Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

veikko

risperdahlin käyttö dementikoille

Recommended Posts

veikko   
veikko

Olen hoitajana vanhainkodissa ja huomannut, että meillä lääkäri määrää risperdahlia helpohkosti esim. levottomuuteen taipuvaisille dementikoille. Risperdahl tuntuu muutenkin olevan joku uusi ihmelääke hiemankin mielialavaihteluihin taipuvaisille vanhuksille, sen verran yleistä sen käyttö on. Annostus on tietenkin hyvin pieni verrattuna psykiatrisiin potilaisiin. Risperdahlin sivuvaikutuksena pieninäkin annoksina hyvin usein on ilmeettömyys ja jäykkyys ja esim. puhumattomuus.

Haluaisin mielelläni kuulla muiden kokemuksia ko. lääkkeen käytöstä ja esim. mielenterveyspuolen hoitajien kannanottoja.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Smilla   
Vieras: Smilla

Hoitajana työskennellessäni huomasin, että iso osa meidän mammoista ja papoista sai "rispistä".

Kokemukset on kaikin puolin positiivisiä ks lääkkestä, varsinkin kun yhdessä vaiheessa koetettiin lopetella lääkärin ajatuksesta lääkettä. Jäykkyys taas usein on ollut alzheimerin aiheuttamaa, lihastonus on korkealla ihan osana sairautta.

Psyk puolella rispikseen törmäsin/törmään aika usein, ja valitettavasti pitkäaikaista kontaktia asiakkaisiin jotka sitä saa ei ole. Mutta se kokemus mikä on, on sen puoleinen että potilaiden ilmeettömyys on usein jotenkin sidoksissa sairauteen, ei niinkään lääkeeseen. Psyk puolella kuitenkin ainakin "omien" pt:den tilat ovat sitä laatua, että he ovat niin kipeitä, että ovat muutenkin puhumattomia ja ilmeettömiä.

Toisaalta, lääketietoutta minulla ei juurikaan ole, vaan ainoastaa näkemystä potilaiden voinnin vaihtelusta...

Pieni korteni tähän kekoon, olkaapa hyvät.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: TheKarhu   
Vieras: TheKarhu

Risperdahlin sivuvaikutuksena pieninäkin annoksina hyvin usein on ilmeettömyys ja jäykkyys ja esim. puhumattomuus.

Haluaisin mielelläni kuulla muiden kokemuksia ko. lääkkeen käytöstä ja esim. mielenterveyspuolen hoitajien kannanottoja.

Vanhusten hoidosta en voi sanoa juuri mitään tietäväni, mutta erikoiselta kuulostaa tämä Risperdalin aiheuttama (?) jäykkyys ja ilmeettömyys. Kyseisenlaisiin oireisiin en itse ole tämän lääkkeen kohdalla törmännyt koskaan, vaikka se onkin tänä päivänä yksi käytetyimpiä psykoosilääkkeitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
lemmy   
lemmy

Uuden polven neuroplepteista Risperdal aiheuttanee eniten EP oireita, oireiden ilmaantuminen on annosriipuvaista. Vanhuksilla suositellaan humattavasti pienempiä annoksia kuin aikuisilla. Em. oireista ainakin jäykkyys voi hyvinkin olla Risperdalin aiheuttamaa. Jos jäykkyyttä on olut ennen lääkkeen aloitusta niin sitten voi johtua esim. perussairauksista. Risperdal on käsittääkseni vasta-aiheinen vanhukselle jolla on aivoverenkierron häiriöitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pinni   
pinni

Oiva lääke dementikoille, joilla on harhoja/psykoottisuutta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Hapero   
Vieras: Hapero

Enpä ole törmännyt em. haittavaikutuksiin Risperdalin kohdalla. Dementoituneiden käytösoireiden hoidossa käytetään nykyään ehkä enemmän Seroquelia. Hyvä lääke sekin. Tosin ei virallista indikaatiota tähän niinkuin Risperdalilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sandex   
sandex

Risperdahlin sivuvaikutuksena pieninäkin annoksina hyvin usein on ilmeettömyys ja jäykkyys ja esim. puhumattomuus.

Vanhusten hoidosta en voi sanoa juuri mitään tietäväni, mutta erikoiselta kuulostaa tämä Risperdalin aiheuttama (?) jäykkyys ja ilmeettömyys. Kyseisenlaisiin oireisiin en itse ole tämän lääkkeen kohdalla törmännyt koskaan, vaikka se onkin tänä päivänä yksi käytetyimpiä psykoosilääkkeitä.

Meillä käytössä vanhuksilla annoksella 0,25mg x1, silloin ei ole ollut jäykkyyttä mutta jos lekuri määrännyt 1mg x1 on jäykkyys ollut jo  huomattavampaa. Tosin yksilöllisiä eroja varmasti on paljon ja kokemusta ei kuitenkaan ole hirvittävän paljoa ko. lääkkeen käytöstä vanhuksilla(itselläni), itse olen enemmän siihen törmännyt psykan puolella ja annos tietysti suurempi...eikä se jäykkyys peruskuntoisella aikuisella ihmisellä edes näy niin paljoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
veikko   
veikko

Meillä käytössä vanhuksilla annoksella 0,25mg x1, silloin ei ole ollut jäykkyyttä mutta jos lekuri määrännyt 1mg x1 on jäykkyys ollut jo  huomattavampaa. Tosin yksilöllisiä eroja varmasti on paljon ja kokemusta ei kuitenkaan ole hirvittävän paljoa ko. lääkkeen käytöstä vanhuksilla(itselläni), itse olen enemmän siihen törmännyt psykan puolella ja annos tietysti suurempi...eikä se jäykkyys peruskuntoisella aikuisella ihmisellä edes näy niin paljoa.

Hyvä huomio tuo 0,25 mg. Meillä usein lääkäri määrännyt suuremman annoksen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
henriettap   
henriettap

Meillä psykogeriatrian osastolla menee aika monella vanhuksella risperdahlia. Kyseistä lääkettähän ei tosin suositella käytettäväksi vanhuksilla(lääkekoulutuksessa näin ainakin kerrottiin), juuri ikävien sivuvaikutuksien takia..Jostakin syystä lääkärit silti sitä määräävät, vaikka vastaavia lääkkeitäkin olisi saatavilla..

Itsekin olen huomannut juuri tämän ilmeettömyyden, puhumattomuuden, ja jäykkyyden potilaissa joille syötettään risperdahlia. Useimmiten annostus on 0,5mgx2 tai 1mgx1 päivässä.. Tietenkin poikkeuksiakin löytyy ja lääkkeestä saattaa jollekin vanhuksille olla apua.. Harhat lähtevät, mutta sivuvaikutusten takia ei kovin kiva lääke..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: karkari   
Vieras: karkari

Rispredalista muistuu pieneen mieleeni ensimmäinen harjoittelujakso matkalla kohti sairaanhoitajan ihanaa uraa. Olin eräällä pitkäaikaisosastolla ja siellä potilaille annettiin Risperdalia. Silloin vielä uteliaana "nöösinä" tietysti kyselin kaikenlaista ja kysyessäni, mikä lääke Risperdal on, sain vastaukseksi, että se kiltteyslääke. Pysyy mammat ja papat kiltteinä  :8):

Myöhemmin sitten psykiatrisella osastolla olen Risperdaliin törmännyt usein ja Risperdalin yksi melko toimiva muoto on Consta, eli pitkävaikutteinen injektio. Meillä käytössä suht paljon sekä po, että im. Risperdal.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SiskoH   
SiskoH

Meillä oli tässä yhdessä vaiheessa trendi os:lla, että levottomille, harhaisille (ts. usein ahdistuneille) dementikoille aloitettiin Risperdal 0,5 mg 1-2xvrk. Tuloksena saatiin sitten "jalattomia", ilmeettömiä, puhumattomia vanhuksia, tosin myös ilman ulospäin näkyvää ahdistusta. Kuitenkaan kun sen vähäisen jäljellä olevan toimintakyvyn sammuttaminen ei ollut tarkoituksenmukaista, lääkitykset sitten purettiin pikkuhiljaa.

Nyt tilalle on löytynyt hyväksi lääkitykseksi monelle Remeron 15 mg 1-2xvrk. Tällä on saatu aika hyvin pot. ahdistusoireet kuriin, kuitenkan samalla säilyttäen sen jäljellä olevan toimintakyvyn. Monilla on itseasiassa jopa toimintakyky parantunut, kun samalla purettiin kaikki pamit pois listoilta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
neea   
neea

Meillä oli tässä yhdessä vaiheessa trendi os:lla, että levottomille, harhaisille (ts. usein ahdistuneille) dementikoille aloitettiin Risperdal 0,5 mg 1-2xvrk. Tuloksena saatiin sitten "jalattomia", ilmeettömiä, puhumattomia vanhuksia, tosin myös ilman ulospäin näkyvää ahdistusta. Kuitenkaan kun sen vähäisen jäljellä olevan toimintakyvyn sammuttaminen ei ollut tarkoituksenmukaista, lääkitykset sitten purettiin pikkuhiljaa.

Nyt tilalle on löytynyt hyväksi lääkitykseksi monelle Remeron 15 mg 1-2xvrk. Tällä on saatu aika hyvin pot. ahdistusoireet kuriin, kuitenkan samalla säilyttäen sen jäljellä olevan toimintakyvyn. Monilla on itseasiassa jopa toimintakyky parantunut, kun samalla purettiin kaikki pamit pois listoilta.

Samanlaisia kokemuksia on mullakin, ja olen dementoituneiden kohdalla tullut useimmiten siihen tulokseen, että ei niihin harhoihin auta yhtään mikään, lieventyvät vähän, muttei niitä kokonaan pois saada.

Remeron sopii jostain syystä niille, joilla on ollut jonkinlaista lääkkeiden- tai alkoholin väärinkäyttöä vielä kotona asuessa(dementian lieveilmiöitä nämäkin).

Onneksi "serokeelin" ja "rispan" sivuvaikutukset loppuvat kun lääke lopetetaan, toisin kuin serenasen kanssa on.

Pamejahan ei sais dementoituneilla edes käyttää, mutta joillekin ei mikään muu auta.

Aika usein joutuu nostamaan kädet ylös ja luovuttamaan ja toivomaan että vanhus pääsisi jo taivaan kotiin tai sairaus hyppäisi edes reilusti eteenpäin.

Sitten on näitä joilta kaikki lääkkeet otetaan pois jolloin käytösoireet häviävät...hetkeksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SHV   
SHV

Työskentelen siis sekä vanhusten parissa että psykiatristen potilaiden kanssa. Muutama vuosi sitten oli "trendi", että suurimmalla osalla sairaalasta kotiutuneilla oli Risperdal Consta-injektio, jotka sitten avohoidossa on vaihdettu pois. Risperdalia menee hyvin harvalla.

Vanhuksille kotihoidossa ja palveluasumisessa joillekin kokeiltu pienellä annoksella (Risperdal 0,5mg x1), lähinnä sekavuuteen, mutta ei vastaavaa hyötyä ole ollut, jalattomuutta toi mukanaan joillekin ja taisipa olla joku lonkkamurtumatapauskin sitten. Aika vähäistä on tällä hetkellä siis meidän alueella Risperdalin käyttö.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä   
Vieras: u-päivä

Kyseessähän on ns. pienannos-neurolepti, joten ei määrät voi isoja ollakaan. Posiitivisen vasteen ja sedaation puuttuessa ja vastaavasti negatiivisten oireiden lisääntyessä pitäisi varmasti kokeilla jotain muuta. Risperdal ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto jos haetaan anksiolyyttistä vaikutusta. Joskus jopa ihmetyttää toi neuroleptien syöttäminen vanhuksille ellei kyseessä tosiaankin ole skitsofrenia-potilas.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: pekkav   
Vieras: pekkav

Itse olen työskennellyt mielenterveysongelmaisten sekä kehitysvammaisten parissa ja risperdal on ollut todellinen "hittilääke"  ja mun mielestä joissain tapauksissa toimii ja toisissa ei, joten eiköhän se ole aika henkilökohtaista miten lääke kullakin vaikuttaa. yleensä annostus on hyvin pieni ja en usko että 0,5mg x1 voi kovin paljon jäykkyyttä aiheuttaa aikuiselle ihmiselle tai ahdistusta, mutta kaikille vaikutus on tietysti erilainen.......

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ápoló   
Ápoló

Enpä ole huomannut jäykkyysoireita omilla dementoituvaa sairautta sairastavilla asiakkaillani. Mutta edelleen tulee asiakkaita, joilla on muistilääkkeenä Aricept, joka kyllä aiheuttaa em. oiretta. Sitä pyydetäänkin usein lääkäriä vaihtamaan esim. Ebixaan, joka on mainio lääke.

Remeron on oli suuri hitti siinä kaupungissa, jossa viimeeksi työskentelin. Hyvä lääke, ei huonoa sanottavaa. Toimii hyvin dementoituneilla, koska sitä voi imeskellä (useat tahtovat pureskella ja imeskellä lääkkeet suussaan).

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
YönEnkeli   
YönEnkeli

Meilläkin käytetään Risperdalia, toisilla vanhuksilla se toimii ja toisilla ei. Annostukset yleensä paljon pienempiä kuin psyk puolella.Juuri nyt meillä on vanhus jolle aloitettiin Rispedal karkailujen ja paniikkikohtausten vuoksi.Sai sekavuustila-diagnoosin. Hänellä on afasiaa eikä lääkkeen aloitus ainakaan asiaa parantanut, hänestä tuli kävelevä zombie.Ei hyvä. Oliskohan Remeron parempi vaihtoehto? Aikaisemmin kokeiltu pamia sekä Serenase-Diapam coktailia kohtauksiin, niistäkään ei apua.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina   
janina
Meilläkin käytetään Risperdalia, toisilla vanhuksilla se toimii ja toisilla ei. Annostukset yleensä paljon pienempiä kuin psyk puolella.Juuri nyt meillä on vanhus jolle aloitettiin Rispedal karkailujen ja paniikkikohtausten vuoksi.Sai sekavuustila-diagnoosin. Hänellä on afasiaa eikä lääkkeen aloitus ainakaan asiaa parantanut, hänestä tuli kävelevä zombie.Ei hyvä. Oliskohan Remeron parempi vaihtoehto? Aikaisemmin kokeiltu pamia sekä Serenase-Diapam coktailia kohtauksiin, niistäkään ei apua.
Diapamin paha puoli on se, että kertyy elimistöön eikä vanhuksille paras mahdollinen vaihtoehto. Temesta, opamox voi olla joskus parempi vaihtoehto

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras   
Vieras

Tää menee nyt vähän offtopiciksi, mutta en viitti aloittaa risperdalista uutta aihetta. Onks kellään kokemusta risperdalin käytöstä lasten hoidossa? Tuli vastaan tietoa että sitä käytettäisiin asperger-lasten impulssikontrollin häiriöitten hoidossa...? Varmaan muun terapian tukena tjsp..?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
laa`laa   
laa`laa

Niin no joo.. hyvä ja hyvä lääke.. Kyseenalaistan sen.. Sikäli mikäli olen työni puolesta sen käyttöä seurannut ja kuulut lääkäreiden siitä puhuvan niin en suosittelisi kenellekään.. Kyllä se varmaan toimii en epäile mutta parempiakin on ja paljon.. (olen kellokoskensairaalassa töissä) Ja potilaita on pljon jotka sitä käyttää huonollakin menestyksellä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina   
janina

Tää menee nyt vähän offtopiciksi, mutta en viitti aloittaa risperdalista uutta aihetta. Onks kellään kokemusta risperdalin käytöstä lasten hoidossa? Tuli vastaan tietoa että sitä käytettäisiin asperger-lasten impulssikontrollin häiriöitten hoidossa...? Varmaan muun terapian tukena tjsp..?

Ja Tourette oireyhtymän yhteydessä käytetään joskus kanssa

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Unicornu   

No eräälle vanhukselle menee aggressiivisuuteen Risperdal 1 mg 1x3, Temesta 1 mg 1x1 ja Serenase 0,5 mg 1x1. Enimmäkseen vanhus pysyy lääkityksen voimin kurissa. Ajoittain esiintyy aggressiivisuutta. Hän on ihan pihalla tästä hetkestä ja todella tönkkö hoidettava. Pystyy kuitenkin vielä kävelemään.

Itse vaadin lääkäriltä, että hän eräältä vanhukselta lopettaa Risperdalin käytön kokonaan. Vanhuksen papereista löytyi, että vuonna pipo hän on ollut ajoittain sekava, varsinkin omaisen vierailun jälkeen. Lääkityksen lopettaminen ei ole vaikuttanut muuten vanhukseen kuin siten, että hän on selkeämmän oloinen. Tämän jälkeen lääkäri on myös purkanut muiden vanhuksien turhia psyykelääkityksiä.

Mun mielestä Temesta ja Serenase ovat sellaisia lääkkeitä, että niitä olisi käytettävä vanhuksilla vain ääritapauksessa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Yönenkeli: Paniikkikohtauksiin hyvä lääke on mm. Zoloft. Se ei väsytä ja aiheuttaa harvemmille sivuvaikutuksia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille