Jump to content
MAINOS

Yksityiset hoivakodit


Sukunajo

Recommended Posts

Selitä ,mikä siinä on halventavaa.Eikös sellaiset alusasut olleet eneen maailmassa yleisessä käytössä.

Eli halventavuus on aikaan paikkaan ja muotiin sidonnaista tässä asiassa.Siis ...siis ei mitään enempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 91
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllähän se totta on, että meitä yksityisiä valvotaan kuin pieniä lapsia. Mutta sehän nostaa vain laatuamme!  :-X ...kun kinastelette tästäkin asiasta, pitäisi muistaa alueellinen poikkeavuus. Asiakas (=maksaja=laadunvartija..) kun on joka kaupungissa eri.

Vielä tuosta vaippa-asiasta. Kyllä ainakin täällä Etelä-Karjalassa kaupunki maksaa asiakkaan vaipat (ei TenaLadyjä, ne vissiin luokitellaan pikkuhousunsuojiksi tjsp). Käsittääkseni tässä ei ole eroa rikkailla ja köyhillä. Joka tapauksessa yhdenkään yksityisen sopimukseen ei taida kuulua vaippoja -niin kuin ei muitakaan henk.koht. juttuja.

Kaikki ei ole aina siltä miltä se näyttää... Ei luottamusmiestä voi valita, jos on sen verran pieni yksikkö, että liiton edustettavia ei ole tarpeeksi (SuPerilla 5 henk.). Ei työntekijä aina tiedä, mitä pomot puuhaa (esim. Stakesin papruja). Ei laatukansiota voi olla olemassa, jos firma on ½ vanha (pelkästään laatukoulutukseen menee 1 v.-siis jos haluaa tehdä asian kunnolla-, eikä sitä kannata ensimmäisenä lähteä työstämään).

Toi on niin totta, mitä Neea sanoi, että työnantaja ei tuo kaikkia asioita valmiiseen pöytään (siis jos on viisas työnantaja). Mutta vaikeutenahan tässä on se, että useinkin yrityksen omistajat ovat niin "omapitäväisiä" (ehkäpä tiedostamattaan), etteivät älyä antaa työntekijöille tilaa työskennellä ja kehittää työtään. Siinä niitä vaikeuksia tulee, ja se on sääli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisessä hoitokodissa kun mummo yskähtää, kiikutetaan heti ambulanssilla sairaalaan,

vaikka keskellä yötä. Perustellaan, että omaiset on niin vaativia ja pelätään valituksia.

Järjenkäyttöä! Sairaalasta voi kysyä vaikka hoito-ohjeita, jos ei omat taidot riitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisessä hoitokodissa kun mummo yskähtää, kiikutetaan heti ambulanssilla sairaalaan,

vaikka keskellä yötä. Perustellaan, että omaiset on niin vaativia ja pelätään valituksia.

Järjenkäyttöä! Sairaalasta voi kysyä vaikka hoito-ohjeita, jos ei omat taidot riitä.

Eiköhän tuo nyt ole vähän liioittelua...

Tuon tyyppistä toimintaa saattaa olla ihan pienissä hoitokodeissa, alta 10 asukasta,  joita hoidetaan "omalla porukalla". Isommissa (kuten meillä 40 asukasta) on kyllä ostopalveluna lääkäri, jonka tavoittaa aina ja joka tulee paikanpäälle. Sairaala tai terkkari reissuja ei juurikaan ole, paitsi tietysti akuutit jutut esim. murtumat.

Sairaankuljetus yhteistyökumppanina tietoliikenneaikana on korvaamaton, voidaan hoitaa paikanpäällä.

Toisaalta jos asukas sekä omainen vaativat hoitoonpääsyä sairaalaan, eikä hoitokodin "yskänlääke kelpaa ", niin minkäs teet. Potilaalla on oikeutensa. Omaisia on joka lähtöön, hoitajat eritasoisia,  myös siellä sairaalassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tunnen itseni todella onnekkaaksi kun olen päässyt työpaikkaan jossa nyt olen. Pääsin suoraan äitiylomalta sijaiseksi yksityiseen 24 paikkaiseen hoitokotiin. Nyt työni vakinaistettiin. Työilmapiiri on todella ihana. Työntekijöiden iät vaihtelevat 25-60 välillä ja kaikki tulevat hyvin toimeen. Jos työntekijöiden välillä joku hiertää niin niistä keskustellaan. Huumorin kukka kukkii niin työntekijöiden kuin asukkaidenkin välillä ja usein päivät on hauskoja.  Työvuoroon on suuniteltu sellainen miehitys että hyvin pärjää ja aikaa jää asukkaiden kanssa olemiseen, ulkoiluun, jutusteluun, kauppa-asioihin jne... Asukkaiden ikä ja kunto vaihtelee paljon ja sekin jo antaa työhön vaihtelevuutta. Talossa on vakioyököt joten näin pienen lapsen äitinä se helpottaa paljon kun yövuorot on pois.

Kyseiseen hoitokotiin olen kyllä todella tyytyväinen ja työ on siellä kivaa. Vielä yhtenäkään päivänä ei ole harmittanut lähteä töihin. Ennen sinne töihin pääsyä kuulin kyseisestä paikasta vain hyvää myös omaisten tahoilta.

En tiedä onko tämä harvinaisuus että tällaiseen paikkaan olen päässyt. Kunnallisella puolella tahti oli hieman eri ja tähän verrattuna en sinne enää olisi valmis menemään jos vaihtaa pitäisi.

Mutta siis ainakin yksi positiivinen kommentti yksityisen puolesta  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Kehäkukka

Kokemusta on 12v. niin kaupungin kun yksit. vanhusten palvelutaloista/hoivakodeista Uudellamaalla.Riippuu ihan johtajasta ja koulutuksesta/persoonasta onko riitt. henkilökuntaa.Jos johtajana on kodinhoitaja=Puistolan palvelutalo Hgissä (sosiaal.viraston) tai fil.maisteri=Kaarikeskus Nummelassa (yksit.) niin niissä taloissa ei ainakaan organis. toimi. Liian vähän henkilökuntaa mitoitettu jo perustyöhön, saati kun on saikkua tai lomia niin ei oteta sijaisia tai totuus kait on ettei niitä saada kun negat. maine on kiirinyt.Sitten on taas yksityisiä joissa on johtajina esim. sairaanhoitajia yms. alaamme opiskelleita jotka ymmärtävät työn kiireisyyden/vaativuuden ja he palkkaavat riitt. henkilökuntaa. Toietty sekin riippuu talousjohtajasta ja budjetista. Katsotaanko tärkeämmäksi hankkia taloon uudet huonekalut jokatoinen vuosi vai palkata henkilökuntaa.Kai yleisin ongelma on jokapaikassa se etteivät omaiset halua/viitsi huolehtia omista vanhemmistaa, omaisistaan. Kaikki asiat jäävät hoitajien hoidettavaksi. Jälkipolvet odottavat perintöä eivätkä halua että vanhuksen varoja käytetään esim. järjestämällä hänelle ulkopuol. maksullista apua kuten ulkoilutus, ostos yms. Kaikki pitäisi tupsahtaa nenäneteen verorahoilla. Onnekseni olen läytänyt työpaikan yksit. vanhusten isossa palvelutalossa jossa on riitt. henkilökuntaa ja meillä on virikeohjaaja, siivoojat, pyykkääjä, fysioterapeutti, sosionomi ja keittiöhenkilökunta erikseen. Hoitajien työ on hoitotyötä eikä lattioiden kuurausta ja kokkaamista "siinä sivussa". Työtämme siis arvostetaan ja se on suuri viihtyvyyden kriteeri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kokemusta yksityisestä hoitokodista vuosien takaa. Plussina siellä oli kodinomaisuus, mahdollisuus monipuoliseen viriketoimintaan asukkaille (käytiin mm. asukkaitten kanssa risteilyllä) ja mahdollisuus yksilölliseen/joustavaan ajankäyttöön. . Työtehtävät oli hoitsuhommien lisäksi kaikkea siivouksesta ruuanlaittoon ja muuta... Yövuoroissa sai luvan kanssa oikein nukkua! Asukkaat viihtyivät ja omaisetkin olivat tyytyväisiä.... MUTTA MUTTA..... Koska tilat ei olleet alunperin suunniteltu tällaisiin tarkoituksiin, niin ahdasta oli ja vaaratilanteitakin pääs syntymään. Palkat ei sitte tullukaan koskaan ajallaan ja niissä oli melkein aina virheitä. Useista pyynnöistäni huolimatta en koskaan saanut kirjallista työsopimusta ( :D) ja loppujen lopuks sitä suullistakaan työsopimusta ei jatkettu raskauden takia. Työnanataja ei ois myöskään halunnut maksaa sairasloma-ajan palkkaa koska OLIN RASKAANA. ::hakkaa päätä seinään:: että yhtä tappelua se sitten loppujen lopuks olikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka
No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".
EN yhdy tuohon, lukaiskaapaa uusin LÄHELLÄ lehti (ilmestyi viime viikolla), jonka omaishoitajaliitto tuottaa. Siinä on kirjoitelma mitä kunnan pitää maksaa: ilmaisjakeluna eli niin katetrit kuin insul.neulat jne ja myös VAIPAT !se on siitä kiinni osaako niitä hakea kunnalta, jos ei henkilökunta eikä omaiset vaivaudu hakemaan/hankkimana niihin lähetettä (sairauden vuoksi) omalta terv.asemalta niin ei niitä lennä taivaasta hoitokotiin.Kantapään kautta oppineena voin kertoa että näin toimii pääkaupunkiseudulla koska olen työni vuoksi että omaisteni vuoksi jotunut asioita hoitamaan eri kunnissa/kaupungeissa ja ovat hoituneet ihan iisisti.Tosin ainakin Kunta:Loppi yrittää niissä pihdata ja snaoo etteivät anna, mutta pakkohan se on kun se on määrätty.Muokkaus:lainaukset kuntoon. (http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=452/msg4689#msg4689)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".
EN yhdy tuohon, lukaiskaapaa uusin LÄHELLÄ lehti (ilmestyi viime viikolla), jonka omaishoitajaliitto tuottaa. Siinä on kirjoitelma mitä kunnan pitää maksaa: ilmaisjakeluna eli niin katetrit kuin insul.neulat jne ja myös VAIPAT !
Siis jos kunta ostaa yksityiseltä yrittäjältä vanhusten laitoshoitopalvelupaketin ja maksaa siitä 30000 euroa/mummo/vuosi niin silti hoitotarvikkeet pitäisi jakaa vielä erikseen kunnasta? Jos vanhus on kotihoidossa niin ymmärrän nuo ilmaisjakelutuotteet, mutta ymmärtääkseni yleensä ostopalvelusopimukset ovat kokonaisvaltaisia paketteja jotka sisältävän niin hoitotyön kuin tarvikkeetkin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".
EN yhdy tuohon, lukaiskaapaa uusin LÄHELLÄ lehti (ilmestyi viime viikolla), jonka omaishoitajaliitto tuottaa. Siinä on kirjoitelma mitä kunnan pitää maksaa: ilmaisjakeluna eli niin katetrit kuin insul.neulat jne ja myös VAIPAT !
Siis jos kunta ostaa yksityiseltä yrittäjältä vanhusten laitoshoitopalvelupaketin ja maksaa siitä 30000 euroa/mummo/vuosi niin silti hoitotarvikkeet pitäisi jakaa vielä erikseen kunnasta? Jos vanhus on kotihoidossa niin ymmärrän nuo ilmaisjakelutuotteet, mutta ymmärtääkseni yleensä ostopalvelusopimukset ovat kokonaisvaltaisia paketteja jotka sisältävän niin hoitotyön kuin tarvikkeetkin.
Tuo koskee siis OMAISHOITAJIA, hehän hoitavat omaisensa kotona, jolloin kunta luultavasti noi ko. tarvikkeet maksaakin. Mutta yksityiseltä firmalta kunta ostaa palvelut tietyllä sairaalapäivämaksulla / potilas. Ei kunta ala kilpailuttamaan firmoja vaippojen mukaan, vaan kokonaiskustannusten mukaan. Eli siis edelleen; kunta maksaa yksityiselle tietyn sairaalapäivämaksun/potilas ja yksityinen yritys käyttää rahat parhaaksi katsomalla tavalla.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Osa yksityisistä hoitokodeiste on asumispalveluyksiköitäKaupunki tai kunta ostaa maksusitoumuksella hoitopaikan, josta asiakas maksaa omavastuuosuuden.Hoitomaksuun sisältyy huone, ympärivuorokautinen hoiva, ruuat ja siivoukset ja tietysti lääkäripalvelut.Koska kyseessä ei ole laitos, asiakas maksaa itse lääkkeensä. Vain laitos saa luvan lääkekaappiin.Asiakaalla on oikeus kaikkiin kunnan tarjoamiin palveluihin rtg, lab ym. kuin myös diabeetikko saa mittarit, kynät sun muut välineet ilmaiseksi. Toiminta ei juuri eroa kunnallisesta palvelutalosta.Näin siis meilä.Ja vielä niistä vaipoista, joko ne haetaan Kaupungilt/kunnalta ja hoitomaksu on pienempi tai ne sisältyvät hoitomaksuun. Ihan sama. Turhaa vouhotusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: puhakkriik

:nauraa:Melkein 3 v olin yksityisellä.Alku meni hyvin kun hoitokodilla oli yrittäjätuki. Sen jälkeen alkoi säästö,toimittiin kuin venäjällä. Vanhoista lakanoista jopa piti pomon käskystä repiä pesulappuja.Asukkaat maksoi itse kaikesta,mutta silti piti säästää. Jopa niistä vaiposta,mehun juottaminen kesä kuumalla kiellettiin koska asukkaat virtsaavat pomon mielestä liikaa ja vaippoja kuluu.Yksi työntekijä irtisanottiin,ensin uhkailtiin kun ei suostunut noudattamaan pomon käskyjä.Siivoja irtisanottiin ja me hoitajat omien töiden ohella pesimme vessoja ja ikkunoita. Sitten lähti keittäjä ja lisää hommia kasaantui hoitajille. Pomo määräsi, että yöhoitaja pesee käytäviä,pyykiä ja laittaa ruokaa 24:lle hoidettavalle kun yöllä on hiljaista. Sitten vähennettiin työntekijöitä,välillä sai iltavuorossa olla yksin!!!Paikka oli kuin helvetin esikartano!Lopulta saimme tarpeeksemme pompottelusta ja yksitellen irtisanoidumme.Ei koskaan enää yksityistä puolta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Siivoja irtisanottiin ja me hoitajat omien töiden ohella pesimme vessoja ja ikkunoita. Sitten lähti keittäjä ja lisää hommia kasaantui hoitajille. Pomo määräsi, että yöhoitaja pesee käytäviä,pyykiä ja laittaa ruokaa 24:lle hoidettavalle kun yöllä on hiljaista. Sitten vähennettiin työntekijöitä,välillä sai iltavuorossa olla yksin!!!Paikka oli kuin helvetin esikartano!)KUULOSTAA NIIN TUTULTA...OLI SE RANKKAA, EI ENÄÄ KOSKAAN SITÄ SHITTIÄ UUDELLEEN!!!! >:-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootko täällä töissähuh.gif No meillä ei kyllä ole ketään irtisanottu kaksi on tajunnut lähteä ihan itse ja kolmas on piiiitkällä saikulla. Ei tietoa paluusta. Meillä myös lakanoista tehdään rättejä, just niitä pesin yö vuorossa. Ja tässä muut yö vuoron tehtävät;Keittiön siivóus ja tiskitAstianpesukoneen ja kuivauskaapin tyhjennysPestyjen astioiden paikoilleen laittoKaikkien yhteistentilojen (käytävät, olohuone, ruokailutila) ja keittiön lattioiden lakaisu ja pesuAsukkaiden tarpeista huolehtiminen (wc, kuivitukset...)Pyykin pesu, silitys lajitteluRoskisten tyhjentäminenLääkkeiden jakoAsukas tietoihin perehtyminenKirjalliset työtKirjaaminenAamiaispöydän kattaminenKavin keittoPuuron keittäminenRapsaJa välillä myös verinäytteiden otto ja niiden viemionen vielä labraan aamulla!!!Ei aika käy pitkäksi ei.Ja meillä on sentään kokki ja siivooja! Ei uskoisi.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tässä muut yö vuoron tehtävät;Keittiön siivóus ja tiskitAstianpesukoneen ja kuivauskaapin tyhjennysPestyjen astioiden paikoilleen laittoKaikkien yhteistentilojen (käytävät, olohuone, ruokailutila) ja keittiön lattioiden lakaisu ja pesuAsukkaiden tarpeista huolehtiminen (wc, kuivitukset...)Pyykin pesu, silitys lajitteluRoskisten tyhjentäminenLääkkeiden jakoAsukas tietoihin perehtyminenKirjalliset työtKirjaaminenAamiaispöydän kattaminenKavin keittoPuuron keittäminenRapsa
Tutulta kuulostaa...Ollessani yksityisessä hoivakodissa yö vuorot oli just noin...Olikin kiva, siirtyessäni muualle, kun sain keskittyä olennaiseen, eli potilaiden hoitoon.Silloin en muusta tiennyt, joten mukisematta suoriuduin kaikista "pikku" tehtävistä yön aikana.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tässä muut yö vuoron tehtävät;Keittiön siivóus ja tiskitAstianpesukoneen ja kuivauskaapin tyhjennysPestyjen astioiden paikoilleen laittoKaikkien yhteistentilojen (käytävät, olohuone, ruokailutila) ja keittiön lattioiden lakaisu ja pesuAsukkaiden tarpeista huolehtiminen (wc, kuivitukset...)Pyykin pesu, silitys lajitteluRoskisten tyhjentäminenLääkkeiden jakoAsukas tietoihin perehtyminenKirjalliset työtKirjaaminenAamiaispöydän kattaminenKavin keittoPuuron keittäminenRapsa
Tutulta kuulostaa...Ollessani yksityisessä hoivakodissa yö vuorot oli just noin...Olikin kiva, siirtyessäni muualle, kun sain keskittyä olennaiseen, eli potilaiden hoitoon.Silloin en muusta tiennyt, joten mukisematta suoriuduin kaikista "pikku" tehtävistä yön aikana.
Paljonko asukkaita näissä hoitokodeissa on
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljonko asukkaita näissä hoitokodeissa on
Siellä missä minä olin olin, oli kaksi osastoa, toisella 22, toisella 12 asukasta. Molemmissa tosin omat yököt.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Osa yksityisistä hoitokodeiste on asumispalveluyksiköitä

Kaupunki tai kunta ostaa maksusitoumuksella hoitopaikan, josta asiakas maksaa omavastuuosuuden.

Hoitomaksuun sisältyy huone, ympärivuorokautinen hoiva, ruuat ja siivoukset ja tietysti lääkäripalvelut.

Koska kyseessä ei ole laitos, asiakas maksaa itse lääkkeensä. Vain laitos saa luvan lääkekaappiin.

Asiakaalla on oikeus kaikkiin kunnan tarjoamiin palveluihin rtg, lab ym. kuin myös diabeetikko saa mittarit, kynät sun muut välineet ilmaiseksi. Toiminta ei juuri eroa kunnallisesta palvelutalosta.

Näin siis meilä.

Ja vielä niistä vaipoista, joko ne haetaan Kaupungilt/kunnalta ja hoitomaksu on pienempi tai ne sisältyvät hoitomaksuun. Ihan sama. Turhaa vouhotusta.

Joo, näköjään sopimukset poikkeavat kunnittain, koska Ketorinkin pitää niin kovasti kiinni mileipiteestään. Meillä kaakossa päin todellakin kunta maksaa yksityisellä vaipat ja tietyt hoitotarvikkeet ja asukkaat itse lääkkeensä. Jopa kahden vierekkäsien kunnan alueella tavat vaihtelevat. Meillä hoitomaksut/vuokrat eivät pienene tai suurene, se on aina sama ja kilpailutettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja yksi on  että muka kestokatetrit puuttuvat, tai kertovat että, ei ole henkilökuntaa laitaa uutta paikalleen edellisen poistuttua :).

huh.gif Mikä juttu tää on

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

olem itse ollut kuusi vuotta yksityisellä hyviä puolia on paljon. mutta huonojakin löytyy..

Virike toimintaa on meidän talossa tosi paljon välillä vähän liikaakin, musikki esiintyjiä, uimahallia, risteilyjä, teatteria, askartelua, leivontaa ja jos jonkinmoista..ulkoillaankin.., ulkoilla kerkeäisi tosi usein jos vaan hoitajilla riittäisi energia kaikkien nosteluitten jälkeen...siis ei riitä..selkää särkee harvasen päivä...

Ja näin: silti osa omaisista valittaa koko ajan...

näistä vaipoista: tässä kunnassa on päätetty että jokainen potilas maksaa itse vaippansa ellei ole sellaista sairautta johon inkontinensi suoranaisesti liittyy, eli näin ollen aika suuri osa asukkaista maksaa vaippansa itse..

yksityisen palvelun hyviä puolia on sen joustavuus, työvuoroista pystytään sopimaan, lomista myös..työpäivien ei aina tarvitse olla täsmälleen samanlaisia..

JA HUONOJA: epätasa-arvoisuus työntekijöiden välillä, töitä saa kyllä tehdä hullun lailla(ylityöt, sairaslomat) mutta mitään korvaustahan niistä ei saa, saatika kiitosta...

palkat pitäis myös aina itse tarkastaa, että ovat oikein...

Mutta silti suosittelen yksityistä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Itse olen työskennellyt yksityisessä hoivakodissa ja eipä ole pahemmin kertynyt positiivista sanottavaa, valitettavasti :- Yksityiset on enemmän osakas, kuin asukas lähtöisiä paikkoja  angry.png  Mutta olen kuullut että joitakin hyviä paikkoja on sentään olemassa  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palveluntuottajan (hoitopaikka) ja kunnan/kaupungin välisessä ostosopimuksessa määritellään mitä sopimus pitää sisällään. Joissakin paikoissa hintaan kuuluvat vaipat, diabetekseen liittyvät seurantavälineet ja esim. pesuaineet ja toisissa paikoissa asukkaat joutuvat ostamaan kaiken itse vielä hoitomaksun lisäksi. On kuntakohtaista millä perusteilla asukas saa esim. ilmaiset vaipat, lakia kun luetaan eri tavalla. Yksityisiä hoitopaikkoja ei lueta laitoksiksi, joten näissä paikoissa on asukkailla aina omat lääkkeet. Käytäntö on siis tosi kirjavaa, niinkuin yksityisten hoivakotien taso. Itse tiedän monia paikkoja joissa hoidon taso on loistava ja toisia joissa hoito on lähes ala-arvoista 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...