Jump to content
MAINOS

Yksilövastuinen hoitotyö


Asswiper

Recommended Posts

Oikein hyvä kolumni  ;D!!

Silti haluan laittaa oman lusikkani soppaan ja kommentoida sitä... Yksilövastuinen hoitotyö sopii joihinkin työyhteisöihin, joihinkin ei. Monet osastot ovat soveltaneet käyttöönsä omia mallejaan siitä ja joskus nekin toimivat, joskus ei. Tämänhän kaikki tietävät.

Useassa paikassa olen ollut harjoittelussa ja keikalla ja niiden ehkä noin 10 osaston joukosta on noussut yksi osasto jolla yksilövastuinen hoitotyö toimi! Ja kun se toimii moitteettomasti niin sitä oli ilo katsella ja toteuttaa. Yksi näistä osastoista toimi tehtäväkeskeisesti ja siellä homma sujui niin hyvin.

Mutta sitten haluan kertoa tästä osastosta jossa tämä mielestäni toimi loistavasti. Osasto oli 18 paikkainen osasto jossa noin puolet potilaista oli päiväkävijöitä. Jokaisella potilaalla oli nimetty omahoitaja ja pitkäaikaisilla niitä oli kaksi. Omahoitaja otti (yleensä) potilaan vastaan osastolle ja vastasi kaikista "alkuhommista". Yleensä omahoitajaksi rupesi hoitaja joka ei ole jäämässä vapaapäiville eikä lomalle ihan heti eli oli melkeinpä päivittäin potilaan käytettävissä.

Omahoitaja hoiti yhteydet potilaan omaisiin ja otti heidät aktiivisesti mukaan hoitoon potilaan niin tahtoessaan. Omahoitaja kirjasi jokaiselle omalle työ- ja vapaapäivälleen selkeät tavoitteet ja tarkkailtavat asiat potilaan papereihin niin hyvin että potilaan hoitaminen onnistui ilman papereiden "turhaa" selaamista ja kyselyitä (siis jos potilaan tila oli suurinpiirtein samanlainen kuin kirjoitushetkellä). Aamulla osastolla ei pidetty raporttia kuin yön osalta, korvaava hoitaja katsoi papereista mitä oli tänä päivänä suunnitelmissa. Iltapäivän raportti pidettiin potilashuoneessa ns. vuoteenvierusrapsana. Tässä potilas sai samalla tietoa tilastaan ja seuraavan päivän ohjelmasta. Tätä ei tarvinnut enää erikseen illan hoitajan käydä läpi eli aikaa säästyi siinäkin.

Kokonaisuudessaan sillä osastolla yksilövastuisuus toimi ja hoitotyö vaikutti hyvin laadukkaalta sen valossa!

Ymmärrän kyllä ja olen myös nähnyt yksilövastuisen hoitotyön "kääntöpuolen" esim. pitkäaikaispuolella jossa se on usein vain sanaleikki  8)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...