Jump to content
MAINOS

Virheet lääkehoidossa


dino

Recommended Posts

Esim injektiot : pistä kuva pullosta jossa näkyy selvästi kaikki tarvittavt tiedot ja viereen lääkärin määräys...

                    tee joku "moka" huomaavatko ? törmäsin kerran opiskelijaan joka olisi pistänyt lihakseen suun

                    kautta otettavaa mixtuuraa  :D

                    käytä esimerkkeinä yleisimpiä lääkkeitä joihin törmää joka paikassa

                   

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ja kun ihan käytännössä harjoitellaan sitä pistämistä, niin laita st. aquaa keittisten joukkoon. S.c. aquaa pistänyt muistaa kyllä aina tarkistaa, mitä pistää.  :D

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvänä muistisääntönä tai hokemana olen pitänyt:

OIKEA LÄÄKE

OIKEA MÄÄRÄ

OIKEALLE POTILAALLE

OIKEAAN AIKAAN

Ja koulussa opetettiin että muista, jos jotain tapahtuu ts. annat väärään määrän jne. , niin sinä olet vastuussa. Harvoin ne lääkärit raastuvassa on vaikka puhuvat aika usein pehmosia.

Sitä minä vaan olen miettinyt, että minkälainen on sellainen hoitaja, joka pohtii mitä tehdä kun kaikki Marevanit ei mahdu lääkekulhoon tai morkkua menee 20 ml ruiskulla...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Mulla taas oli vuosia sitten työkaveri, joka meinasi antaa 5-10ml silloisen ensiapulääkkeen iv lukuisiilla  1ml:n ruiskuilla. Oltiin kaukana neljän seinän sisältä. Suuttui perin juurin, kun huomautin.

Alkuvaiheen opiskelijana olen oikeasti nähnyt, mitä tapahtui, kun 13x insuliiniannos tuikattiin potilaalle. Henki jäi, masentunut psyyke muuttui sangen positiiviseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henki jäi, masentunut psyyke muuttui sangen positiiviseksi.

Eli hoito tehosi :)

Näillä asioilla EI sais vitsailla, mutta kumminkin...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 100 vuoden työkoke

Itselle jäi koulun lääkelakujen opetuksesta vähän outo fiilis. Matematiikan käyttö oli kielletty kun opettajat eivät osanneet esim 2-asteen yhtälön laskukaavaa... Ainut hylätty lasku kuitenkin hyväksyttiin kun pyysin tuttua matikan lehtoria soittamaan opelle... Kyllä tämä on tunnettu jo satoja vuosia ja aina se on toiminut... :)

Tehopuolella ihmiset osasivat laskea hyvin, mutta jäi ihmetyttämään. Kun useat lääkemääräykset/hoitosuositukset ovat muotoa mikrogrammaa kilolle minuutissa. Niin eikö potilaan paino pitäisi tietää aika tarkasti. Yleensä kiireessä potilaan paino arvattiin ja aika usein väärin.... :-[

Enempi itselle jäi tuntuma  huh.gif että ikävimmät sähläykset tehdään vuodeosastojen ja vanhainkotien yön pimeydessä. Desimaalivirheet salpaajissa, marevanissa yms. yhdistettynä lääkkeiden jakajan ymmärtämättömyyteen mitä lääkettä on jakamassa voi olla tuhoisaa...

IV lääke virheethän ilmaisevat itsensä yleensä aika nopeasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle jäi koulun lääkelakujen opetuksesta vähän outo fiilis. Matematiikan käyttö oli kielletty kun opettajat eivät osanneet esim 2-asteen yhtälön laskukaavaa... Ainut hylätty lasku kuitenkin hyväksyttiin kun pyysin tuttua matikan lehtoria soittamaan opelle... Kyllä tämä on tunnettu jo satoja vuosia ja aina se on toiminut... ;D

Ei kait mikään oikeaan lopputulokseen johtava toiminta voi olla kiellettyä huh.gif

Mikä se olikaan se pääpointti; oikea tulos vaiko laskutapa?  Tietenkin oikealla laskutavalla useimmiten saavutetaan oikeita tuloksia. Mutta vaikka laskutapana käytettäisiin aksiomaattista menetelmää (PM2), niin jos tulos on väärin, niin ei siinä selittelyt auta. Olipa selittelijä sitten vaikka Kenian kruununprinssi!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni ei (vielä) ole sattunut lääkehoidossa virheitä (ainakaan niin että olisin niistä tietoinen). Mutta varoittavia esimerkkejä kyllä löytyy:

1. Eräs opiskelija ei saanut muuan syötettävää vuodepotilasta ottamaan lääkkeitään (potilas ei suostunut pillereitä nielaisemaan, vaan sylki ne aina pois). Sen sijaan että tämä opiskelija olisi ilmoittanut asiasta jollekkin kokeneemmalle hoitajalle ja noudattanut hänen ohjeitaan (pienenä vinkkinä: potilaan sängyn vieressä olevalla pöydällä oli lääkkeiden jauhamiseen tarvittavat välineet...), hän päättikin olla hyvin omatoiminen ja heitti pillerit roskikseen  8) Ja eikä siis ilmoittanut asiasta mitään (eli yksinkertaisesti kukaan muu hoitohenkilökunnasta ei tiennyt (ennen kuin asia myöhemmin tuli ilmi) että pt ei ollut saanut lääkkeitään).

2. Joulukuun alussa olin ampparissa duunissa ja eteen tuli vahvasti juovuksissa oleva, rintakipuinen pt. EKG:ssä normaali sinus ja potilas oli (omastamielestään) kivulias (ei tosin vaikuttanut ulospäin mitenkään kivuliaalta (keskusteli, nauroi, käveli itse autoon, iho + ilme normaalit, jne.), mutta vaikeahan sitä on arvioida miten pt itse kivun kokee, varsinkin kun hän itse kertoo että sattuu niin s**tanasti). Eipä auttanut muu kuin konsultoida lekuria. Lähetettiin filmi lääkärille ja sitten puhelinsoitto perään. Kerroin pt:n tilan (RR + P, EKG, Lämpö, GCS, etc.) ja hieman taustoja. Korostin lääkärille myös, että pt puhaltaa yli 4 promillea (taisi olla 4.2 tarkka lukema). No, eipä muuta kun että lääkäri määräsi annettavaksi Rapifenia / Oxanestia i.m.:sti ja sitten vielä kysyi perään että "mikäs se muuten olikaan tuo Oxanestin normaali annos? Tai no, päättäkää ite, tehän noitten lääkkeiden kaa enemmän ootte tekemisissä."  ;D Tsiisus kristus, määrätä nyt opiaatteja noin vahvassa humalassa olevalle ja vielä sanoo että päättäkää annos itse... No niinhän me tuo annos päätettiinkin: tasan 0. Ei siis annettu ollenkaan noita opiaatteja.

3. Jälleen asialla opiskelija: Pyydettiin opiskelijaa antamaan eräälle mummolle dosetista lääkkeet. Noh, opiskelijahan ei tuntunut tietävän mitään doseteista  :o Joten hän fiksuna ihmisenä oli ottanut sieltä lääkkeet värin mukaan: Hän oli jostain saanut päähänsä että siniset pillerit on aamulääkkeitä, punertavat päivällä, valkoiset iltapäivällä ja keltaiset yöksi... Eli tämä opiskelija oli ainakin enemmän kuin pihalla lääkehoidosta. Onneksi eräs kokeneempi hoitaja ehätti väliin ennen kuin opiskelija meni lääkkeitä potilaalle antamaan (itseasiassa tässäkohti opiskelija oli ollut fiksu ja pyytänyt kokeneempaa hoitajaa tarkastamaan että oliko hän tehnyt oikein...).

Tekevälle sattuu, mutta niin ei kyllä saisi käydä lääkehoidossa!

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, eipä muuta kun että lääkäri määräsi annettavaksi Rapifenia / Oxanestia i.m.:sti ja sitten vielä kysyi perään että "mikäs se muuten olikaan tuo Oxanestin normaali annos? Tai no, päättäkää ite, tehän noitten lääkkeiden kaa enemmän ootte tekemisissä."  8) Tsiisus kristus, määrätä nyt opiaatteja noin vahvassa humalassa olevalle ja vielä sanoo että päättäkää annos itse...

Kuulostaa ikävä kyllä melkoisen tutulta. Jos itse olisin lääkäri en kertakaikkiaan uskaltaisi antaa jollekin tuntemattomalle sairaankuljettajalle tuollaista vastuuta. Rohkeita ovat ja luottavaisia - siis nuo lääkärit.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.  Eipä auttanut muu kuin konsultoida lekuria.

Ihan mielenkiinnosta; mistä/miksi te konsultoitte sitä lääkäriä? Oliko tarkoitus jättää kuljettamatta vai mikä oli ajatuksena? Senhän te jo tiesitte että lääkityksiä ei hänelle voi ihmeemmin antaa.  8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän oli jostain saanut päähänsä että siniset pillerit on aamulääkkeitä, punertavat päivällä, valkoiset iltapäivällä ja keltaiset yöksi... Eli tämä opiskelija oli ainakin enemmän kuin pihalla lääkehoidosta. Onneksi eräs kokeneempi hoitaja ehätti väliin ennen kuin opiskelija meni lääkkeitä potilaalle antamaan (itseasiassa tässäkohti opiskelija oli ollut fiksu ja pyytänyt kokeneempaa hoitajaa tarkastamaan että oliko hän tehnyt oikein...).

Tässä kohtaa opiskelijan ohjaajan on syytä mennä itseensä jos ei ole ottanut selvää siitä, mitä opetusta opiskelija on jo saanut ja missä asiassa on täysin pihalla.

No, on ehkä kuullut "isompien" puhuvan värikoodeista lääkkeenantoajoissa tarkoittaen niitä värillisillä sarakkeilla koodattuja lääkekortteja tai niitä värillisiä pikku kupposia joihin lääkkeet jaetaan - mutta käsittänyt raukkaparka väärin. Jostain lääkeväliköstä on vain kuulunut tyyliin "punaset aamulla, keltaset päivällä, valkoset illalla, siniset yöllä" kun jotkut ovat kerranneet kippojen koodausta ja opiskelijalla ei ole ollut aavistustakaan mistä todella puhutaan..

Toiseksi: ikinä en oo missään ollu opiskelijana lääkkeitä jakamassa/antamassa ilman että joku olis huohottanut niskaan! Opiskelijan jakamat lääkkeet on kyllä aina tarkastettu, mikä henkilökohtaisesti välillä käy kivestämään, mutta minkäs teet, sääntö mikä sääntö. Joskus tosin tuntuu että jotkut yrittävät oikein väen vängällä löytää sitä virhettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli osastolla hetken aikaa sellainen vihkonen mihin merkattiin jos havaitsi virheitä lääkehoidossa. Mitään letaalia ei vastaan tullut, mutta lyhyessä ajassa pirusti merkintöjä vihkoon... Lähinnä sellaisia eri vahvuuksia ja puuttuvia pillereitä, tai sitten kurva ja lääkekortti kertoivat eri tarinaa.

1. Eräs opiskelija ei saanut muuan syötettävää vuodepotilasta ottamaan lääkkeitään (potilas ei suostunut pillereitä nielaisemaan, vaan sylki ne aina pois). Sen sijaan että tämä opiskelija olisi ilmoittanut asiasta jollekkin kokeneemmalle hoitajalle ja noudattanut hänen ohjeitaan (pienenä vinkkinä: potilaan sängyn vieressä olevalla pöydällä oli lääkkeiden jauhamiseen tarvittavat välineet...), hän päättikin olla hyvin omatoiminen ja heitti pillerit roskikseen  Ja eikä siis ilmoittanut asiasta mitään (eli yksinkertaisesti kukaan muu hoitohenkilökunnasta ei tiennyt (ennen kuin asia myöhemmin tuli ilmi) että pt ei ollut saanut lääkkeitään).

No jos se olikin fiksu opiskelija ja katsoi että potilas pärjää ilman näitäkin eikä kävellyt tämän tahdon ylitse. Väärin vain ettei kertonut...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.  Eipä auttanut muu kuin konsultoida lekuria.

Ihan mielenkiinnosta; mistä/miksi te konsultoitte sitä lääkäriä? Oliko tarkoitus jättää kuljettamatta vai mikä oli ajatuksena? Senhän te jo tiesitte että lääkityksiä ei hänelle voi ihmeemmin antaa.  8)

Miksei humalassa olevalle rintakipupotilaalle voi antaa lääkkeitä ? Ei sitä heti ekana tarvitse sitä morkkua antaa ? Ja sitäkin voi kai antaa varovaisella kädellä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin juuri valmistumassa lähihoitajaksi ja työharjoittelussa toista päivää 32 paikkaisella vanhainkotiosastolla. Aamupala-aikaan käteen ojennettiin tarjotin, jossa sen päivän lääkkeet ja ohjaajalta käsky; "rupea jakamaan".

Asukkailla on ruokapöydässä omalla kohdallaan nimilappu jonka perusteella rupesin lääkkeitä jakamaan. Kun osastolla oli neljä Almaa ja kaksi Ainoaa niin mokahan siinä kävi. Mammojen lääkkeet meni väärinpäin. Onni onnettomuudessa, täsmälleen samat lääkkeet ja annostukset, tosin toiselle meni yksi Paratabs ylimääräisenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä valitellaan opiskelijoiden tekemistä virheistä....opiskelija on opiskelija ja vastuu, pitäisi ainakin AINA olla koulutetulla hoitajlla. Eli opiskelijaa ei voi viime kädessä virheestään moittia, vaan vastuu on ohjaajalla/perehdyttäjällä tms. Itse ainakin "huhotan"niskaan juuri siitä syystä, että se olen minä(ja oh) joka käräjillä istuu, jos jotain tapahtuu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksei humalassa olevalle rintakipupotilaalle voi antaa lääkkeitä ?

Voi toki, mutta jos puhaltaa yli neljä prom, niin kuten sanoit, aika varovainen saa opiaattien kanssa olla. Dinittiä ja Asaahan sitä varmaan ensisijaisesti antais. Se ei kuitenkaan ollut kysymykseni pointti. Pointti oli se, että jos oli jo päätetty jättää lääkitsemättä, niin miksi soittaa tohtorille ylipäätään?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2. Eipä auttanut muu kuin konsultoida lekuria.

Ihan mielenkiinnosta; mistä/miksi te konsultoitte sitä lääkäriä? Oliko tarkoitus jättää kuljettamatta vai mikä oli ajatuksena? Senhän te jo tiesitte että lääkityksiä ei hänelle voi ihmeemmin antaa. :D

Juuri tuota kuljetusta oltais kyselty lähinnä. Pt kun oli jo ennestään hyvinkin tuttu *you know*.

Ja sitten kun kysyttiin tota kuljettamista, niin lekuri totes että "no kai se on teidän tänne se tuotava, jos se kerta niin kipeä on ja jos on ihan pakko..." Kuljetettiin potilas lekurin mieliksi päivystykseen  :P

Ai niin, ASA:sta samainen lääkäri totes samassa konsultaatiossa että "se lääke on ihan yhtä tyhjän kanssa"  :D

No, onhan noita lekureitakin moneen lähtöön *ikävä kyllä*.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"se lääke on ihan yhtä tyhjän kanssa"  :P

Ja ilmeisesti omaa kuitenkin lääkärin paperit ? Oletko ihan varma ettei ollu talonmies  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"se lääke on ihan yhtä tyhjän kanssa"  :o

Ja ilmeisesti omaa kuitenkin lääkärin paperit ? Oletko ihan varma ettei ollu talonmies ;)

Kai se jonkinmoiset lekurin paperit omas, vaikka talkkarilta enemmän kuulostikin... Muutenkin aikalailla omaperäinen heppu (aivan satavarmasti joku sijainen, koska en oo aikasemmin ko henkilöä tavannut).  ;)

Täällä valitellaan opiskelijoiden tekemistä virheistä....opiskelija on opiskelija ja vastuu, pitäisi ainakin AINA olla koulutetulla hoitajlla. Eli opiskelijaa ei voi viime kädessä virheestään moittia, vaan vastuu on ohjaajalla/perehdyttäjällä tms. Itse ainakin "huhotan"niskaan juuri siitä syystä, että se olen minä(ja oh) joka käräjillä istuu, jos jotain tapahtuu!

Tottakai vastuu on aina koulutetulla hoitajalla, ei opiskelijalla. Mutta mielestäni esimerkiksi tuossa yhdessä kirjoittamassani esimerkissä olisi kyllä opiskelijankin syytä tietää mikä on edes dosetti (opiskelijan kun piti ottaa lääkkeet valmiiksi jaetusta dosetista). Ja tokihan myös valmiin hoitajan tulisi tarkastaa _aina_ mitä opiskelija on saanut aikaan (esim. juuri lääkkeiden antamisessa).  

Kun pitää itse huolen siitä että opiskelija hoitaa jonkun asian oikein, turvaa myös oman selustansa.

Omat esimerkkini oli sieltä pahimmasta päästä omia kokemuksiani. Mutta toinen tosiasia on se, että monesti työssäoppimassa olevat opiskelijat ovat ehkä jonkin verran huolellisempia heille annetuissa tehtävissä, kuin ne vähän vajaat puolivuosisataa alalla olleet hoitajat joiden työskentely on voinut muuttua jo liukuhihnatyyppiseksi. Ja siinähän niitä virheitä sitten syntyy, kun tekee _aina_ samalla tavalla kuin ennenkin.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varsinaisia virheitä en ole vielä tiedostanut tehneeni. (Tosin juuri ne virheet joita ei huomata ovat usein niitä, joista on haittaa... Sen sijaan kaikkea enemmän ja vähemmän hämärää sähläystä on vanhainkodissa ollut. Usein ongelmat ovat liittyneet siihen, että olen vienyt suhteellisen tolkuissaan olevalle asukkaalle unilääkkeen. Asukas jättää sen kipossa pöydälle myöhemmin otettavaksi. Myöhemmin illalla asukas sitten soittaa ja kertoo unakahtamistroppinsa kadonneen. Siinä voi sitten itsekseen arvailla onko lääke jo otettu vai eikö mummo vain muista ottaneensa pilleriä. Onneksi nukahtamislääkkeiden annokset usein ovat niin pieniä, että mitään suurta vahinkoa ei synny, vaikka asukas toisenkin Imovanen illan aikana ottaisi.

Mielenkiintoisia sähläyksiä syntyy lääkkeitä dosetista kippoihin ja tarjottimelle siirrettäessä. Kun epähuomiossa on vaikka kahden asukkaan lääkekipot väärään lokeroon laittanut saakin purkaa tilannetta pitkään ja hartaasti lääkelistojen ja ajoittain Pharmacan kanssa. (Pharmaca siis siksi, että nykyään rinnakkaislääkkeiden kanssa minä en ainakaan muista joka ikisestä lääkkeestä miltä pillerin tulisi näyttää...) Onneksi olen tajunnut mokani tässä asiassa ennen kuin lääkkeet asukkaan suuhun menevät.

----

mikke

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaikki vaan lääkekoulutuspäiville lahteen..;D

...juu, juu

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä kaikkein käsittämättömin virhe mitä tiedän on se, kun yhessä pk-seudulla olevassa sairaalassa opiskelija työnsi potilaalle Panadol-supon korvaan.

No onhan se ihan loogista, jos on kerran mitannut kuumeen korvasta, niin lääke laitetaan tietysti samaan paikkaan.  :) (Tämä ehkä kertoo jotain nykyisestä sairaanhoitajakoulutuksen tasosta)

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Tämä ehkä kertoo jotain nykyisestä sairaanhoitajakoulutuksen tasosta)

No huh-huh....

Itse olen kuullut tuon saman kaupunkilegendan, siinä versiossa lääkitsijä oli uusavuton äiti. Tämä ehkä kertoo jotain nykynuorten tasosta? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mä sen version,  jossa lääkintämies (varusmies) syötti supon potilaalleen varuskuntasairaalassa. "Potilas" vaan ihmetteli, että "pitääkö tää niellä kokonaisena?" Kysehän ei siis tosiaankaan ollut terveysalan koulutuksen saaneesta hoitajasta ellei sitten...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...