Jump to content
MAINOS

APUA! vuosilomista tärkeä kysymys


selena

Recommended Posts

Tilanne tämä: työskentelen yksityisellä säätiöllä, puolitoista vuotta olen ollut talossa.  Pomo ilmoitti että minulla ei olekkan täyttä vuosilomaa ensi kesänä, koska pidin kesäkuussa ja heinäkuussa viikon palkatonta lomaa per/kk viime kesänä. Olin siinä ymmärryksessä että jos on väh. 14 päivää/kk töissä vuosiloma kertyy normaalisti. Nyt minulla on kuulemma 4 päivää vähemmän lomaa kun jos olisin ollut koko kesän töissä. Yks. työehtosopimuksesta en löytänyt selvää kohtaa tästä asiasta.

Osaako joku kertoa onko asia tosiaan näin? alkaa jo pikkuhiljaa angry.png :maan!

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

juu, täyttä kesälomaa ei ole, mikäli sopimus katkeaa, vaikka vain päiväksi lomakautta ennen.

sillai ne saa maksettua lomarahat pois ja pitää sijaisen kesällä töissä.

Näin kävi mulle. alkukuusta katkes soppari neljäks päiväks ja "lomat palo".

et oikeessa oli pomosi. Lomapäiviä on vain sen verran mitä niitä on kertynyt siitä ensimmäisestä työpäivästä virkavapaan (oman loman) jälkeen huhtikuun alkuun mennessä. oliko se että 2,5 päivää per kuukausi?? riippuen työtunneista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu, täyttä kesälomaa ei ole, mikäli sopimus katkeaa, vaikka vain päiväksi lomakautta ennen.

sillai ne saa maksettua lomarahat pois ja pitää sijaisen kesällä töissä.

Näin kävi mulle. alkukuusta katkes soppari neljäks päiväks ja "lomat palo".

et oikeessa oli pomosi. Lomapäiviä on vain sen verran mitä niitä on kertynyt siitä ensimmäisestä työpäivästä virkavapaan (oman loman) jälkeen huhtikuun alkuun mennessä. oliko se että 2,5 päivää per kuukausi?? riippuen työtunneista.

Oikeastiko näin jossain tehdään? Itse olin kuusi vuotta saman sairaanhoitopiirin listoilla, vakituisena ja sen jälkeen keikkaillen mutta työsuhde ei missään välissä katkennut. Eikä sitä edes ajateltu. Laitettiin virkavapaiden ja opintovapaiden alle joku haamuvirka, jotta saatiin pidettyä työntekijä talossa. Sillä jos suhde katkeaa ja lomatkin töykeästi poltetaan, niin kyllä minä lähtisin pois pois pois.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu, täyttä kesälomaa ei ole, mikäli sopimus katkeaa, vaikka vain päiväksi lomakautta ennen.

sillai ne saa maksettua lomarahat pois ja pitää sijaisen kesällä töissä.

Näin kävi mulle. alkukuusta katkes soppari neljäks päiväks ja "lomat palo".

et oikeessa oli pomosi. Lomapäiviä on vain sen verran mitä niitä on kertynyt siitä ensimmäisestä työpäivästä virkavapaan (oman loman) jälkeen huhtikuun alkuun mennessä. oliko se että 2,5 päivää per kuukausi?? riippuen työtunneista.

Eikös se oo kuitenkin eri juttu kun työsuhde katkeaa ja sitten kun pitää palkatonta virkavapaata mutta on työsuhteessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilanne tämä: työskentelen yksityisellä säätiöllä, puolitoista vuotta olen ollut talossa.  Pomo ilmoitti että minulla ei olekkan täyttä vuosilomaa ensi kesänä, koska pidin kesäkuussa ja heinäkuussa viikon palkatonta lomaa per/kk viime kesänä. Olin siinä ymmärryksessä että jos on väh. 14 päivää/kk töissä vuosiloma kertyy normaalisti. Nyt minulla on kuulemma 4 päivää vähemmän lomaa kun jos olisin ollut koko kesän töissä. Yks. työehtosopimuksesta en löytänyt selvää kohtaa tästä asiasta.

Osaako joku kertoa onko asia tosiaan näin? alkaa jo pikkuhiljaa angry.png :maan!

Marssit vaan työnantajan puheille ja sanot että eipäs tämä näin mene.

Ai juu työsuhde onkos se toistaiseksi voimassa oleva vaiko määräyskirjalla,vai ihanko vaan tuntityöläisenä kutsutaan töihin tarvittaessa.Niin ja mikäli työsuhde ei ole katkennut noitten palkattomien kohdalla ei asiassa pitäisi olla mitään seliteltävää.

Lomanmääräytymiskuukausihan ratkaisee sen paljonko lomaa ansaitaan kuukautta kohden ja sehän tarkoittaa juuri tuota 14pvän sääntöä

Lainataanpa vuosilomalakia hiukan tännekin.

Täysi lomanmääräytymiskuukausi

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia.

Vielä voisi todeta sen jos ei Tessistä asiaan löydy valaistusta kannattaa katsoa laki lävitse,sekä epäselvissä tilanteissa ottaa yhteyttä työpaikan luottamushenkilöön tai liittoon jos ei luottamushenkilöä ole,mikäli siis kuuluu itse liittoon.Muuten pitää itse kaivella asiat esille ja koittaa ne selvittää työnantajan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ihan vakkari työsoppari, oon ollu siis vakituisena työntekijänä vuoden ja 2kk. Kyllä tää on raivostuttavaa kun ei uskalla yhtään luottaa ylempään johtoon angry.png

Kiitos hirmuisesti kaikille ketkä jaksoivat auttaa tämän dilemman kanssa 8)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Ja dilemmat jatkukoon...

Aiemmassa työssäni oli sellainen TES, että kun työsopimus oli allekirjoitettu, niin heti astuivat samat lomaoikeudet voimaan, kuin esim. talossa 15 vuotta olleella.  :)  siinä ei ollut mitään tulkintoja.

MUTTA nykyisessä työssäni lomapäivät (sopimuspalkka, joten työssäolovuodet eivät vaikuta palkkaan) lasketaan työssäolovuosien mukaan ja ymmärrän sen, että vain kunnan, valtion tai kuntayhtymän työt hyväksytään, MUTTA lähiesimieheni saa päättää tämän lisäksi vielä sen, että esim. sh:n työstä hyväksytään VAIN sellainen, mistä olennaisesti on hyötyä nykyisessä työssä.

Eli mä en taida saada ens kesänä lomaa ollenkaan...  angry.png

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selenalle:

Suhaajan kirjoitukseen viitaten nuo kuukaudet, joina olet ollut viikon palkattomalla vapaalla ovat tosiaan täysiä lomanmääräytymiskuukausia.

Sanot, että olet ollut työsuhteessa jo puolitoista vuotta. Vuosilomalain 5§ 1. momentissa sanotaan: "Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta."

Eli koska olet ollut työsuhteessa 31.3.2007 mennessä yli vuoden sinulla on jo lain mukaan oikeus ensi kesän lomakaudella 2,5 lomapäivään täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Työehtosopimus ei voi tätä oikeutta heikentää eikä varsinkaan työnantaja.

Cardinalle:

Sama pätee myös sinuun, eli vähintäänkin nuo 2 lomapäivää/kk on tulossa >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Cardinalle:

Sama pätee myös sinuun, eli vähintäänkin nuo 2 lomapäivää/kk on tulossa ;D

2 päivää eli se sama, mitä olisin saanut joskus vastavalmistuneena... :- Kun mulla kuitenkin on yhteensä yli 15 vuotta sh-työkokemusta valtiolta, kunnalta ja kuntayhtymältä.

Ja vanhan (nykyistä edeltävä siis) TES:n mukaanhan työnantajalla (tai lähiesimies hänen edustajanaan) ei ollut tulkintaoikeutta - vaan vaikka olisit ollut putkimiehenä kunnalla, niin sekin laskettiin silloisiin sh ikälisiiin ja lomapäiviin oikeuttavaksi palveluksi. Ja sh:t saivat heti koulutuksesta 1 ikälisän. Sitten tuli tämmöinen sopimus, joka on lisännyt työnantajan (mieli)valtaa. Ja kun en tuon pomoni kanssa ihan hirvittävän lämpimissä väleissä ole, niin lopputulos on todella helposti arvattavissa.

Voi, että ... taidan palata entisiin duuneihin, mulla kun olis paljon muutakin tekemistä elämässä kuin työ...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, tuo on selkeä huononnus työsopimuksessa. Ehdottomasti työkokemus sairaanhoitajana pitäisi ottaa huomioon. Toisaalta tilanne on sama kuin jos vaihtaa yksityiseltä toiselle. Taas pitää alkaa kerätä lomaoikeuksiaan alusta.

Yksi huomionarvoinen seikka tuli vielä mieleen. Jos itsellä on mahdollista vaikuttaa töiden alkamispäivään, niin kannattaa aloittaa toistaiseksi tai muuten pitempään jatkuva työsuhde 1.4. tai ennen, eikä 2.4. tai sen jälkeen.

Tällöin vuosilomalain edellyttämä vuosi tulee täyteen lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä eli 31.3. ja tällöin lomapäiviä kertyy aiemmin mainittu 2,5/kk.

Jos taas työt aloittaa 2.4. niin kyseisen lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä ei ole kertynyt täyttä vuotta ja täten lomanmääräytymisvuosi kerryttää lomapäiviä vain 2/kk. Parhaassa tapauksessa voi siis menettää 6 lomapäivää yhden päivän vuoksi.

PS: työnantajat eivät saa lukea tätä viestiä ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vääntäkää nyt rautalangasta... aloitin työt 1.3.06 ja edelleen työskentelen saman työnantajan palveluksessa. Montako päivää minulla on  lomaa kertynyt kesäksi 2007?

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vääntäkää nyt rautalangasta... aloitin työt 1.3.06 ja edelleen työskentelen saman työnantajan palveluksessa. Montako päivää minulla on  lomaa kertynyt kesäksi 2007?

Mikä TES teillä on?

Sinulle pitäisi tulla täydet lomat jos olet ollut yhtäjaksoisesti saman työnantajan palveluksessa, eikä keskeytyksiä ole tullut eli 2,5 lomapäivää kuukautta kohden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kvtes

OK! No kuinkas paljon sulla sitten on tohon henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaiseen osaan oikeuttavaa palvelusaikaa? :nauraa:

Alle 15 vuotta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kuinkas paljon sulla sitten on tohon henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaiseen osaan oikeuttavaa palvelusaikaa? Hymyilee

Heitit tosi helpposelkoisen kysymyksen  huh.gif Oiskohan yksi vuosi?

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Flywoman, kvtes löytyy www.kuntatyonantajat.fi tai työpaikkasi hyllystä. Mun akrobaatti kettuilee nyt jostain syystä että tarkistaisin itse faktoja tarkemmin, mutta siihen määrään siis vaikuttaa tuo työkokemus ja se tehdäänkö jaksotyötä. Sulla on ens kesänä ns. "täydet lomat", mutta sen taulukon sieltä minimipäästä, eli olikohan 26 vai 28 päivää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vääntäkää nyt rautalangasta... aloitin työt 1.3.06 ja edelleen työskentelen saman työnantajan palveluksessa. Montako päivää minulla on  lomaa kertynyt kesäksi 2007?

Heitit tosi helpposelkoisen kysymyksen  huh.gif Oiskohan yksi vuosi?

Noiden tietojen perusteella sulle kuuluu 28 lomapäivää.

Katso kvtessin vuosilomataulukkoa 2 ja riviä A.

Selviskö? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin siis, että mulla on lomaa 24 päivää eli 4 viikkoa kesälomaa. Näitten tietojen perusteella saanen viettää myös talvella lomaa. Sehän on mukava asia! Kohtahan ne tiedot tulee ihan virallistakin tietä....

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin siis, että mulla on lomaa 24 päivää eli 4 viikkoa kesälomaa. Näitten tietojen perusteella saanen viettää myös talvella lomaa. Sehän on mukava asia! Kohtahan ne tiedot tulee ihan virallistakin tietä....

24 päivää = melkein 5 viikkoa, sillä 5 päivää on yks viikko. Eikä ne ole talvi- eikä kesälomia vaan vuosilomia, ja ne saa pitää milloin haluaa. Olikohan se nyt että 60% piti antaa lomakautena eli touko-syyskuussa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se pätkittäinen työura, jolla työnantajat aikanaan "säästivät" on poistunut työaikalain myötä. Tuossa edellä olikin asiasta hyvä esimerkki. Eli päivän pätkät ja pätkissä tulevat määräyskirjat ei tee eroa kokoaikaisesti työsuhteessa olevan kanssa kunhan kuukausittainen työaika toimii lomamääräytymis ajan sisällä eli huhtikuun alku ja maaliskuun loppu. Tältä ajalta kertynyt loma-oikeus on annettava loma-kautena joka määritellään kulloisessakin työpaikassa erikseen tai sopimuksella. Ennen oli nk. talvilomapidennys, joka sittemmin on poistunut käytäntö.

Noissa keikkahommissa pitää olla tarkkana, että työnantaja maksaa sen loman rahana tilin yhteydessä. Siis jokaisesta työpäivästäkin kertyy "lomaa", joka maksetaan rahana. Olikohan se nyt 8,5 % bruttoansiosta. Paremmin muistavat kertokoon.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24 päivää = melkein 5 viikkoa, sillä 5 päivää on yks viikko. Eikä ne ole talvi- eikä kesälomia vaan vuosilomia, ja ne saa pitää milloin haluaa. Olikohan se nyt että 60% piti antaa lomakautena eli touko-syyskuussa.

Joku on mulle joskus sanonut, että lomapäiviä kuluu 6 viikossa, olin siinä uskossa... Joo sen kyllä tiesin, ettei ettei ole erikseen talvi- ja kesälomia, ajatuksen tasolla vain mietin, kun kesällä meillä saa pitää lomaa neljä viikkoa  ja loput sitten talvella.

Mutta kiitos vaan tiedoista, aina oppii jotain uutta!  8)

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kannattaa tarkistaa paikallisesta sopimuksesta. Toisissa paikoissa lasketaan edelleen kuusi ja toisissa viis. Sitten jos jää viikko vajaaks, niin siinäkin on omat laskusysteeminsä. Ei se niin yksinkertaista ole  kuin kuvittelisi. 8)

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kannattaa tarkistaa paikallisesta sopimuksesta. Toisissa paikoissa lasketaan edelleen kuusi ja toisissa viis.

Mutta lopullisen loman pituus on silti kaiketi kaikilla sama vaikka laskutapa vaihtelee...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kannattaa tarkistaa paikallisesta sopimuksesta. Toisissa paikoissa lasketaan edelleen kuusi ja toisissa viis.

Mutta lopullisen loman pituus on silti kaiketi kaikilla sama vaikka laskutapa vaihtelee...?

Näinhän se on 8).

Onhan noissa tesseissä pieniä eroja joten aina kannattaa tsekata se oma tes. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku on mulle joskus sanonut, että lomapäiviä kuluu 6 viikossa, olin siinä uskossa... Joo sen kyllä tiesin, ettei ettei ole erikseen talvi- ja kesälomia, ajatuksen tasolla vain mietin, kun kesällä meillä saa pitää lomaa neljä viikkoa  ja loput sitten talvella.

Tässä mun nykyisessä duunissa menee tuo 6pv/viikko. Mikähän logiikka siinä on, kun kuitenkin tehdään 5-päiväistä viikkoa?

Höh, että ei ole enää erikseen talvi- eikä kesälomia!!?  Ennenvanhnaan (siitä on siis niin kauan kuin olen näitä kesälomajuttuja joutunut kelaamaan, kun aiemmassa duunissa kaikilla oli samat lomat - työvuosista viis) sai talvilomapidennyt 1½x1 kesälomapäivä. Työnantaja fiksuna oli ajatellut sillai tasotella ettei tarttis niin paljon kesäsijaisia - eikä tarttenutkaan, mutta talvella sitäkin enemmän.

No, entäs jos pitää viikolla 52 (tänävuonna), niin meneekö siitäkin 6 päivää, vaikka siinä on kaksi arkipyhää, jotka muutenkin olis vapaapäiviä?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...