Jump to content
MAINOS

Kiristääkö mekko?


Vieras: Benny

Recommended Posts

Mikä siinä on että olen tavannut enemmän veemäisiä sairaankuljettajia kuin niitä asiallisen mukavia?Olen vuodeosatolla töissä josta siirtyy ja tulee päivittäin potilaita ympäriinsä. Et kyllä niitä on nähty.Tullaan osastolle niin paskan tärkeinä ja nokka pystyssä, raportin jälkeen on ihan sama mitä yrittää sanoa,katotaan vaan silleen kierosti et "mitä sä siinä selität, et sä tajuu mä oon ambulanssis duunissa kyl mä tiiän ja plaa plaa", tai ainakin sellanen olo tulee itelleen.Pahin yhdistelmä on yleensä nainen,hussin lanssi ja sh. Onks niillä siellä niin tylsää kuskaa potilaita paikasta A paikkaan B että pitää sitte olla niin vittumaisia? vai kuuluuko se koodiin et jou jou mä oon lanssis ja kova tyyppi ja piimäperse :).Perus kohteliaisuudet on unohdettu kiitos ja moi yms fraasit mitä ainakin ite käytän. Tänään tuli 2 kundia hakee potilasta ne oli tosi kivoja ja ystävällisiä potilaalle ja tuntu et ne piti minua kolleganaan.heidän kanssa oli ilo asioida. toisin kuin eräiden toisten ns. taxi kuskien.

Huh kyllä helpotti perjantai paineita avautuminen :-X Kiitos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onks niillä siellä niin tylsää kuskaa potilaita paikasta A paikkaan B että pitää sitte olla niin vittumaisia? vai kuuluuko se koodiin et jou jou mä oon lanssis ja kova tyyppi ja piimäperse :-X.Perus kohteliaisuudet on unohdettu kiitos ja moi yms fraasit mitä ainakin ite käytän.

Cardinan sanoin heitä todennäköisesti vaivaa ammatillisen kasvun noviisivaiheeseen liittyvä omnipotenttinen pätemisvimma... (http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3082.msg53920#msg53920)

Paha tauti mutta onneksi yleensä aika auttaa ainakin hiukan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä siinä on että olen tavannut enemmän veemäisiä sairaankuljettajia kuin niitä asiallisen mukavia?Olen vuodeosatolla töissä josta siirtyy ja tulee päivittäin potilaita ympäriinsä. Et kyllä niitä on nähty.Tullaan osastolle niin paskan tärkeinä ja nokka pystyssä, raportin jälkeen on ihan sama mitä yrittää sanoa,katotaan vaan silleen kierosti et "mitä sä siinä selität, et sä tajuu mä oon ambulanssis duunissa kyl mä tiiän ja plaa plaa", tai ainakin sellanen olo tulee itelleen.Pahin yhdistelmä on yleensä nainen,hussin lanssi ja sh. Onks niillä siellä niin tylsää kuskaa potilaita paikasta A paikkaan B että pitää sitte olla niin vittumaisia? vai kuuluuko se koodiin et jou jou mä oon lanssis ja kova tyyppi ja piimäperse :).Perus kohteliaisuudet on unohdettu kiitos ja moi yms fraasit mitä ainakin ite käytän. Tänään tuli 2 kundia hakee potilasta ne oli tosi kivoja ja ystävällisiä potilaalle ja tuntu et ne piti minua kolleganaan.heidän kanssa oli ilo asioida. toisin kuin eräiden toisten ns. taxi kuskien.

Huh kyllä helpotti perjantai paineita avautuminen :-X Kiitos

Eipä ollut ihan kauheen rakentava alotus näinkin provokatiiviselle aiheelle!!!

Itse asiassa varmaan tiedostat myös sen että vikaa voi olla jossain muuallakin? Itse en ole kahden viimevuoden aikana saanu kuin max 3 asiallista raporttia osaston hoitsuilta. En jaksa enään valittaa ko asiasta koska tiedän että aina on kiire ja bla bla... Se ei ole ongelma koska itse ainakin pyydän paperit ennen kuin menen potilaan huoneeseen ja pikainen tutustuminen siirtoepikriisiin on pätevä raportti... JA toiseks JOS satut tarvitsemaan nostoapua niin HAETTAVA on, koskaan ei perse liikahda kansliasta automatix... kohtelen kyllä siitä huolimatta TEITÄ osaston hoitsuja kollegana tervehdin ja hymyilenkin vaikka sattuis olemaan yllärit housussa mukaan.... Mutta jospa tämä selittäis miksi jotkut kyllästyvät leikkimään tai näyttelemään HYVÄÄ tuulta.

Sekin on totta että on olemassa veemäisiä sakukuskeja MUTTA jos on ongelmia niin kannattaa JOSKUS vilkaista peiliin ja miettiä että kiristääkö pipo...

Tämän ei ollut tarkotus loukata ketään osaston hoitajaa vaan kertoa REALISTINEN näkemys joka itsellä on ko asiaan...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ainakin tapana mennä potilashuoneeseen sairaankuljettajien kanssa tsekkaa samalla että kaikki kamat lähtee mukaan yms.Siinä samalla annetaan sitten rapsaa.Jos on tiedossa että potilas on isokokoinen tai muuten hankala siirtää niin silloin 2 hoitajaa menee huoneeseen mukaan.Olen toki katsonut peiliin ja ymmärrän että kiirettä on puolin ja toisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sä, Waltte, kuullostat fiksulta. Mutta ikävä kyllä, mulla on Bennyn kanssa vähän samoja kokemuksia. Harvemmin mua on yhteistyökumppanit ottanut siinä määrin päähän kuin sairaankuljettajat, jotka tulevat osastolle potilasta hakemaan. Tapanani on antaa pieni rapsa potilaasta, mutta tuntuu, että höpötän itsekseni.  No, kai sentään lukevat paperit sitten autossa (siirtopaikkaan tarkoitetut potilastiedot), jotta tietävät vähän millaista potilasta kuljettavat. 

Mua rasittaa ihmisissä eniten ylpeys. Toisaalta olen miettinyt, että sairaankuljettajiksi ehkä hakeutuu tietyntyyppisiä ihmisiä, jotka pitävät äksönistä. Sitten tulee joku siirtokeikka, niin veetuttaahan se. (samoin kuin palomiehet ovat nokka roikollaan, kun tulipalo onkin sammutettu omatoimisesti) No, pientä karrikointia, mutta kuitenkin.

Sairaankuljettajien työkuva on kovin erilainen verrattuna osaston sairaanhoitajan työhön. He ei samalla tavalla "höösää" potilaan ympärillä vaan tekevät sen "jutun" jonka vuoksi ovat paikalle tulleet. Ylimääräiset hömsötykset ja kohteliaisuudet pois.  Ehkä tämä erilainen työtapa saa  sairaankuljettajat näyttämään ylpeiltä. Ja tietty molemminpuolin yhteistyö kärsii, jos on ennakkoluuloja puolin ja toisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta olen miettinyt, että sairaankuljettajiksi ehkä hakeutuu tietyntyyppisiä ihmisiä, jotka pitävät äksönistä. Sitten tulee joku siirtokeikka, niin veetuttaahan se.

Siis se että osa sairaankuljettajista ei ole oivaltanut sitä että siirtokeikat ovat aivan yhtä tärkeää duunia kuin se äksönikin johtunee juuri tuosta ammatillisesta kasvamisesta. Toisilla tuo kapeakatseisuus saattaa tietysti olla geeneissä ja se onkin sitten jo astetta toivottomampaa...

Mutta samoin kuin uskon että nämä ongelmat koskevat vain osaa sairaankuljettajista niin onhan se tietysti niinkin että osalla osastojenkin hoitajista on tarkistamisenvaraa omassa toiminnassaan kuten Waltten kirjoituksesta voi päätellä.

Mutta yhteistyötähän tässä tehdään ja kun jokainen hoitaa oman postinsa asiallisesti ja yrittää ymmärtää myös toista osapuolta niin homma toimii ja jälkipuheita ei synny. Pääasia kuitenkin ettei potilas saa koskaan kärsiä näistä hoitajien keskinäisistä kissanhännänvedoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Pahin yhdistelmä on yleensä nainen,hussin lanssi ja sh. Onks niillä siellä niin tylsää kuskaa potilaita paikasta A paikkaan B että pitää sitte olla niin vittumaisia? vai kuuluuko se koodiin et jou jou mä oon lanssis ja kova tyyppi ja piimäperse :

Ymmärrän ko. henkilöitä ainakin jollain tasolla. Halu olla oikea sairaankuljettaja ja hoitaa kriittisiä potilaita  on todella kova.

Itse olen yltiöystävällinen kaikissa sairaaloissa kaikille osastosihteeristä lääkäriin. Usein kuitenkin törmää todella ylimielisiin sairaanhoitajiin, joilla ajatusmalli "tehän vaan kuljetatte" on piirtynyt syvälle sieluun. Näitä tapauksia yleensä katselen muutaman kerran ja sen jälkeen asenteeni on tasolla "niin metsä vastaa kuin....". Harva näistä kukkoilijoista edes tietää, että potilasta tuovalla henkilöllö on yhä useammin sama tai jopa parempi koulutus kuin heillä.

Useimmiten tämä ylimielisyys johtuu pelosta ja omien tieto-taitojen heikkenemisen tiedostamisesta. Useilla "vanhan" polven hoitajilla tietynlainen käytös on ainoa tapa säilyttää "arvokkuutensa". Heidän kanssaan on vain syytä oppia tulemaan toimeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Siis se että osa sairaankuljettajista ei ole oivaltanut sitä että siirtokeikat ovat aivan yhtä tärkeää duunia kuin se äksönikin johtunee juuri tuosta ammatillisesta kasvamisesta. Toisilla tuo kapeakatseisuus saattaa tietysti olla geeneissä ja se onkin sitten jo astetta toivottomampaa...

Tämä on tärkeä pointti. Jo opintojen alussa tulisi tehdä opiskelijalle selväksi, mihin ammattiin hän opiskelee. Harva meistä on opiskellut elvyttäjäksi, sydäninfarktin hoitajaksi tai tajuttoman intuboijaksi.

Toisaalta on hyvä pitää mielessä myös alueelliset ja palveluntuottajan liittyvät erot. Osa sairaankujettajista kun ei aja siirtoja ollenkaan ja osa ajaa VAIN niitä !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahin yhdistelmä on yleensä nainen,hussin lanssi ja sh.

Aivan vastaavia kokemuksia toiselta puolelta sivusta seuranneena, paitsi yhdistelmä: nainen, lanssi ja LH ;D

Se pätemisen tarve on VALTAVA varsinkin osastojen naishoitajia kohtaan angry.png

Ps. Turha on kenenkään vetää hernemaissipaprikoita nokkaan. Aivan samalla tavalla niitä kuspäitä on miehissäkin, nämä ovat vain henk.koht. kokemuksiani.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvii mennä ees lanssiin asti tai lanssilaisten osastolle...

Mutta eikös meidän alalla karsasteta sitä naapuriosaston hoitajaa myös :nauraa:?? Oman kokemuksen perusteella omalla osastolla tehdään kaikki hyvin ja toisella osastolla ei osata/tahdota osata mitään  8)...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvii mennä ees lanssiin asti tai lanssilaisten osastolle...

Mutta eikös meidän alalla karsasteta sitä naapuriosaston hoitajaa myös 8)?? Oman kokemuksen perusteella omalla osastolla tehdään kaikki hyvin ja toisella osastolla ei osata/tahdota osata mitään  8)...

Siis tuo on niin tuttua että ei mitään järkee. Kaikille muilla osastoilla on paskat hoitajat ja ennen kaikkea toimintatavat, kukaan ei osaa mitään. Mentaliteetillä kaikki on tehtävä ite jos haluu asioitten toimivan  :nauraa: no jos se tietty näin on niin ei siin sit mitään, purnaamiseni on sit turhaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille muilla osastoilla on paskat hoitajat ja ennen kaikkea toimintatavat, kukaan ei osaa mitään.

Totta. Ja 'meillä' on aina rankimmat ja vaativimmat hommat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille muilla osastoilla on paskat hoitajat ja ennen kaikkea toimintatavat, kukaan ei osaa mitään.

Totta. Ja 'meillä' on aina rankimmat ja vaativimmat hommat.

Ja koko sairaalan kiireisin osasto!  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille muilla osastoilla on paskat hoitajat ja ennen kaikkea toimintatavat, kukaan ei osaa mitään.

Totta. Ja 'meillä' on aina rankimmat ja vaativimmat hommat.

Ja koko sairaalan kiireisin osasto!  ;D

Mutta kukapa sitä kissanhäntää nostais jne...

Ideaalitilannehan tietysti olisi että koko sairaala vetäis yhtä köyttä johtoa vastaan mutta se nyt vaan ei sovi ihmisluonnolle - ei ainakaan hoitajaluonnolle että puolustettais ja kehuttais napuriosastoa tai vastaavaa. Parempi kait sitten että edes oman yksikön puolesta taistellaan ja sitä jalustalle nostetaan kuin että aivan pasiivisiksi jäätäis. Tietysti isommalla porukalla olisi paremmat vaikutusmahdollisuudet, mutta se nyt vaan ei toimi meidän alalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille muilla osastoilla on paskat hoitajat ja ennen kaikkea toimintatavat, kukaan ei osaa mitään.

Totta. Ja 'meillä' on aina rankimmat ja vaativimmat hommat.

Ja koko sairaalan kiireisin osasto!  ;D

Pöh, mä ainakin oon SUOMEN überosastolla.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää nyt ihan sanoa tällainen juttu, että pt:sta oltiin tuomasta lähikunnasta keskussairaalan heman osastolle. Tippumassa oli ollut verta. Kohteliaasti kuski kysyi, että oliko oikein että toivat mukana ja varmisti vielä miten homma toimii verivalmisteiden kanssa. Koska heillä ei ollut mahdoton kiire, käväisivät vielä kansliassa lukemassa veritautien kirjasta pt:n sairaudesta (vW) kun oli hieman harvinaisempi. Yleisesti ottaen miehet olivat erittäin kohteliaita, ja jotenkin jäi hyvä maku heistä, kun halusivat selvästi kehittyä ammatillisesti! Kyllä moni osastolla oleva hoitaja jää toiseksi  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...