Jump to content
MAINOS

Virheet lääkehoidossa


dino

Recommended Posts

Kuka tunnustaa tehneensä joskus virheen potilaan lääkehoidossa?

Itse tiedän tehneeni ainakin kerran ja kerran oli läheltä piti tilanne. 

Hoitovirhe tapahtui kun olin mukamas kovassa kiireessä puuduttamassa "sähkösilmää" Obucainilla, mutta tiputinkin oikean lääkkeen sijasta korvatippoja potilaan silmään. Potilas selvisi kirvelyllä ja minä huonolla omallatunnolla.

Toisen kerran virhe oli lähellä kun olin jo letkuttanut Geepenilit, potilas ilmoitti saaneensa joskus anafylaktisen penisiliinistä. Enpä ollut muistanut kysyä allergioista, mutta eipä ollut lääkärikään.

Lääkehoidosta puhuttaessa minulla on sellainen näppituntuma että virheet ovat lisääntyneet viime vuosina jonkin verran. Lehdistä saa lukea silloin tällöin rankoista virheistä ja keskusteluissa muiden hoitajien kanssa tulee esille melko usein puutteita ja virheitä lääkehoidossa. Melko usein virheet ovat lääkkeen puuttumisia lääkekiposta, kippojen vaihtumista saman huoneen potilaan kanssa tai muita "lieviä" tapauksia. Kiirehän se suurin syntipukki lienee näihin virheisiin, tai suoranainen huolimattomuus niin kuin minun omat esimerkit todistaa.

Ja jostakin syystä tuntuu että nämä esimerkit ovat useinmiten vuodeosastojen puolelta. Tosin syynä voi olla se että hoidon varmistus on siellä paremmalla tolalla kuin akuuttipuolella. 

No joka tapauksessa jokainen virhe on liikaa ja ehkäpä juuri tällä lääkehoidon puolella voi se kardinaalimoka tulla kaikkein helpoiten hoitajan uralla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse puolitoista vuotta sairaanhoitajana ja iv-luvallisena olen välttynyt toistaiseksi virheiltä.

Katson aina ruiskuun vetämäni lääkkeen pariin kertaan, että on kyseessä oikea ampulli ja ennenkuin annan sitä potilaalle, varmistan vielä ettei ole allergioita.

Sitten jos kyseessä on vieraampi lääke, jota en ole aiemmin antanut, tarkistan ensin pharmakasta sivuvaikutukset yms ennen antamista. Ja jos on kiiretilanne, niin varmistan vielä kokeneemmalta hoitajalta mahdolliset kontraindikaatiot ja sivuvaikutukset.

Eri asiahan tietty on jos lääkäri on siinä vieressä, ja määrää jonkun lääkkeen selvästi, niin sitten en tarkistele tilanteessa vaikutuksia sen kummemmin, mutta jälkeenpäin aina selvitän lääkkeen vaikutukset ja muut.

Sitä olen joskus miettiny, että täysin kokematon hoitaja menee tosta noin vaan antamaan esim spesicoria 5 mg iv minuutissa, kun ei tiedä lääkkeestä tuon taivaallista... ja sitten ihmetellään kun RR romahtaa... Pitäisi kyllä ensin vähän tutustua lääkkeen vaikutuksiin etukäteen...

Nimim "Virheen tapahtumista tässä odotellessa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taalla Sydneyssa taytyy kahden hoitajan tarkistaa KAIKKI potilaalle annettavat iv, im, sc laakkeet ja nesteet laakemaarayksen kanssa.

Harvoin tapahtuu virheita, joskin valilla tuntuu turhauttavalta tarkistuttaa 60 mg Klexanea toisella hoitajalla...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietysti aina voi sattua virheitä kelle tahansa, mutta huolellisuus ja maltti sillä voi pitkälti välttää eredyksiä. No itselle jäänyt aina mieleen maikan opetus "katso mitä annat ja miksi sekä paljonko".

Ehkä noita virheitä sattuu enemän kiireessä ei malteta miettiä ja katsoa mitä purkissa tai ampullassa kerrotaan.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikanani annoin kerran saman huoneen mummoille toistensa lääkkeet. Harvemminhan noilla po. myrkyillä ketään noin vaan tapetaan, mutta kyllä pelästytti niin paljon, että olen ollut suorastaan neuroottisen tarkka lääkehoidon suhteen.

Muutama läheltä piti- tilanne on kanssa joskus sattunut injektiovalmisteiden määrän kanssa, mutta onneksi tullut havaittua ajoissa. Niin kiire ei pitäisi olla koskaan, että höseltämään tarttis alkaa.

Jos ei muuta, niin tämän alan tieto lisää kovasti tuskaa. Itse käyn säännöllisesti piikitettävänä eräässä yliopistosairaalassa, ja olen varmaan vuorossa olevien saikkareiden mielestä todella ärsyttävä potilas varmisteluineni 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulenpa että injektiot menevät oikein ihan siksi, että niitä tulee enemmän tarkisteltua. P.o. lääkkeissä voi tulla enemmän virheitä, jotka jäävät jopa huomaamatta. Onneksi nykyajan asiakkaat ovat valveutuneita ja todellakin tarkistavat itsekin asioita.

Pari läheltä piti tilannetta on itsellenikin sattunut ja kerran lääkäri antoi suullisesti eri määräyksen mitä kirjoitti myöhemmin. Onneksi vahinkoa ei sattunut, oli nimittäin kokeneempi hoitaja matkassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MOT-ohjelmassa oli juttu tästä Joroisten tohtori Lantosta.Mengelen reinkartaatio huh.gif 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itelleni ei tämä "moka" varsinaisesti käynyt... olin viime kesänä vanhainkodilla töissä ja olin sitten ns. vastuuhoitsuna kun olin ollu edellisiltana töissä.. Jaoin siis ruuat ja lääkkeet tarjottimelta. Olin saanu jaettua kaikille ruuat ja menin sitten itse syöttämään erästä mummoa.. Osastolla oli eräs laitosapulainen joka opiskeli työn ohella lähihoitajaksi. Tämä rouvashenkilö oli oikea häslä ihmiseksi...  :-

Hän sit paukkas sinne huoneeseen jossa olin syöttämässä, lätkäs mulle tyhjän iltalääkekipon käteen ja totes; "Nää lääkkeet oli tuon yhden papan pöydällä, annoin ne sille. Ota sinä tästä vastuu." Katoin sitä huuli pyöreenä..samoin työkaveri joka oli toisen mummon luona samassa huoneessa. kävin sit selvittämässä että mitä lääkkeitä sil papalla meni ja menin kertomaan saikkarille mitä oli käyny. Vähän kyllä pani mietityttään, et millanen se l-apulainen on hoitsuna... 8)

Että tällasta...

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...

"Laimee norri huntin nakkeliin viggon kautta" Täysin ymmärretävä lause, eikö tosi? :D

8) Hahhahhaa! Kyllä, kertakaikkiaan, täysin ymmärrettävää! Ja peräaukon sulkijalihas sanoi mitä ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole tehnyt lääkehoidossa virheitä, mutta olen joutunut aika useasti korjailemaan muiden virheitä.

Esim. olin kotihoidossa sijaisena ja eräälle asukkaalle meni parkinson lääke aamulla, päivällä ja illalla. Iltakäynnillä huomasin, että aamuhoitaja oli unohtanut jakaa dosettiin iltalääkkeisiin tämän parkki lääkkeen, vaikka lääkelistaan oli selvästi merkattuna kaikki, joten ei kun jakamaan.

Parkki lääkkeessähän on tosi tarkkaa, että se otetaan säännöllisesti ja aina samoihin aikoihin, eikö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino:

Kyselit kuka tunnustaa jne...:

Olen tehnyt virheitä ihan varmasti siinä missä muutkin, joteen älä huoli; tekevälle sattuu. Mm. joskus antanut anestesian yhteydessä vähän liikaa, ja herääminen on pitkittynyt jne.

Sitten on ihan eri asia ne virheet joita ei ole huomannut, nämä musta on ihan TODELLISISA virheitä. Oon varmasti tehnyt niitäkin siinä missä muutkin, mutta kuten sanottu, ei niitä kaikkia huomaa.

Jos sanoo ettei ole tehnyt virheitä, kertoo se minun mielestäni vain sen ettei kukaan ole huomannut virhettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TEO ei kuitenkaan ole huolissaan lääkäreiden ammattitaidosta yleisesti. Tietäisivätpä (jokainen lääkärihän tämän tietää) kuinka paljon virheitä sattuisi ilman ammattitaitoisia hoitajia.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on joutunut puuttumaan lääkärin lääkemääräyksiin vain turvatakseen potilaan terveyden. Jos virheitä sattuu niin lääkärit niistä harvemmin joutuvat kärsimään. Jos olisin TEO:ssa, niin pitäisin kyseenalaisena käytäntöä, jossa hoitaja "määrää" sytostaattihoidon ja lääkäri hyväksyy sen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Helposti. Jos potilaalle esim pitäisi pistää morkkua 20mg/ml  4mg ja laskutoimituksen tulos on että pitää pistää 4 ml niin hieman metsään menee. Toivottavasti kukaan ei saa tälläistä tulosta laskutoimituksesta. Pääsääntönä itse olen pitänyt, että varmista annos/ potilas ja määräys jos annettava annos on yli 1 ml.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitajatar

Kyllä niitä virheítä saattaa tulla.Pitää vaan yrittää olla huolellinen ja keskittyä kiireestä huolimatta.Etenkin iv im sc asioissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahin virhe on että tekee rutiinilla eikä ajatuksella. Sillä siinä on vaara ett epähuomiossa ottaa virheelisen määrän lääkekettä.  :-[ huomaamatta.

 

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: AJohanna

Entä mitä kokemuksia lääkelaskennan opetuksesta ? Erityisesti olisi hyvä tietää lähihoitajien ajatuksia opetuksesta. Miten lääkelaskuja voisi parhaiten oppia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole lähihoitaja enkä enää onneksi opiskelijakaan, mutta ainakin minusta lääkelaskut oli helpointa selvittää päättelemällä. Opetettiinhan sitä hienoja kaavojakin ym, mutta käytännön tilanteissa maalaisjärki rules.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole lähihoitaja enkä enää onneksi opiskelijakaan, mutta ainakin minusta lääkelaskut oli helpointa selvittää päättelemällä. Opetettiinhan sitä hienoja kaavojakin ym, mutta käytännön tilanteissa maalaisjärki rules.

Aivan samaa mieltä. Pidin itse jonkin aikaa sitten sairaalan lähihoitajille lääkehoidon kokeet (johdon ja lähihoitajien pyynnöstä). Ja kyllä laskuissa hankalinta oli niillä, joille oli koulussa opetettu hienoja laskukaavoja. Nopeammin ja vähemmillä virheillä pääsivät ne, jotka olivat sisäistäneet päättelyn jalon taidon. Ja tietysti niillä, joille lääkkeet olivat tuttuja (lääkemuodot yms).

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmetyttää, että miksi sairaanhoitajille ei ole samanlaista systeemiä kuin perus-ja hoitotason yksiköille, että heitä testataan hoito ja lääkeopissakin alituiseen. Ja järjestetään hyviä läkekoulutuksia shp:in sisällä. Mutta ei meille sh:lle. Itse pitää olla hirmu aktiivinen jos mielii taidot pitää jotenkuten hyppysissä. Olisi kiva tietää oma 'taso' jonkun muun mittaamana, sitä niin helposti  luulee osaavansa ja on semmosessa harhassa.

Uskon kyllä osaavani oman osaston lääkkeet mitä annetaan kerralla ja käytetyimmistä lääkkeistä maksimiannokset vrk, mutta kyllä pitää heti tarkistaa jos on vähänkin harvemmin käytetty lääke, vars, iv.  Mutta esim. haittavaikutuksia ihan kaikkia en pystyisi lonkalta sanomaan. Näin se vain on. Onneksi kaikkea ei tarvii osata ulkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Hei!

Opetan lääkehoitoa ammattikorkeakoulussa ja tarvitsen haastavia esimerkkejä käytännöstä. Olisin kiitollinen jos voisiin tätä kautta saada uusia esimerkkilaskuja mutta myös vinkkejä opetukseen.

Hyvää jatkoa uudelle vuodelle. :D

opettaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...