Jump to content
MAINOS

Hoitaja seksuaalivähemmistössä


Kuulilja

Recommended Posts

Hei!

Olen seksuaalivähemmistöön kuuluva hoitaja jolla on kaksi sotealan koulutusta. Yleensä olen kaapissa pysynyt, mutta toisen alan piirit ovat pienet ja sana on voinut levitä, että minulla on samaa sukupuolta oleva kumppani. Nyt pelkään että se vaikuttaa uraani. Onko pelko ihan aiheeton? 

 

Ja ennenkuin kukaan sanoo mitään typerää ja ennakkoluuloista: olen ollut heterosuhteissakin ja en katsele ketään työkavereita sillä silmällä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ja en tee asiasta koskaan mitään numeroa. Usein kysellään heteronormatiivisesti kumppaneista ja ne tilanteet tuntuvat pahalta, kun alkaa ahdistamaan että mitä jos tämä henkilö ei enää pidäkään minusta sen jälkeen kun kerron asian laidan (vaikka olisikin alunperin ollut ns. Hyvää pataa minun kanssani)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se varmaan ole nykyään niin kovin erikoinen ja ihmeellinen asia että kukaan alkaa sen vuoksi välttelemään tai kiusaamaan. Hoitoalalla on kuitenkin kouluja käyneet ihmiset töissä ja luultavasti hoitajilla on myös jonkinlainen kyky suhtautua asiaan järkevällä tavalla. 

Jokatapauksessa voisin kuvitella, että on ikävämpi piilotella itseään työyhteisössä kuin kohdata jonkun yksittäisen vanhanpiian ennakkoluulot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vanha kurppa

No  asiasta kertominen sivumennen jotta ei tarvii kenenkään juoruilla ja sen jälkeen  antaa asian olla. Ei  ketään jaksa kauheasti kiinostaa  ellei sitä asiaa tuo kokoajan esille, töissä tehdään töitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28 minuuttia sitten, Vieras: vanha kurppa kirjoitti:

No  asiasta kertominen sivumennen jotta ei tarvii kenenkään juoruilla ja sen jälkeen  antaa asian olla. Ei  ketään jaksa kauheasti kiinostaa  ellei sitä asiaa tuo kokoajan esille, töissä tehdään töitä

Näin olen asian ajatellutkin, mutta on ollut vaikea hahmottaa mitä muut voisivat ajatella. Kiitos vastauksestasi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työyhteisössäni on ainakin yksi seksuaalivähemmistöön kuuluva, enkä usko hänen kokeneen ongelmia asiasta. Ihmiset ovat ottaneet työntekijänä siinä missä muutkin. Ehkä olettaisin että hoitotyöntekijöillä voisi olla usein ominaista olla suvaitsevainen ja tästä syystä ala ei ehkä olisi se vaikein vähemmistön edustajille?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohimennen on tullut esiin, että muutamalla opiskelu- tai työkaverilla on samaa sukupuolta oleva kumppani. Ikinä en ole kuullut kenenkään mitenkään juoruilevan asiasta tai asian vaikuttavan olevan kenellekään vaikea. Oikeastaan ainoa negatiiviseksi luettava asia on, että joskus olen huomannut, että joku on hieman nolostunut, kun on epähuomiossa/tietämättömyyttään tai todennäköisimmin muistamattomuuttaan viitannut tällaisen työkaverin puolisoon vastakkaiseen sukupuoleen viittaavalla termillä ja sitten kun henkilö itse on jatkanut juttua käyttäen kumppanistaan nimeä tai samaan sukupuoleen viittaavaa sanaa. Ja se nyt ei kai niin vakavaa ole, mistä sitä kukaan aina muistaa, kenen kumppani oli Jenna ja kenen Janne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja 7:ttä vuotta.
10 tuntia sitten, Kuulilja kirjoitti:

Hei!

Olen seksuaalivähemmistöön kuuluva hoitaja jolla on kaksi sotealan koulutusta. Yleensä olen kaapissa pysynyt, mutta toisen alan piirit ovat pienet ja sana on voinut levitä, että minulla on samaa sukupuolta oleva kumppani. Nyt pelkään että se vaikuttaa uraani. Onko pelko ihan aiheeton? 

 

Ja ennenkuin kukaan sanoo mitään typerää ja ennakkoluuloista: olen ollut heterosuhteissakin ja en katsele ketään työkavereita sillä silmällä. "

Hei sinä"vähemmistöön" kuuluva. Alallani lähihoitajana olen törmännyt kummaltakin sukupuolelta näitä "vähemmistöläisiä". Ovat aivan mahtavia ihmisiä ja loistavia työkavereita joihin luotti ja ammattitaito myös kohdallaan. Ei MITÄÄN hätää, ole rauhassa, ei se enää nykypäivänä ole sellainen asia. Päinvastoin, saisit tulla kokonaan kaapista ulos ja olla rohkeasti oma itsesi!

Se EI saa vaikuttaa uraasi jos satut rakastamaan oman sukupuolesi ihmistä, ei se tee huonompaa. Vanhusten hoidossa asiakkaat ovat ne jotka eivät ymmärrä. Jos asia on jollekulle ongelma, anna olla, ei sinun kuulu muokata itseäsi sen takia sellaiseksi mitä et ole.

Ps. Liitolta varmasti löytyy apua jos yulee urasi esteeksi!

Minun puolesta, tervetuloa joukkoon! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: herkkähipiäinen
4 tuntia sitten, Vieras: Hoitaja 7:ttä vuotta. kirjoitti:

Hei sinä"vähemmistöön" kuuluva. Alallani lähihoitajana olen törmännyt kummaltakin sukupuolelta näitä "vähemmistöläisiä". Ovat aivan mahtavia ihmisiä ja loistavia työkavereita joihin luotti ja ammattitaito myös kohdallaan. Ei MITÄÄN hätää, ole rauhassa, ei se enää nykypäivänä ole sellainen asia. Päinvastoin, saisit tulla kokonaan kaapista ulos ja olla rohkeasti oma itsesi!

Se EI saa vaikuttaa uraasi jos satut rakastamaan oman sukupuolesi ihmistä, ei se tee huonompaa. Vanhusten hoidossa asiakkaat ovat ne jotka eivät ymmärrä. Jos asia on jollekulle ongelma, anna olla, ei sinun kuulu muokata itseäsi sen takia sellaiseksi mitä et ole.

Ps. Liitolta varmasti löytyy apua jos yulee urasi esteeksi!

Minun puolesta, tervetuloa joukkoon! 

Samoin. 

Nyt eletään v. 2018  ja pikku hiljaa aika olisi hyväksyä ihminen ihmisenä eli sellaisena kun on.

Itselläni on ollut vuosien saatossa  vähemmistöön kuuluvia hoitajia työparina ja myös asiakkaana. 

Pidän henkilöstä itsestään, en siitä mitä hän edustaa. 

Lisäksi paras ja ihanin työparini kuului vähemmistöön. Kaiken lisäksi oli italiasta kotoisin.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen hetero, mutta yhdessä työpaikassa kaikki kuulemma olivat luulleet minua 'vähemmistön edustajaksi'. Kohtelivat aina ihan tavallisesti eikä mitään erikoista tapahtunut, joskus joku puolivahingossa kysyi ja sain itse naurut kun en ollut tiennyt mitään tai saanut mitään outoja katseita. Eli pointtina: tuskinpa kohdellaan erilailla :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vierailija

Hei, täällä kanssa yksi seksuaalivähemmistöön kuuluva hoitaja.

Itselleni ei ole työkavereiden kesken tullut juuri puheeksi seurustelua koskevat asiat, mutta uskon suurimman osan hoitajista olevan aika ymmärtäväisiä vähemmistöjä kohtaan. 

Useammin töissä on potilaat kyselleet, "onkos sinulla tyttöystävää/vaimoa?" Näihin olen kieltävästi vastannut (mikä onkin totta, kun olen pitempään sinkkuna ollut).

Että tällaisia kokemuksia itselläni aiheesta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sinun asiasi

Vapaudu pelostasi. Ei kenelläkään kuulu toisten asiat. Ammattitaitoon kuuluu olla suvaitsevainen kaikkia potilasryhmiä ja ihmisiä kohtaan. Nyt olen jo eläkkeellä ja itselläni oli työkavereina samaa sukupuolta olevien parien kanssa olevia,ei se ollut mikään ongelma. Tuo asia esille sopivassa tilanteessa, jos joku ei sitä hyväksyisi, kysy onko se hänelle joku ongelma. Ole rohkea vaikka et ole selityksen velkaa. Ei kaikki muutkaan kerro kotiasioistaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ex-lähihoitsu

Olen 18v alalla työskennellyt, nyt vaihtanut alaa. Koskaan en ole törmännyt suurempiin ongelmiin seksuaalisuuteni takia. En suuremmin kertoile yksityisasioistani yleensä muutenkaan, mutta pikkupaikkakunnalla kaikki tietää toistensa asiat ennemmin tai myöhemmin. Joskus asiakkaat kyselee tyylin "joko oot sen emännän löytäny", yleensä vastaan ohimennen että sinkku oon tai onhan sitä "virityksiä" menossa. Yleensä asian käsittely jää siihen. Työssä tämä asia ei ole mitenkään vaikuttanut negatiivisesti, ainoana miehenä työpaikallani oli haluttu työpari.  On täysin oma asia haluatko julkistaa asiasi vai et. Naisvaltaisilla työpaikoilla se saattaa aiheuttaa juoruilua. Varmaan minustakin juoruttiin kun olin vapaalla tai lomilla, mutta ei koskaan minun läsnäollessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei seksuaalisen suuntautumisen pitäisi vaikuttaa millään tavalla uraasi Itse töissä olen täysin avoimesti kertonut, että olen seksuaalivähemmistöön kuuluva. Pelkosi on täysin aiheeton! Jos asia vaikuttaisi uraasi niin ota yhteyttä liittosi sekä setaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Haukottelija

Kun ketään ei vaan oikeesti kiinnostaa jos joku on jotain muuta kuin hetero. Siis ihan aikusten oikeesti, jos joku on homo ni se on homo, jatketaan asialistalla eteenpäin, kiitos.

 

Jos se on jollekulle ongelma, niin ei sulle. Carry on, nothing to see here.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Patsy de Vine

Ala suotta mieti moisia hassuja. Eihan kenenkaan sukupuoli tai sukupuolisuus tee kenestakaan hyvaa tai huonoa tyokaveria, kylla se lahtee ihan persoonasta. Mun esinaiseni meni juuri naimisiin tyttoystavansa kanssa, mun tyopaikan bestis on umpihomo - heh, sen kanssa on hauska kayda ulkona kun molemmat kattelee ja arvioi miesten peppuja hihih  ja yks meidan aivan superhoitsu, todella lahjakas, on poika ja suunnittelee muuttuvansa tytoksi. Eli  ei todellakaan vaikuta yhtaan mihinkaan! Ole oma ihana itsesi ja nauti tyostasi. Ura etenee ahkeruudella, kivoudella, uteliaisuudella, kurssittamisella, verkostoitumalla. Onnea urallasi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todella ikävä kuulla, että vielä vuonna 2018 on sellainen olo, että joutuu varomaan työyhteisössä, että tuleeko keskustelussa esiin kumppanin sukupuoli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...