Jump to content
MAINOS

KESÄLOMAT!


ramses koi

Recommended Posts

Terve kaikille, meidän työmaalla kiehuu... p..rrkele!

Sapettaa vietävästi ensi kesän lomajanasuunnittelut. Aikaisempina vuosina kesälomat ovat pyörineet niin, että touko- ja syyskuussa ollut viikon loma ja kesä-heinä-elokuussa ollut pitempi, 3-4 viikkoa lomaa, kiertävä lomajärjestelmä.

Nyt on suunniteltu niin, että osa porukasta joutuu pitämään pitkän (3-4 vkoa) kesälomansa joko osittain tai jopa kokonaan myös touko- ja syyskuun puolella ! Kliffaa hei!

Ymmärrettävää? on se, että kun pitkiä lomia hajautetaan myös touko- ja syyskuulle, niin vuosilomajanoja ei tarvita niin monta = vähemmän sijaisia= säästyy rahaa. Mutta vakiväen ja pitkäaikaisten sijaisten työssä viihtyminen tullee ko. uudesta järjestelmästä muuttumaan roimasti huonompaan suuntaan.

Lakiahan tässä ei rikota, mutta jotain arvokasta.

Miten teillä muilla? Vastaava uusi järjestelmä on varmasti käytössä joissain paikoissa?

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä ei ole tota kiertävää listaa, mikä mielestäni olisi hyvä ja tasa-arvoinen juttu. Sinänsä harmi, kun joutuu vääntämään tyyliin "mutta-sinähän-olit-juuri-viime-vuonna-lomalla-heinäkuussa"  Aika rasittavaa touhua.

Onneksi meillä ei silti vietetä kuin korkeintaan 1 vko lomaa touko- tai syyskuussa/lärvi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tuntuu et paikoissa missä olen seuraillut noita lomajanojen sumplimista, niin se kiertävä lomajana sydeemi on kuulostanut tasapuoliselta? Tarviskohan tuolla "meillä" kenenkään lomiaan toukokuussa pitää, en muista. Kuitenkin noi syksyn kuukaudet voi olla hyvii lomakuukausii, ainakin elokuu on vielä ihan helmi!, ja taitaa sinne syyskuullekkin vielä hyviä päiviä jäädä. No toisaalta kun ei ole lomia niin ei tule kenenkään kanssa kiistaa niitten sijoittelusta. Sen verran kyllä pitää listantekijää nuoleskella et sais kesä/heinäkuulle viikonpätkän "lomaa" valvontavapailla yms  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tuntuu et paikoissa missä olen seuraillut noita lomajanojen sumplimista, niin se kiertävä lomajana sydeemi on kuulostanut tasapuoliselta?

-Yhdessäkään paikassa missä olen ollut töissä tuo kiertävä lomalista ei ole toiminut kuin koskien osaa porukasta (kilteimpiä/nöyrimpiä) teoriassa.

"Parhaat loma-ajankohdat" saavat haluamilleen paikoille äänekkäimmät ja röyhkeimmät.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Yhdessäkään paikassa missä olen ollut töissä tuo kiertävä lomalista ei ole toiminut kuin koskien osaa porukasta (kilteimpiä/nöyrimpiä) teoriassa.

Itse olen tyytyväinen kiertävään systeemiin; koskee kaikkia ja sitä noudatetaan. 4 viikkoa kesä-, heinä- tai elokuussa ja loput 3 - 4 viikkoa sitten muille kuukausille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän kiertäväsysteemi olisi reilu, mutta kuinka hyvin se toimii isoissa laitoksissakin, joissa väki vaihtuu taajaan ja pitää koettaa kaikkien lomat mahduttaa jonnekin.

No, itse vietän ensimmäisen lomani tänä kesänä, joten tärkeintä on vielä se loma, ei ajankohta.  8)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere!

Kyllä kiertävä järjestelmä lomissa onnistuu jos vain halua löytyy yksikön työntekijöiltä ja esimiehiltä. Se riippu paljon ko. yksikön raja-arvoista, paljonko sulkuja ,onko toiminta päivä vai ympärivuorokautista, paljonko palveluja tilattu. Meillä leikkuri 3-vuorotyössä, instrumenttipuolella hommaa rullaa jo ties monettako vuotta, yhtäjaksoiset 3-5vkon lomat/kesä-elokuuss ja vko touko/syyskuussa jos halua tarvetta . Ja anestesihoitajillekin saattin sorvattua tänä vuonna niin että 3-4 vko kesä-elokuus ja loput touko-syyskuussa.

Se vaatii työntekijöiltä kollegiaalisuutta ja rohkeutta valvoa myös ettei kukaan vedä välistä. Pitää muistaa että KVTES:n mukaan työnantaja päättää loman ajankohdan, mutta loma tulee antaa yhtäjaksoisena jos työntekijä ei muuta halua. Jos kaikki pitää kiinni 65% vuosilomasta yhtäjaksoisena niin lomajanat tasaisesti touko-syyskuussa eli toukokuunakki iskee vääjämättä. J  Lähiesimies saatiin tajuamaan, että ei sitä keppiä voi loputtomiin antaa. Eli kesälomat vaikuttavat paljon jaksamiseen ja tulevaisuudessa yksikön vetovoimaisuuteen. 

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohan kuulostaa tuo kiertävä systeemi ihan hienolta noin paperilla, mutta sehän tarkoittaa sitä ettei porukka vaihdu. Vai mihin väliin ne uudet työntekijät sitten tungetaan? Toukokuulle?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere.

Jäin tosta näppihäiriössä ed. viestistä osa pois. Työnantajan tasavertaisuus periaatteen mukaan vakijengi ja sijaiset samassa asemassa. Raidoilta löytyy aina ns. "vajaita" kuukausia eli jos ottaa 3 vko kesäkuun alusta niin jää 1 vko esim. sijaisille. Kaikki mukana kierrossa. Vaikkakin viimesen 6 vuoden aikana n. 100 rivivahvuudesta vaihtunut puolet. Joka sinänsä kertoo karua kieltä henkilöstöpolitiikasta meidän talossa. (En kyllä pidä jaloilla äännestämistä pahana). 

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...