Jump to content
MAINOS

Vapaaehtoiset ensiapuryhmät


Esa

Recommended Posts

MAINOS

Itse olen toiminut ensiapuryhmän ryhmänjohtajana usean vuoden ajan,

kun työaikana ei saa tarpeeksi toimintaa   :).Ryhmässäni toimii sekä maallikkoja, että ammattilaisia. Viime vuosina ensiapuryhmissäkin on tapahtunut nopeaa kehitystä. Valtakunnallisesti ollaan käynnistämässä PPE+D -koulutusta kansainvälisten suositusten mukaisesti. Oma ryhmäni on päivystänyt puoliautomaattisendefibrillaattorin  (ns.lentoemäntämalli) "kanssa" joissakin isoissa yleisötapahtumissa vastuulääkärin alaisuudessa . Maallikoita aletaan kouluttamaan myös ensivastetoimintaan (kuten VPK:oissa on jo vuosia tehty). Ryhmissä tapahtuva ensivastetoiminta tapahtuu paikallisen terveyskeskuksen alaisuudessa.

Ongelmana on se, että ryhmien valmiudet voivat olla hyvin eri tasolla samallakin seutukunnalla. Myös piirien väliset tasoerot ovat isot. Isoissa kaupungeissa ensiapupäivystyksiä riittää ensiapupäivystyksiä ja kokemusta ryhmäläisille kertyy. Autettuja voi olla useita satoja vuodessa. Samalla ryhmät saavat varoja koulutuksen ja välineistön kehittämiseen. Isoissa osastoissa kalustoa voi olla hyvinkin runsaasti (esim. päivystyspalveluautot/-bussit ym.) Pienissä kirkonkylissä tilanne voi olla täysin toinen. Toisissa ryhmissä päivystetään ns. "evy-tasolla" ja toisissa taas ollaan liikkellä lähes pelkällä perusensiapulaukun sisällöllä. Suuri merkitys on ryhmänjohtajalla tai ryhmän koluttajalla ja hänen näkemyksellään. Uskon, että muutos tulee tässäkin ajan kuluessa tapahtumaan ja tasoerot tasoittuvat.   

Oman haasteen ryhmätoiminnalle tuo se, että motiivit ja koulutustaustat ryhmässä toimimiselle voivat olla hyvin erilaiset. Samalla olisi kuitenkin huolehdittava jokaisen ensiapupäivystystoimintaan osallistuvan riittävistä tiedoista ja taidoista. Ryhmissä on nykyisin koulutusvaatimukset ja testaukset ensiapupäivystyksissä päivystäville ryhmäläisille (samat ohjeet koskevat myös ammattilaisia).

Ryhmien päivystystoiminta kaupugeissa vähentää mm. wappuna viranomaisorganisaation (esim. sairaaloiden poliklinikoiden ja saku:n) kuormitusta.  Operaatiot voidaan toteuttaa yhteistyössä hätäkeskusten ja eri viranomaisten kanssa. Sama koskee myös esim. festareilla tai urheilutapahtumissa tehtävää päivystyspalvelua. En usko, että kukaan kokee tätä toimintaa "kilpailevana toimintana" omalle ansiotyölle..... kyllä niitä sammuneita ja itsensä loukanneita varmasti muutenkin riittää yllin kyllin  8) Koulutetut ensiapuryhmäläiset ovat myös iso reservi "pahan päivän varalle".  Näin ollen toivon, että me kaikki ammattilaiset antaisimme arvon vapaaehtoisten tekemälle työlle.  He eivät todellakaan saa palkkaa siitä, että esim. he siivoavat selviämisaseman lattiaa oksennuksesta. Toivottavaa on, että jos kohtaat työssäsi tilanteita joista haluat antaa palautetta ryhmälle esim. annetusta ensiavusta, niin ota yhteys paikalliseen osastoon tai piiriin ja kysy ryhmän yhteystiedot. Usein ryhmän yhteystiedot löytyvät potilaan mukana tulevasta "lähetteestä". Vain palautetta antamalla suoraan ryhmälle voidaan ryhmätoimintaa kehittää entistäkin paremmaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ovat hyvä reservi meille ei siinä mitään ja arvostan toimintaa sen laajuudessa ja niitten toimintaa juuri noissa urheilukisoissa, konserteissa ja juhlayönä.

Aivan ja ryhmän vahvuudet vaihtelevat kyllä maaseutu kunnista kaupunkeihin joissa on enemän noita tapahtumia jolloin kokemus ja tieto taito kasvaa. Tietysty myös ryhmäillat antavat lisää tietoa ja tuo sen kautta ryhmälle lisää vahvuutta. 8)

 

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Yleisötapahtumissa deffan kanssa päivystäminen on kokolailla turhaa; yleisötapahtumissa on yleensä terveitä ihmisiä. Eri asia on sitten lentokentät yms. Montako kertaa se teidän Ea-ryhmänne on defibrilloinut?

Yleensä kokemukseni nk. Ea-ryhmistä tai kursseista ovat kyllä kokolailla negatiivisia, l. olen törmännyt ihmisiin jotka ovat kertoneet olevansa kurssit käyneitä, ja ottavansa tilanteen hallintaansa. Siis kun olen ollut ambulanssilla paikalla. No, onhan se hyvä että joku ottaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

medi: Äläpä kamalsti yleistä tuota, että yleisötapahtumissa olisi terveitä ihmisiä. Itse olin eräillä isoilla messuilla päivystämässä SPR:n ea-ryhmässä viime kesänä, ja meille tuli siellä silloin elvytystilanne. Ja yksi 15-wee likka sokeutu, jne. Eli kyllähän ihmiset yleensä on terveitä kun tulevat sinne, mutta paikanpäällä voi sattua mitä tahansa. Ja viime vuoden tilastotkin kertovat aika hyvää lukemaa: koko vuoden aikana (kaikissa päivystyksissä yhteensä siis) autettuja potilaita oli hieman vajaat 400 meidän osastollamme.

Itse olen 5-vuotta toiminut SPR:n paikallisosaston ea-ryhmässä, jonka lisäksi olen myös osastomme nuoriso-ohjaaja, nuorisovastaava, nuorisotoimikunnan pj. ja hallituksen jäsen.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisötapahtumissa deffan kanssa päivystäminen on kokolailla turhaa; yleisötapahtumissa on yleensä terveitä ihmisiä. Eri asia on sitten lentokentät yms.

Yleensä kokemukseni nk. Ea-ryhmistä tai kursseista ovat kyllä kokolailla negatiivisia, l. olen törmännyt ihmisiin jotka ovat kertoneet olevansa kurssit käyneitä, ja ottavansa tilanteen hallintaansa. Siis kun olen ollut ambulanssilla paikalla. No, onhan se hyvä että joku ottaa...

Jaa vai negatiiviset sulla kokemukset  ::) Ea-ryhmillä saattaa olla vaikka kuinka vankka tieto taito ensiaputaidoista koska harjoittelevat säänöllisesti ja ylläpitävät taitoja yllä ryhmäilloissa.

http://www.redcross.fi/spr_suomi/valmiustoimintaa/paivystys/

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako termi "vapaaehtoinen", sita ettei hommasta saa palkkaa? Itse kun en jaksa/viitsi omaan hommaan liittyvia asioita tehda ilman kunnon korvausta. Kyyninen? ::)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako termi "vapaaehtoinen", sita ettei hommasta saa palkkaa?

Termi tarkoittaan just sitä, ei palkkaa.  ::)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eh... täytyypä nyt vielä kommentoida kyseiseen aiheeseen sen verran, että kummasti noita tapahtumia vaan päivystyksissä kertyy ja pahojakin. Omassa osastossani autettujen määrä vuonna 2003 kapusi reilusti yli tuhannen. Deffaa käytettiin, samoin kuin muutakin ensivastevälineistöä. Jos lasketaan monenako päivänä vuodesta päivystettiin, nousee määrä lähelle kahtasataa.

Yhdessä pahimmista päivystyksistä yhdeksän ihmistä toimitettiin sairaalaan, joista neljä meni leikkuriin. Tämä tietysti on ääritapaus ja suurin osa tapauksista on hyvinkin pieniä, mutta osoittaa mm. sen, että kyllä sitä sattuu ja tapahtuu kun väkeä riittää

Ensiapuryhmässämme on myös paljon ammattilaisia ja ammattiin opiskelevia sekä ihan ensivastekoulutettuja maallikoita, joten ei kannata mollata toimijoita, joiden koulutustasosta tai osaamisesta ei kertakaikkiaan mitään tiedä.

Omassa ryhmässämme on koulutusta viikottain (lääkärinluennoista, harjoituksiin) ja tasotestaukset vuosittain, joten tasoa pidetään yllä.

Vapaaehtoisten ensiapuryhmien taso vaihtelee aika hurjasti ympäri Suomea. Ei ole toimintaa, päivystyksiä eikä toimijoita. Valitettavasti näin, mutta toisaalta vaihtelua on aivan samalla tavalla ammattitoiminnassakin. VALITETTAVASTI.

Eli ajatuksena tässä vaan se, että kannattaa suhtautua arvostuksella siihen, mitä toiset tekevät, sillä asiakkaiden ja potilaiden parhaaksihan tässä toimitaan... vai?

Ettäpä tällainen näkökanta asiaan.

p.s. Ja keneltä se mahtaa olla pois, vaikka ensiapuryhmä sen defin kanssa siellä tapahtumassa päivystää ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa vai negatiiviset sulla kokemukset  :P Ea-ryhmillä saattaa olla vaikka kuinka vankka tieto taito ensiaputaidoista koska harjoittelevat säänöllisesti ja ylläpitävät taitoja yllä ryhmäilloissa.

Huvittavaa ryhmäläisissä on se, että kuvitellaan ryhmäiltojen antavan paremman valmiuden hoitaa potilasta kuin itse akuutti-/ ensihoitotyö. Vaikka kuinka rynkytät nukkea ei se korvaa oikeita potilastapauksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huvittavaa ryhmäläisissä on se, että kuvitellaan ryhmäiltojen antavan paremman valmiuden hoitaa potilasta kuin itse akuutti-/ ensihoitotyö. Vaikka kuinka rynkytät nukkea ei se korvaa oikeita potilastapauksia.

Jaa huvittavaa  huh.gif   Saattaa antaakin paremmat valmiudet hoitaa potilasta. Rynkytäessä nukkea ja tulee kokemusta ja uskallusta aloittaa elvytys ennen kuin ammatilaiset tulevat paikalle.  ;)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta tuntuu, että ryhmien taso vaihtelee ja kovasti paikkakunnasta riippuen. Jossain huippuporukkaa toiset taas ei tiedä mistään mitään. Ainakin siinä ryhmässä missä itse aikanani olin mukana ongelmana oli se, että ryhmästä olivat kaikki pitkänlinjan ihmiset eläköityneet ja koulutusta veti pj, jolla ei muuta kokemusta kuin kurssit käytynä. Itse pidin yhden luennon niskarangan tukemisesta ja sen jälkeen muuan ryhmäläinen totesi, että ei kait sitä nyt noin tarkasti tartte kokoajan kii pitää.

Toinen ryhmä taas osasi vaikka mitä, jopa enemmäm kuin osa ammattilaisista.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei vieläkään oikeastaan vastannut kysymykseen:

Kuinka monta potilasta defibrilloitiin kammiovärinästa esim. viime vuoden aikana yleisötapahtumissa vapaaehtoisen ea-ryhmän toimesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei vieläkään oikeastaan vastannut kysymykseen:

Kuinka monta potilasta defibrilloitiin kammiovärinästa esim. viime vuoden aikana yleisötapahtumissa vapaaehtoisen ea-ryhmän toimesta?

Tuohon on Suomen laajuisesti vaikea vastata, koska näitä tietoja ei tietääkseni koota yhteen. SPR:n keskustoimiston kautta jonkinlaista tilastointia voisi saada(?).

Tuli muuten mieleen, että toimiihan suomessa muitakin vapaaehtoisia ensiapuryhmiä, kuin SPR. Esimerkiksi johanniitat Tampere, Helsinki, turku ja Acuuttiapu Oulussa... (kaikki ammattilaisia). Että, näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei vieläkään oikeastaan vastannut kysymykseen:

Kuinka monta potilasta defibrilloitiin kammiovärinästa esim. viime vuoden aikana yleisötapahtumissa vapaaehtoisen ea-ryhmän toimesta?

pitäs kysyä ensihoitolistalla castreenilta,eikös se oli ristin koordinoiva asiatuntijalekuri näissä asioissa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Järjestö siis defibrilloi kentällä, mutta asioita ei kirjata eika koota yhteen?huh.gif?? Mitäs tuohon laki sairaanhoitotoimenharjoittamisesta sanoo?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Järjestö siis defibrilloi kentällä, mutta asioita ei kirjata eika koota yhteen?huh.gif?? Mitäs tuohon laki sairaanhoitotoimenharjoittamisesta sanoo?

Tuli ihan sama mieleen. Paikallisesta kokemuksesta voin sanoa Ankkarokin osalta, että ne potilaat joita SPR sieltä tuo, niin niillä ainakin on SPR:n oma "hoitokaavake" yms täytettynä. Enkä nyt tarkoita mitään ambulanssia, vaan sitä niitten valkosta pakua missä on keltaiset vilkut katolla ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Järjestö siis defibrilloi kentällä, mutta asioita ei kirjata eika koota yhteen?huh.gif?? Mitäs tuohon laki sairaanhoitotoimenharjoittamisesta sanoo?

Defibrilloi, pitää kirjaa ja säilyttää potilaspaperit asianmukaisesti kyllä, mutta sitä en osaa sanoa, että onko millä tavalla koottu koko maan kattavasti defibrillointien määrä. Potilaspaperit, kun eivät mene keskustoimistoo, vaan asianmukaiseen säilytykseen piiritoimistoihin... Tietystihän jokaisella ryhmällä, joka defibrillaattoria käyttää on myös vastuulääkäri, joka valvoo ja vastaa viimekädessä toiminnasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos (provo-)Harri nyt ottaisi ja rauhoittuisi hetken...? Kommentit jokaisessa keskustelussa vähän sitä luokkaa, että hiljainen hetki tekisi hyvää.  :P

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos (provo-)Harri nyt ottaisi ja rauhoittuisi hetken...? Kommentit jokaisessa keskustelussa vähän sitä luokkaa, että hiljainen hetki tekisi hyvää.  :P

Ylläpitotiimi on jo rauhoittanut tilannetta (väliaikaisella??) kirjoituskiellolla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Defibrilloi, pitää kirjaa ja säilyttää potilaspaperit asianmukaisesti kyllä, mutta sitä en osaa sanoa, että onko millä tavalla koottu koko maan kattavasti defibrillointien määrä.

No montako teidän ryhmä defibrilloi kammiovärinästä viime vuonna?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa ryhmässäni viimekesänä hankittua defiä on käytetty yhdessä elvytyksessä. Määrä ei ole suuren suuri 8), mutta sillä defi maksoi itsensä takaisin. Potilas jäi henkiin ja toipui täysin :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...