Jump to content
MAINOS

Virvet: Plussat ja miinukset?


Fiu

Recommended Posts

Muuten missä saa ihan niin kuin laillisesti pitää pelastuksen kanavia skannauksessa? Palokunnan yksiköissä? Yksityiselle on ainakin tullut ohje, että pela kanavat ei kuulu sakun kuunteluun.

Juu, kiellossa on nuo pelastustoimen kanavat (eli siis PEL ANTO ja PEL INFO) yksityisellä sektorilla täällä Keski-Suomessakin. Ei oo asiaa niitä kuunnella. Pelastus- ja sakuyksiköiden välinen liikennöinti hoidetaan sitten omilla "kuntakanavilla" (niistäkin on annettu erillinen ohjeistus meille).

Onks ne muka parametroitu teidän puhelimiin? Meillä toimitaan erillisellä toimintakanavalla ja/tai kuntakanavalla. Virveissä ei todellakaan ole PEL ANTO/PEL INFO kanavia.

Saku puolella Pysytään Anto kanavalla niin kauan kun ollaan matkalla kohteeseen. Kohteessa siirrytään INFOLLE ja esim partion paikalle pyynnöt tapahtuu info kanavalla... Keikat siis tulee Anto kanavalla ja siellä pyydetään mahdolliset lisätiedot kohteesta!

Ei ole parametroitu pelakanavat, siksi kyselinkin, kun joku mainitsi niiden olevan toisessa tangentissa.

Meillä siis saku saa keikat Annolla ja kysyy/saa tietoa ennen kohdetta Annolla. Kuljetuksesta eteenpäin infolla. Omat tehtävät (esim. ne d-siirrot) huudetaan infolla. Toimii ihan hyvin tällä alueella. Infolla on enempi ruuhkaa, koska annot on aluekohtaisia ja info on alueen yhteinen. Taitaa olla näissäkin eroja ympäri Suomen. Partiota ja muita viranomaistahoja kutsutaan virkutsulla ja löpinät hoidellaan sitten posa-kanavalla. Pelastuksen ja muiden alueen amppareiden kanssa sitten puhellaan kuntaryhmissä (paitsi kaupungin sakut, ne huutaa annolla/infolla  ;D )

Opettaja jumalan armosta...

Link to post
Share on other sites

Siis eikö teillä ole ollenkaan Pelastuspuolen kanavia?

Eli jos kohteesta tulee lisätietoja matkalal niin häke joutuu kertomaan ne sekä pelastuksen että sairaankuljetuksen kanavilla?

Meillä on niin selvää, että jos esim. 11:n tulee evynä tai tukiyksikkönä keikalle, ne siirtyvät meidän puheryhmään. Jos on palokeikka tai liikenneonnettomuus, me siirrymme pelastuksen kanaville. Näin kaikki ovat samalla puheryhmällä jolloin kaikki kuulevat samat tiedot ja saavat toisensa kiinni.

Tämä menettely on täällä ihan viestiohjeessa. Kai teillä on kirjallinen viestiohje olemassa?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to post
Share on other sites

Siis eikö teillä ole ollenkaan Pelastuspuolen kanavia?

Eli jos kohteesta tulee lisätietoja matkalal niin häke joutuu kertomaan ne sekä pelastuksen että sairaankuljetuksen kanavilla?

Meillä on niin selvää, että jos esim. 11:n tulee evynä tai tukiyksikkönä keikalle, ne siirtyvät meidän puheryhmään. Jos on palokeikka tai liikenneonnettomuus, me siirrymme pelastuksen kanaville. Näin kaikki ovat samalla puheryhmällä jolloin kaikki kuulevat samat tiedot ja saavat toisensa kiinni.

Tämä menettely on täällä ihan viestiohjeessa. Kai teillä on kirjallinen viestiohje olemassa?

Kait se jonkunlainen on. On viime aikoina tullut niin paljon eri ohjeita, ettei aina kaikkea muista, mutta pelastuksen kanavia yksityiset sakut eivät ainakaan käytä. Tarvittaessa niitä pyydetään häkeltä. Tiedot saadaan saku kanavilla häkeltä ja yksiköt keskustelee alueen omalla kanavalla. Maakunnissa toimii hyvin.

Opettaja jumalan armosta...

Link to post
Share on other sites

Siis eikö teillä ole ollenkaan Pelastuspuolen kanavia?

Eli jos kohteesta tulee lisätietoja matkalal niin häke joutuu kertomaan ne sekä pelastuksen että sairaankuljetuksen kanavilla?

Pohjois-Savossa amppareissa ei pääosin ole pel anto eikä pel info puheryhmiä, pelastuslaitoksen sakuissa ainakin osassa ne kuitenkin on. Eikä paloautoissa taas sitten ole saku anto eikä saku info puheryhmiä. Kuntaryhmät löytyy molemmilta.

Eli yhteiskeikalla PUIJO joutuu kertomaan molemmille tahoille tiedot erikseen omilla anto-kanavilla.

Palopuolen ja sakujen yhteistoiminta keskenään tapahtuu pääosin kuntaryhmissä, jotka siis perusnimitykseltään ovat "pelastuksen" kanavia. Mutta näitä kuntaryhmiä ei PUIJO taas pääosin kuuntele milloinkaan. Eli ns. yhteiskeikalla täällä pitää kuunnella vähintään kolmea puheryhmää: oma kuntaryhmä, oma anto ja oma info. + sitten yleensä vir kutsu kanava, jolla sheriffi kutsuu, jos asiaa on.

Lisäksi on se lukematon määrä puheryhmiä ja niiden kansioita luurissa, joita ei koskaan tulla tarvitsemaan.

Oma mielipide: VIRVE:stä on turhalla byrokratialla tehty hiukan vaikea. Ainakin noiden puheryhmien suhteen. Mutta kokonaisuutena huomattava parannus on saatu kuitenkin vanhaan systeemiin verrattuna.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Pelastuksen Anto ja Info kanavia ei skannata meilläkään, eikä niitä ole edes koko härpäkässä (onneksi). Mutta alueellinen pelan kanava on ja sitä "hallinnoi" kyseisen alueen P3, jolle ilmoitetaan puheella yksiköiden lähdöt (niin palo kuin sakukin). Näin kyseinen päivystäjä tietää, mitä yksiköitä on kohteeseen tulossa. Tätä kanavaa ei häke kuuntele ja toimiikin tilanne kanavana niin kauan kun kohteesta lähdetään kuljettamaan tai äksätään. viranomais kanava on kuuntelulla jos kissalan pojilla sattuu olemaan jotain sydämellä. Mutta sitten se mielenkiintoiseksi menee kun vaihdetaan hätäkeskusaluetta ja on sellainen hässäkkä, missä on sekä pelastus, saku ja poliisit.  :-X Rulla pyörii kahdesta kapulasta ja kaikki on suurinpiirtein sekaisin.  :nauraa:

Link to post
Share on other sites

Sen ainoon kerran, kun oon ollut isommassa hässäkässä oman antokanavan ulkopuolella meni kanavasäätäminen ihan käsiin kaikilta. Kyseltiin häkeltä millä kanavalla toimitaan ja sitten mentiin oikeelle kanavalle huutelemaan niin eihän siellä ollut ketään muita. Kohteessa sitten kyselemään muilta sakuilta, että milläköhän kanavalla ne pelaa niin kertovat pelaavansa omalla annollaan. Hienoa, meitä oli sakuja ainakin neljän annon alueelta. Osa taisi olla eri häkenkin alueelta.

No silloin ei ollutkaan vielä käytössä suuronnettomuusohjeita, joiden mukaan yli 10 potilasta/5 yksikköä niin siirrytään poikkeusolojen kansioon. Täältä kansiosta löytyy kaikille kanavat esim. eri johtajille (luokittelu, hoito, kuljetus).

Opettaja jumalan armosta...

Link to post
Share on other sites

Meillä liikennöidään (siihen asti kunnes lähetään kuljettamaan) ANTo-kanavalla. Ja kun huudellaan kuljetuskoodia, ni siirrytään samalla INFOlle. Ja kun ollaan takas asemalla, vaihtuu kanava annolle.

Ja jos häkellä on jotain asiaa infopuolella, vaikkapa ennen ku ollaan ees kohteessa, ni he kyylä ilmoittavat että "kutsuu INFO-puolella".  :)

Sanomista tulee heti, jos ollaan väärällä kanavalla.

No kyläpä vaikeex on menny! Meillä on skannauksessa anto, koska siellä tulevat puheella vain a & b tehtävät. Muuten jatkuvasti infolla. Jos autot juttelee keskenään, niin siirrytään sa eh puolelle. Kun pitää antoa skannauksessa, niin ei tartte "rullaa" käännellä. Pelastuksen tehtävälle mennessä siirrytään automaattisesti pe infolle ja pelastuksen tullessa sa-ku tehtävälle siirtyvät he te infolle. Sakuissa myös skannauksessa pe info.

Link to post
Share on other sites

No silloin ei ollutkaan vielä käytössä suuronnettomuusohjeita, joiden mukaan yli 10 potilasta/5 yksikköä niin siirrytään poikkeusolojen kansioon. Täältä kansiosta löytyy kaikille kanavat esim. eri johtajille (luokittelu, hoito, kuljetus).

On alue kohtaista. :)

Muokkaus:lainat

Link to post
Share on other sites

No kyläpä vaikeex on menny! Meillä on skannauksessa anto, koska siellä tulevat puheella vain a & b tehtävät. Muuten jatkuvasti infolla. Jos autot juttelee keskenään, niin siirrytään sa eh puolelle. Kun pitää antoa skannauksessa, niin ei tartte "rullaa" käännellä. Pelastuksen tehtävälle mennessä siirrytään automaattisesti pe infolle ja pelastuksen tullessa sa-ku tehtävälle siirtyvät he te infolle. Sakuissa myös skannauksessa pe info.

Mutta ongelmana on nimen omaan se, ettei noita pelastuksen kanavia löydy ambulanssin virvestä. Lääninhallitukset ovat ne varmaankin jo kitkeneet pois kaikkialta, missä ambulanssi ei ole pelastuslaitoksen. Ensihoidon kanavia en ole nähnyt paloautoissa missään. Perusteluina molempiin on tietosuoja-asiat. Eniten tuota pelastuksen kanavaa kaipaisi yhteistyössä EVY:n kanssa sekä onnettomuuksissa. Saa aina erikseen kysellä että kuka on tulossa ja minne, kun ei kuule hälytyksiä.

Kuntaryhmät toimii ihan hyvin, kunhan kaikki muistaa vaan olla kuuntelulla.

Itse aiheesta. Kapulamallit ovat minusta ihan käyttökelpoisia kaikki kunhan opettelee niitä käyttämään. Monesti tuntuu, että se ajoneuvoasema on hankalampi käyttää kun vähemmän tulee sen erikoisempia toimintoja käytettyä. Ei tahdo millään löytyä oikeat kansiot ja muut varsinkaan juuri silloin kun niitä tarvitsee :)

Link to post
Share on other sites

Mutta ongelmana on nimen omaan se, ettei noita pelastuksen kanavia löydy ambulanssin virvestä. Lääninhallitukset ovat ne varmaankin jo kitkeneet pois kaikkialta, missä ambulanssi ei ole pelastuslaitoksen. Ensihoidon kanavia en ole nähnyt paloautoissa missään.

Jos alueen Virve-toiminnan suunnittelussa on ollut yhtään täyspäistä ihmistä mukana, eikä ole menty valtakunnan soster-pääkäyttäjän pillin mukaan, kaikissa kiirekeikkoja ajavissa ambulansseissa on pelastuksen info- ja kuntaryhmät.

Jos taas päätetään, että pelastuksen ryhmiä ei terveystoimen Virveissä ole, miksi hemmetissä ne on palokunnan ambulanssien Virveissäkään? Virve-toiminnan kannalta ne on ihan samanlaisia terveystoimen sopimuksella toimivia palveluntuottajia kuin privaatit tai terveystoimen omat yksiköt, ja laitteet pitäisi parametroida samalla tavalla...

Kannattais käydä Tikun, Kiven ja Louhen tonteilla katsomassa kuin hommat on järjestetty Virven osalta.

Link to post
Share on other sites

Se taitaa olla sellaanen juttu, että Tikku, Kivi ja Louhi toimivat HUSsin alueella, eli shp on tuonut jotain hyvää tähän asiaan. Fakta tietoa, sanois J. Tervo :)

Link to post
Share on other sites

Se taitaa olla sellaanen juttu, että Tikku, Kivi ja Louhi toimivat HUSsin alueella, eli shp on tuonut jotain hyvää tähän asiaan.

Tai sitten on peritty hyvät toimintamallit Helsingin hätäkeskuksesta. R.I.P.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.