Jump to content
MAINOS

Yksityiset hoivakodit


Sukunajo

Recommended Posts

Onko kellään täällä kokemusta noista yksityisistä hoivakodeista?

Onko samanlainen kiire kuin kaupungin paikoissa, vai onko mitään resursseja enempää saada aikaan asiakkaalle hyvä olo ja auttaa rakentamaan elämäniloa?

Onko paikkoja, joissa on mahdollisuus muuhunkin kuin ihan niihin pakollisiin (vaippa-syöttö-pesut), joiden aikana voi toki myös harrastaa vuorovaikutusta, mutta muutenkin...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 91
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä olen käynyt kokeilemassa työntekoa yksityisellä puolella, työntahti paljon rauhaisampaa ja oli aikaa puuhastella asiakkaiden kanssa vaikka ja mitä... Mutta...

Työilmapiiri oli tosi kireä, työnantaja makseli palkkoja miten sattuu ja oli tosi V.mäinen, eli jos ei persettä jaksanut nuolla, vaan teki työnsä muuten hyvin, niin ei siellä kauaa viihtynyt... Ikävää, koska paikkana tää oli oikein mukava...

"Miksi olla hankala kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monet ongelmat, mitä kunnallisissakin paikoissa on, on ihan totta myös yksityisellä puolella. Esim. vaikeuksia saada keikkalaisia, paljon sairaslomia ym.

Asiaa tietysti vielä hankaloittaa se, että tehdään bisnestä, eli lasketaan tarkkaan, paljonko saa tilata kaupasta tavaraa, jotta ei ylitetä budjettia. Ylin johto luo paineita esimiehille, kun tulosta pitää saada, ja talo menttää rahaa, jos asukas joutuu sairaalaan. Nopeasti irtisanotaan paikka pois, kun ei voi pitää paikkaa tyhjillään.

Olen ollut myös ihan kivassa yksityisessä paikassa, missä oli jopa ajoittain hyvä henki ym. niin silloin oli enemmän voimavaroja kikkailla budjettienkin kanssa.

Monesti olen miettinyt, onko jossain olemassa yksityistä hoivakotia, jossa olisi oikeasti enemmän henkilökuntaa, ja asukkaille luxusta, esim. aikaa ulkoiluttaa ja halukkaille virkistystoimintaa.

Onko harhaa kuvitelma, että yksityisessä paikassa saa parempaa palvelua/hoitoa? :-

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huvitti kun eräs ilta oltiin hakemassa "paremman luokan" yksityisestä hoitolaitoksesta potilasta niin talon omistajakaartiin kuuluva hoitaja yritti salaa nykäistä reijitetyn tuplavaipan potilaalta pois ennen siirtoa. Halusi kait ettei vaan kukaan huomaa että samanlaista pikkasen kyseenalaista säästömeininkiä sitä yksityiselläkin puolella harrastetaan kuin julkisella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole ollut töissä yksityisessä hoivakodissa, mutta olen hoitanut potilaita, jotka ovat olleet "jatkohoidossa" sellaisessa. Tämä ko paikka oli landella ja hoitsut olivat maajussien paikkakunnalla asuvia vaimoja ilman asianmukaista koulutusta. Kaikessa säästettiin, ei edes katetroitaessa käyttäneet hanskoja. Ruoka oli vuoronperään jotain velliä tai laatikkoa.

Kaikkihan eivät pysty oikeuksistaan pitämään kiinni, mutta muutamat, jotka pystyivät, olivat tosi tyytyväisiä, kun pääsivät kotikuntaansa kunnalliseen liikuntaesteisille suunniteltuun palvelutaloon asumaan pikku-kaksioon (yksityisellä olivat kahden hengen huoneet ja suihku + wc käytävällä). Ja siellä kotisairaala hoiti sairaanhoidolliset tehtävät.

Tuonne yksityiseen jäivät sitten vaikeasti psyykkisesti sairaat. Eikö heilläkin pitäisi olla kuitenkin oikeus saada ammattitaitoista hoitoa?  ...vai onko se niin, että joillekin ihmisille jossain vaiheessa riittää pelkkä hengissä pysyminen? Mutta kuka siitä saa päättää?  :-

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain vaki paikan yksityiseltä ja oikeen Demikseen erikoistuneelta hoivapaikasta ja nyt puolen vuoden työskentelyn jälkeen oon jo valmis palaamaan vaikka hel*** vuode osastolle josta olen vannonut että mua ei siellä enää nähdä. Lakki kouraan vaan ja häntä koipien välissä vanhaa paikkaa kyselemään. Mulle tosiaan alkaa riittää näiden ämmien riitely.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä yksityissektorilta löytyy hienojakin työpaikkoja. Itse olen ollut työssä yli kymmenen vuotta yksityisessä hoitokodissa.Päivääkään en vaihtais pois.Kiire on tasan jokaisen työyhteisön huonon työn organisoinnin tulos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

reijitetyn tuplavaipan

Vuodeosastolla viimeksi vuonna 2001 työskennelleenä *ihan pihalla  :D* Mitä tuo rei´itetty tuplavaippa tarkottaa  huh.gif

En ole tuon alan asiantuntija mutta joillain osastoilla noihin olen törmännyt. Saadaan potilaille pidempi vaipanvaihdon väli (jopa 1vrk..??) kun alimmaiseksi laitetaan läppävaippa johon on puhkottu reikiä ja näin imuteho lähes tuplaantuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

reijitetyn tuplavaipan

Vuodeosastolla viimeksi vuonna 2001 työskennelleenä *ihan pihalla  :D* Mitä tuo rei´itetty tuplavaippa tarkottaa  huh.gif

Reijitetty tuplavaippa tarkoittaa sitä, että teippivaipan alle laitetaan muotovaippa jossa on muutama reikä. tätä käytetään mm. vanhukselle joka kastelee runsaasti, mutta nukkuu muuten hyvin, jolloin vanhusta ei tarvitse herättää yöllä pissalle tai kuivitusta varten. tätä vaippa systeemiä ei työpaikassani käytetä päivisin. monet ovat varmaan törmänneet myös tällaiseen asiaan että hoikan, runsaasti yöllä kastelevan miehen ruumiinrakenne on joskus vaan sellainen, ettei mikään vaippa auta pysymään kuivana yöllä. Usein vaippa on kuiva, mutta kaikki muu märkänä "pahnoja myöden". Tällöin "tupla" istuu jotenkin napakammin. Ja huom ! teipparien imukyky on sitä luokkaa ettei vaippaa tarvitsisikaan vaihtaa yöllä. TÄRKEINTÄ on että potilas voi hyvin , nukkuu hyvin ja iho pysyy hyvänä. Tuplilla ei ole mitään tekemistä hoitajien viihtyvyyden kanssa. Ei ainakaan saisi olla!!!. Aiemmin on ollut keskustelua mm. pupupuvusta, se kuulostaa halventavalta ja sen käyttöä pitäisi harkita yhtä tarkasti kuin liivejäkin sitomisessa. Pupupuku on kuitenkin joskus hyvä vaihtoehto, kun sekava vanhus repii yöllä kaikki vaipat pieneksi pylssyksi ja kaikki paikat lainehtii. Pupupuku rauhoittaa yön kaikkien kannalta, eikä sen kanssa tarvitsekaan esiintyä koko osaston nähden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Huvitti kun eräs ilta oltiin hakemassa "paremman luokan" yksityisestä hoitolaitoksesta potilasta niin talon omistajakaartiin kuuluva hoitaja yritti salaa nykäistä reijitetyn tuplavaipan potilaalta pois ennen siirtoa. Halusi kait ettei vaan kukaan huomaa että samanlaista pikkasen kyseenalaista säästömeininkiä sitä yksityiselläkin puolella harrastetaan kuin julkisella.

Miten vaipoissa voi säästää, kun kaupunki maksaa ne?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maksaako? Myös täysin yksityisen potilaan? No, kaikki säästöt eivät kohdistu aina materiaan, myös työsuorituksia ja työvoiman vahvuuksia yritetään minimoida eri tavoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".

Joten jokainen säästetty vaippa on lisää rahaa yksityisfirman kassaan! Joten ei voi olla ihmettelemättä, miksei vanhuksia pistetä kesällä laitumelle ja annetan luonnon hoitaa tehtävänsä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".

Joten jokainen säästetty vaippa on lisää rahaa yksityisfirman kassaan! Joten ei voi olla ihmettelemättä, miksei vanhuksia pistetä kesällä laitumelle ja annetan luonnon hoitaa tehtävänsä.

No johan..

Yksikään yksityinen henkilö ei varmaan kuvittele rikastuvansa perustamalla hoivakodin.

Julkisella sektorilla voidaan budjetoida ja siirrellä rahoja eri tahoilta  toiselle, mutta mitä tekee yrittäjä kun on paljon sairaslomia tai tulee muita yllättäviä kustannuksia... ottaa lakin kouraan ja menee pankinjohtajan puheille kiinnittämään loputkin omaisuudestaan.

Ihan samanlaisia säästöjä on niin julkisella kuin yksityiselläkin, eroituksena vaan se,  että kuinka moni terveyskeskustai sairaala on suljettu valitusten pohjalta?

Yksityisiä hoivakoteja valvotaan suurennuslasin kanssa. Meillä esimerkiksi jos joku sairastuu niin sijainen otetaan aina, vaipoissa käytetään maalaisjärkeä, ei niitä tuhlata, muttei säästelläkkään. Valituksia ei saa tulla koska silloin menee maine ja pahimmassa tapauksessa pulju kiinni.

En sitten yhtään tykkää tuollaisista yleistyksistä. oletko ollut joskus yksityisellä töissä? Johonkin tuo väite täytyy perustua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neea, meillä on vähän eri kokemuksekset kaikesta, mm.sijainen otetaan aina kun joku sairastuu. Eipä otettu vaikka olisi ollut viikkoja poissa. Ja meitä ei valvottu, vaikka kuinka sitä yrititte, kiitos liitolle ja työsuojeluun. Olet todella hyvässä paikassa ja hyvä niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa.. siis ei maksa _vaippoja_, kunnathan maksaa potilaan hoidosta sen sopimuksen mukaan mitä on tehty. Se mihin rahat käytetään - sehän on ihan firman omistajien päätettävissä. Ei ole erikseen mitään "vaipparahaa".

Joten jokainen säästetty vaippa on lisää rahaa yksityisfirman kassaan! Joten ei voi olla ihmettelemättä, miksei vanhuksia pistetä kesällä laitumelle ja annetan luonnon hoitaa tehtävänsä.

En sitten yhtään tykkää tuollaisista yleistyksistä. oletko ollut joskus yksityisellä töissä? Johonkin tuo väite täytyy perustua.

Mielestäni en väittänyt yhtään mitään, eli lueppa uudelleen ja ajatuksen kanssa. Mutta on olemassa sanota koirista, kalikoista, kalahtamisesta ja älähtämisestä. En vain muista miten se menee. Olen ollut yksityisessä hoivakodissa töissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävää kun teillä on huonoja kokemuksia. Laki yksityisten valvonnasta tiukentui muistaakseni -04, sen jälkeen varmasti on muutoksia tullut, toivoisin.

Samat asiat vaaditaan yksityisilläkin: Laatukansiot, luottamusmiehet, työturvallisuushenkilöstö, hygieniayhdyshenkilö, STAKESIN vuosittaiset seurannat ja "kotikäynnit".ym..ym.

Kaikissa työpaikoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tammikuussa 2006 päätin urani yksityisessä hoivakodissa ja voin sanoa että näitä asioita ei oltu nähtykkään, saati kuultu; Laatukansiot, luottamusmiehet, työturvallisuushenkilöstö, hygieniayhdyshenkilö, STAKESIN vuosittaiset seurannat ja "kotikäynnit".ym..ym.

Että semmoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tammikuussa 2006 päätin urani yksityisessä hoivakodissa ja voin sanoa että näitä asioita ei oltu nähtykkään, saati kuultu; Laatukansiot, luottamusmiehet, työturvallisuushenkilöstö, hygieniayhdyshenkilö, STAKESIN vuosittaiset seurannat ja "kotikäynnit".ym..ym.

Että semmoista.

Luottamusmiehen valitsee henkilökunta...

Laatutyötä tekee henkilökunta... samoin kansion.

Hygieniayhdyshenkilön valitsee henkilökunta, samoin työturvallisuusvastaavan ja mahd. varavastaavan.

Ei työnantaja näitä kaikkia asioita tuo valmiiseen pöytään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Oon ollut niin kunnalla kuin yksityisilläkin. Tällä hetkellä oon kunnan hommissa, ja todella tyytyväinen (jos sitä ei lasketa että hoitajapula on todellakin huutava, sijaisia ei saada mistään, ihmiset alkaa uupua jne.). Mutta työilmapiiri kun nykyisessä työpaikassani on hyvä, toisia tsempataan ja jos joku nyt on vähän kärttyinen joskus niin osataan "armahtaa" juurikin siksi että tilanne täällä meillä nyt on se ettei sijaisia ole! Mutta musta tuntuu että me hoitajat täällä ollaan osattu puhaltaa yhteen hiileen, ja ajatella toisiamme.

Mutta siis tuosta yksityisestä puolesta mulla on niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Huonoja on just se kun kaikki piti aina laskea niin pirun tarkkaan, että mitä esim. kaupasta saa tilata jne. Ja tosiaan lähin esimies saattoi hiiltyä aika kivasti jos jonkun joskus joutui laittamaan ambulanssilla hoitoon...  :nauraa:  :-

Mutta viimeinen niitti oli viime vuonna kun olin eräässä yksityisessä hoitokodissa töissä. Siellä oli jatkuvasti vähintään 9 asukasta ja vuorossa aina 1 hoitaja. Sen lisäksi että hoidit asukkaat piti myös siivota ja laittaa ruoka!!

Asukkaat ERITTÄIN huonokuntoisia, olikohan 2 joilla piti jalat alla... Eikä MITÄÄN apuvälineitä. Suurin osa asukkaista todella suurikokoisia.

Voitte kuvitella mikä homma oli saada aina kaikki tehtyä - YKSIN! Sitten kun yksi oli vielä karkaileva ja erittäin agressiivinen asukas, mutta "sitä piti ymmärtää".  :nauraa: ARGH!! Mitään ylimääräisiä rauhoittavia ei saanut antaa. Sitten kun jonkun kanssa piti lähteä vessaan niin mietit että käyköhän se tyyppi nyt johonkin käsiksi, tai karkaako se.

Ja kun olit laittamassa ruokaa niin jo on joku lattialla pitkällään tai vailla vessaan ja koetat miettiä että mitenköhän tuon kuuman hellan kanssa, jos joku tulee ja polttaa kätensä siinä!! Eikä nostamisiinkaan ollut mitään apuvälineitä!! Jos joku kaatui tms. piti ensin yrittää yksin, ja jos ei saanut niin piti soittaa pomo töihin apuun. Voitte kuvitella minkälainen tiuskiminen siitä seurasi. No omatpahan oli ohjeet, mutta silti tiuskittiin! Itsekin kerran nostin yksinään 90 kiloisen muorin lattialta sänkyyn! Onneksi on jonkin verran painoja tullut nosteltua. Vaan oon kyllä onnellinen kun sieltä pääsin pois, ei mulla ois selkä eikä hermot kestäny siellä!

Kaiken huippu oli (siis se viimeinen niitti) kun pomo soitti mulle yövuoron jälkeen (klo:09.00, asuin eri paikkakunnalla työpaikalta ja tasan tiesi että oli yön ollut töissä ja mennyt nukkumaan) ja rupesi päättömästi HUUTAMAAN puhelimessa. En ollutkaan aiemmin törmännyt NOIN lapsellisesti käyttäytymään esimieheen.

Puheluun liittyi juttu mikä oli jo ennen työn vastaanottamista sovittu näiden kahden esimieheni kanssa, mutta pyörsi puheensa puhelimessa ja uhkaili vielä että ottaa multa yövuorot pois.

Asioitahan ei voi hoitaa kuin soittamalla työntekijälle välittömästi pari tuntia hoitajan päästyä yövuorosta, ja vähintäänkin HUUTAA puhelimeen.

Lopun varmaan arvaattekin. Marssin seuraavana päivänä lakimiehen juttusille, en vastannut vapailla puhelimeen kun pomo soitti ja sitten vielä otettiin yhteen kun nähtiin. Pomo antoi semmoisen kuvan kuin ois itse ollut se kärsivä osapuoli. Hoh-hoh!!

Ja ois vielä paljon muutakin sanomista samasta paikasta... En henk.koht. voi suositella yksityistä työnantajaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...