Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajat vs.terveydenhoitajat


Vieras: TK

Recommended Posts

miten se onnistui , niin kuin käytännössä?

Itse olin tuona aikana kaksivuorotyössä  vanhainkodissa, satunnaisesti tein yövuorojakin.

Opiskelu alkoi perjantaina klo 16.15 eli joka toinen pe pyysin aamuvuoron. Ehdittiin, ihan hyvin ajella Hesasta Lahteen. Pe siis opiskelua klo 16.15-19.30.

Lauantaina sitten opiskelua klo 8.15-15.30 eli ehtis esim. yövuoroon (no, riippuu tityy missä koulua käy ja missä asuu..)

Tietysti toisena viikonloppuna oli sitten usein töitä eli käytännössä viikonloput melko kiinni,mut jos esim. opsikeluvkonlopun saa vapaaksi, et pe on aamuvuoro,niin jääähän la-ilta ja su-päivä rillutteluun ..8)

itse teen kolmi-vuoro työtä sairaalassa ja harvoin on pe-la vapaata. tietenkin ne voisi pyytää vapaaksi, mutta kuinka sitä kehtaa kun ne ei niin kuin tue tai kosketa tätä nykyistä työtä?!

Rohkeasti vaan pyydät vapaata, jos olet menossa esim. vastaavanlaisesti järjestettyyn koulutukseen. Meistä suurin osa kurssilaisista oli työssä kurssin aikana muualla kuin työterveyshuollossa ja hyvin vapaata sai niin sairaalasta, tk:sta kuin yksityiseltäkin. (kysehän ei ole kuin pe-illasta ja la-päivästä joka toinen viikko)

oliko teillä majoituspaikka missä yöpyä?

Majoituttiin Lahdessa kimppa-opsikelijasolussa muistaakseni noin 20 €/yö lei ei hirveän hintaista.

minkälaisia kustannuksia tuli?

No bensakustannukset ja majoitus lähinnä. Oli sen väärti jos vertaa työterveyslaitoksen tth-kurssiin,joka maksaa 7 ov n. 10000mummonmarkkaa

oliko jonkin sortin päättötyö?

oli, mutta ihan iisi, meilläkin esim. parityönä eräässä sairaalassa toteutettu tyky-päivä sairaanhoitajille. Ihan ahuska päättis siis! ja käytännöllinen, hoitotieteeseen ei välttämättä tarvinnut sotkeutua vain pystyi tekemään esim.  projektin tutkielman sijaan.

ja olisiko ollut mahdollista käydä tuo kurssi vähän nopeammin, esim norm. 20 ov kestää puoli vuotta ja 40 ov on kaksi lukukautta eli ns vuosi.

On varmaan mahdolista, riippuu koulusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

miten se onnistui , niin kuin käytännössä?

Itse olin tuona aikana kaksivuorotyössä  vanhainkodissa, satunnaisesti tein yövuorojakin.

Opiskelu alkoi perjantaina klo 16.15 eli joka toinen pe pyysin aamuvuoron. Ehdittiin, ihan hyvin ajella Hesasta Lahteen. Pe siis opiskelua klo 16.15-19.30.

Lauantaina sitten opiskelua klo 8.15-15.30 eli ehtis esim. yövuoroon (no, riippuu tityy missä koulua käy ja missä asuu..)

Tietysti toisena viikonloppuna oli sitten usein töitä eli käytännössä viikonloput melko kiinni,mut jos esim. opsikeluvkonlopun saa vapaaksi, et pe on aamuvuoro,niin jääähän la-ilta ja su-päivä rillutteluun ..:D

itse teen kolmi-vuoro työtä sairaalassa ja harvoin on pe-la vapaata. tietenkin ne voisi pyytää vapaaksi, mutta kuinka sitä kehtaa kun ne ei niin kuin tue tai kosketa tätä nykyistä työtä?!

..............................

Katja hyvä, katsos tekstin lainausohjeet

nii saa jotain selvääkin siitä mikä on sun tekstiä ja mikä taas jonkun muun.... Kiitos!

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketorinille..

Okei ,voisin kattookin tietty nuo lainausohjeet, jos tekstini kanssa on lukuvaikeuksia Toiv. kuitenkin se hlö sai selvää, jolle vastasin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketorinille..

Okei ,voisin kattookin tietty nuo lainausohjeet, jos tekstini kanssa on lukuvaikeuksia Toiv. kuitenkin se hlö sai selvää, jolle vastasin.

Kun keskustelufoorumissa vastaa jonkun kirjoitukseen niin samalla välittää informaatiota tuhansille muillekin lukijoille, siis se että tämä yksi ymmärtää tekstin ei vielä riitä. Henkilökohtaiseen vietintään on sitten nämä pikaviestit ja sähköpostit.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun keskustelufoorumissa vastaa jonkun kirjoitukseen niin samalla välittää informaatiota tuhansille muillekin lukijoille, siis se että tämä yksi ymmärtää tekstin ei vielä riitä. Henkilökohtaiseen vietintään on sitten nämä pikaviestit ja sähköpostit.

Kiitos Dino  ::)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Ketorin ja Dino!

Kiitos valistuksesta. Tutustun käyttöohjeisiin seuraavan kerran ennen kuin kirjoittelen tälle palstalle, ettei tule tehtyä tällaisia virheitä enää.

(Osaahan ne sairaanhoitajatkin tehdä valistustyötä ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[. Kyllä terveydenhoitotyön pohjalla on oltava hyvät hoitotyön perusteet ja itse lasken siihen ainakin sisätautiopin.

Olen työskennellyt useamman th:n kanssa terveysaseman vastaanotolla/ ensiavussa ja valitettavasti täytyy sanoa, että ongelmia on. Ajatusmaailma on jo perin erilainen terveydenhoitajilla. En ymmärää miksi pitää tunkea työpisteeseen mikä ei ihan koulutusta vastaa vaikka muodollinen pätevyys olisikin. Ei minulle tulisi mieleen mennä nykyisellä koulutuksella psykiatriseen hoitolaitokseen - sen verran on itsekritiikkiä tekemisiäni kohtaan. Terveydenhoitajille tuntuu riittävän muodollinen pätevyys ja tilipussi, työn laadulla paskan väliä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voi sinua sivuluisu,

Eipä tuohon sinun  viestiisi voi sanoa muuta kuin,että onnea valitsemallasi sairaanhoitajan uralla.. Huonosti on asiat, jos noin paljon jotakin terveydenhuollon ammattiryhmää kritisoit.

Olen itse th ja sh ja ollut myös potilaana ja voin kertoa,kuten jo kaikki (ainakin me muut,jos ei sivuluisu) me tiedämme, että kyllä sairaanhoitajissakin on niin osaamattomia tyyppejä, samoin kuin lääkäreissä ja missä tahansa ammattiryhmissä.

Ettei vain olisi se kuuluisa kateus  ,mikä nosti päätään sinunkin viestissäsi..

Maailma on avoin, myös sulle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jaa..

Kun olin vanhainkodissa töissä, siellä oli just kätilö töissä ja pärjäsi ihan hyvin.

Kertokaas muuten minkä takia sairaanhoidon ammattilaisilla on niin suuri tarve etsiä virheitä toisen hoitajan työstä?

Lääkärit puhuvat mistä tahansa eri alan lääkäreistä kollegoinaan, sairaanhoitajat taasen mollaavat muita hoitoalan ammattilaisia.

Syynä tähän:

Kateus? Oma työ liian p..kaa? pieni palkka? Huono itsetunto? Valittamaan pystytään ,mutta ei kehittämään työyhteisöä? Se se oliskin jo vaativaa kun joutuisi ihan itse miettimään, mitä minä omalta kohdaltani voisin tehdä,jotta olisin tyytyväinen työhöni ja työtovereihini heidän taustoistaan huolimatta?

Vastauksia on varmaan monia,mitä voitte pohtia ihan rauhassa..

Itse en välitä  enää ottautua, onhan tää jo nähty: tehyläiset!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voi sinua sivuluisu,

Eipä tuohon sinun  viestiisi voi sanoa muuta kuin,että onnea valitsemallasi sairaanhoitajan uralla.. Huonosti on asiat, jos noin paljon jotakin terveydenhuollon ammattiryhmää kritisoit.

Olen itse th ja sh ja ollut myös potilaana ja voin kertoa,kuten jo kaikki (ainakin me muut,jos ei sivuluisu) me tiedämme, että kyllä sairaanhoitajissakin on niin osaamattomia tyyppejä, samoin kuin lääkäreissä ja missä tahansa ammattiryhmissä.

Ettei vain olisi se kuuluisa kateus  ,mikä nosti päätään sinunkin viestissäsi..

Maailma on avoin, myös sulle!

Osaamattomia on kaikissa ammattikunnissa. Mutta kuten sanoin, lähtökohta on erilainen. Kateus mistä? En halua opettaa terveellisiä elämäntapoja. Mutta esim lääkintälaitteista tiedän paljon. Ja joskus se on sitä, mitä potilaat tarvitsee mutta ei aina, tiedän senkin.Toisinaan on parempi mennä DEHKO hoitsun  luo enkä yritäkään olla pätevä sillä saralla. Mutta tapaamani TH:t taas eivät ole ymmärtäneet sitä mitä he eivät ymmärrä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä tämä vastakkainasettelu johtuu? Haetaanko tässä syytä palkkaeroihin vai ollaanko huolissaan ammattitaidottomista hoitajista (se aihe ainakin on ajankohtainen)? Kaikenlainen kilpailu paremmuudesta ja arvostuksesta on typerää.

Jos todella halutaan puuttua eriarvoistaviin käytäntöihin, puuttuisin siihen kuinka AMK-tutkinto ajaa vanhamuotoisten tutkintojen edelle esim. lisäkoulutukseen pyrkiessä. Pidä nyt sitten yllä ammattitaitoasi ja kouluttaudu kun ensin pitää mennä vuodeksi lukemaan hoitotiedettä. Tämä tuntuu typerältä siksi, että valmistuin viimeisten "vanhamuotoisten" joukossa ja tutkinnoissa ei ole mitään eroa AMK:uun verrattuna (mitä nyt opintoviikon pituus).

Lisäys: Myönnän, että liirasin vähän aiheesta sivuun.  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt useamman th:n kanssa terveysaseman vastaanotolla/ ensiavussa ja valitettavasti täytyy sanoa, että ongelmia on. Ajatusmaailma on jo perin erilainen terveydenhoitajilla. En ymmärää miksi pitää tunkea työpisteeseen mikä ei ihan koulutusta vastaa vaikka muodollinen pätevyys olisikin. Ei minulle tulisi mieleen mennä nykyisellä koulutuksella psykiatriseen hoitolaitokseen - sen verran on itsekritiikkiä tekemisiäni kohtaan. Terveydenhoitajille tuntuu riittävän muodollinen pätevyys ja tilipussi, työn laadulla paskan väliä.

No jos noin lähdetään ajattelemaan, niin hoitoala on tosiaan kriisissä tulevaisuudessa. Tulevilla terveydenhoitajilla on myös sairaanhoitajan pätevyys ja opiskelupaikkoja miettiessään koulujen johto laskee sen varaan että th-sh-koulutuksen saaneista menee juuri sairaanhoitajan hommiin. Muuten sairaanhoitajia ei riitä nimeksikään!

Ja muutenkin...olet varmaan tietoinen siitä, että nykyään ei ole enää erikoistumisopintoja niin kuin ennen oli. Ei esimerkiksi ole mitään psykiatrisia erikoissairaanhoitajia enää tulevaisuudessa, ne hommat tekee "tavalliset" amk-sairaanhoitajat, joilla on pintaraapaisu teoriaa sieltä sun täältä. Ikävää, mutta totta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hohoijaa... Olen uusi (hoitajana vanha!) tällä foorumilla. Olen lueskellut tekstejä ja olen vallan hämmentynyt ja ihmeissäni :-X. Kaunaista, kateellista toinen toistensa vähättelyä... ammatillista mollausta ... Eikö mikään ole muuttunut vuosien/vuosikymmenien kuluessa. Sh/th- kiistely jatkuu... 

Koulutus lienee jonkinlaisessa kriisissä. Viimeisen 20 vuoden aikana on tapahtunut hoitoalan koulutuksessa niin paljon muutoksia, nopeaan tahtiin, että hämmennys lienee ymmärrettävää. Mutta sittenkin, solidaarisuutta siskot ja veljet... kuinka yhdessä voimme kehittää hoitotyötä, yhdessä osoittaa, että teemme arvokasta työtä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hohoijaa... Olen uusi (hoitajana vanha!) tällä foorumilla. Olen lueskellut tekstejä ja olen vallan hämmentynyt ja ihmeissäni ;D. Kaunaista, kateellista toinen toistensa vähättelyä... ammatillista mollausta ... Eikö mikään ole muuttunut vuosien/vuosikymmenien kuluessa. Sh/th- kiistely jatkuu... 

Joo valitettavaa kyl on, itse näkisin et me kaikki syödään samasta kaukalosta, samoja jyviä. Et eiköhän voitais kattoa minne tuo sotakirves haudataan.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri tämäntapaisista jutuista taistellaan monessa työyhteisössä. Tympääntyneenä tällaiseen aloitin jokin aika sitten seuraavan threadin:

http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=537.0

Mustavalkoinen vastakkainasettelu ja yliyleistäminen ovat normaalia teini-ikäisen käyttäytymistä, mutta iän myötä ihmisten näkökulma yleensä laajenee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puutuun vanhaan asiaan, mutta kuten sanottua, olen uusi naama täällä.

Juu, tottahan se on että th amk on myös sh amk jos viitsii sen puoli vuotta lisää lukea = sh:n suuntautumisen verran. No, omasta mielestäni perustavaa laatua oleva ero on se, minkä ammattinimikekin jo kertoo: TERVEYDENhoitaja on koulutuksessaan saanut eväät terveyden edistämiseen ja sairauksien ehkäisyyn. Kun taas SAIRAANhoitaja tekee sen mitä tehtävissä on, kun tauti on jo todettu/ oireilee. Näin karkeasti jaotellen.

Minun puolestani th:t tulkoot sh:n hommiin jos ovat sen pätevyyden hankkineet. Herää vaan kysymys että miksi ei alunperinkin lukenut sh:ksi...?

Sitten loppuun ihan subjektiivinen mielipide: omissa hommissani olen nähnyt sekä neuvolasta läpi käsien päässeitä tapauksia ETTÄ th:n tarkkaavaisuuden ansiosta ajoissa hoitoon päässeitä. Joskus ei vaan voi kun ihmetellä että MITEN tätä lasta on voitu pitää normaalina neuvolassa eikä neuvolalääkärikään ole asiaan puuttunut... onneksi harvemmin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, tottahan se on että th amk on myös sh amk jos viitsii sen puoli vuotta lisää lukea = sh:n suuntautumisen verran.

Voin tietysti olla täysin väärässäkin, mutta minun tietojeni mukaan th ja sh opiskelijat lukevat kaksi vuotta yhdessä ja sitten erkaantuvat tahoilleen. Eli siis ensin lukee sh:ksi ja sitten erikoistuu th:ksi. Eli miksi siis ei olisi pätevä myös sh:n hommiin ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei! Vaan nykyään haetaan suoraan terveydenhoitoyön koulutusohjelmaan, alusta asti. Toki opinnoissa on paljon samaakin, mutta alusta asti koulutus on räätälöity th:n ammattia ajatellen. Tosin sitten käymällä sh:n suuntaavat siihen päälle, th saa myös sh:n pätevyyden.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

varmaan jossain määrin vaihtelee kouluittain? meillä, haetaan kylläkin erikseen sh ja th ohjelmiin, mutta 2 ekaa vuotta ovat sisällöltään samat. th:t jatkavat vielä 1/2 vuotta meidän sh:iden jälkeen, ja saavat näinollen molemmat pätevyydet 4v jälkeen. Myös ketä tahansa sh voi myöhemminkin hakeutua th:n erillisopintoihin, opintojen kestäessä tällöin n. vuoden (opetussuunnitelman mukaan).

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SAMK:ssa noin kuten edellä kirjoitin ja luulin että muuallakin niin. Sorry!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei! Vaan nykyään haetaan suoraan terveydenhoitoyön koulutusohjelmaan, alusta asti. Toki opinnoissa on paljon samaakin, mutta alusta asti koulutus on räätälöity th:n ammattia ajatellen. Tosin sitten käymällä sh:n suuntaavat siihen päälle, th saa myös sh:n pätevyyden.

Ei, vaan nimenomaan Jana on oikeassa. Opiskelen itse terveydenhoitajaksi kolmatta vuotta ja saan sekä sh- että th-pätevyyden. Reilut kaksi vuotta on identtiset hoitotyön koulutusohjelmassa (eli sh, th, kätilö), jonka jälkeen alkavat suuntautumisvaihtoehdon opinnot. Haku tapahtuu siis suoraan terveydenhoitotyön koulutusohjelmaan, mutta pari ekaa vuotta ovat samat hoitotyön ja kätilötyön suuntautumisvaihtoehdon kanssa. Terveydenhoitajaopiskelijat suorittavat siis myös mm. sisätautien ja kirurgian harjoittelujaksot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helpotuksen huokaus...! Mä olen nimittäin hakenut nyt Laureaan terkkarilinjalle ja yksinkertaisesti siitä syystä, että mua kiinnostaa molemmat, sh ja th ja aion kyllä todennäköisesti toimia molemmissa ammateissa. Olen tällä hetkellä päivystyspolilla töissä ja pidän sitä mun juttuna. En usko että jaksan tehdä sitä kuitenkaan loppuelämääni, joten saatan vanhoilla päivilläni haluta töihin johonkin siistiin päivätyöhön, vaikka työterveyshuoltoon. Siksi siis kaksoistutkinto. Ja mä olen kyllä sitä mieltä, että se pärjääkö vai ei, riippuu kyllä ihmisestä itsestään. Halusta ja kyvystä vastaanottaa tietoa, oppia uutta ja selvittää asioita. Ei tuolla nykyisessä työpaikassanikaan polilla menestyisi "pelkällä" lähihoitajan koulutuksella, jos ei koko ajan olisi valmis oppimaan uutta ja selvittäisi asioita, jotka jää epäselväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se on niin, että kaikissa kouluissa sh, th, kätilö jne tutkinnot ovat saman tutkintorakenteen mukaisia. Koulukohtaisia painotuseroja voi toki olla. Mutta siis oli koulu mikä hyvänsä ja haet mille tahansa noista linjoista on perusopinnot samoja ja alkuun on yhteisiä opintoja. Sitten tulee ns. syventävien vaihe, jossa eri koulutukset eriytyvät. Ainoa amk tutkinto missä koulutuksen kohdalla erot ovat hieman isompia taitaa olla eh koulutus. Jos jossain koulussa th ja sh tutkinto eroavat toisistaan ne eroavat vain nimien ja painotusten suhteen, mutta kuten täällä jo mainittiin, ne samat harjottelut käydään.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä meneekö nyt pilkun n:miseksi, mutta eikös th-koulutuksessa on loppuvaiheessa semmonen pitempi harjoittelu nimenomaan avopuolella? Ainakin mulle aikanaan sanottiin kun olin avon harjoittelussa, että lapsia voi rokottaa vaan th-opiskelijat ja vasta pitkässä harjoittelussaan. Kyllä kai herranen aika terveydenhoitajlla nyt edes avopuolella on joku eri/pitempi harjoittelu kun sh:lla. SAMK:ssa oli sh:n avoharjoittelu 4 vkoa, ja suuntaavat harjoittelut 12 vkoa. Luulisi että th:lla on avoharjoittelua saman verran kuin meillä suuntaavaa harjoittelua. Eli kyllä niissä harjoitteluissa (toivottavasti ) ainakin eroa löytyy.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...