon mielestä liikaa ja vaippoja kuluu.Yksi työntekijä irtisanottiin,ensin uhkailtiin kun ei suostunut noudattamaan pomon käskyjä.

Siivoja irtisanottiin ja me hoitajat omien töiden ohella pesimme vessoja ja ikkunoita. Sitten lähti keittäjä ja lisää hommia kasaantui hoitajille. Pomo määräsi, että yöhoitaja pesee käytäviä,pyykiä ja laittaa ruokaa 24:lle hoidettavalle kun yöllä on hiljaista. Sitten vähennettiin työntekijöitä,välillä sai iltavuorossa olla yksin!!!

Paikka oli kuin helvetin esikartano!

Lopulta saimme tarpeeksemme pompottelusta ja yksitellen irtisanoidumme.

Ei koskaan enää yksityistä puolta!

Missä mä just luin tästä paikasta... Hmmmm? ^-^
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8)

Melkein 3 v olin yksityisellä.Alku meni hyvin kun hoitokodilla oli yrittäjätuki. Sen jälkeen alkoi säästö,toimittiin kuin venäjällä. Vanhoista lakanoista jopa piti pomon käskystä repiä pesulappuja.Asukkaat maksoi itse kaikesta,mutta silti piti säästää. Jopa niistä vaiposta,mehun juottaminen kesä kuumalla kiellettiin koska asukkaat virtsaavat pomon mielestä liikaa ja vaippoja kuluu.Yksi työntekijä irtisanottiin,ensin uhkailtiin kun ei suostunut noudattamaan pomon käskyjä.

Siivoja irtisanottiin ja me hoitajat omien töiden ohella pesimme vessoja ja ikkunoita. Sitten lähti keittäjä ja lisää hommia kasaantui hoitajille. Pomo määräsi, että yöhoitaja pesee käytäviä,pyykiä ja laittaa ruokaa 24:lle hoidettavalle kun yöllä on hiljaista. Sitten vähennettiin työntekijöitä,välillä sai iltavuorossa olla yksin!!!

Paikka oli kuin helvetin esikartano!

Lopulta saimme tarpeeksemme pompottelusta ja yksitellen irtisanoidumme.

Ei koskaan enää yksityistä puolta!

Missä mä just luin tästä paikasta... Hmmmm? ^-^

Älä nyt Osku manaa. Kohta tänne rekisteröityy lauma Puolen Hehtaarin metsän asukkaita ja alkaa raivokkaasti puolustelemaan ko. työpaikkaa ja uhkailemaan Hannu Karpolla ja oikeuskanslerilla.  :)

Nämä yksityiset sosiaali- ja terveysalan työyksiköt ovat kyllä sellaisia, joissa kaikki tuntuu olevan mahdollista. Joku Tehyn edunvalvontayksikön ihminen voisi varmasti vahvistaa epäilyni, että juuri yksityiset työpaikat ovat oikea murheenkryyni.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku Tehyn edunvalvontayksikön ihminen voisi varmasti vahvistaa epäilyni, että juuri yksityiset työpaikat ovat oikea murheenkryyni.

Vastaan yhden semmoisen(TEHYn asiasmies) puolesta; todellakin on! Työvuoromuutoksia, ilman suostumusta, töihin hälyttämistä kesken loman ym. ym. Onpa niitä täällä kunta puolellakin, siis vastaavia ongelmia, muttei vissiin paljon suhteessa yksityisiin.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miks ihmiset on töissä yksityisellä, jos se on niin kamalaa...?

Mussa ei kyllä niin paljon masokistia löytyis, että olisin töissä yllämainitu laisissa hoitopaikoissa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miks ihmiset on töissä yksityisellä, jos se on niin kamalaa...?

Mussa ei kyllä niin paljon masokistia löytyis, että olisin töissä yllämainitu laisissa hoitopaikoissa ;D

Turha niitä kaikkia yksityisiä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajia on leimata, osa on loistavia, mutta muutamat onnistuvat ajoittain nakertamaan kaikkien mainetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turha niitä kaikkia yksityisiä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajia on leimata, osa on loistavia, mutta muutamat onnistuvat ajoittain nakertamaan kaikkien mainetta.

Ei ne varmasti kaikki huonoja työpaikkoja ole, mutta sellaista viestä on Tehyn suunnalta tullut, että melkoisen paljon ongelmia niillä on työsuhde- ym. asioiden hoidossa. Työntekijöitä uhkaillaan, palkan kanssa on ongelmia, työvuoroja muutetaan yksipuolisesti jne.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En väitä sairaanhoitopiirien olevan mitään täydellisiä paikkoja, mutta tiettyjen perusasioiden toimimiseen voi luottaa. Tarkoitan niin hoitajan kuin potilaan asemaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon töissä yksityisessä palvelutalossa, missä on myös muutamia sen kuntoisia asukkaita joiden paikka olis varmasti jollain pitkäaikaisosastolla (jalattomia, muistamattomia tms), mutta heistä tunnutaan pitävän kynsin hampain kiinni kun tuovat taloon niin suuret hoitomaksut..  ;D

Onneksi näitä huonokuntoisempia on kuitenkin suhteellisen vähän, ja henkilökuntaa on pyritty lisämään ihan kiitettävästi vastaamaan kasvavaa tarvetta.

Muuten tämä paikka on miellyttävä, on virikeohjaajaa ja siivoojaa ja ravintolahenkilökuntaa jolloin kaikki saavat pysyä lestissään. Henkilökuntaa huomioidaan ja kannustetaan ja koulutustakin järjestellään.

Raaka todellisuus vaan on, että taloon on muuttanut liian paljon sellaisia ihmisiä joilla ei sitten olekkaan varaa ostaa palveluja meiltä, vaan kituuttavat yksinänsä tai ovat saaneet järjestettyä kaupungin kotihoidon itselleen.

Se tuntuu aina todella typerältä, päästää siis kaupungin työntekijä sisään joka viipottaa kauhealla kiireellä kun meidän talon henkilökunta istuu kahvilla.

Minkäs teet, rahalla saa ja hevosella pääsee.

Nyt sentään ollaan päästy palveluseteleiden piiriin, eli kaupunki ostaa meiltä palveluita, joka onkin yllättävän paljon tuonut meille lisää "maksavia asiakkaita". Mitenkäs muualla, onko kokemuksia näistä palveluseteleistä, niiden vaikutuksista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon töissä yksityisessä palvelutalossa, missä on myös muutamia sen kuntoisia asukkaita joiden paikka olis varmasti jollain pitkäaikaisosastolla (jalattomia, muistamattomia tms), mutta heistä tunnutaan pitävän kynsin hampain kiinni kun tuovat taloon niin suuret hoitomaksut..  :)

Onneksi näitä huonokuntoisempia on kuitenkin suhteellisen vähän, ja henkilökuntaa on pyritty lisämään ihan kiitettävästi vastaamaan kasvavaa tarvetta.

Muuten tämä paikka on miellyttävä, on virikeohjaajaa ja siivoojaa ja ravintolahenkilökuntaa jolloin kaikki saavat pysyä lestissään. Henkilökuntaa huomioidaan ja kannustetaan ja koulutustakin järjestellään.

Raaka todellisuus vaan on, että taloon on muuttanut liian paljon sellaisia ihmisiä joilla ei sitten olekkaan varaa ostaa palveluja meiltä, vaan kituuttavat yksinänsä tai ovat saaneet järjestettyä kaupungin kotihoidon itselleen.

Se tuntuu aina todella typerältä, päästää siis kaupungin työntekijä sisään joka viipottaa kauhealla kiireellä kun meidän talon henkilökunta istuu kahvilla.

Minkäs teet, rahalla saa ja hevosella pääsee.

Nyt sentään ollaan päästy palveluseteleiden piiriin, eli kaupunki ostaa meiltä palveluita, joka onkin yllättävän paljon tuonut meille lisää "maksavia asiakkaita". Mitenkäs muualla, onko kokemuksia näistä palveluseteleistä, niiden vaikutuksista?

Siis eikö hoito sisälly hintaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eikö hoito sisälly hintaan?

Ei... ::)

Eli asukkaat maksaa vuokraa (palveluvastike tjsp) johon kuuluu asunnon vuokra + 24h turvapuhelinpäivystys + arkipäivisin sairaanhoitajan vastaanotto (RR-mittausta, korvien huuhdontaa, rokotuksia/pistoksia yms). Toi vastike kattaa myös kaikki äkillisen avun tarpeet; sairaskohtauksen hoidot.

JA jos tarvitsevat "hoitoa" eli päivittäisiä apuja lääkehoidossa, henkkoht. hygieniassa, liikkumisessa tms  he maksavat tuon standardivuokran päälle sitten hoitopakettia jonka hinta määräytyy suoraan käytetyn ajan mukaan.

Eli siis taloon muuttaminen ei "pakota" ostamaan hoitoa meiltä, vaan esim. taloudelliseen tilaan vedoten he voivat ne ottaa kaupungilta ja käyttää samalla meidän turvapuhelinpäivystystä.

Tai sitten osa porukasta on muuttanut tänne vaan pahan päivän varalle, eli täällä on sellasta 70+ porukkaa jotka ei tarvitse mitään apuja, kunhan maksavat kovempaa vuokraa kuin tavan kerrostalossa ja saavat kantaa ranteessaan tota kaunista harmaata klönttiä jos niin tahtovat  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eikö hoito sisälly hintaan?

Ei... ::)

Eli asukkaat maksaa vuokraa (palveluvastike tjsp) johon kuuluu asunnon vuokra + 24h turvapuhelinpäivystys + arkipäivisin sairaanhoitajan vastaanotto (RR-mittausta, korvien huuhdontaa, rokotuksia/pistoksia yms). Toi vastike kattaa myös kaikki äkillisen avun tarpeet; sairaskohtauksen hoidot.

JA jos tarvitsevat "hoitoa" eli päivittäisiä apuja lääkehoidossa, henkkoht. hygieniassa, liikkumisessa tms  he maksavat tuon standardivuokran päälle sitten hoitopakettia jonka hinta määräytyy suoraan käytetyn ajan mukaan.

Eli siis taloon muuttaminen ei "pakota" ostamaan hoitoa meiltä, vaan esim. taloudelliseen tilaan vedoten he voivat ne ottaa kaupungilta ja käyttää samalla meidän turvapuhelinpäivystystä.

Tai sitten osa porukasta on muuttanut tänne vaan pahan päivän varalle, eli täällä on sellasta 70+ porukkaa jotka ei tarvitse mitään apuja, kunhan maksavat kovempaa vuokraa kuin tavan kerrostalossa ja saavat kantaa ranteessaan tota kaunista harmaata klönttiä jos niin tahtovat  ;)

Osaatko sanoa keskimäärin, minkäsuuruinen pelkkä vuokra on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asuntojen vuokrat on 500 - 950 € + siihen se palveluvastike joka on 3,53 €/m2.

Asuntojen neliökoot on 41 - 72,5 m2.

Mulla on kyselyikä...

Mitä tulis maksamaan kaikilla herkuilla? Eli jos asukas on täysin autettava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

n. 2000 euroa kuussa + jos haluaa ateriapalvelun ni sitten vielä 300 kuukaudessa aamupalasta ja lounaasta kotiin kuskattuna. Niin ja tietysti sitten se vuokra siihen päälle. Halvaksi tulee..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei se pahimmasta päästä ole, 5000/kk, on tuo mun läheinen paikka,

+ lääkkeet.

HERTTILEI! Eihän tollaiseen oo kellään taviksella varaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5000 tonnia! Ei ole tavisten paikka

Juu, harvalla meistä on 5000000 €/kk hoitoonsa laittaa.  :D

Kuitenkin Suomessa on selkeästi tilaus noille "paremman väen" hoitokodeille. Meiltä kuitenkin löytyy jonkin verran erittäin hyväosaisia vanhuksia jotka haluavat käyttää rahansa omaan hyvinvointiin ja luksukseen. Ja kun tilausta on, niin tarjontaa löytyy, se on selvä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkinaikaa painettu töitä yksityisessä hoivakodissa, jossa työtä on tuplasti verrattuna kunnalliseen, olen samalla viriketoiminnan ohjaaja, hoitaja, tarjoilija, palvelija, siivooja ja keittäjä, tietenkin huonommalla palkalla kuin normaalissa hoitajan toimessa. Työntekijöitä on vähemmän kuin kunnallisella puolella, ja kiire näkyy ja tuntuu. Seuraavaksi sitten vaan hattu kouraan ja ruinaamaan kunnalliselta puolelta sijaisuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkinaikaa painettu töitä yksityisessä hoivakodissa, jossa työtä on tuplasti verrattuna kunnalliseen, olen samalla viriketoiminnan ohjaaja, hoitaja, tarjoilija, palvelija, siivooja ja keittäjä, tietenkin huonommalla palkalla kuin normaalissa hoitajan toimessa. Työntekijöitä on vähemmän kuin kunnallisella puolella, ja kiire näkyy ja tuntuu. Seuraavaksi sitten vaan hattu kouraan ja ruinaamaan kunnalliselta puolelta sijaisuuksia.

Tää on niin totta...

Miksi lähes jokaisessa yksityisessä puljussa on nää samat ongelmat?

(Poikkeuksia varmasti jostain löytyy)

Eikö noita yksityisiä yrittäjiä saada millään ruotuun?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...