Jump to content
MAINOS

Määräyskirjalla työskentelevän lomat


Vieras: takapäivystäjä

Recommended Posts

Vieras: takapäivystäjä

Onko tietoa / kokemusta aiheesta. Eli jos olet toiminut määräyskirjalla ajan X sairalassa ja sanot itsesi irti ennen määräyskirjan päättymistä, miten lomien kanssa menetellään ? Työsuhde on jatkunut katkeamatta siten, että henkilöllä on täysi lomaoikeus. Jäätkö pois töistä palkalliselle lomallesi, mihin sinulla tietty on oikeus vai maksetaanko lomat aina rahana ? Kuuluuko tällöin saada myös kaikki normaalit lomarahat yms. ? Voiko sairaala soveltaa tessiä jotenkin itse ja viilata sijaisen oikeuksia ??

En jaksanut itse ruveta KVTESsiä etsimään netistä, joten toivon että jollakin olisi asiantuntemusta ko. asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tällaisessa tapauksessa on joillakin työnantajilla ollut tapana ottaa osa lomarahoista (tai vastaavaa) korvauksena sopimusrikkomuksesta.

Asia on kyllä erittäin riippuvainen työnantajan suhtautumisesta asiaan. Käsittääkseni tällainen määräyskirjan rikkominen voidaan viedä työoikeuteen joka sitten voi määrätä työntekijän maksmaaan korvauksia työnantajalle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä sanoin itteni irti kesken määrärin, ja menetin kaikki lomarahat... ja sain oh:n "vihat" niskoilleni  ;D Sain tosin anteeksi kai, kun ottivat takaisin muutaman vuoden jälkeen.

Heitänpä lisäkyssärin. Eli mitenkähän on, jos oon jatkanu duunia edellisen määrärin loppumisen jälkeen mutten oo allekirjoittanut vielä uutta... miten on irtisanomiset sun muut? EIhän mulla tavallaan oo voimassa olevaa työsopimusta tällä hetkellä...

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heitänpä lisäkyssärin. Eli mitenkähän on, jos oon jatkanu duunia edellisen määrärin loppumisen jälkeen mutten oo allekirjoittanut vielä uutta... miten on irtisanomiset sun muut? EIhän mulla tavallaan oo voimassa olevaa työsopimusta tällä hetkellä...

Jos ei ole nimeä paperissa, niin et ole työsuhteessa. Okei, voihan sitä vedota vaikka mihin suullisiin sopimuksiin, mutta käytännössä ne ovat yhtä tyhjän kanssa jos kyse on sana sanaa vastaan.

Eli kävelemään vaan jos ei määräyskirjaa näy mutta työvuoroja on suunniteltu parhaimmassa tapauksessa viikoiksi eteenpäin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työvuoroja on ja kuulemma määrärikin on tulos syyskuun loppuun,.. Elättelen toivetta että saisin toisen duunin ennen määrärin allekirjottamista niin ei tarttis irtisanoutua. Tuleeks tosta 3 kk  määräristä jonka tein, lomat kumminkin... muutama päivä pitäs tulla vai?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Tällaisessa tapauksessa on joillakin työnantajilla ollut tapana ottaa osa lomarahoista (tai vastaavaa) korvauksena sopimusrikkomuksesta.

Asia on kyllä erittäin riippuvainen työnantajan suhtautumisesta asiaan. Käsittääkseni tällainen määräyskirjan rikkominen voidaan viedä työoikeuteen joka sitten voi määrätä työntekijän maksmaaan korvauksia työnantajalle.

Mihin perustuu oikeus viedä lomarahat ? Eikö määräaikaista sopimusta ole muka oikeus työtekijän taholta purkaa ennen sopimuksen päättymistä normaalin irtisanoutumisajan puitteissa (1 kk) ? En siis tarkoittanut sitä, että henkilö löhtee kävelemään yht´äkkiä, vaan ainoastaan ennen määrärin loppumista. Määräyskirjahan voi olla jopa lähes vuoden mittainen !

Entä jos ilmoittaa pari päivää ennen sopparin loppumista, ettei aio jatkaa / tehdä enää uutta sopparia, niin saako silloin (vaikka et enää ole periaatteessa työsuhteessa) rahana esim. 28 päivän liksan + lomarat täysimääräisinä ?

Kiitos etukäteen vastauksista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin perustuu oikeus viedä lomarahat ? Eikö määräaikaista sopimusta ole muka oikeus työtekijän taholta purkaa ennen sopimuksen päättymistä normaalin irtisanoutumisajan puitteissa (1 kk) ? En siis tarkoittanut sitä, että henkilö löhtee kävelemään yht´äkkiä, vaan ainoastaan ennen määrärin loppumista. Määräyskirjahan voi olla jopa lähes vuoden mittainen !

Se perustuu siihen, että määräaikainen työsopimus on voimassa sen aikaa mitä siinä on sovittu. Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa koska siitä ei voi irtisanoutua eikä siitä voida irtisanoa.

Lain mukaan tässä tapauksessa työnantajalla on oikeus korvauksiin koska sopimusta on rikottu. Työnantaja on sen yleensä päättänyt mitä sanktioita se asettaa, vaikka asian voisi viedä työoikeuteen joka sitten asian päättäisi. Yleensähän näin ei tehdä, vaan osapuolet tyytyvät ratkaisuihin.

Tässä juuri piileekin näiden pitkien määräyskirjojen ongelma, ne voivat kestää vuoden-parikin ja niistä ei käytännössä aina pääse eroon ilman sanktioita.

Entä jos ilmoittaa pari päivää ennen sopparin loppumista, ettei aio jatkaa / tehdä enää uutta sopparia, niin saako silloin (vaikka et enää ole periaatteessa työsuhteessa) rahana esim. 28 päivän liksan + lomarat täysimääräisinä ?

Kiitos etukäteen vastauksista

Määräaikaisen työsuhteen loputtua maksetaan lomat + kaikki muut saatavat rahana. Toki voi kysyä jos työnantaja antaisi ennen sopimuksen loppumista lomat vapainakin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Kiitän toveri kammiovärinää mutta muitakin vastauksia ja erityisesti omia kokemuksia otetaan mieluusti vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolta löytyy  hyvää tietoa: http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/

Onko tietoa / kokemusta aiheesta. Eli jos olet toiminut määräyskirjalla ajan X sairalassa ja sanot itsesi irti ennen määräyskirjan päättymistä, miten lomien kanssa menetellään ?

Edelleenkään työntekijä ei voi irtisanoa määräaikaista työsopimusta, ellei irtisanomisesta ole sovittu ja kirjattu työsopimukseen. Toki asioista voi koittaa ja kannattaa neuvotella. Itse olen aikoinani purkanut määräaikaisen sopimuksen ja menetin lomarahat...[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2-3 kesää sitten mulla oli tosi p*ska kesäduuni, ilmoitin, että lähden menee ja suostun menettämään lomarahat, mutta maksoivat ne kiltisti, kun pääsivät eroon musta ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kerran irtisanonut määräaikaisen sopimuksen. Työntekijän puolelta, kun kyse on määräaikaisesta sopimuksesta, irtisanomisaika on 2 viikkoa. Oma työnantajani maksoi mukisematta lomarahat. Nykyaikana työnantajankaan ei kannata polttaa siltoja takanaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kerran irtisanonut määräaikaisen sopimuksen. Työntekijän puolelta, kun kyse on määräaikaisesta sopimuksesta, irtisanomisaika on 2 viikkoa.

huh.gif En ole moisesta kuullutkaan, oliko kyseessä sovittu irtisanominen vai mihin toi perustuu?

Nykyaikana työnantajankaan ei kannata polttaa siltoja takanaan.

Aivan...silti kannattaa olla tarkkana, mitä menee allekirjoittamaan.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä irtisanouduin viime toukokuussa vuodeksi (vuoden loppuun) kirjoitetulta määräyskirjalta. Irtisanoutumisaika oli 2 vkoa ja sain lomat (määrää en muista, olisko ollu 28 pvää....) rahana. Mikä tulikin todella tarpeeseen, koska Kela karhusi taannoisia opintotukia takaisin. Ihan mukava summa se oli, muistaakseni jotain 3000 € pintaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhtäjaksoiselta työsopimuskaudelta kertyy aivan normaalit lomaoikeudet. Mikäli näiden työsopimusten (määräyskirjojen) väliin tulee taukoa, on siis kuten tunnettua, lomat palaneet. Jos oikein muistelen, niin toi 2vkon irtisanomisaika olisi neuvoteltavissa, muutoin kyseessä on siis kahdenkeskinen sopimus työnteosta, ja sopimus käytäntöön kuuluu molempien kumppaneiden oikeudet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhtäjaksoiselta työsopimuskaudelta kertyy aivan normaalit lomaoikeudet. Mikäli näiden työsopimusten (määräyskirjojen) väliin tulee taukoa, on siis kuten tunnettua, lomat palaneet.

Just näin. ;D

Jos oikein muistelen, niin toi 2vkon irtisanomisaika olisi neuvoteltavissa, muutoin kyseessä on siis kahdenkeskinen sopimus työnteosta, ja sopimus käytäntöön kuuluu molempien kumppaneiden oikeudet.

...ja näin. Toi irtisanominen on neuvoteltavissa, ei siis itsestään selvyys. Onneksi monet työnantajat ovat valmiita neuvottelemaan työehdoista...syytä onkin.  :-X Olkaa tarkkoja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sitä mieltä, että jos tekee määräaikaisen sopimuksen, kannattaa varmistaa selustaansa sen verran että katsoo että siinä on se mahdollisuus et voi irtisanoutua. Koskaanhan ei voi tietää mitä hohdokkaita työtarjouksia tulee sopimuksen aikana eteen  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...