Jump to content
MAINOS

Kanyloinnin aseptiikka ensihoidossa


phantom

Recommended Posts

Kuinka hyvin huolehditte aseptiikasta kanyloidessanne sairaalan ulkopuolella (sairaankuljetuksessa)? Sairaalassahan pistokohdan ihoalue pyyhkäistään desinfioivalla aineella ennen pistoa. Kentällä taas homma menee usein niin, että hanskat käteen ja kanyyli suoneen. Eikö käytäntö pitäisi olla sama kaikkialla ja varsinkin kiireettömissä tapauksissa?! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kuinka hyvin huolehditte aseptiikasta kanyloidessanne sairaalan ulkopuolella (sairaankuljetuksessa)? Sairaalassahan pistokohdan ihoalue pyyhkäistään desinfioivalla aineella ennen pistoa. Kentällä taas homma menee usein niin, että hanskat käteen ja kanyyli suoneen. Eikö käytäntö pitäisi olla sama kaikkialla ja varsinkin kiireettömissä tapauksissa?! 

Tästä on tehty tutkimusta Laurea Hyvinkäällä, mutta tilaaja halusi sen tutkimuksen salaiseksi. Siitä on tehty vissiin Stadiassa yks oppari?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hanskat? Sehän on vähän sellainen jenkkisuositus... Sairaalanäkökulmasta puhuen, en ole nähnyt kuin parin ihmisen hanskoja käyttävän. Vie vähän sitä suonen palpointitatsia mitä paksumpi hanska. Ja se pirtulla pyyhkäisy tuntuu vaan samalla lailla "usein" kuin omassakin esimerkissäsi olevan sitä että pyyhkäistään ja sitten tökätään saman tien, eli ei paljon desinfioinnista voi puhua.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa, kyllä mä aina sen pistopaikan pyyhkäsin, kyllä mun mielestä aseptiikka pitää säilyttää kentälläkin. Mutta mähän olinkin vaan perustason yksikössä, ei meillä mitään NIIN akuuttia ollu ettei ois kerenny.... ( älkää ottako tota viimestä vakavasti tai provona, pls.  :nauraa: )

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taannoin oli osastolla puhetta pirtulla pyyhkäsimesistä ja tulimme siihen tulokseen et ei siittä kerta pyyhkäsemisestä ole sen vertaa haittaa ku hyötyäkään, ku jos tarkkoja ollaan ni pitäs tehdä "kunnon" asptinen pesu, mikälli halutaan että pisto kohta on aseptisesti puhdas. Saimma ohjeet, että puhdas ehjä iho ei tartte kanylin laitossa erityis "pesua".

Hanskoja käytän itse lähinnä aina, koska olen sen verran kova "tolskaamaan" ja se on mun mielestä lähinnä opettelu kysymys. Itse tunnustelen yleensä ilman hanskoja pisto paikan ja tuikkaan neulan hanskat kourassa, ku jos on tarpeeks napakat hanskat ni kyllä se suoniki sieltä tuntuu! (jos ei ole omat sormen päät moskana)

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taannoin oli osastolla puhetta pirtulla pyyhkäsimesistä ja tulimme siihen tulokseen et ei siittä kerta pyyhkäsemisestä ole sen vertaa haittaa ku hyötyäkään, ku jos tarkkoja ollaan ni pitäs tehdä "kunnon" asptinen pesu, mikälli halutaan että pisto kohta on aseptisesti puhdas. Saimma ohjeet, että puhdas ehjä iho ei tartte kanylin laitossa erityis "pesua".

Kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. Turha pirtuttelu pois. Jotkuhan kait pyyhkivät ihoa im/sc-pistoksia varten, jäänne ajalta dinosaurus.

ku jos on tarpeeks napakat hanskat ni kyllä se suoniki sieltä tuntuu! (jos ei ole omat sormen päät moskana)

Mutta jos se suoni ei olekaan niin napakka... :nauraa:

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.... jäänne ajalta dinosaurus.

Kyllähän tässä alkaa jo dinosauruksesta käydä, kiitti vaan focce.  :nauraa:

Mä tunnustan kyllä etten juuri hanskoja käytä, kun ei se oikeen hentonen suoni tahdo ainakaan mun sormiin tuntua. Sillon jos poka ihan selvästi on joku narkki niin sitten yritän muistaa vetästä rukkaset käteen....

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[Mä tunnustan kyllä etten juuri hanskoja käytä, kun ei se oikeen hentonen suoni tahdo ainakaan mun sormiin tuntua. Sillon jos poka ihan selvästi on joku narkki niin sitten yritän muistaa vetästä rukkaset käteen....

Isotpojat ovat kertoneet, että ilman hanskoja kanylointia kannattaa välttää juuri sen takia, että sen jälkeen ei halua niitä hanskoja kouraan vetää jatkossakaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä kun on kato tällenen dinosaurus, niin ei osaa enää tapojaan muuttaa vaikka kuin yrittäs.  :nauraa:

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

njaa.. mitä minä olen harjoitellessani ampparissa pistellyt kanyylia niin kerran pari olen puhdistuslapulla pyyhkäissyt ja hanskat kädessä pamauttanut kanyylin suoneen. Joidenkin mielestä ehkä turhaa hifistelyä, mutta itse en näe ainakaan mitään haittaakaan tuosta. Ja kyllä se suoni tuntuu ihan hyvin jos käyttää normikumihanskoja.

The pint is half full!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu..jokaiseen potilaskontaktiin hanskat vaan käteen..suojaat itses sekä myös potilaan mahdollisilta omilta esim. kynsivallintulehduksien erittämiltä pöpöiltä. Ja siitä loppujenlopuksi tulee automaatio ja kohta huomaatkin olevas joka paikassa hanskat kädessä :-X, mutta ei se väärin ole.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tässä vielä ihmeteelen tota otsikkoa Kanyloinnin aseptiikka ensihoidossa. Onko se jotenkin erilaista se aseptiikka ensihoidossa?

Mieletäni asia on niin, että kanyloidaan sitten paikassa kuin paikassa, niin  ohjeistus on sama

terv. pilkunviilaaja :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pinnille: Kuten huomaat niin käytännöt vaihtelevat selvästi. Sairaalassa on yleisempää tämä "vedetään hanskaan.." .....eiku "vedetään hanskat käteen + desinfioidaan", kuin sairaalan ulkopuolisessa hoidossa. Lähinnä itseäni kiinnostaa millä tavalla kukin tekee homman ja onko erojen syy paikkakohtainen vai maanlaajuinen. Mutta kuten vastauksista voi päätellä niin asioita tehdään sekä sairaalassa, että kentällä monella eri tapaa vaikka kanylointi opetetaan tietääkseni samalla tavalla kaikille (mistään ohjeistuksista en tiedä).

Pitänee etsiä noi Teemun manitsemat oppari ja tutkimus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Pinnille: Kuten huomaat niin käytännöt vaihtelevat selvästi. Sairaalassa on yleisempää tämä "vedetään hanskaan.." .....eiku "vedetään hanskat käteen + desinfioidaan", kuin sairaalan ulkopuolisessa hoidossa.

Uskon että ulkopuolella nimenomaan käytetään hanskoja enemmän ja definfioidaan vähemmän. Aseptiikan perusteista sen verran, että kanylointi sekä sairaalan ulkopuolella että sairaalssa (ainakin päivystyksellisesti) on AINA jossain määrin epäpuhdas toimenpide. Poikkeuksen tekee ainoastaan oikeaoppinen pistoalueen pesu ja steriili työskentely 'a la leikkuri / selkäydinpunktio / CVP laitto.

Erään tutkimuksen mukaan (ei cardina, en muista lähdeviitettä :-*) jokainen kanyyli, joka on laitettu muutoin kuin yllämainitun pesun jälkeen tulisi poistaa ja laittaa uusi kanyyli eri paikkaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että kaikista pikku aseptisista virheistä huolimatta ihminen yleensä kestää sen saamatta sepsistä, tromboflebiittiä yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä kumminkin edelleen mielellään pikkasen sitä pistokohtaa pyyhin, on meinaan välillä jäänyt sellanen paskakerros lappuun että ihmetyttää peseekö kaikki ihmiset käsiään muuta kun kerran viikossa. Saapahan ainakin pikkasen vähennettyä sitä skeidan määrää jonka ihosta tyrkkää läpi.

OT. Mua on muuten moitittu liiasta hanskojen käytöstä. Olin silloin vakkarina sairaankuljetuksessa, opiskelin sh:ksi ja tein ekaa käytännön harjoittelua (perushoidon jakso pitkäaikaisosastolla). Siihen aikaan vielä vetäsin melkee aina rukkaset käteen kun sakussa potilaan lähelle menin. Osastolla sitten useampikin hoitaja moitiskeli kun laitoin hanskoja käteen potilasta käsitellessäni...  niitä ei kuulemma tarvi muuta kun peräpäätä pestessä. Hm....

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taannoin partioleirillä laitettiin tippaa rutikuivalle ruotsalaistytölle oikein naisissa ja miehissä. Eikä ihoa puhdistettu. Ruotsalaisten porukassa oli joku astetta nohevampi parameedio joka kuulemma oli työskennellyt ensiapupoliklinikalla ja nosti kauhean haloon siitä että ihoa ei puhdistettu. Oli vielä laittanut jälkikäteen palautetta että käsittämätöntä, ja kyseenalaisti kaikkien ammattitaidon. No eihän meitä ollut siinä kun kaks sairaanhoitajaa, kaks lähihoitajaa ja yks ensihoidon erikoispätevyyden omaava lääkäri... jäi muuten se tippa laittamatta kun herra tohtorilta paloi käämit, nostettiin daami autoon ja vietiin leirisairaalalle pisteltäväksi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hanskat kädessä pyrin noita kanyyleita pistelemään. Ihan vain oman ja potilaan turvallisuuden vuoksi. Eikös ihmisten käsissä elele niin suuri määrä mitä erilaisempia pöpöjä (mikäli olen yhtään ollut hereillä aseptiikan tunneilla), että ne voivat olla riski vaikkapa huonokuntoiselle vanhukselle (tai ylipäätään henkilölle, jonka vastustuskyky on jostain syystä alentunut). Ja onhan siinä aina olemassa jonkinsortin verikontaktivaara (jos kanyylista pääsee vuotamaan verta ja itellä on vaikka käsissä jonkinsortin ihorikko, tms.).

Hanskat on halpa henkivakuutus.  ;D

Itselläni tuo ihon pyyhkäiseminen on tullut tavaksi, mutta käsittääkseni sillä ei juurikaan ole merkitystä. Onpa joku lääkäri jopa sanonut, että se lapulla pyyhkäisy vain siirtää niitä iholla olevia pöpöjä paikasta A paikkaan B...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Mulle opetettiin tk-päivystyksessä, että ei tartte siellä puhdistaa, kun siellä ei ole se infektiontorjunta tärkein asia vaan potilaan henkiinjääminen. Samaten siellä hoitaja ohjasi, että jos tippaletkun pää tippuu ja koskee lattiaan, niin sitä ei tarvitse vaihtaa puhtaaseen vaan voi käyttää tuollaisenaan.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle opetettiin tk-päivystyksessä, että ei tartte siellä puhdistaa, kun siellä ei ole se infektiontorjunta tärkein asia vaan potilaan henkiinjääminen. Samaten siellä hoitaja ohjasi, että jos tippaletkun pää tippuu ja koskee lattiaan, niin sitä ei tarvitse vaihtaa puhtaaseen vaan voi käyttää tuollaisenaan.

Asiantuntevaa ja hyvin perusteltua opetusta olet saanut. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tosiaan se välitön hengenvaara on avain asia. Eli oikeastaan vain elvytyksessä voidaan siitä aseptiikasta joustaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiantuntevaa ja hyvin perusteltua opetusta olet saanut. ;)

Joo! Onneksi en ole ihan niin sinisilmäinen, että uskoisin kaiken sellaisenaan, vaan suodatin tuon nopeasti pois...

Mutta tosiaan se välitön hengenvaara on avain asia. Eli oikeastaan vain elvytyksessä voidaan siitä aseptiikasta joustaa.

TK-päivystyksessä harjoitteluni aikana oli muistaakseni 3 elvytystä, ja tämä "ei aseptiikalla oo välii"-ohjaus oli aivan tavallisen päivystyspotilaan kohdalla (ei siis elvytys eikä välitön hengenvaara). Varmaan kiva muuten potilaankin kuulla, että opiskelijalle opetetaan näin!

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kentällä ei tuu pyyhkästyä ihoa lähes koskaan, psl.näkyvä lika. Ja hanskat kädessä teen kanyloinnit, koska oma käsien iho on välillä niin huonossa kunnossa ihottuman vuoksi elikkä pikkuhaavoja löytyyöö :/ Ei nuo hanskat haittaa kanylointia omast mielestä. Sairaalassakin kanyloin hanskat kädessä ja siellä tuli se iho pyyhkästyä. Mutta nytkun tarkemmin mietin, niin onko siitä pikkupyyhkäsystä mitään hyötyä, aseptinen pesu olisi varmasti paljon parempi..

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pidän hanskoja käsissä AINA potilas kontaktissa. Se on vaan tapa. Ei haittaa mielestäni kanylointia eikä mitään muutakaan. Pistoskohdat pyyhin kentällä tilanteiden mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...