Jump to content
MAINOS

Virheet lääkehoidossa


dino

Recommended Posts

Ja mä sen version, jossa lääkintämies (varusmies) syötti supon potilaalleen varuskuntasairaalassa. "Potilas" vaan ihmetteli, että "pitääkö tää niellä kokonaisena?" Kysehän ei siis tosiaankaan ollut terveysalan koulutuksen saaneesta hoitajasta ellei sitten...

Noita suponsyömisjuttuja ("Ei se lääke auttanu mitään, sama vaikka oisin perseeseni työntäny!") on kyllä niin satoja eri versioita liikkeellä että onkohan sekin niitä mitä ei ole koskaan oikeasti tapahtunut. Tai sitten joka laitoksessa kerran vuodessa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä oli opettaja nuorena opiskelijana tarjonnut potilaalle emätinpuikon p.o.

Kertoi kovasti kummaksuneensa lääkkeen kokoa, mutta tarjonnut sen siitä huolimatta.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse yritin syöttää halvaantuneelle mummolle lääkitävaksikoulun ekassa harjoittelussa peräpukamavoidetta, joka tuotiin lääkelasissa yöpöydälle muiden lääkkeiden kanssa :). Olin syöttämässä mummoa ja tietenkin syötin kaikki pöydälle tuodut lääkkeet samalla. Mummo osasi onneksi sanoa "too-too" ja rupesi sitten huutamaan "too-tootaan" oikein urakalla kun mietin ääneen, että pitäisikös tuo rahkamainen lääke sekoittaa vaikka kiisselin joukkoon. yritin kyllä sanoa mummolle, että "kyllä kuules kaikki lääkkeet pitää ottaa!", mutta kun potilaan "too-too" ei ottanut loppuakseen, niin menin kysymään kahvihuoneen hoitajilta, että mitäs tässä lääkelasissa oikein on, kun potilas ei suostu sitä ottamaan.... :) Mua on itseäni huvittanut tämä monesti jälkikäteen ja uskon, että ko. osaston hoitsujakin ;D (Mummoa tuskin nauratti...)

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää nyt menee vähän ohi keskustelunaiheen, mutta ei ne hoitajat oo aloittelijoina ainoita jotka tarvitsevat neuvoja..

Nuorella parilla oli syntyny lapsia solkenaan ja äiti alkoi olla aika väsynyt. Neuvolassa ehdotettiin taukoa ja terveydenhoitaja näytti etu- ja keskisormen avulla, kuinka kondomia käytetään. Jonkun ajan kuluttua äiti oli taas raskaana ja terveydenhoitaja kysyi, oliko kondomin kanssa tullut ongelmia. "ei suinkaan, kyllä se joka kerta laitettiin ihan niinkuin te näytitte!" kuului vastaus...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Olin tässä eräässä yo-keskussairaalassa potilaana... klexanea ainakin yritettiin pistää jollain yksi-risti-kaksi-systeemillä.Eli ei tiennyt, onko tänään välipäivä vai minkälainen päivä. Tai jos vain missasin jotkut kierrokset?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin tässä eräässä yo-keskussairaalassa potilaana... klexanea ainakin yritettiin pistää jollain yksi-risti-kaksi-systeemillä.Eli ei tiennyt, onko tänään välipäivä vai minkälainen päivä. Tai jos vain missasin jotkut kierrokset?

Öö, ethän ollut kenkäostoksilla kierrosten aikana?  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Saatoin olla tuttujen kanssa turisemassa. Painelin sitten kotiin, koska arvelin sen olevan tilanteseen sopiva ratkaisu. Jokin kotihoito-ohje kai jäi väliin.

Kenkäkauppaan ei tarvinut mennä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Vanha vitsi...

Voin tunnustaa että itse olen tehnyt aika raskaan lääkevirheen ja siitä ei ihan heti yli pääsekään. En ole joutunut raastupaan ja ammatinharjoittamisoikeudet on edelleen  ;), ja mikä tärkeintä, potilaalle ei koitunut mitään seuraamuksia mutta silti...

Näin lyhyesti kertoen laimensin lääkeinfuusion väärin, pot. sai noin 5-kertaista annosta reilun 6 tunnin ajan ja vasta seuraava vuoro huomasi virheen. Kyseessä oli epilepsialääke, joten ihan vakava paikka sinänsä. Mitään muuta selitysta asialle ei ole kuin "totaali black out" eli inhimillinen virhe. Lääkäri oli kirjoittanut laimennusohjeen määräyslehdelle mutta 500 ml:n NaCl-pullon mukaan tein laimennoksen 100 ml:n pulloon.

Seuraavana päivänä pot. alkoi muista syistä voida huonosti, voitte arvata että oli minulla hikiset tunnit ennenkuin lääkeainepitoisuus saatiin.

Työkavereiden tuki ja lääkäreiden asiallinen suhtautuminen helpottavat huomasti syyllisyydentunnetta. Lisäksi tähän liittyi vielä se, että infuusion laittoi tippumaan toinen hoitaja, joka tietysti olisi siten ollut vastuussa yhtä lailla. Eli tarkistakaa AINA kun annatte potilaalle toisen tekemän infuusiolaimennoksen tai lääkeannoksen. Toinen asia mitä halua korostaa on se, että vaikka kuinka olisi yksilövastuinen hoitotyö ja kiire kaikilla, tarkistuttakaa tekemänne lääkkeet ja infuusiot! Tältäkin virheeltä olisi voitu välttyä, jos olisin VIELÄ KERRAN tarkistanut sen laimennusohjeen kollegan kanssa (nyt minulla oli  ja on edelleen jostain syystä koko ajan sellainen mielikuva että papereissa luki 100 ml NaCl vaikka omin silmin olen nähnyt että siinä luki 500 ml). Älkää luottako muistiin tai mielikuvaan!

Tapahtuma käytiin läpi oh:n kanssa ja sitten omatoimista terapointia kollegoiden kanssa... Näistähän pitää ottaa opiksi ja miettiä koko osaston kanssa, kuinka tulisi toimia ettei toiste sattuisi näin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä männä viikolla mokailin sen verran että annoin liian vähän potilaalle trexanea... No huomasin mokani sitten saman päivän aikana kun rupesin merkkaamaan tietoja kertomukseen... Kun terveysasemasta on kyse, ihan nolona  :-  soittelin potilaalle kotiin, kerroin virheeni ja kauniisti pyysin tulemaan uudelleen. itseä otti päähän pirusti... Oli oikein hulabaloopäivä, kaikenkaikkiaan 34 potilasta päivän aikana, eli tein vähän niinkuin tehtaan hihnalla hommia. Sillee vikkelästi ja näppärästi... Ja siinä se huomio herpaantui.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ilman muuta parempi noin päin. Mietin muutenkin, en nyt tätä tapausta, mutta esim injektioita ym, että niitä kun tekee paljon, tulee niihin se vaarallinen rutiini. Että aina kuitenkin pitäis jaksaa kerrata että paljonko, mihin, miten jne... Mitä ne aina koulussa opetti  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Virheitä varmasti sattuu, monesti syynä kiire ja tiedon kulun pätkiminen. Itse pähkäilin muutama päivä sitten, miten suhtautua nuoren lääkärin määräykseen. Hän oli sitä mieltä että eräältä  vanhukselta ei tarvitse jatkossa määritellä veren digoksiini pitoisuutta. Vasta sitten kun tulee oireita. Digoksin lääke menee tälle asiakkaalle säännöllisesti sydämmen vajaatoiminnan hoitoon. huh.gif Mutta aion kysyä vielä lääkäriltä perustelut asiaan.

Meille kuitenkin koulussa opetetaan että vastuu oikeasta lääkehoidosta kuuluu myös sairaanhoitajalle. Myös sairaanhoitaja on vastuussa lääkärin määräämistä lääkkeistä ja lääkehoidon määräyksistä.  Tässäkin tapauksessa korostuu dokumentoinnin tärkeys.Lääkärin määräykset,perustelut ja oma kannanotto on syytä kirjata hyvin ylös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Yritin vastata tähän jo aikaisemmin, muuta mihin ihmeen bittiavaruuteen viesti katosi?

Nuori lääkäri on oikeassa. Otapa netistä esille Terveysportti ja syötä esim digitalis hakusanaksi.

Tämä lääkäri on läksynsä lukenut ja varmaan voisi muutenkin avittaa osaston käytäntöjen tuulettamisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin vastata tähän jo aikaisemmin, muuta mihin ihmeen bittiavaruuteen viesti katosi?

Nuori lääkäri on oikeassa. Otapa netistä esille Terveysportti ja syötä esim digitalis hakusanaksi.

Tämä lääkäri on läksynsä lukenut ja varmaan voisi muutenkin avittaa osaston käytäntöjen tuulettamisessa.

Oikeassa olit. Lääkärin tietokannoista löytyi artikkeli(2004) jonka mukaan veren digoksiini pitoisuuden määrittäminen ei kuulu rutiini kokeisiin, mutta jos oireita esim myrkytystä epäiltäessä, koe syytä ottaa. Uusi tieto minulle ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Sen  sijaan selvä kuin pläkki vanhalle, joka oikeasti on nähnyt digitalisintoksikaatioita tai nuorelle, joka osaa poimia jyvät saamastaan opetuksesta.Nämä nykyiset annokset kun ovat vähintäin maltillisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...