Jump to content
MAINOS

Leikkuriin töihin


Kalkkuna

Recommended Posts

Eli jos sairaanhoitaja, jolla on leikkaussalista kokemusta opiskeluajoilta (vuosilta yksi ja kaksi;)) 3 viikon työharjoittelun muodossa ja ei ole käynyt mitään perioperatiivisia erikoistumisopintona....niin millainen sauma olisi päästä leikkaussaliin töihin? Nykyinen työpaikkana on valvonta/tehovalvonta tasoinen, joten anepuolella nyt uskoisin pärjääväni näilläkin opeilla. Tulonmenetys hieman huolettaa, jos yhtäkkiä tipahtaisi pelkälle peruspalkalle. Kuinka pian perehdytyksen tms. jälkeen pääsee tekemään päivystyksiä , jononpurkuja tms. muuta josta saa lisäliksaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Monessa paikassa alkaa olla pulaa leikkurihoitajista, joten ilman koulutusta ja kokemustakin pääsee. Ainakin kaupungeissa joissa ei koulussa ole enää ole perioperatiivisen suuntautumisvaihtoehtoa.

Itse siirryin teholta anestesiahoitajaksi ilman koulutusta ja päivänkään leikkurikokemusta. Eniten totuttelua vaati potilaan pitäminen unessa propofolin sijasta anestesiakaasuilla. Anestesian aikainen valvonta sujui hyvin aikaisemmalla työkokemuksella. Työtä helpottaisi huomattavasti jos tietäisi paremmin mitä muut leikkaustiimin jäsenet tekevät ja miksi. Monet asiat olen joutunut oppimaan kantapään kautta ja kyselemään muilta loputtomasti kun ei ole ollut koulutusta eikä harjoitteluja leikkurissa.

Päivystämään voi joutua pienessä yksikössä nopeastikin. Mutta jononpurkuihin voi olla hankalampi päästä, koska ne tuntuvat olevan aika suosittuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Defin sanoissa on paljon totuutta. Tilanne on todellakin kaupunkikohtainen ja riippuu ihan työvoimatilanteesta. Joissain paikoissa on vara vaatia koulutusta, toisissa "joutuu" ottamaan mistä kiinni saa. Sellaisen kuvan olen saanut että instrumenttipuolelle pääsisi helpommin ilman perioperatiivista koulutusta, mutta voin olla ja todennäköisesti olenkin väärässä.

Päivystämään voi todellakin joutua nopeasti, ainakin anestesiapuolella. Tai sitten siihen voi mennä pari vuotta. Jononpurkuihin voi laittaa samat sanat.

PS. Defi, eikö teidän leikkurissa käytetä propofolia ollenkaan...? ;D

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä meillä Propofolia juurikaan käytetä muuta kuin anestesian aloitukseen. Muistaakseni kerran olen puolen vuoden aikana väsännyt siitä infuusion. Tosin olen gynenleikkurissa ja puolet toimenpiteistäkin tehdään puudutuksissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä meillä Propofolia juurikaan käytetä muuta kuin anestesian aloitukseen. Muistaakseni kerran olen puolen vuoden aikana väsännyt siitä infuusion. Tosin olen gynenleikkurissa ja puolet toimenpiteistäkin tehdään puudutuksissa.

Gynen leikkurissa olisi varsin perusteltua käyttää propofoli-infuusiota, koska naiset ovat tunnetusti herkempiä ponv:een, ja siihen kun lisätään päälle se mahassa myllerrys. Ja propofolin käyttö ylläpitoanesteettina on tutkitusti tehokkaampi ponv-ehkäisiä kuin mikään yksittäinen antiemeetti. Mutta liukuhihnatyötä mikä liukuhihnatyötä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ei millään pahalla, mutta ei muuta kuin kouluttautumaan uudelleen. Jotkut paikat ei ota ellei ole suuntautunut perioperatiiviseen hoitotyöhön ja kaiken lisäksi vielä pitää olla valmistunut. On nimittäin aikas riskiä peliä ottaa hoitaja jolla ei ole kyseisestä alasta mitään hajua. Siinä on myös potilaan henki kysessä jos hoitaja ei tiedä mistään mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*heh* ihan on pakko kommentoida  8) Eipä sitten nykyisessä työpaikassani potilaan henki ole kyseessä. Tietääkseni ei se leikkaussalitoiminta ihan salatiedettä ole verrattaessa tehovalvontaan. Ihan samoja käppyröitä ja käyriä siellä tuijotetaan ja samoja lääkkeitä tuikitaan. Anestesiakaasuista nyt vaan ei ole hajuakaan, mutta eikös nyt joka paikkaan ole aina jonkinlainen perehdytys..eikä vahvuuteen heitetä hoitajia joilla ei ole "hajuakaan asiasta"  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Anestesiakaasuista nyt vaan ei ole hajuakaan,

Ei se kaasujen puskeminen anestesiakoneesta nyt ihan kaikista vaativimpia hoitajan hommia kuitenkaan ole. Ei siis tosiaan vaadi kovin hirvittävää perehdytysohjelmaa  ;)

Sanoisin että anehoitsulla on kyllä vaativampiakin hommia....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä on myös potilaan henki kysessä jos hoitaja ei tiedä mistään mitään.

En kyllä ottaisi mihinkään töihin tuollaista hoitajaa. Ja edelleenkin väittäisin että kaikissa leikkureissa on perehdytysohjelma, joka opettaa paljon enempi kuin nykyiset koulut.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

En kyllä ottaisi mihinkään töihin tuollaista hoitajaa. Ja edelleenkin väittäisin että kaikissa leikkureissa on perehdytysohjelma, joka opettaa paljon enempi kuin nykyiset koulut.

Juuri näin. Kaikilla erikoisemmilla osastoilla (tehot, leikkurit, lasten spesiaalimmat jutut yms.) on yleensä kunnon perehdytys. Pisin perehdytys, josta olen kuullut kestää useita kuukausia, jopa lähes vuoden. Kuten fonzie tokaisi, siinä oppii tuhatkertaisesti enemmän kuin koulussa ikinä. Myös sairaalan ulkopuolelle toivoisin samaa systeemiä. Yhden paikan tiedän, missä esim. hoitotasolle valmistellaan / perehdytetään jopa yli sen vuoden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin. Kaikilla erikoisemmilla osastoilla (tehot, leikkurit, lasten spesiaalimmat jutut yms.) on yleensä kunnon perehdytys. Pisin perehdytys, josta olen kuullut kestää useita kuukausia, jopa lähes vuoden.

Periaatteessa omalla työpaikallani perehdytystä on vuosi. Tästä intensiiivisempää on pari kuukautta, eli 6 viikkoa saliin, 4-6 viikkoa heräämöön ja 4 viikkoa sydänanestesioihin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Periaatteessa omalla työpaikallani perehdytystä on vuosi. Tästä intensiiivisempää on pari kuukautta, eli 6 viikkoa saliin, 4-6 viikkoa heräämöön ja 4 viikkoa sydänanestesioihin.

Oisko LNS teholla ollu kanssa vuoden, ellen ihan väärin muista...? Eli kyllä "hankalammissa" paikoissa todellakin perehdytetään kunnolla ennenkuin annetaan liikaa vastuuta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...