Jump to content
MAINOS

Vuokratyövoimasta


Vieras: Sofia

Recommended Posts

Onko työpaikallasi käytetty vuokratyövoimaa eli paikattu työvoimapulaa keikkatyöntekijöitä vuokraavia firmoja käyttämällä?

Ja jos on - niin millaisia kokemuksia teillä tästä toiminnasta on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Käsittääkseni ei minun työpaikallani, mutta vaimoni kylläkin. Kyseessä on olosuhteiden pakko, työvoimaa ei ole tarpeeksi edes keikkafirmojenkaan kautta, eikä ole irrottaa yhtä työntekijää soittelemaan sijaisia. Keskittäminen kannattaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On joo.. hyviä ja huonoja.. Mikäli keikkasijainen tulee ekaa kertaa osastolle ja on vain sen yhden päivän on hyöty koko lailla +-nolla.. onhan se ymmärrettävää että kun tulee uuteen, vieraaseen paikkaan on hiukan eksyksissä.

;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On joo.. hyviä ja huonoja.. Mikäli keikkasijainen tulee ekaa kertaa osastolle ja on vain sen yhden päivän on hyöty koko lailla +-nolla.. onhan se ymmärrettävää että kun tulee uuteen, vieraaseen paikkaan on hiukan eksyksissä.

;D

Niin, siinä täytyy aina vähän miettiä miten sitä sijaista käyttää hyödyksi. Vaimo esimerkiksi on ollut joillain osastoilla ihan juoksupoikana että sille on sanottu että "syötyä tuo, katetroi tuo, petaa tuo jne..." Ja kokoajan on hommaa piisannut. Eli en usko että on täysin hyödytön ollut.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On joo.. hyviä ja huonoja.. Mikäli keikkasijainen tulee ekaa kertaa osastolle ja on vain sen yhden päivän on hyöty koko lailla +-nolla.. onhan se ymmärrettävää että kun tulee uuteen, vieraaseen paikkaan on hiukan eksyksissä.

;D

Sijaisita saataisiin varmasti paljon enemmän irti, ja uskoisin että työskentely olisi sijaistenkin kannalta antoisempaa, mikäli työskenneltäisiin tiiminä, ja unohdettaisiin yksilövastuisen hoitotyön loputon ylistäminen. Työskentely on tosi vaikeaa jos ei tunne potilaita yhtään, ja lähes kaiken joutuu tehdä alusta alkaen yksin. Tilannetaju kunniaan!

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On joo.. hyviä ja huonoja.. Mikäli keikkasijainen tulee ekaa kertaa osastolle ja on vain sen yhden päivän on hyöty koko lailla +-nolla.. onhan se ymmärrettävää että kun tulee uuteen, vieraaseen paikkaan on hiukan eksyksissä.

;)

Sijaisita saataisiin varmasti paljon enemmän irti, ja uskoisin että työskentely olisi sijaistenkin kannalta antoisempaa, mikäli työskenneltäisiin tiiminä, ja unohdettaisiin yksilövastuisen hoitotyön loputon ylistäminen. Työskentely on tosi vaikeaa jos ei tunne potilaita yhtään, ja lähes kaiken joutuu tehdä alusta alkaen yksin. Tilannetaju kunniaan!

Näin on. Eipä tuo Foccen kertoma juoksuttaminen ainakaan mun haluja keikkatyöläiseksi lisää.

Ikävä asenne keikkalaisia kohtaan vallitsee ainakin meijän osastolla muutamia "en mä halua ketään mun perässä kulkemaan jne. " eipä siinä sijaista voikaan kunnolla hyödyntää jos ketään ei edes kiinnosta perehdyttää, ohjata ja neuvoa että missä mikin on ym.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On joo.. hyviä ja huonoja.. Mikäli keikkasijainen tulee ekaa kertaa osastolle ja on vain sen yhden päivän on hyöty koko lailla +-nolla.. onhan se ymmärrettävää että kun tulee uuteen, vieraaseen paikkaan on hiukan eksyksissä.

;)

Sijaisita saataisiin varmasti paljon enemmän irti, ja uskoisin että työskentely olisi sijaistenkin kannalta antoisempaa, mikäli työskenneltäisiin tiiminä, ja unohdettaisiin yksilövastuisen hoitotyön loputon ylistäminen. Työskentely on tosi vaikeaa jos ei tunne potilaita yhtään, ja lähes kaiken joutuu tehdä alusta alkaen yksin. Tilannetaju kunniaan!

Näin on. Eipä tuo Foccen kertoma juoksuttaminen ainakaan mun haluja keikkatyöläiseksi lisää.

Ikävä asenne keikkalaisia kohtaan vallitsee ainakin meijän osastolla muutamia "en mä halua ketään mun perässä kulkemaan jne. " eipä siinä sijaista voikaan kunnolla hyödyntää jos ketään ei edes kiinnosta perehdyttää, ohjata ja neuvoa että missä mikin on ym.

Taitaapa tuo johtua siitä perisuomalaisesta kateudesta.. :-

Eikös keikkafimalaisten palkat ala parhaillaan jopa kolmosella..?

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin on. Eipä tuo Foccen kertoma juoksuttaminen ainakaan mun haluja keikkatyöläiseksi lisää.

Ikävä asenne keikkalaisia kohtaan vallitsee ainakin meijän osastolla muutamia "en mä halua ketään mun perässä kulkemaan jne. " eipä siinä sijaista voikaan kunnolla hyödyntää jos ketään ei edes kiinnosta perehdyttää, ohjata ja neuvoa että missä mikin on ym.

Valitettavasti vain monessa paikassa on kiirettä ja ensimmäistä kertaa keikkalaisen ollessa toimipisteessä, on aivan turhaa alkaa perehdyttämään atk-ohjelmiin ja talon tapoihin. Eikä mielestäni keikkalainen voi itseltäänkään odottaa että hän suoriutuisi itsenäisesti potilaan hoidosta sillä vauhdilla kuin toimipisteessä edellytetään. Siksi on mielestäni aivan perusteltua käyttää keikkalaista "käskytettävänä", eli ottaa vastaa potilaan, ottaa vitaalit, kertakatetroi, ottaa ekg:n, vie osastolle etc. Vakihenkilökunta voi sillä aikaa tehdä ne työt, joita keikkalainen ei voi tehdä (esim. iv-lääkkeet, jos ei ole lupia, atk-hommat kun keikkalaisella ei ole tunnuksia).

Siinä tilanteessa jos sama keikkalainen käy usein keikalla samassa toimipisteessä, on ihan perusteltua pikkuhiljaa perehdyttää häntä talon tapoihin.

Kuulostaa ehkä ikävältä keikkalaisen kannalta, mutta tämä on järkevin toimintamalli mielestäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä mitä keikkalainen itse saa palkkaa mutta 20€ ja sentit päälle maksaa talo vuokratyöfirmalle / tunti..

Riippuu koulutuksesta. Anestesia/leikkaushoitajille lupaavat päälle kahtakymppiä, valvontaosastoilla jotain 14 euron tienoilla, rivisairaanhoitajalle vaan 12-13 eli normaalin peruspalkan ja lähäreille 12 korkeintaan. Suurinpiirtein. Kokemuslisät jne. Ja lomarahat jne.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisesti ottaen täytyy olla kyseessä varsin akuutti työvoimapula - jos ja kun vuokratyövoimaan täytyy yleensäkin turvautua.

Ja aina herää tietysti kysymys myös työpaikan henkilöstöpoliittisesta linjasta: pyritäänkö palkkamaan ns. vakinaisiin työsuhteisiin, vai suositaanko määräaikaisia työsopimuksia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sijaisita saataisiin varmasti paljon enemmän irti, ja uskoisin että työskentely olisi sijaistenkin kannalta antoisempaa, mikäli työskenneltäisiin tiiminä, ja unohdettaisiin yksilövastuisen hoitotyön loputon ylistäminen. Työskentely on tosi vaikeaa jos ei tunne potilaita yhtään, ja lähes kaiken joutuu tehdä alusta alkaen yksin. Tilannetaju kunniaan!

keikkalaisena on tosi vaikea koordinoida kokonaishoitoa; kaikki tulevat (ja mistä), menevät (ja mihin lukuisiin paikkoihin..?), tarkkailtavat, tutkittavat jne. jne. Että kaikki olis oikeissa paikoissa oikeisiin aikoihin, oikein valmisteltuna ja saisivat sen lisäksi lääkkeet ja nesteet ajallaan ym. hoidon. Ja kun monilla esim. traumapotilailla on ihan omat haavanhoitosysteeminsä jokaisella ja joka haavaan ja aukkoon erilainen. Ja muistitko ottaa huomioon sen, että potilaan tila muuttui toissapäivänä ja onhan hoitoja nyt vaihdettu. Lääkärit ei sano mitään, mitä heiltä ei erikseen kysy. Ja olethan tilannut tälle ja tälle sen ja sen terapeutin. Ai, et vai...

Paljon helpompaa oli 80-luvulla, kun meni keikalle ja sanottiin, että "hoida lääkkeet". Siinä riitti hommaa yllinkyllin ja se on kuitenkin se kaavamaisin osa hoitotyöstä, jota on siksi myös helpoin toteuttaa.

Ikävä asenne keikkalaisia kohtaan vallitsee ainakin meijän osastolla muutamia "en mä halua ketään mun perässä kulkemaan jne. " eipä siinä sijaista voikaan kunnolla hyödyntää jos ketään ei edes kiinnosta perehdyttää, ohjata ja neuvoa että missä mikin on ym.

Valitettavasti vain monessa paikassa on kiirettä ja ensimmäistä kertaa keikkalaisen ollessa toimipisteessä, on aivan turhaa alkaa perehdyttämään atk-ohjelmiin ja talon tapoihin. Eikä mielestäni keikkalainen voi itseltäänkään odottaa että hän suoriutuisi itsenäisesti potilaan hoidosta sillä vauhdilla kuin toimipisteessä edellytetään. Siksi on mielestäni aivan perusteltua käyttää keikkalaista "käskytettävänä", eli ottaa vastaa potilaan, ottaa vitaalit, kertakatetroi, ottaa ekg:n, vie osastolle etc. Vakihenkilökunta voi sillä aikaa tehdä ne työt, joita keikkalainen ei voi tehdä (esim. iv-lääkkeet, jos ei ole lupia, atk-hommat kun keikkalaisella ei ole tunnuksia).

Helpompaa on mennä keikalle, jos joku käskyttää ja saa tehdä uudessa paikassa esim. noita Jonen mainitsemia yksittäisiä toimenpiteitä, jotka nekin ovat tosi tärkeitä, että tulee oikein tehtyä. Just tällä hetkellä ATK-tunnukseni yhteen lafkaan ovat vanhentuneet, mutta onneksi kollegojen kanssa voi aina neuvotella; "Voisitsä tilata mun potilaan labrat, niin mä otan sun potilaasta ekg:n sillä välin..."

Keikalle on kiva mennä, tänäpäivänä tuntee itsensä tosi tervetulleeksi, mutta olen kuullut joiltakin kollegoilta, että vakkari henkilökunta huokaa heti keikkalaisen nähdessään, että "voi, ei - TAAS joku keikkalainen..." Nuorempana sitä änki itsensä joka paikkaan keikalle, nyt vanhempana sitä on tullut tosi kriittiseksi. Voi osaltaa johtua siitäkin, että on tunne, että keikkalaisen pitäisi tehdä kaikki 10 x paremmin ja nopeammin - kokoajan on suurennuslasin alla. Sen sijaan vakkarihenkilökunta saa olla ihan pihalla, kun on just tullut kolmen päivän vapailta.  ;D

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

En tiedä mitä keikkalainen itse saa palkkaa mutta 20 € ja sentit päälle maksaa talo vuokratyöfirmalle / tunti..

Jaat ton 1,5 niin on aika lähelle hoitajan todellista tuntipalkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

itse vuokrafirmassa töissä ja aika hyvin asiat toimivat. Usein ne ovat samoja paikkoja mihin mennään ja mitä useammin käyt tietyssä paikassa niin sitä paremmin tuntee talon/talojen tavat.

Palkka on ihan hyvä ja esim opiskelijoille erittäin joustava kun saa itse valita mitä työvuoroja ottaa (näin ainakin minulla). Palkka kaks kertaa kuussa ja ite voi vaikuttaa tuloihinsa.

Minulla periaatteena on, että annetut työt tehdään huolella ja annettujen ohjeiden mukaan, mikäli ohjeita ei ole niin sitten käytetään maalaisjärkeä (jota on ehkä vähän minullekin suotu)

Ei ainakaa mitään valittamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Soittelin tänään Pääkaupunki seudulla moimivat vuokrafirmat läpi ja olen aika hämmästynyt, kuinka huonoa palkkaa keikkalaiselle luvataan. vajaa 12- 13,50e / h

+ kokemuslisän ja vuosilomakorvauksen prosenttimääräinen korotus joka on n. 9-11%.  Juttua olen kuullut kuinka sairaanhoitajille maksetaan 19-23 e tunti, mutta missä sitä en tiedä  :-. Peijakseen pääsisi keikalle 12,79e/ h + 11%. Todella surkeaa sanoisin. Pysyttelen kotosalla vielä. Teen osa-aikaista yösairaanhoitajan hommaa kuntayhtymän sairaalassa ja kun matkaakin tulisi pk-seudulle hieman, ei tuolla korvauksella kannata vielä lähteä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juttua olen kuullut kuinka sairaanhoitajille maksetaan 19-23 e tunti, mutta missä sitä en tiedä  :-.

Leikkaussaleissa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

Vuokratyövoiman käyttö ulkoisen palveluntarjoajan kautta on sinänsä ihan hyvä idea jos varahenkilöstöä ei organisaatiossa ole tai se on huonosti organisoitu. Varmasti kasvava bisnes, mikä tarjoaa tekijöilleen mukavat voitot ja työntekijöille parempia tuloja. Keikkalainen on aina keikkalainen oli sitten talon rekrytoima tai ulkopuolinen. Toimenkuva pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja perehdytyksen nopea ja priorisoitu. Jokainenhan voi itse lähteä vuokrafirmalle töihin jos se sopii pirtaan. Työntekijöiden puutehan ei johdu työntekijöistä vaan huonosta henkilöstöpolitiikasta, mitä on ryydittänyt huonot palkkaratkaisut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuokratyövoiman keikkalainen on aina keikkalainen oli sitten talon rekrytoima tai ulkopuolinen. Toimenkuva pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja perehdytyksen nopea ja priorisoitu.

Keikkalaisena tämän allekirjoitan. Vaihtuvat paikat tulee kyllä aikaa myöten tutuiksi, mutta jotta keikkalaisesta saadaan paras mahdollinen hyöty osaston toimintaan, tehtäväkuva ja priorisointi olisi paikallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellä meiän osastolla 56 % työntekijöistä on keikkalaisia, 25 % vuosilomansijaisia ja loput vakkareita. Pitkien sairas- ja vuosilomien vuoksi pitää jatkuvasti ottaa keikkalaisia töihin. Vakkarit ja sijaiset on jo tottunut siihen että työntekijät vaihtuu, joten uusien keikkalaisten perehdyttäminen on helppoa ja tulee takaraivosta.

Eli, mitä ajan takaa, keikkalaisia välittävät yritykset tekevät hyvää työtä ja säästävät samalla kantahenkilökunnan uupumista. Oli myös aika jolloin ei osastolle saanut ottaa keikkalaisia vaan omat tekivät kaikki puutokset. Jos nyt olisi samalla tavalla, osaston hoitajien liikkuvuus olisi kyllä 96 %. Nyt se on jo työkiertojen vuoksi 50 %

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...