Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajat vs.terveydenhoitajat


Vieras: TK

Recommended Posts

Ystäväni on ennen muinoin, kun oli työvoimapulaa, mennyt teho-osastolle töihin ja saanut sieltä viranki... ja ajatelkaa, hän on terveydenhoitaja. Se on semmonen homma, että tehollekkin saa tiiviin perehdytyksen oli sit nimike mikä tahansa. Valitettavasti ystäväni sai kuulla nimikkeestänsä aina... sen verran otti häntä pattiin, että kävi lukemassa sh:n paperit itselle työn ohessa... yhtä ammattitaitoinen on edelleen. 8)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ystäväni on ennen muinoin, kun oli työvoimapulaa, mennyt teho-osastolle töihin ja saanut sieltä viranki... ja ajatelkaa, hän on terveydenhoitaja. Se on semmonen homma, että tehollekkin saa tiiviin perehdytyksen oli sit nimike mikä tahansa. Valitettavasti ystäväni sai kuulla nimikkeestänsä aina... sen verran otti häntä pattiin, että kävi lukemassa sh:n paperit itselle työn ohessa... yhtä ammattitaitoinen on edelleen. 8)

Niin ennen TH on olut TH ja nykyään sen SH:n pätevyyden saa TH:n koulutuksessa, tosin sitä pitää hakea erikseen TEO:lta.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ennen TH on olut TH ja nykyään sen SH:n pätevyyden saa TH:n koulutuksessa, tosin sitä pitää hakea erikseen TEO:lta.

Ei tarvitse erikseen hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..th opsikelee 20ov enemmän kuin sh... (amk)

siitä se kaikki varmaan johtuu

Mistähän tuommoinen tieto on peräisin? Nimittäin itse todellakin tiedän, että esim. sis. kir. sh ja terveydenhoitajakoulutus on juuri samanmittainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä terkkarit pärjää hyvin sisätautiosastoilla ja kirralla (näitä on opiskeltu yhtä paljon kuin sh:t eli eroa ei ole osaamisessa).

Kun itse 10 v sitten valmistuin amk:sta sis.kir. sh:ksi erikoistumisopintokaudella oli selkeästi erilaiset harjoittelusisällöt. Terveydenhoitajat olivat lähinnnä neuvolaharjoitteluissa ja sh:t sairaaloissa eri osastoilla. Toki perusopintojen aikaan oli samat sairaalajaksot, mutta ne oli perusopintoja ne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistähän tuommoinen tieto on peräisin? Nimittäin itse todellakin tiedän, että esim. sis. kir. sh ja terveydenhoitajakoulutus on juuri samanmittainen.

Sairaanhoitajat AMK opiskelevat 140 ov ja terveydenhoitajat AMK 160 ov.

Kelpuuttavatko vastustajat kätilöitä mihinkään muualle kuin äiti/vauva puolelle?

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun itse 10 v sitten valmistuin amk:sta sis.kir. sh:ksi erikoistumisopintokaudella oli selkeästi erilaiset harjoittelusisällöt. Terveydenhoitajat olivat lähinnnä neuvolaharjoitteluissa ja sh:t sairaaloissa eri osastoilla. Toki perusopintojen aikaan oli samat sairaalajaksot, mutta ne oli perusopintoja ne.

Öö... Oonko ihan pihalla, mutta ei kai 10 v sitten vielä ole voinut valmistua amk-sh:ksi...? Ja amk:stahan ei (ainakaan nykyään) tule sis.kir. tai muitakaan "erikois"hoitsuja, kaikki ona vaan sh amk. Käsittääkseni 10 vuotta sitten valmistuneet ovat opistoasteen sairaanhoitajia, jolloin sh:n perässä voi käytää esim. tuota sis.kir. Ja tosiaan th:t opiskelee 20 ov enemmän kuin me sh:t.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelpuuttavatko vastustajat kätilöitä mihinkään muualle kuin äiti/vauva puolelle?

Ei kuulemma ole asiaa neuvoloihin kätilöillä, näin kertoi viime viikolla eräs OH joka on ollut 6v opettajana kätilöopistolla ja siis opettanut kätilöitä siinä koulussa.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öö... Oonko ihan pihalla, mutta ei kai 10 v sitten vielä ole voinut valmistua amk-sh:ksi...? Ja amk:stahan ei (ainakaan nykyään) tule sis.kir. tai muitakaan "erikois"hoitsuja, kaikki ona vaan sh amk. Käsittääkseni 10 vuotta sitten valmistuneet ovat opistoasteen sairaanhoitajia, jolloin sh:n perässä voi käytää esim. tuota sis.kir. Ja tosiaan th:t opiskelee 20 ov enemmän kuin me sh:t.

Mielestäni viimeiset opistoasteen koulutukset lähtivät käyntiin joillakin paikkakunnilla tammikuussa -98. Tuolloin opetussuunnitelma oli jo muutettu AMK-tasoa vastaavaksi eri alojen harjoitteluineen ja opintoviikkomäärineen, mutta tutkinto sisälsi käsittääkseni vielä nämä sis-kir jne etuliitteet. AMK-sairaanhoitajan tutkintonimike on "vain" sairaanhoitaja, AMK ilman mitään suuntautumisia vaikka opintoihin jonkunlainen suuntautuminen kuuluukin.

Varmaan AMK-järjestelmä on alkanut muutamaakin vuotta aiemmin jo jossain? Onko kenelläkään varmaa tietoa asiasta tai linkkiä jonnekin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öö... Oonko ihan pihalla, mutta ei kai 10 v sitten vielä ole voinut valmistua amk-sh:ksi...? Ja amk:stahan ei (ainakaan nykyään) tule sis.kir. tai muitakaan "erikois"hoitsuja, kaikki ona vaan sh amk.

Totta on..huomasin itsekin, että tuli laskuvirhe... Valmistuin siis 5/95 eli eihän siitä tule kuin 9 vuotta. Olimme ensimmäisiä valmistuvia amk-sairaanhoitajia, koulutus alkoi tammikuussa-92.

Suuntautumisvaihtoehtona luokallamme oli joko terveydenhoitaja tai sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajat AMK opiskelevat 140 ov ja terveydenhoitajat AMK 160 ov.

No, siitä toki on aikaa (valmistuin 5/95), mutta silloin kun opiskelin, th ja sis.kir. suuntautumisvaihtoehdot alkoivat ja loppuivat yhtä aikaa. Samalla luokalla olimme ja loppuvaiheessa olivat eriytyvät opinnot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän se ole niin että työ opettaa ja opinnoista saa vain ne välineet toimia. Jokaisella meistä on omat vahvuutensa. Toiset osaavat toimia paineen alla nopeasti ja tehokkaasti, toiset taas osaavat huomioida potilasta ja tuoda tämän omat voimavarat esiin jne. Nämä eivät sulje toisiaan pois.

Jokainen hakeutuu lopulta työpaikkaan, joka sopii omaan elämäntilanteeseen tai luonteeseen. Tiedän lastensairaanhoitajan, joka työskentelee ensiavussa, kätilön joka työskentelee ambulanssissa, psykiatrisen sairaanhoitajan joka työskentelee laivalla työterveyshoitajana.... Ja aina voi kouluttautua lisää, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Muistettavaa on, että jokaisella työpaikalla tulisi olla kunnon perehdytys. Kokematonta ei jätetä yksin oli sitten teholla tai TK:n vuodeosastolla. Ja jossain vaiheessa jokainen huomaa olevansa se kokenut ja "joutuvansa vastuuseen koko osastosta" kokemattomamman kanssa.

Tällä palstalla on ensihoidosta kiinnostuneet olleet aktiivisia ja joskus unohtuu, että erikoisaloja on useita eivätkä kaikki voi tietää kaikkea. Asiat/tiedot/taidot joita ei lähes päivittäin käytä, unohtuvat tarpeettomina. Siinä suhteessa työnantajien uusi koulutusvelvollisuus on tervetullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heissan!

Olen itse koulutukseltani opistoasteen terveydenhoitaja ja nykyisin myös työterveyshoitaja (amk:n erikoistumisopinnot 30ov).

Olen työskennellyt sekä sh:na sairaalassa, kotisairaanhoidossa, vanhainkodissa ja lääkäriasemalla ja joka paikkkaan olisin saanut jäädä vakituiseksi työntekijäksi.

Mutta tietenkään en menisi omalla koulutuksella työskentelemään teho-osastolle ,enkä haluaisi, että sh tulisi työparikseni työterveyshuoltoon tth:n työhön.

Jokainen on asiantuntija omassa työssään, enkä (taaskaan) ymmärrä, miksi tästäkin pitää vääntää kättä! Jos th:lla on myös sh:n paperit, tottakai hän voi työskennellä esim. sairaalassa. Voi sh:kin tulla neuvolaan tai tth:oon,jos hommaa pätevyyden. Se, että opiskelee vähän pidemmälle, ei ole keneltäkään pois (paitsi th:n omasta vapaa-ajasta)

Lääkärit eivät taida näistäkään asioista riidellä..

Itse olen tth siksi, että minua houkuttelee itsenäinen työ, hoitoalaan nähden hyvä palkka päivätyöstä, ja työn monipuolisuus.

Arvostan toki sairaanhoitajankin työtä, tehkää tekin samoin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

Pitääkö se rautalangasta vääntää, että jos ei ole käynyt sairaalassa samoja työharjoitteluja esim. sisukset, kirra, teho, neurologia jne ei voi odottaa juuri mitään.

Kylläpäs ollaan käyty. vaikka minusta olisi tullut pelkkä th, niin kävin opintojen aikana niin sis.taudeilla, kirralla kuin suljetulla osastollakin. ja todella hyvät arvostelut sain. sitten kun luin vielä sh tutkinnon päälle niin rapsahti työharjoittelu opintoviikkoja yhteensä 57.

ja hyvin olen pärjännyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

nimimerkki: Katja

Kerro minullekin missä amk:sa voi erikoistua työterveyshuoltoon? Kiinnostaisi?

Tiedän vain sen 7 ov mittaisen kurssin, mikä maksaa 1900 € ja sekin on tark. ensisij. tth:sa työskenteleville, mutta tth:n hakijoilta edellytetään tuo erikoistuminen.

Oletko ollut tyytyväinen työhösi? Yksinäistä? Vaikeaa? Onko perehdytys ollut hyvä, esim. työpaikkaselvitys on aika vaikea tehdä jos ei ole ollut koskaan mukana?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko lyödä oma lusikka soppaan :-)  Näin kätilönä sanoisin, että mieluummin menisin raskaanaollessani kätilön kuin th:n vastaanotolle.

Kohti ääretöntä-ja sen yli

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelpuuttavatko vastustajat kätilöitä mihinkään muualle kuin äiti/vauva puolelle?

Kätilöt eivät pääse esim äitiysnevoloihin, paitsi sijaisiksi. Sairaaloissa äitien ja vastasyntyneiden kanssa työskentelevät kätilöt, ei terveydenhoitajat.

Kohti ääretöntä-ja sen yli

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

ANVI

mielestäni terveydenhoitajat pärjäävät varsin hyvin äitiysneuvolassa. Huom. nimi on äitiysneuvola ei raskausneuvola eli se on laaja-alaisempaa kuin pelkän raskauden fyysinen seuraaminen, josta th:t selviävät aivan hyvin. äitiysneuvolassa tulee ottaa huomioon muutakin kuin pelkkä tuleva synnytys esim, kuinka raskausajan elämäntavat vaikuttavat tulevan lapsen terveyteen, synnytyksen jälkeinen elämä koko perheen näkökulmasta (isä, sisarukset) jne.

en ymmärrä tätä vaittelyä mikä käydään myös th: ja kätilöiden välillä. sen sijaan pitäisi paneutua kehittämään yhteistyötä. mutta luulen että tässäkin asiassa on kateus takana. kun se on vaan niin paljon mukavampaa olla töissä avopuolella, omassa huoneessa, virka-aikana kuin tehdä kolmivuorotyötä bryrokraattisessa laitoksessa, huonossa ilmapiirissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän tässä olekaan kyse siitä, että th:t PÄRJÄÄVÄT.

Onhan kätilötkin koulutettu antamaan valistusta. Ei koulutus ole pelkästään tehtäväkeskeistä.

Tässä kätilöliiton sivulta:

  Kätilön määritelmä

"Kätilö on henkilö, joka osallistuttuaan säännöllisesti kätilökoulutukseen, mikä kyseisessä maassa asianmukaisesti on hyväksytty ja on suorittanut menestyksekkäästi edellä mainitun kätilökoulutuksen ja näin hankkinut vaaditun pätevyyden tullakseen rekisteröidyksi kätilöluetteloon ja/tai saadakseen laillisen luvan harjoittaa kätilötyötä.

Hänen on kyettävä antamaan tarvittavaa ohjausta, hoitoa ja neuvontaa naisille raskauden, synnytyksen ja lapsivuoteen aikana, kyettävä hoitamaan synnytykset omalla vastuullaan ja hoitamaan vastasyntynyttä ja pientä lasta. Tämä hoito käsittää ennaltaehkäisevät toimenpiteet, epänormaalin tilan selville saamisen sekä äidissä että lapsessa, lääkärin avun hankkimisen ja hätätoimenpiteiden suorittamisen silloin kun lääkärin apua ei ole saatavilla. Hänellä on tärkeä tehtävä terveysneuvonnassa ja -kasvatuksessa, ei ainoastaan naisten, vaan myös heidän perheittensä ja koko yhteiskunnan piirissä. Työn tulisi käsittää synnytystä edeltävää kasvatusta ja vanhempainvalmennusta. Sen tulisi ulottua tietyille aloille gynekologiaa, perhesuunnittelua ja lastenhoitoa. Hän voi harjoittaa ammattiaan sairaaloissa, neuvoloissa, terveyskeskuksissa, kotiolosuhteissa tai muiden terveyspalveluiden piirissä."

Määritelmän ovat hyväksyneet:

- Kansainvälinen Kätilöliitto (1990)

- Kv. Naistentautien- ja Synnytyslääkäreiden Liitto (1991)

- WHO ( 1992)

Kohti ääretöntä-ja sen yli

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimimerkille vastavalmistunut:

Itse opiskelin Lahden amk:ssa 30 ov:ta työterveyshuollon erikoistumisopintoja. Kesto 1½vuotta, lähiopetusta joka toinen pe-la ,muutoin etäopiskelua.

Lahden lisäksi ainakin Kuopiossa, Jyväskylässä ja Helsingissä on amk:ssa työterveyshuollon erikoistumisopintoja 20-40 ov.

Työterveyshuollossa työ on itsenäistä,mutta usein toimitaan lääkärin kanssa työparina, lisäksi tiiviissä yhteistyössä esim. työfysioterapeutin ja työpsykologin kanssa.

Hauskaa, on kun näkee erilaisia työpaikkoja ja töitä ja onhan se aika "poikkitieteellistäkin" eli joutuu tietäämään perusasioita esim. työelämän lainsäädännöstä, työpsykologiasta, kemikaaleista, fysikaalisista riskeistä esim. melu, tärinä jne.

Itse tykkään, enkä edes ajattele ,että hallitsisin tuon kaiken, vaan lääkärin kanssa yhteistyössä toimitaan.

Luulen, että varsinkin mies-terkkareille( onhan niitäkin..) työterveyshuolto on mukava työpaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Vastavalmistunut

miten se onnistui , niin kuin käytännössä?

itse teen kolmi-vuoro työtä sairaalassa ja harvoin on pe-la vapaata. tietenkin ne voisi pyytää vapaaksi, mutta kuinka sitä kehtaa kun ne ei niin kuin tue tai kosketa tätä nykyistä työtä?!

oliko teillä majoituspaikka missä yöpyä? minkälaisia kustannuksia tuli? oliko jonkin sortin päättötyö? ja olisiko ollut mahdollista käydä tuo kurssi vähän nopeammin, esim norm. 20 ov kestää puoli vuotta ja 40 ov on kaksi lukukautta eli ns vuosi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...